Nieuwe Uitdaging !!!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 23 aug 2008.

  1. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low-budget caterpillar

    hallo piet
    kijk mn duits en chinees is slecht maar nu ook al mn nederlands,
    en dan nog geen eens letters maar de cijfers,0 t/m9 en evengoed verkeerd,haha
    het moet inderdaad 385 cl zijn,een 285 bestaat inderdaad niet,
    of het is een telefooncel hahaha
    mvg markioo
     
  2. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo Piet,

    Ben je er al uit of je hem gaat bouwen?
    Het is niet even een tussen door projectje en er gaat toch wel gemiddeld 1000 uur inzitten hoor. Ik weet niet wat je wilt gaan kopen, en wat jezelf gaat bouwen.
    Zoals de hydrauliek bijvoorbeeld. De cilinders zul je in ieder geval zelf moeten maken, want die verkopen ze bijna niet voor een hogere druk dan 15bar.

    Mijn kraan weegt met de standaard graafuitrusting en monoboom 87ton. dus zonder poespas eraan.
    Met de complete sloop uitrusting en extra contragewicht weegt hij maar liefst 120ton.
    Dus zoveel zwaarder is de caterpillar niet, als hij al zwaarder zou zijn.

    Die van Beelen is weer iets appart die is aan alle kanten verlengt dus dan weegt hij ook meer. Hij stond een tijdje geleden bij mij in de buurt, en ben toen even wezen kijken.
    Wel een mooie machine, alleen jammer dat de telescopeer mast een hoop problemen geeft (volgens de machinist).
    Ik denk dat ik er later ook een voor mijn kraan ga bouwen die wel goed werkt (hoop ik).
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Nee, ik ben er nog niet uit, of ik de rupskraan ga bouwen, want ik wil mij eerst even goed oriƫnteren wat alles zo'n beetje gaat kosten en wat ik al allemaal nodig heb !!
    Want ik wil alles zo veel mogelijk zelf bouwen, ook de cilinders wil ik zelf bouwen, omdat ik tenminste 60 bar. werkdruk wil hebben !!
    Alleen ga ik de hydro-pomp niet zelf bouwen, deze wil ik kant en klaar kopen, alleen weet ik nog niet waar dit soort pompen te koop zijn.

    Ook wil ik de rupsplaten zelf frezen, tenminste als de rupskettingen los te koop zijn, ander koop ik complete rupsplaten + kettingen van Leimbach.

    Wat de Liebherr rupskraan en de Caterpillar rupskraan in de standaard uitvoering ontlopen elkaar niet zoveel in gewicht !!!
    De Liebherr 974 87 ton volgens jou gegevens
    De Caterpillar 385 CL weegt 88 ton.
     
  4. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hoi Piet,

    Er is ook een forum (was het volgens mij of zit in een forum) die deden daar ook aan. Rc kranen en shovels e.d. was gaaf om te zien, kan het alleen nog niet weer vinden.

    Maar deze jongens maakten ook alles zelf, als ik het weer vind zal ik het posten. Leek me wel wat voor jou, daar zit heel veel ervaring in modelbouw hydroliek.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Haalo Schots en Scheef,

    Al vast bedankt !

    P.S.
    Op de site van RCCHOOGEVEEN is niets te zien !!
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2008
  6. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen

    Zag het ook, wist het wel, zondag nog over gehad, de pc waar het opstond was gecrasht ofzow.
     
  7. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low-budget caterpillar

    hallo zandhappers
    dat is een klein verschil tussen de cat en de liebherr,
    zo was er jaren terug een competitie tussen cat D11 en een komatsu bulldozer,
    wie heeft de meeste pk,
    wie verschuift het meeste kuubs,
    wie is totaal gewicht het zwaarst,
    en met het gewicht speelde de inhoud hydr tank,diesel,koelvloeistof een leuke strijd,
    en wat denk je???
    de cat won op het gewicht met een paar kg,
    tot de japanners zeiden,nu met machinist,
    en er kwam een magere amerikaan en de jappanners met een sumo worstelaar,dus dat was lachen,
    maar al met al paste hij niet eens op de stoel in de cabine,maar de mensen van geveke caterpillar die het me vertelde hebben dubbel gelegen,
    dus al met al met dit verhaal is dat het een klein verschil kan zijn tussen al die tonnages,
    maar ik hoop dat piet een poging gaat wagen,
    mvg markioo
     
  8. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo Piet,

    Ik zou niet hoger gaan dan 60bar. De slangen zijn n.l. de zwakste schakel.
    Ik gebruik standaard 4mm polyamide lucht slangen van het merk Legris. Deze gaan kapot bij 110bar bij 20graden olie temperatuur.
    Als de olie warmer wordt, wordt de barst druk lager, dus ik ben op iets meer dan de helft gaan zitten. Ik heb deze slangen nog niet kapot gehad (klopklop).
    Want als dat gebeurd, heb je echt zooitje en kun je de hele machine schoonmaken.

    Daarbij heb ik 60bar gekozen zodat de hydro motoren een beetje power hebben. Als je elektrisch doet rijden, dan is 40bar meestal ruim voldoende.

    Als pomp kun je het beste een Jung pomp nemen en de stuurventielen van Meinard (Duiste bouwer, gaan tot 35bar). R.o.n. heeft deze ook gebruikt.
    Voor de rupsen zou ik geen Leimbach nemen, ik vind die niet mooi.
    Damitz is veel beter. Deze zijn uit een stuk van gietstaal en breken niet.
    Voor mijn kraan was ik 650Euro kwijt voor beide rupsen 140schakels in totaal.
    De schakels zijn wel schaal 1:14, 52mm breed en een steek van 14mm.
    VEROMA-SHOP heeft wel glasvezel versterkte schakels (raupe kette), echter daar heb ik geen ervaring mee.
    Anders de Duitse forums afspeuren en daar verder informeren.
     
  9. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Bedankt voor de bruikbare nuttige tips !!!
    Hier kan ik wat mee !
    Inderdaad zijn de Damitz rupskettingen mooier !!
    (even gekeken op de site van Damitz)
    Kunststof rupsketting vind ik niet mooi, bovendien lijken mij die niet strek genoeg met het zwenken in het zand en op de betonvloer.

    In ga niet elektrisch rijden, ik ga hydro motoren gebruiken met ketting aandrijving naar de aandrijf-rupswielen, zoals bij het origineel.


    Wordt vervolgd, maar ik denk dat ik maar even een nieuw topic aanmaak voor de studie naar de Caterpillar 385 CL rupskraan.

    Want eigenlijk gaat dit topic over de Broshuis Semi-dieplader !
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2008
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Bedankt voor de tip !

    Ik zal eens even rondneuzen op dit forum !
     
  12. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low-budget caterpillar

    hallo allemaal
    zoals ik eerder al meldde heb ik ergens een filmpie gezien van een 385 model op een show,
    maar niet deze,maar ik vind deze ook wel erg realistisch zeg,
    dank voor de link,
    ik baal er soms wel van dat ik niet in duitsland woon enkel voor die mooie beurzen,en het is een beetje ver rijden om steeds naar sinsheim of zo te rijden,
    dortmund ben ik al enkele malen geweest maar 1 dag is te kort om alles te zien,ga dan met een vriend mee en die zoekt ook dan tamiya spul dus standje na standje kijken en zo zijn er heel veel te bekijken,
    en laatste keer mn tfototoestel in de auto laten liggen met mn eten dus balen want om even het op te gaan halen dan ben je ook zo weer een tijd kwijt dus geen fotoos en daar maar wat te eten gehaald,bratwurst haha,
    maar als je die video zo ziet dan denk ik nu aan piet,gossie wat zullen zn handen jeuken om te gaan beginnen hihi,
    groeten markioo
     
  14. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo Piet,

    1:14 dat is leuk, dan kunnen we een wedstrijdje houden als ze klaar zijn.

    hydraulisch rijden...
    Wist je dat er geen hydromoteren zo klein gemaakt worden (zover ik weet), dus die zul je zelf moeten maken.
    Ik ben zover ik weet de enige die die dingen met succes zelf bouwt, omdat hier nog wat rekenwerk in zit. Daarnaast moet je zeer nauwkeurig werken, maar dat zal voor jouw wel geen probleem zijn.
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Volgens mij maakt Damitz bij de O&K RH 6 rupskraan ook gebruik van hydro rij-motoren, maar helmaal zeker weten doe ik het niet !
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0011


    Hallo allemaal,


    Zo, nu maar weer even een update van de Semi-dieplader, want dit topic gaat echt over een Broshuis Semi-dieplader !!!

    Het bestaande kopschot van verbouwd naar het originele kopschot van de Broshuis Semi-dieplader.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Hieronder is het kopschot volledig aangepast.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, nu moet ik eerst weer nieuwe foto's maken om het verslag verder te laten gaan op dit fotum !!

    Wordt vervolgd.
     
  18. nico

    nico

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo Piet,

    Om te beginnen heel erg mooi allemaal wat u maakt maar ik heb ook een vraag ik heb het project een beetje gevolgd en zag aan het begin dat u de assen onder de trailer heeft gehaald een hele brutale vraag gebruikt u deze ergens anders voor of zou u deze willen verkopen
    Ik heb namelijk nog een bruder oplegger staan daar zou ik dan een 6 asser van kunnen maken ik wou u ook wel een mailtje sturen maar dat lukt niet.

    Ik hoop iets van u te horen.

    Groeten van Nico uit Ermelo.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Nico,


    Bedoel je deze Bruder assen en velgen met banden ???


    [​IMG]

    Zo ja, nou deze mag jij deze assen, velgen met banden hebben hoor, ze kosten jou niets, want ik doe er niets meer mee en als ik iemand kan voort helpen, dan doe ik dit graag !
    Alleen komen de portokosten voor jou rekening, maar je mag ze ook bij mij thuis ophalen als je dat leuk vind.

    Stuur mij even een P.B.tje met je e-mailadres.
     
  20. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    low budget dieplader

    hallo piet
    het is inderdaad een bouwverslag van een dieplader en sorry dat ik ook reageerde op het cat verhaal,en zo afweek van de dieplader,
    ik hoop dat u er echt mee gaat beginnen,en in een ander topic neem ik aan,
    maar de dieplader ziet er steeds beter uit,
    en zo komt u ook van die bruder wielen af haha,
    zo kwam ik ook van mijn bruder spul af in zwolle,oa een knipperpijlbord verkocht aan een man met een pet,hoe heette die man nou ook alweer??!!
    mvg markioo
     

Deel Deze Pagina