nieuwe trex 450

Met 60 % Expo reageert de heli in het eerste gedeelte van de stick
half zo veel als je stuur of nog minder,
maar als je dan vliegt en moet meer sturen en komt over
de midden van de stick,
stuurt die 2 of 4 keer zo veel, en dat red je niet meer.

groetjes van Uwe, /// dat is een tip uit ervaring

oke, zal alles dus eens opnieuw instellen? En met andere woorden expo mag ik dan tochc instellen? En jullie vertelden dat ik de bitch curce lineair laten lopen? Als ik dan wil landen is ie veeeel te gevoelig he. Ik vindt voorlopig -6 graden meer dan genoeg. Ik ben namelijk nog meer een beginner he

Als je in idle 1 min 6 graden heeft
en in N -2 of min 3 graden is dat genoeg,
je krijgt een 450er dan wel altijd op de grond (ha , ha)

ik zelf heb in idle 1 -7,5 en in N 0 graden, maar dat heeft een andere reden!

rustig step voor step, niks overdrijven, laat die expo bij 30 %,
dan kan je licht hoveren, maar vliegen zou ik niet, je krijgt die bocht niet meer.

suc6
groetjes van Uwe

oke, zal alles dus eens opnieuw instellen? En met andere woorden expo mag ik dan tochc instellen? En jullie vertelden dat ik de bitch curce lineair laten lopen? Als ik dan wil landen is ie veeeel te gevoelig he. Ik vindt voorlopig -6 graden meer dan genoeg. Ik ben namelijk nog meer een beginner he

je kunt verschilende pitch curves instellen;)
namelijk voor:

norm.
idle 1
idle 2 (indien aanwezig)

je zou dan in kunnen stellen
curve norm 20-35-50-75-100

curve idle 0-25-50-75-100

opstijgen/landen in norm
en vliegen in idle 1

en zo kun je dus ook rustig landen ;)

Nick

ps ( bitch curce ) :mrgreen: die is wel goed

te gevoelig met -10?
kan niet. onmogelijk. en ook echt punt.

met een hoover zit je op ong 5 graden POSITIEVE pitch
dus dan kom je niet eens in de buurt van de negatieve waarden.

Mijn vermoeden is dus dat jouw pitch op midstick niet op 0 staat.
Op zich is die -6 nog niet zo slecht. das beter voor je landingsgestel als je hem een keer vol negatief tegen de grond gooit.
Maar midstick moet 0 graden zijn, en stick bovenin moet dan 10 graden positief zijn.

Dit kun je regelen met de pitch curve.
deze kun je idd volledig lineair zetten, dan krijg je dus -10 - 0 - +10
met de pitchcurve kun je dus ook -5 - 0 - +10 instellen.

te gevoelig met -10?
kan niet. onmogelijk. en ook echt punt.
Ja, dat kan wel. Een beginner heeft nog geen stick control en op het moment dat de heli naar boven schiet trekt een beginner het gas dicht. Bij -10 pleurt de heli dan met een rotgang naar beneden. Daar heeft iedere beginner last van. En ik herken het van mijzelf en op onze club.

Idle heb je alleen nodig al je op de kop gaat vliegen. Niet instellen dus. Gewoon in normal mode opstijgen, vliegen en landen.

Expo mag je instellen maar zeker geen 65%. Hou het leuk ;-)

En als ik je verhaal lees dan zeker geen -6 graden. Ik raad aan om in het begin gewoon -1 t/m +8 graden op de pitch met 0 graden op midstick. Dan komt je heli ook niet zomaar uit de lucht vallen als je een keer in paniek aan de stick trekt. En schiet deze ook niet richting de wolken als je dat probeert te corrigeren. Ik neem aan dat je er een standaard Align regelaar op heb zitten?

Je gascurve bijvoorbeeld op 0-60-60-60-60 zetten. Dan blijft het toerental aardig constant.

En als je de boel rustig kan laten hooveren dan pas ga je uitbreiden. Maar zorg eerst dat je vertrouwen krijgt in je eigen vliegkunsten en in de heli.

Er is ook een filmpje op youtube van de Duitse Heli-Ernst,
hij vliegt met een 450er met een pitchcurve van
0 graden 5 graden 10 graden,
hij heeft dus de hele stik van beneden naar boven voor vliegen.

kan ook
maar TS doe maar een eerst.

groetjes, Heli-Uwe

hallo, bedankt voor de info, heb die roll rate en de rate van de elevator wat verlaagd en dan toch wat expo ingesteld en dat is al heel wat beter. Maar wat ik nu wat heb is als ik wat rapper pitch geef is dat de heli wat achterwaarts kantelt ipv in een rechte lijn omhoog te gaan. Hoe kan ik dat tegen gaan?

Dat hoort niet.

Testje:
Even twee motordraden los
Als je nu vol pitch geeft, staat de swash dan nog recht?
Als je alleen pitch geeft, hoort deze constant recht te blijven staan. Zo niet, zit er iets niet goed.

Nu doet de estab (3gx) er wat in rommelen, dus het is niet helemaal 100% correct.
Wat je wel kunt doen, is de elevator gain potmeter een tikkie met de klok mee draaien.
Geen grote stukken, gewoon een klein tikkie

Als je dit gedaan hebt, ga dan hooveren. In hoover geef je even een grote input op de elevator, en laat je dit ook in 1 keer los. De heli mag nu niet "nabouncen"

De hele heli uitbalanceren (met canopy en lipo, dus vliegklaar)
+1 Het zwaartepunt afstellen zoals in de handleiding staat. Dus niet optillen aan de kop maar schuin houden aan de rotorbladen.

Alleen de gain van de elevator bijstellen als je zwaartepunt goed is. Anders van af blijven.

inderdaad, dat heb ik nu gedaan, dit is ook al opgelost, maar denk dat ik voorlopig niet meer verder zal regelen eraan, ik zal gewoon volgende week eens naar die persoon gaan om mij te helpen omdat ik problemen heb dat hij altijd drift enzo. ik kan hem nauwelijks mooi stabiel houden hij gaat heel de tijd van links naar rechts en van voor naar achter haha. moeilijk om hem plat te houden op 4 m² dus dat klopt niet

Dat is voor een beginner altijd al wat kritisch:mrgreen:
Een heli gaat nu eenmaal altijd overal naartoe, en met oefening kun je hem redelijk op 1 plek houden.

ik kan hem nauwelijks mooi stabiel houden hij gaat heel de tijd van links naar rechts en van voor naar achter haha. moeilijk om hem plat te houden op 4 m² dus dat klopt niet

Dat zegt niks hoor: de meeste vanmijn leerlingen zijn een maand of wat aan het oefenen voor ze de heli nota bene in de zaal, langer dan een minuut binnen een vierkant van 2 bij 2 meter (4 vierkante meter dus) kunnen houden.

Groet, Bert

Ik heb niet de gehele thread doorgelezen (vergeef mij :) ) maar blijkbaar wordt wel heel snel uitgegaan van vanalles en nog wat, zonder echt de exacte vragen te stellen, door een aantal mensen. Uiteraard is ieder hier met de beste bedoelingen, maar toch...

Ik ben degene die hem de heli heeft verkocht. Hij is gisteren bij mij geweest, we hebben de setup nogmaals gedaan (had hij correct gedaan ook op een paar dingetjes na, en hij had zelfs een paar dingen verbeterd die ik niet optimaal had gedaan), en een aantal zaken worden in deze thread toch over 't hoofd gezien. Ik werd blijkbaar ook al beticht van rommel verkopen. :)

Een reactie die ik hier weinig terug vind, is een vraag naar het niveau als piloot van de topic starter bijvoorbeeld.

Ik heb gisteren in m'n tuin de heli gevlogen bij veel wind, en harrishawk stond er van te kijken hoe stabiel het ding eigenlijk is.

De man in kwestie is voorlopig nog echt wat ik een stickbanger heet (maar dan niet in de goeie zin van 't woord :) ) die heel snel heel veel uitslaat met z'n sticks. Compleet normaal, als je z'n achtergrond kent (vliegt al jaren met vliegtuigen, waar dat blijkbaar gangbaarder zou zijn)

Zoals gezegd, hij is hier gisteren opnieuw geweest en ik heb hem verder proberen op weg helpen. Het aller belangrijkste echter, is dat hij zelf moet uren kloppen aan de sim, ofwel proberen vliegen met een beetje meer ruimte en stukje bij beetje het ding onder controle krijgen. De man in kwestie is gewoon van vliegen met een HK heli die gigantisch sloom is afgesteld, op elke denkbare manier :)

Enfin, hij was in elk geval blij.

Moeilijk te zeggen,
ik kijk ook vaker, als iemand schrift bv.:

hoveren gaat wel goed,

en ik dan het filmpje kijk, ppphhhhh ..
wat begrijpt die man als hoveren ...

naja, het blijft wat moeilijk een heli te besturen,
maar als de TS zegd, dat het goed gaat, ...

maar bedankt voor de link, jij hebt dan zeker niks fout gedan
met rommel verkopen of zo,

groetjes van Heli-Uwe

Als je expo gebruikt, kan dit ook in omgekeerde versie, en dat kan het extreme gevoelig zijn verklaren.

Als je expo gebruikt, kan dit ook in omgekeerde versie, en dat kan het extreme gevoelig zijn verklaren.

hee heee,

je kan expo natuurlijk ook anders om gebruiken,
de boel sneller maken, bv. voor tik toc,

dan gaat het anders :

groetjes van Heli-Uwe

lol

Doorgaans gaat men hier al vrij snel van een minder gevorderde vlieger uit ;-)
Of hij moet zijn sporen al verdient hebben, of hij moet glashard zeggen dat hij allerlei zaken al heeft nagekeken..
Een reactie is zo goed als de input waar deze op gebaseerd is :mrgreen:

Back