Nieuwe OFA2.

en bij een shocky eigenlijk ook(wil je netjes vliegen), en veel expo drop gooien. En ik weet wel wat ik doe hoor!! Ik vlieg nuj 2 jaar, heb een trainer(waar ik nu echt goed mee kan vliegen, beetje stunten ook). En de shocky heb ik ook goed onder controle. Maarjah, ik heb Dus de OFA2 een beetje kapot gemaakt, een soort stall(kwam dat nou door het gooien Niels..) en toen met het kapje op de grond, carbonstaaf is doorgeschoten, heb gehoord dat ze dat binnenkort ff weer gaan fixen.

Op de grond? ;) vanaf een metertje of 5 zo recht de grond in.
Ik kan niet vliegen maar die fabian :D
Nog even en heel spijkcity staat te dlgén op dat veldje.
Fabian gaat ook nog wel eens overstag.

Binnenkort is vanavond al geweest.
Heb vanavond een matje er overheen gelegd en in de epikote gezet.
Morgen even kijken of hij nog wat extra glasmat nodig heeft.
Dan kan de boom er weer op.
En dan kunnen we weer smijten.

Okidoki,

Ik overstag.. Heuhmz, mag ik die van jullie huren:P:P. Mag je in ruil daarvoor mijn zender gebruiken ;).

En owjah, zoals ik zei, Ik kán vliegen, alleen niet DLGen:P

problemen met de zender begrijp ik dus?
DLG vliegen is ECHT vliegen ;)
komen steeds meer verslaafde, dus als er een paar in spijkenisse meedoen, dan heb je heel spijkenisse al wel waarschijnlijk ;) hehe.
Komen jullie ook naar Malden? Das een mooie inspiratie. Zie je hoe het ook kan.... ik sta er elke keer weer versteld van wat deze toestellen kunnen en dat zet me elke keer weer aan om wéér beter te gaan bouwen en weer eens te gaan smijten (wat nou toch wel weer een keertje moet gaan gebeuren....)

Fabian, je hoeft je trouwens niet te verdedigen hoor, ik loop ook maar te dollen (vandaar de meerdere ;) s ).
Snap wel dat je kan vliegen. shocky's zijn niet makkelijk.
Leuke van DLGen is alleen dat het echt zweven is en gebruik maken van de luchtstromingen waar de meeste motorkistjes alleen maar last van hebben of zelfs gewoon doorheen raggen zonder het ooit gemerkt te hebben. Je leert heel anders naar je vliegveldje kijken ook.

Oke, sietse dan is het goed ;)

Problemen met de zender van Niels (Buikje). Is dat hij een knipperend lichtje op de zender heeft zitten, volgens mij is de zender een multiplex zebra. En als dat lampje knipperd, dan doet de zender het niet.

We hebben dus even kabeltjes zitten wisselen in de ontvanger, zodat hij even mijn mx-12 kon gebruiken. Zodoende hij hij dus toch kunnen vliegen.

Trouwens, Niels had het over "presets" voor bij het opstijgen(lanceren). Dus dat hoogte en roer een bapaalde instelling hadden, en dat deze met een schakelaar weer op het nulpunt kon worden teruggzet. Misschien dat jij weet hoe dat moet:D

sow, dat was ff power-msn Fabian.. had moeite om nog naar me zender te kijken :)
Maarrrrr met resultaat.

Voor de mixers heb je niet veel nodig in de MX12!
Er zit standaard al een [FLAP SYSTEM] in. Hier kan je bij ELEV het hoogteroer verstellen voor de "landing". Voor een DLG kan dat dus handig zijn voor de start. Deze zit standaard geprogrammeerd op de schakelaar linksachter.

Als je met deze schakelaar ook het richtingsroer in een andere stand wil zetten kan dat met een mixer.

mixer 1 : RUD > RUD
ofset 30
+100% +100%
sw LEFT REA

Met de Ofset kan je nu het richtingsroer verstellen deze zal dan gelijk met het hoogteroer gaan.

Edit:
Eeeeeeeeeeeey
Zie nu nog wat. met die [FLAP SYSTEM] kan je het hoogteroer niet heel ver verstellen (hoeft ook niet), maar je kan het nog op een andere manier doen.
ff [FLAP SYSTEM] resetten dus, Elev op "0".
en dan een 2e mixer:

mixer 2 : ELE > ELE
ofset 30
+100% +100%
sw LEFT REA

tadaaaaaa, heb je 2 nette mixers op dezelfde schakelaar (of iedere willekeurige) die je netjes kan verstellen :).

edit 2
nog een leuke gevonden!
Ik heb af en toe het probleem dat ik het leuk vind sturen met hoogte en richting op de rechter stick. in Thermiek vind ik het alleen soms handiger om rechts hoogte en links richting te hebben (geen interferentie). Nou vergis ik me wel eens met een ontvanger aansluiten en dan zit ik dus maar met de linker knuppel te roeren terwijl me DLGtje rechtdoor gaat.... Oh ja, hij zit nu op aileron.... stom! haha

De oplossing:
pak een extra mixer! (je heb er toch 4..)
mixer 3 : AIL > RUD
ofset 0
+100% +100%
sw RIGHT REA

hiermee mix je dus je aileron met je Rudder. Het maakt nu dus niet uit welke stick je beweegt, hij doet het altijd. In dit geval heb ik nu de richtingsservo op kanaal 4 (rudder). Die stick doet het nu dus altijd.
Aileron kan interferentie krijgen door het hoogteroer, dus is het handig om deze functie ook uit te kunnen zetten. Dat kan nu dus met de schakelaar rechts achter.

FF voor de duidelijkheid. Dit gaat om een 2 kanaals DLG (hoogte en richting) voor de MX12 zender. met linker en rechterstick ga ik uit van MODE 2!!!!!
het kan met een 4 kanaals ontvangertje :).
pffff... morgen weer werken.

Laatst bewerkt:
kijk, dat is nou eens klare taal.

We gaan het ff proberen;)

Ciao

P.S

De oplossing:
pak een extra mixer! (je heb er toch 4..)
mixer 1 : AIL > RUD
ofset 0
+100% +100%
sw RIGHT REA

moet dat niet mixer 3 zijn, 1+2 al in gebruik nietwaar

BTW mijn zender heeft rechts gas. Voor niels heb ik het zo gemaakt dat links zijn hoogte zit, en rechts zn rudder(wastiej gewend van zn andere zender.)

Ok fabian bij de eerste rustige dag zullen we de instellingen wel eens uit proberen.
Als niels zijn vakantie met zijn (vriendinnetje) bij elkaar gespaard heeft kan hij verder sparen voor een mx 12.
Pa heeft net zijn lidmaatschap van de zweefvliegclub betaald :(
Dus hij mag zelf ook wel eens wat bijdragen.
De koek is even op voor hem.
Pa bouwt, betaald het materiaal, mag de handel repareren en het liefst nog gisteren klaar :D
Niet dat ik het zelf niet leuk vind hoor :D
Pa heeft hem tenslote op het idee gebracht.

De pod had toch nog een klein stukje glas nodig om wat steveiger te worden maar ziet er weer uit als in de oude situatie.
Kan hem morgen weer in elkaar freubelen.

Sietse jij ook bedankt voor de uitleg over de presets op de mx12.

Groeten Harry.

O ja fabian als je intresse hebt ;) hebben wij de bouw beschrijving voor de ofa met dank aan theo

Dus jullie gaan een mx-12 kopen??

Ik blijf nog lekker vliegen met de shocky, mijn trainer en de extra 330S. ik heb niet zoveel "from scratch" bouwervaring(behalve de shock, maar das anders :D). De komende tijd mag je gewoon mijn mx-12 lenen hoor. Dus als je wil gaan vliegen(en ik kan bijvoorbeeld niet). Dan bel je maar even(dat je de zender fftjes komt lenen).

Owjah, Als je die mx-12 koopt, kies dan ff een ander kanaaltje dan 69 ;), hebben we geen kanaalgezeur meer.

Let erop dat de mx-12 bij mijn club niet als leszender gebruikt kan worden. Maar je weet wat ik daarover gezegd heb(voor 40 euro heb je een leszender die je kan gebruiken).

Dat duurd nog wel even hoor eer dat hij die mx12 kan kopen.
Hij wil eerst 5 weken op vakantie daarna kan hij er eventueel voor sparen.
Maar het blijft een mooi zendertje.

Niels blijft voorlopig maar gewoon lid van zijn zweefvliegclub eer hij lid wordt van een modelbouw club.
Hij wil de aankomende 2 jaar zijn GPL halen.
Dus heeft hij het aankomende jaar het te druk met regelementen, instrumenten en aerodynamica.
Daarna zien we wel weer.

Haha,

GPL?? dat ken ik niet. maar dat zal wel een soort brevet zijn. Veel succes dan hé.

MX-12 zenders zijn 2e hands ook wel te vinden, voor redelijke prijzen!

On Topic.

Na de kleine crash en het uitbreken van aansluiting met de boom heb ik hem dus met een dubbel glasmatje gerepareerd en is er haast niets meer van te zien..
Vandaag de boom weer gemonteerd de single pull draad vernieuwd en het accu pack meer naar achteren geplaatst.
Na aanzien van de eerdere test vluchtjes kon dit geen kwaad en kan het stukje bladlood van de staart vervallen..
Nu maar weer wachten op wat rustiger weer.
Kan ie weer de lucht in.

On Topic.

Na de kleine crash en het uitbreken van aansluiting met de boom heb ik hem dus met een dubbel glasmatje gerepareerd en is er haast niets meer van te zien..
Vandaag de boom weer gemonteerd de single pull draad vernieuwd en het accu pack meer naar achteren geplaatst.
Na aanzien van de eerdere test vluchtjes kon dit geen kwaad en kan het stukje bladlood van de staart vervallen..
Nu maar weer wachten op wat rustiger weer.
Kan ie weer de lucht in.

Ik heb je een PB gestuurd.

Loet

Back