Nieuwtjes

Robert K zei:
Pompje, Cooling op de Motor, Radiator
coolinghb4.png

Cooling achter in de auto.
item3bwl7.gif

Radiator voor in de auto en de pomp.
item2dei0.gif

Jammer dat het zo duur is, en veel zal wegen, maar het lijkt me super gaaf :mrgreen:

Groet Robert

ey robert waar heb je dat gevonden? ik kan het via google neit vinden eigenlijk.. heb je een linkje voor me?
wil zoiets al langer eens uitproberen, puur voor de show natuurlijk alleen de kosten etc weerhouden me ervan..

Koelt alleen het huis aan de voorkant,
waar de minste problemen zijn.

Lijkt me een halve oplossing.

Kijkend naar een Orion V2 is vrijwel alles van aluminium en zal de geleiding optimaal zijn. Ik ben het met je eens dat ze beter de kop kunnen koelen, des al niet te min is dat wel stukken zwakker!

Groet Robert

Dan soldeer je wat koperen pijpjes aan je endbell bij de koolborstelhouders. Voor de V2 heb ik ze nog niet gezien maar voor de gewone koolborstels zijn enbells met waterkoeling verkrijgbaar.

Volgens mij doen ze dat bij electro boten al.

daar koelen ze zoals roelof al zei de koolborstel aansluiting.

Toch zijn we echt op de verkeerde weg bezig.

Waarom willen we zoveel power door een kleine motor pompen ?

De accu's zullen nog wel sterker worden en de motoren houden dat kennelijk niet bij.
Deze ontwikkeling lijkt dan te wijzen in de richting van brushless motoren
maar daar is de power van de motor weer te veel voor de auto.
Het is een domino effect.
Je eindigt waarschijlijk bij een zoort brandstof auto.

Beter lijkt het mij het probleem bij de bron op te lossen,
en at is volgens mij de accu.

Ik ben zelf van mening dat de power wedloop niets toevoegt aan de sport.
Als je allemaal even veel power hebt gaan al die andere zaken belangrijker worden zoals banden en setup.
Die zijn naar mijn bescheiden mening veel interessanter.

Is er al wat bekent over de prijs van de Robitronic SCALPEL 1/18?

Oscar zei:
De accu's zullen nog wel sterker worden en de motoren houden dat kennelijk niet bij.
Deze ontwikkeling lijkt dan te wijzen in de richting van brushless motoren
maar daar is de power van de motor weer te veel voor de auto.
Het is een domino effect.

Juist......

Mischien dat als jouw auto die power niet aan kan, dan is het logisch. Maar als je sneller wilt, zul je een auto moete hebben met meer power. En naar die power je setup bepalen. Anders word je natuurlijk nooit sneller, lijkt mijn :idea:

Inderdaad, maar wat heb je daaraan als je dan je motor opblaast? Of je regelaar? Of wellicht allebei? Overigens is dit ook een actueel probleem bij de brushless motoren met de huidige technische regels. Naast regelaars die in de termische beveiliging schieten (of kapot gaan zonder die beveiliging) zien we zeker op de grotere wedstrijden ook regelmatig brushless motoren in rook opgaan. Laatst nog bij het Team Orion Speed Weekend bijvoorbeeld...

Volgens mij doen ze dat bij electro boten al.

daar koelen ze zoals roelof al zei de koolborstel aansluiting.
er zijn zelfs brushless motoren die in de stator wikkelingen koelbuisjes hebben van bijv. koper ........plettenberg ...

en dan -->

als er eindelijk echte brushless motoren worden toegestaan (zoals de mamba) heeft iedereen genoeg power ... !! in de stock klassen kan dan gewerkt worden met een amp limit en rpm limit om iedereen gelijk te maken dit kan gemeten worden op een rollerbank voor rc`s zodat iedereen over evenveel watt`s beschikt !!! alleen de gearing heb je dan nog om mee te spelen ... accu`s spelen dan geen rol meer !!! geen hete motoren etc. nodig :) en superclose racing !!!!! its just that simple !!!!!! :!:

en dat de auto`s de power niet aan kunnen is te wijten aan het feit dat de gewichts limiet steeds is gezakt en daardoor winst geboekt kon worden met gewichtsbesparing wat uiteindelijk lijdt tot te zwakke constructies die kort of eigenlijk helemaal niet meegaan ... zoals de lager achter in de lightweigth suspension ....

Dat speelt ook mee, maar het is toch echt wel iets ingewikkelder dan jij je dat voorstelt. Het is helemaal niet zo eenvoudig om de huidige problemen op te lossen. Vooral ook omdat andere regels weer andere problemen met zich mee brengen.

Bijvoorbeeld, hoe zorgen we ervoor dat alle currentlimiters gelijk staan afgesteld? Een rollerbank is een leuk idee, maar nu even praktisch kijken naar een gemiddelde wedstrijd. Laten we zeggen 60 deelnemers waarvan na iedere heat gecontrolleerd moet worden of de currentlimiter niet gehacked is. Zeg 30s per auto (is erg snel denk ik) dan zit je per heat al aan 10x30 = 300s oftewel 5 minuten. Nu moet er nog gecontrolleerd worden dat de motor legaal is, gewicht ok, hoogte van de body en de vleugel, breedte van de auto, ... Dan komt daar ook nog bij dat rijders ook voordat ze gaan rijden wel even willen checken of alles ok is en je ziet dat praktisch gezien dit mogelijk niet haalbaar is. Nog afgezien van de technische uitdaging om daadwerkelijk met currentlimiters te komen die gelijk afgesteld kunnen worden (toleranties) en de kosten daarvan. Ook krijg je dan nog de discussie wat dan een goede current limit zou zijn. En zelfs dan zullen de rijders en fabrikanten hun pijlen weer op andere doelen richten in de logische zoektocht naar meer snelheid, grip, etc. om toch maar weer een voordeel te hebben t.o.v. de concurrentie.

Ik heb het ook wel eens laten vallen; Stroom-limiter/Spanning-limiter wat optimaal zou kunnen wezen, maar niet echt realistisch. Technisch gezien is het “uiteindelijk” [lang technisch verhaal] wel te verwezenlijken/realiseren maar de kosten hiervan zullen dan [evident aan de techniek] erg hoog zijn, en deze techniek zou “hand-out” moeten wezen voor elke [club]wedstrijd. Voorts denk ik dat geen enkele club of organisatie dergelijke financiën in zijn kas heeft zitten, en rijders, fabriekteams, enz kunnen deze verantwoordelijkheid namelijk ook nog eens niet aan, zij zullen op alle mogelijke manieren de boel proberen te saboteren en te belazeren, zoals ze toe nu toe gewend zijn om te doen [mentaliteitsprobleem].

Wat verwacht je op een rollerbank te kunnen zien? Ook dit moet een geavanceerd apparaat zijn om enige vergelijking te kunnen trekken, laat ik de kosten hiervan dan maar even buiten beschouwing laten. Dan heb je met al deze techniek nog steeds het probleem; Hoe kan een rijder “thuis” zien of hij reglementair is :?: .

thuis kan je dat niet zien ... maar op de club krijgt iedereen de gelegeheid zijn / haar auto aftestellen op een bepaald wattage ... gewoon een rollerbankje maken en een dynamo`tje erop ... met wat weerstanden een een multimeter brengen je als club al erg op de weg ........
dan kan er steeksproefsgewijs gecontroleerd worden of er niet teveel wattage gereden word ....

hoeveel wat is niet van belang .. van belang is dat iedereen het zelfde is .... dus de rollerbank hoeft niet altijd nauwkeurig te meten maar wel consistend te zijn .....

Back