Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Kun je een foto plaatsen? Dan kan ik je zo vertellen welke versie frame je hebt en ook of je de andere stangen in de rotor hebt of niet.

Het zijn wel phonepics;)
full

full

Eventjes vlug geschoten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuw frame met hoger geplaatste staartrotor en je hebt ook de dubbele stangen tussen tuimelschijf en rotorkop. Volgens onze oosterburen zorgen deze veranderingen voor minder scheef hangen, meer controle bij vliegen in een kleine ruimte, en minder noodzaak voor tegenstuur bij "rudder" geven.

Heeft deze ook al de beter afgedichte stuurservo's? Ik had daar iets over gehoord, maar verder geen plaatje kunnen vinden.

Nieuw frame met hoger geplaatste staartrotor en je hebt ook de dubbele stangen tussen tuimelschijf en rotorkop. Volgens onze oosterburen zorgen deze veranderingen voor minder scheef hangen, meer controle bij vliegen in een kleine ruimte, en minder noodzaak voor tegenstuur bij "rudder" geven.

Heeft deze ook al de beter afgedichte stuurservo's? Ik had daar iets over gehoord, maar verder geen plaatje kunnen vinden.

Geen idee.

Aan de kant van de servo motortjes deze zijn gedeeltelijk afgedekt met een zwart laagje.
De andere kant is gewoon open. (daar waar de asjes zitten)

Kan ook best zijn dat het maar een gerucht was. Sommige gebruikers hebben wel eens vuil in dat open gedeelte gehad, en soms helpt schoonmaken niet meer.

Heb je er al buiten mee gevlogen?

Kan ook best zijn dat het maar een gerucht was. Sommige gebruikers hebben wel eens vuil in dat open gedeelte gehad, en soms helpt schoonmaken niet meer.

Heb je er al buiten mee gevlogen?
Nee,
Alleen binnen op het halve maantje dus de beginnersmodus.

Het kriebelde wel maar nee teveel wind in deze regio vandaag.:rolleyes: voor zo'n kleintje.

Ja, je moet wel echt een vrij windstille plek hebben om die 27 gram veilig de lucht in te sturen. Nu scheelt het wel als je de zender op expert/outdoor zet, en door het lage gewicht heb je niet snel schade bij een eventuele crash, maar toch. Geen sporthal waar je terecht kan? Dan heb je meer ruimte, maar geen wind.

Ja, je moet wel echt een vrij windstille plek hebben om die 27 gram veilig de lucht in te sturen. Nu scheelt het wel als je de zender op expert/outdoor zet, en door het lage gewicht heb je niet snel schade bij een eventuele crash, maar toch. Geen sporthal waar je terecht kan? Dan heb je meer ruimte, maar geen wind.
Het indoor seizoen is hier helaas afgelopen maar als ik perse wil is er wel wat te regelen.

Ik vind het alleen al leuk om van de salontafel naar de eetkamertafel te vliegen en v.v.
Af en toe een tussenstopje op de grond en weer verder.

Nu eerst wat figuurtje leren vliegen.

Een bocht rechtsom gaat prima in de woonkamer maar linksom is nog een probleem dat wil de solo niet zo goed doen. (zoals al eerder in dit draadje vermeld is)

Ik heb de mijne nu binnen, en inderdaad, ook nieuw frame en die dubbele linkjes tussen tuimelschijf en rotorkop. Na een tikkie bijtrimmen hovert ie prima, beter dan het exemplaar dat ik terug had gebracht, daar bleef de staart een paar cm zenuwachtig heen en weer kwispelen. Deze hangt echt strak.

Beetje gas erop met opstijgen en hij gaat vrijwel recht omhoog, soms met een beetje correctie als hij naar links of rechts dreigt te glijden. Het afdraaien bij rudder geven is wat minder duidelijk, maar nog genoeg aanwezig om me te verrassen. Zal wel een kwestie van oefenen zijn om aan te leren voelen hoeveel je moet tegensturen als je rudder geeft. Maar ik heb wel mijn eerste bochtje rechtsom kunnen vliegen, je geeft maar een beetje rudder rechts en hij gaat zelf al naar voren om een cirkel met de klok mee te maken... :rolleyes:

Maar heb ik het goed als ik denk dat je roll rechts en iets naar voren moet sturen als je rudder links geeft? En dan meer roll en wat minder naar voren, of evenveel, of vooral naar voren en een beetje roll? Ik zoek nog naar de balans. En als je snel vooruit vliegt en een ruime bocht wil maken, moet je dan nog steeds op deze manier tegen sturen, of is het dan eigenlijk niet meer nodig omdat je zoveel voorwaartse snelheid hebt dat het "wegdraai-effect" zo goed als wegvalt?

Ik weet niet of dit al bekend was, maar bij Pro's met het nieuwe frame wordt een andere accu meegeleverd, met een extra nokje. Voordeel, de accu verkeerd plaatsen is niet meer mogelijk, tenzij met grof geweld, dan kan alles. Nadeel, als je een oudere lader hebt, bijvoorbeeld van een vorige Pro als kofferset (dan wordt een extra accu en een lader meegeleverd), of zoals ik, de lader die ik gekocht heb bij mijn coax Solo, dan passen de nieuwe accu's niet in de oude lader. Andersom kan wel, oude accu's kunnen prima in de nieuwe lader. Misschien dat je het extra nokje voorzichtig kan verwijderen zodat je de nieuwe accu's wel met je oude lader kan opladen, maar dat heb ik niet geprobeerd. Ik houd mijn oude lader wel voor mijn gewone Solo, of verkoop hem.

Laatst bewerkt:
Even een update. Ik heb nu een paar lipo's meer geoefend, en het lukt me om niet meer te crashen. Ik kan ook wat bochtjes linksom en rechtsom vliegen, maar draaien op de plaats (pirouette) blijft lastig. Precies de juiste hoeveelheid tegenstuur geven, zodat de heli alleen om de rotor-as draait, valt niet mee.

Wat me trouwens opvalt is dat bij bochtjes linksom de heli wat gaat trillen na een rondje. Ik weet dat de Solo Pro liever rechtsom dan linksom gaat, maar hoort dit schudden erbij?

Verder merkte ik dat het motortoerental sterk terugloopt bij vol nick naar achteren en tegelijk vol roll links, dus bij mode 2 de rechter knuppel naar de linker onderhoek. Als je de zender in "outdoor" mode zet, dus met volledige stuuruitslagen, dan gaan de servo's zelfs brommen in deze stand en bij nick vol naar voren is er ook een zeer sterke afremming van de motor. Wat blijkt is dat de onderkant van de tuimelschijf dan tegen de ring met schroef, die er net onder, op de as zit, gaat lopen. Is dit normaal? Of betekent dit dat de tuimelschijf wat bijgesteld moet worden door de stuurstangen tussen de schijf en de servo's wat te verstellen?

Ik had graag eerst wat tips voordat ik aan de afstelling ga rommelen, hij vliegt nu mooi stabiel, ik kan de knuppels zo gerust een paar tellen loslaten zonder dat hij er vandoor gaat. Maar het lijkt me vreemd dat je de servo's kunt overbelasten als je de "outdoor" setting op de zender kiest. Volgens mij gaat de controller dat niet echt leuk vinden op termijn.

Edit: Het trillen bij bochtjes linksom is opgelost, ik gaf net iets te veel rudder links. Een tikje minder rudder links en de Pro maakt een prachtige vloeiende cirkel van ca 1 meter diameter op een leuke beheerste snelheid. Ik kan zo gerust een aantal rondjes blijven vliegen, zonder dat de heli lager of hoger gaat. Bochtjes linksom gaan op het moment zelfs beter dan rechtsom. Waarschijnlijk zal dat in een grotere ruimte, als je sneller vliegt, weer anders zijn, dan hoef je in een rechter bocht geen tikje achteruit meer te geven.

De nieuwe versie met gesloten potmeters in de servo's bestaat trouwens, ik heb hem erin zitten zo zag ik vandaag. De vorige versie zag er zo uit:

NE4603003-big.jpg

Het meten van de positie bij deze servo's geschiedt door een geleider die met de servo-arm meebeweegt over een spoor op de printplaat. Bij de nieuwe versie zitten er tussen de servo's 2 potmeters, en loopt er van elke potmeter een linkje naar de servo-arm. Beweegt de servo, dan draait de potmeter mee, en vertelt de electronica welke stand de servo heeft bereikt. Deze potmeters zijn afgedekt met een kapje, en dus minder gevoelig voor stof.

Blijft alleen nog de vraag of het normaal is dat de servo's in bepaalde uiterste uitslagen gaan brommen omdat de tuimelschijf aan de onderkant tegen die ring met schroef aanschuurt. Niemand ervaring hiermee?

Laatst bewerkt:
Hij staat wel op 100% stuuruitslagen, dus volle cirkel op het display van de zender? En anders heb je misschien hetzelfde als die van mij, bij vol vooruit loopt de onderkant van de tuimelschijf dan tegen de ring die eronder op de as zit, waardoor het motortoerental flink afneemt. Om dit te testen moet je de heli in je hand houden, een beetje gas geven, bijv 10% en dan nick vol naar voren. Als het goed is moet je motortoerental niet merkbaar afnemen, maar loopt de swashplate bij vol nick naar voren aan, dan merk je een flinke afname van de toeren.

Zijn er nu zo weinig "Solo" vliegers op dit forum? Het is zo stil hier.

Anyway, vanochtend maar een poging gedaan om het aanlopen van de tuimelschijf bij bepaalde extreme servo-uitslagen te verhelpen met het verstellen van de linkjes tussen servo's en swashplate. Maar dat gaf niet echt het gewenste effect. Dus alles weer ingesteld op de oude lengtes, onder het motto, het aanlopen bij vol nick naar voren slijt wel, en wanneer geef je nu vol roll links en vol achteruit (de andere positie waarin er iets aanloopt). Daarn even gevlogen, binnen. Was weer een paar dagen geleden, en het ging niet echt super. Toch een paar keer bijna tegen de bank, of de rolgordijnen. Echt stil bljven hangen zonder de staart steeds te moeten natrimmen lukte niet. Ik dacht al na over een Blade MSR, aangezien die op sommige fora toch hoger wordt ingeschat dan de Solo Pro.

Maar net even buiten gevlogen, redelijk windstil plekje in het bos, en wat een verademing! Geen muren, TV of bank waardoor je al snel een correctie moet doen. Voorzichtig wat gas gegeven, en hij pakt vlot snelheid op. Meer snelheid, en bochtje links, zoef! Bochtje rechts, man wat gaat dat ding dan snel! Wel een paar keer gehad dat de rotor de staart raakt, als je abrupt afremt, dus de hoger geplaatste staart heeft inderdaad niet alleen maar voordelen. Gelukkig vliegt de Pro gewoon door als dit gebeurt, ipv als een dood vogeltje neer te dwarrelen, zoals een coax doet als dit gebeurt. Na een aantal rondjes links en rechtsom, zelfs aan het einde van de vlucht netjes geland op het bospad.

Conclusie: voor binnen niet helemaal aan te raden als je geen super grote woonkamer hebt, maar voor buiten met weinig wind, pure fun!

Mijn Nine Eagles Solo Pro gaat razendznel acheruit, maar zeer langzaam vooruit.
Weet iemand wat hier de oorzaak van is ?

Geen idee; 1 van de twee die ik heb doet dit ook; ik denk dat de servo's niet altijd goed in de nul-stand worden afgeregeld in de fabriek en dat er soms kleine offset is... Vervelend is het wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje: heeft het nieuwe model (ik heb twee 'oude') er ook last van dat vol vooruit (in de 'buitenstand') ook een plotselinge ruk naar links tot gevolg heeft??

Dat naar links draaien bij vol vooruit, ik heb daar geen last van (nieuw frame met nieuwe 4 in 1), wel dat een dot gas de staart een stukje doet draaien soms, maar dat schijnt normaal te zijn voor een heli met staartrotor. Wat ik wel heb is dat op volle snelheid de neus maar slecht naar links wil.

Wat betreft dat langzaam vooruit gaan, je zou het linkje tussen de tuimelschijf en de servo van "nick vooruit-achteruit" voorzichtig los kunnen klikken, en het uiteinde wat verder op het metalen staafje draaien, dan staat de tuimelschijf al wat meer naar voren. Met de trims moet je dan natuurlijk iets bijtrimmen, anders gaat hij vanzelf naar voren, maar je hebt wel kans dat de servo nu naar beide kanten evenveel "slag" heeft en dus naar voren en naar achteren beter verdeeld is. Let er wel op dat je het metalen staafje uit het oogje van de servo haalt voordat je gaat draaien, want ik betwijfel of je servo's het leuk vinden als er kracht in die richting op komt.

Die van mij heeft het in ieder geval niet, gaat als een speer vooruit, zelfs soms iets te snel nog voor mij. Vandaag daardoor de eerste schade gehad. Na een snelle rechterbocht vol vooruit bleven geven (je wil toch proberen hoe hard hij dan gaat en na zon rechterbocht heeft hij al een leuke gang) en toen eerst: "wat gaat dat hard!"
daarna: "wat gaat ie laag"
en daarna: "crash, krak!" op de grond met volle snelheid. :shock:

Misschien was het een windvlaag, maar het kan ook best zijn dat ik eerder iets minder vooruit had moeten sturen toen de heli steeds lager begon te gaan. Gelukkig viel de schade mee, een scheur in het witte deel van de cockpit, maar skids, frame en bladen allemaal nog ok. Ik kon zo weer verder vliegen.

Na al die verhalen over kapotte landingsgestellen, is er misschien toch wat verbetert aan het kunststof, of het komt doordat ik een zwart landingsgestel heb, dus niet dat "glow in the dark" plastic, wat misschien kwetsbaarder is.(?)

Begin me wel een beetje te ergeren aan die blade strikes tussen staart en hoofdrotor. Misschien stuur ik nog te wild, en is het weg als ik de Pro meer in de vingers heb, maar je schrikt elke keer wel van die harde tik, en het lijkt de constructie niet te deren, maar goed kan het toch ook niet zijn...

Update: net nog 3 lipootjes leeg gevlogen op een andere plek hier in de buurt. Ik was daar laatst ook geweest met mijn Solo coax, dat was toen geen succes. Er stond hooguit een zuchtje wind, maar ik kwam er praktisch niet tegen in. Nu met de Solo Pro een heel ander verhaal. Ovalen, rondjes, ruime bochten met bijna vol nick naar voren, geen probleem. Ik had hier nog meer de ruimte dan op de plek van vanmiddag, en dan kun je nog meer "gaan met die banaan". En als je moet stoppen is nick op nul zetten genoeg om de snelheid er meteen uit te halen.

Ook bijna geen strikes van de rotor tegen de staart meer gehad, dus misschien lag het toch aan wat te wild sturen. En geen crashes, (maar goed ook want de ondergrond was hier geen gras met brandnetels aan de rand, maar keihard beton) telkens als ik op hoge snelheid te dicht bij de grond kwam, iets minder nick naar voren geven, en de neus komt weer wat omhoog zonder meteen alle snelheid kwijt te zijn. Ook een paar keer geland, soms gedwongen omdat er een paar fietsers langs kwamen, en ik vind het niet zo vertrouwd om dan de heli boven hun te laten zweven. En soms omdat de fut uit de accu was, en het tijd was om te wisselen. Echt pure fun dus, gewoon vliegen zonder sleutelen. Nu alleen nog de heli in de woonkamer wat beter onder de knie leren krijgen, zoals puntlandingen, pirouettes, nose en tail in hover etc.

Laatst bewerkt:
Mijn Nine Eagles Solo Pro gaat razendznel acheruit, maar zeer langzaam vooruit.
Weet iemand wat hier de oorzaak van is ?

Ik heb een 2e Solo Pro aangeschaft, nu eentje met lager geplaatste staartboom, omdat je dan geen blade strike tussen rotor en staart zou moeten hebben. Even binnen getrimd op "halve maan stand", netjes stabiel. Op volle uitslagen gezet om even te testen, en verdraaid, bij vol nick naar voren blijft de servo hangen, om soms na een paar seconden pas weer terug te komen. Maar goed dat ik dit eerst op de grond heb getest, want langere tijd nick vol naar voren betekent gegarandeerd crash.

Het valt me op dat de servo een veel grotere slag naar voren, zeker 3 keer zo groot (stang naar beneden trekken) maakt dan naar achteren (stang naar boven duwen). Ook de linker servo, die roll bedient, blijft in de beneden positie hangen, met een beetje brommen. Na een paar seconden schiet hij dan vaak wel weer los. Dit lijkt, gezien de sterk asymetrische stuuruitslagen, wel op het omgekeerde van wat Marvani heeft. Mijn 2e Pro zal waarschijnlijk razendsnel vooruit gaan, maar dan wel een paar seconden later de grond in...

Dus iemand een idee hoe die stuuruitslagen meer symmetrisch te krijgen? :confused:

Sinds een week heb ik ook de Nine Eagels pro II. Ik heb gemerkt dat je hem makkelijker kan trimmen door de staart een klein beetje uit het mainframe te trekken.
Misschien is dit een tip.
Reserve onderdelen heb ik heel hard nodig Wie weet waar ik bestellen kan.
Ik heb in lelystad vg modelbouw besteld maar de levering duurt al 2 weken.

Als beginner vlieg ik in mode 2, ik moet zeggen dat me dit makkelijker af gaat dan mode 1

laters..

Dat zou best kunnen kloppen, hoe langer de staart, hoe meer effect de staartrotor heeft.

Misschien dat je bij Quartel terecht kan voor onderdelen, die zitten ook in Zwolle, dus niet te ver van Lelystad. Wat heb je nu dan stuk dat je onderdelen nodig hebt?

Back