Nieuwe OFA2.

Ziet er goed uit Mike.
Hoe groot is je span?
1 mtr of hou je puur de maten aan van de bouw tekening?
Wij kwamen voor 1 mtr span uit op 70 gram.
Onze body hebben we gemaakt uit glasvezel.
Deze is eigenlijk veels te groot en heeft volgens mij veels te veel drag.
Maar dat is weer een doel voor de volgende keer.
Want er zal er ongetwijfeld nog 1 gebouwd worden.

Laatst bewerkt:
oky, andere vleugel helft is ook af.
alleen het vreemde is dat die 5 gram zwaarder is , terwijl ik geen grote verschillen kan ontdekken....
gelukkig is het de rechter, dan word dat wel weer gecompenseerd door de werpstift...
alleen wat voor porienvuller gebruiken jullie?...
en kan je dat ook gebruiken als plamuur?... want er zitten een paar kleine deukjes in de onderkant van de vleugel.

mike

Hoi Mike,

Dat is inderdaad vreemd.
5 gram verschil.
Heb je de vleugels geschuurd langs 2 profieltjes?
Anders zou het kunnen zijn dat de zwaare iets minder is weg geschuurd tenopzichte van de andere.
Heb je beide vleugel helften uit een plank gehaald?.
Body's kan je op het internet vinden of 1 maken uit balsa verstevigd met matjes glasvezel en wat epoxy.
Ik heb geen porienvuller gebruikt, ik heb puntgave plankjes uit gezocht en geprobeerd om deze zo te houden.
Zijn het kleine deukjes zou ik me er niet heel erg druk om maken als eerste dlg.
Het vliegen is heel anders als met een motor vliegtuig en hij zal ongetwijfeld bij de eerste paar startjes een paar butsjes oplopen.
Wil je het niet kan je gewoon porienvuller gebruiken.
Onze vleugel heeft in tussen tijd ook wat deukjes opgelopen maar vliegt er niet minder om.
Ik heb onze vleugel,om de vleugel te sealen, dun uitgesmeerde CETOL lak gebruikt dit is een zeer lichte lak (lijkt op celulose lak).
succes

Laatst bewerkt:
ik denk dat ik een 15 grams matje over de romp doe en voor de vleugelversterking in het midden , is dit voldoende?..

ik stel wel erg veel vragen zie ik nu :S

Dat is meer dan voldoende lijkt mij.
En ook al zal hij een keer sneuvelen zo'n kleine body is in no time weer gemaakt en kost een eitje.
Spanlak kan, ik zou hem wel dan wel verdunnen.
Erop smeren en direct met een doek of keukenpapier weer goed afvegen.
Op die manier blijft het lekker dun en is meer dan genoeg om hem te beschermen voor vocht en vuil.
Vuil wordt hij toch wel. ( tenminste op ons vochtige grasveldje )
Met een nat doekje is het er dan zo weer af te halen.

Je kan ook een beetje spanlak in een potje doen en daar fijn balsa stof in oplossen als porien vuller.
Voor de vleugel versterking in het midden is een stukje glas vezel van 15 gram waarschijnlijk iets te licht.
Maar er zijn er ook die helemaal niets gebruiken en daar is hij ook nog heel.
Als je net als ons "noob" bent in het dlgen zou ik op zeker spelen en er 2 laagjes 15 grams glas over leggen.
De eerste wat breder als de tweede. bvb 2 en 1,5 cm oid.
Dit matje over de vleugel hebben we vast gezet met CA( doordrenken ) zit vast als een huis.

o ja vergeet nog wat, als je de 2 vleugel helften aan elkaar zet eerst op de kopse kant wat gaatjes prikken.
Dat maakt het geheel nog sterker hebben we overigens ook met CA gedaan.
en denk om de Vstelling. vliegt een stuk relaxter in de bochten.

Laatst bewerkt:
Trouwens Theo,
Gisteren morgen een super ochtend met mijn zoons gehad.
Ondanks dat hij iets te zwaar is met de grote body hebben ze lekker in een aantal thermiek bellen gehangen echt super.
Top modelletje heb je bedacht theo!!!
De volgende plannen staan al weer op stapel.
We willen nog wat andere vleugels uit proberen.
De huidige is 1 mtr span en 15 cm koorde met dezelfde profielen.
Kan jij nog wat adviseren?

Advies??
Zoals Sietse altijd zegt; "alles is goed als je maar anders bouwt dan anderen"

Ik heb inmiddels enkele rompjes gebouwd naar voorbeeld van de Apogee. Ik vind die echt heel mooi en doordacht gebouwd. Links en foto's staan op F3K.nl bij bouwverslagen. Op de club gaan we binnenkort ook van start om deze rompjes in een bouwproject te bouwen.

De OFA heeft een heel iel rompje. Echt het minimum. Dat was destijds ook de opzet bij het ontwerp. Zo simpel en licht mogelijk. De trend is nu weer wat de andere kant op. Een beetje extra gewicht wordt nu toegestaan daar waar het vroeger uit den boze was.
Je moet het niet overdrijven natuurlijk ;)

Ik zou het echt eens proberen om een Apogee rompje te bouwen en dan met wat vleugelcombinaties te testen.

succes

ik ben bij de FoV geweest, maar daar hadden ze alleen 40grams weefsel... dus heb ik die maar meegenomen, dan doe ik alleen de onderkant.
btw.. mijn naam is veranderd

Als je net als ons "noob" bent in het dlgen zou ik op zeker spelen en er 2 laagjes 15 grams glas over leggen.
De eerste wat breder als de tweede. bvb 2 en 1,5 cm oid.
Dit matje over de vleugel hebben we vast gezet met CA( doordrenken ) zit vast als een huis.
heb ik het nou mis, of is het beter om eerst een smalle laag erover te leggen, en daarbovenop een bredere? Zo doen ze het met schadeherstel in ieder geval, dan hebben beide lagen een hechtvlak op de ondergrond.

glas

15 grams nooit van gehoord maar ben ook zeer geïnteresseerd.

@Alex
19 grams ken ik wel en kun je kopen bij:

SIG Glasseide

Stel dat je besluit te bestellen dan mag je voor mij 5 meter mee bestellen a.u.b.

Loet

Loet,

Ik heb ervaring met Carbon tissue van Mike Woodhouse....ik heb nog wel wat liggen als iemand er mee wil experimenteren maar ik raad het af want het wordt niet mooi, niet licht en nauwelijks sterker en stijfer.

De structuur van het Carbon tissue is te grof, de vezels zijn random georienteerd en het neemt heel veel epoxy op.....

Cheers

Bart

Loet,

Ik heb ervaring met Carbon tissue van Mike Woodhouse....ik heb nog wel wat liggen als iemand er mee wil experimenteren maar ik raad het af want het wordt niet mooi, niet licht en nauwelijks sterker en stijfer.

De structuur van het Carbon tissue is te grof, de vezels zijn random georienteerd en het neemt heel veel epoxy op.....

Cheers

Bart

Ik wil het wel uitproberen, is dit de 10 gram/m^2?

Loet

Loet,

Ik heb geen idee, maar als je wilt stuur ik wat ik nog heb naar je op...
dan ben ik er vanaf en kom ik ook niet meer in de verleiding om er nog wat mee te doen...;)

Cheers

Bart

Back