Nitro vliegtuig met één uur vliegtijd

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door testuser0001, 4 apr 2019.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Die plastic doosjes zijn chroom opgedampt . Dus toch die kooi van ferraday . En nogmaals het gaat om de voeding welke pulsgewijs getrokken wordt. Doe je dit heel vrolijk met een kabeltje langs je Servo kabels uit je ontvanger . Dan ben je gewoon dom bezig of heb je nog niet genoeg ervaring opgebouwd hoe goed je je zelf ook geschoold acht.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Serge... Dat is gewoon niet waar wat je zegt: Ik ben niet zo onbenullig, dat ik het verschil tussen opgedampt chroom en zilverkleurige plasticverf niet zie. Die RcExl dingen zitten gewoon in een doosje plastic met een verflaagje er op. Opgedampt chroom ziet er heel anders uit (spiegelend, mijn ontstekingen zijn eerder dof aluminiumkleurig), en gedraagt zich ook anders bij krasjes en beschadigingen. Ik vind het prima als jij jezelf wat wijs wilt maken, maar het is gewoon niet waar. En wat waar of niet waar is, of wat er precies op dat doosje zit heeft weinig te maken met hoe goed ik geschoold ben.
    De CH dingen zitten zelfs gewoon in een zwart plastic doosje, met een wikkel er omheen, die bij lange na geen kooi van Faraday KAN vormen. Er zit ook niks IN, wat als zodanig werkt, en dat weet ik 100% zeker En tóch werkt die CH net zo goed, en net zo storingsvrij als de RcExl. Dat zou, als jij gelijk had, gewoon niet moeten kunnen, en iedereen zou juist zijn neus op moeten halen voor CH omdat die dingen zoveel storing veroorzaken... In werkelijkheid worden ze juist als de Rolls Royces van de modelbouw-ontstekingen gezien....
    Die plastic doosjes zijn écht geen kooi van Faraday.

    Ik heb gewerkt met echt volledig gescheiden systemen (zelfs de aan/uit schakelaar mechanisch en handbediend) en TOCH storing op servo's, niet op de ontvanger. Zou volledig onmogelijk moeten zijn als jij gelijk hebt, en toch gebeurde het.

    Ik heb het niet over "geluk".... Één keer kan geluk zijn, 2 keer kan toeval zijn, drie keer, dan zou ik een staatslot moeten kopen, vier keer begint op zekerheid te lijken, maar 6 keer, dan is het allang zelfs dat niet meer. Dan is het gewoon niet zo. En in 5 van de 6 modellen liggen ontsteking en ontvanger érg dicht bij elkaar, in de heli ligt ALLES akelig dicht bij elkaar zelfs.

    Het is gewoon heel simpel: heb je slechte contact in je bougiedop, dan kan dat heel erg fout gaan. Gescheiden voeding of niet, 2,4 gieg of niet.
    Maar een ontsteking stoort NIET via zijn voeding. Dat is gewoon pertinent niet waar. Dat is lang en breed, hoog en laag, links en rechts al honderden keren aangetoond.

    EDIT: en dit zeurde me al meer dan een uur door mijn achterhoofd:

    En wat denk jij, dat servo's zelf dan doen? Die trekken OOK pulsgewijs stroom, en véél hogere pulsen dan de ontsteking doet. Kan bij flinke servo's zomaar twee a drie keer zoveel zijn, per servo.

    Analoge pulsen zijn tenminste nog zodanig gesynchroniseerd dat er nóóit twee servo's tegelijk een puls trekken, maar digitale servo's zijn dat niet. Die bepalen zélf wanneer ze hun puls trekken, en dan kan het gerust zo zijn dat twee of meer servo's tegelijk hun puls trekken.

    Hoe zit dat dan Serge? Want je doet wel heel geringschattend over ervaring of geschoold zijn, maar volgens mij lul je hier een eind uit je nek dat het niet fraai meer is.

    Ik zal niemand vertellen dat het op één enkele accu MOET... iedereen moet doen waar hij zichzelf prettig bij voelt.
    Maar er is een verschil, een héél groot verschil zelfs, tussen een voorkeur hebben, en onzin verkopen.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Heel simpel de ontsteking werkt met een kleine bobine En vertraging Module op je hallsensor Hoe hoger je toerental hoe minder vertraging. De hallsensor schakelt de voeding van je primaire bobine aan en uit, hierdoor ontstaat door de spoelwerking in de secundaire spoel hoogspanning. Door het schakelen van de hallsensor ontstaat er een piek in je voeding en een dip. Dit is af te vlakken mbv een condensator Op je primaire voeding. Of dit in de huidige ontstekingen zit weet ik niet.
    Met dsm2 merkte je heel direct wanneer je ontsteking op de ontvanger zat, servo's gingen raar vibreren en Brown out . Ook nu met de huidige ontsteking . Dus wel degelijk dat er inductie spanning is. Nu hopt dsm2 over 2 kanalen en zal dus eerder dan de concurrenten in storing gaan. Mij is altijd verteld dat de ontsteking kasten chroom opgedampt zijn. Ik heb er ooit een losgetrokken en mbv doorpiepen van de multimeter gaf dit toch een signaal. Dus daadwerkelijk vormt dit een kooi. Of het nu nog zo is weet ik niet. De ontsteking van mijn roto is daadwerkelijk een rvs kastje .

    Dus bij deze Bert ik verkoop geen onzin ik verkondig wat ik weet. En ik ga altijd voor de veilige optie gebaseerd op deskundige ervaring van menig oude rot in deze hobby en wat ik zelf ondervonden heb.
    Door de huidige generatie zenders merk je de storingen niet meer zo zoals ernst grundman dat uitgelegd heeft . Maar waarom zou ik dan juist mijn ontvangst signaal gaan verstoren door de ontsteking op de ontvanger te pluggen ? Ik niet het zou best goed gaan zolang de buffer van je ontvanger niet vol loopt. Maar zodra er meer dan 5 man vliegen en je staat zoals het hoort netjes in je pilot Box en je hebt alle 5 zo de ontsteking in je ontvanger, weet ik niet of de buffer dit kan verwerken .
    Dat Bert en ik hier ernstig van mening verschillen is duidelijk. Dat mag . Maar nog steeds drink ik graag een bakje koffie met hem. Discussie houdt je scherp .
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wat in theorie "is" en wat de praktijk "doet" zijn nog wel eens twee dingen.
    wat aangeeft dat misschien de kans op voorkomen heftig wordt overschat
    of de theorie klopt niet.

    de keren dat de kans wordt onderschat, ben je er vlot genoeg achter wat er aan de hand is doorgaans :D

    ik heb op het moment ook een probleempje met mn ontsteking en ontvangst..
    grappig genoeg is de ontvangst opgelost door een andere kap op de ontsteking ( de oude had ruimte, en zat niet altijd even lekker)
    blijkbaar reageerde mijn gasservo daarop (die zit in de heli vlak boven die kap)

    2e probleem is waarschijnlijk een sensoruitdaging. die moet het natuurlijk wel doen, anders gaat de boel ook gekke dingen doen
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is niet correct... Je bent in de war met ouderwetse contactpuntjes-ontsteking, daar werkte dat inderdaad zo, maar niet bij een CDI. Dan moet je eens goed naar het schema van zo'n ontsteking kijken. De Hall sensor schakelt helemaal niks in de voeding. Die is daar niet eens mee verbonden.
    Wat er gebeurt, is dat er een oscillatorcircuit een condensator staat op te laden tot plm 400 V. Dit gebeurt met vergelijkbare techniek als waarmee je 12V omvormt naar 220, of waarmee je een 6 cellen LiPo laadt uit een 12V auto-accu. Deze laadstroom word uit de voeding van de ontsteking getrokken en is redelijk constant, want er is geen onderbreking in het laden, ook niet " tijdens de vonk". En dat is ook de reden dat die moderne ontstekingen vrijwel niet storen via de voeding. Het is ook de reden voor de benaming " Capacitive Discharge Ignition", ofwel CDI.

    De Hall sensor doet niet meer dan een trigger geven aan een thyristor waardoor de condensator ontlaadt over de primaire spoel, en die wekt weer de spanning op voor de secundaire spoel.
    Uit die bobine komen redelijk heftige magnetische pulsen (daarom kun je er een strobo mee aansturen) en magnetische velden hou je niet tegen met een kooi van Faraday. Dus zit die er ook helemaal niet omheen.
    Mischien bij een Roto ontsteking, maar niet bij RcExl of CH. Om de simpele reden dat zo'n kooi niet helpt.
    Je moet twee dingen niet verwarren: er is inductie (van de bobine) en die hou je op geen enkele manier tegen, anders dan "afstand". 35 of 40 MHz apparatuur is daar veel gevoeliger voor dan 2.4 GHz simpelweg omdat er een heleboel lengte aan antenne is.
    Verder is er RF storing, en die komt uit de vonk. Zolang die vonk uitsluitend overspringt binnen de cylinder (kooi van Faraday) of binnen de metalen bougiekap (idem) is er ook weinig aan de hand. Vonkt die ergens anders, dan krijg je storing, maar neem van mij aan, dat het dan helemaal niks uitmaakt of je gescheiden voeding hebt of niet: Ik ben er twee heli's om gecrashed destijds, en beiden hadden gescheiden voeding.
    Wat dat betreft @ Student; je zat met die slechte bougiekap op de grens....

    Dat DSM2 ging vibreren, dat zou maar zo kunnen. Dat was nu niet direct het beste zend-protocol. Maar mijn ontstekingen veroorzaakten ook geen storing op de goedkope 30 euro pistoolzendertjes die ik wel eens in test-opstellingen gebruikte.

    Ik kan wel ergens een scoop lenen, denk ik, dus ik zal eens kijken of ik komend verlof een ontsteking op de scoop kan zetten, kijken wat er gebeurt met de voeding, maar ik ben er vrij zeker van dat er helemaal niks te zien zal zijn.

    En maak je geen zorgen over die bak koffie, die drink ik graag met je... Oneens is niet het zelfde als ruzie :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
    Jonkje en serge pot vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Top weer wat wijzer:yes:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zal vanavond even spitten in mijn laptop, ik heb nog wel een schema van zo'n ontsteking. Daar kun je dat vrij goed op zien, hoe dat werkt met het opladen van die condensator. Zelfs ik, en ik heb op zich de ballen verstand van electronica :D :D :D
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar issie dan:
    rcexl.jpg
    OK... ik ben geen electronicus en heb slechts een fundamenteel begrip van schema's, maar hier is, zoals ik het begrepen heb:
    Op ongeveer 1/3 vanaf rechts, onder de aanduiding "TR2" zie je aan de linkerkant van het trafootje een weerstandje (560R) condensator C6 en transistor BD681.
    Hoe die precies samenwerken tot wat ze doen, is een van de dingen die me heel vaak uitgelegd is maar voor mij nog steeds onduidelijk zijn, maar ik weet dat ze oscilleren en dus een inductie in TR2 opwekken en daarmee op een of andere listige manier de condensator 680nF/400V geheel rechts opladen, vermoedelijk doordat de diodes 1N4937 en 1N4007 als het ventiel in een fietsband functioneren, en de inductie-pieken die in de secundaire kant van TR2 opgewekt worden, nergens heen kunen, en dus heel hoog oplopen, toelaten in die condensator. Nogmaals, dat stukje is me slechts half en half duidelijk, ik weet alleen dát het gebeurt.
    Hoe dan ook, dat hele circuit rechts van en inclusief BD681 staat eigenlijk helemaal los van de rest van het systeem, en doet niks anders dan continue die condensator volpersen, zonder onderbreking. Daar zit verder helemaal geen aansturing aan vanuit de processor of wat dan ook. Ook als de ontsteking "vuurt", blijft dat laden gewoon doorgaan. Uiteraard veroorzaakt dat oscilleren een rimpel, en ook het telkens leegschieten van de ontsteek-condensator veroorzaakt een op en neer gaan van de "laadstroom" maar die wordt, voor zover ik kan zien nagenoeg geheel afgevlakt door de 25 microF condensator, die in verhouding tot wat de 680 nanoF ontstekingscondensator gewoon veel groter is qua capaciteit.

    De Hall Sensor stuurt zijn pulsje naar de processor, en de processor stuurt via transistor 2N4401 de thyristor X0405ME aan, die weer op zijn beurt de grote condensator laat leegdenderen in de uiteindelijke bobine. Maar dat staat dus (min of meer) geheel los van wat er in dat laadcircuit gebeurt.

    Wellicht dat Ernst, of mischien zelfs Jan, hier een nog veel helderder blik op hebben...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Het hele schema uitleggen gaat wat ver maar je zit heel goed in de buurt brutus.
    Transformator TR2, transistor BD681 en condensator C6 vormen de oscillator. Die oscillator maakt van gelijkspanning een pulserende gelijkspanning, vergelijkbaar met wisselspanning. De weerstand van 560 Ohm dient om de stroom door de basis van de transistor binnen, voor de transistor, veilige grenzen te houden, verder doet hij niet mee om het zo maar eens te zeggen.

    Veel mensen denken bij een transformator aan een apparaatje dat 230V omzet naar (bijvoorbeeld) 12V. Maar "andersom" werkt ook, je kan ook van 12V naar 230V gaan. Wisselspanning wel te verstaan.
    Transformator TR2 wordt dus andersom gebruikt om de voedingsspanning (12V?) omhoog te brengen naar 400V. Die hoge spanning staat over de secondaire wikkeling, N1 in dit geval.
    Dan krijg je twee condensatoren en twee diodes. Die zijn zo geschakeld dat de wisselspanning afkomstig van N1 gelijkgericht maar ook verdubbeld wordt. Om 400V te krijgen hoeft de secondaire wikkeling dus maar 200V te leveren. De transformator is hierdoor simpeler en kleiner.

    Met die 400V gelijkspanning wordt de condensator van 680nF opgeladen. Voor het laden van de condensator is energie nodig en deze wordt uit de voeding getrokken. Tijdens het laden ontstaat er dus een stroom piek uit de voeding. Wanneer de condensator geladen is zal er geen energie meer in gaan daarom zal de oscillator duidelijk minder energie uit de voeding nodig hebben, de stroom wordt dus duidelijk meetbaar minder.

    De frequentie van de oscillator wordt bepaald door de inductie van transformator en de waarde van condensator C6. De inductie van de transformator wordt mede bepaald door de stroom die er door loopt. Daarom zal de frequentie van de oscillator meetbaar, en heel soms ook hoorbaar, lager worden wanneer de condensator opgeladen wordt.

    Misschien heb je een flitser voor je fototoestel. Die werkt in bijna alle gevallen met een precies dezelfde schakeling. Daar kan je het heel goed bij horen dat de frequentie laag begint en steeds hoger wordt naarmate de condensator opgeladen wordt.
    Bij dit soort ontstekingen is de frequentie meestal zo hoog dat de meeste van ons het niet kunnen horen. Je moet dan denken aan 30kHz of hoger.

    Dit alles houdt dus in dat er wel degelijk een steeds wisselend stroomgebruik is maar de meeste multimeters of andere stroommeters kunnen deze snelle wisselingen niet meten en zullen een gemiddelde aangeven. Afhankelijk van de gebruikte meter zal dat gemiddelde bij lage toerentallen iets lager zijn dan bij hoge toerentallen. Daarom zullen vele denken dat er dus geen of slechts een heel kleine verandering is.
    De conditie van de batterij (accu) speelt hier een heel belangrijke rol. Ga je deze schakeling uit bijvoorbeeld alkaline batterijen voeden dan zal al vrij snel de inwendige weerstand van die batterijen zo hoog worden dat je problemen kunt gaan krijgen. Een goede en goed geladen accu heeft een heel lage inwendige weerstand. De stroom die de ontsteking gebruikt is relatief laag dus de spanningsveranderingen die door de stroomveranderingen ontstaan zijn heel erg klein. Vaak nauwelijks te meten.
    Mede omdat die stroom vrij laag is zullen de elektromagnetische pieken die door de voedingsdraden worden opgewekt ook heel klein zijn. Die zullen dus nauwelijks een rol spelen en goede apparatuur zal daar totaal geen last van hebben. Mocht je er wel last van hebben of krijgen, dan zou er ook best wel eens iets mis kunnen zijn met je apparatuur.

    Het is al een poos geleden dat ik met dit soort ontstekingen heb "gepeeld". De schakelingen die ik toen had zaten allemaal in een blikken doosje en ik verwachtte echt dat dit nog zo was. Toch kan er een afscherming aan de binnenkant zitten in de vorm van een soort verf. Daar heb ik (op m'n werk) ook mee te maken gehad. Het is een soort verf waar metaal deeltjes in zitten, meestal ijzerpoeder maar soms ook nikkel of een combinatie. De kleur kan verschillen maar het is vaak "roestbruin" maar kan ook grijs (soort van) of groen (soort van) zijn. Tenminste dat is wat ik tot nu toe heb gezien.
    Als je gaat meten zal die laag vrij slecht elektrisch geleiden maar dat is ook de bedoeling, waarom gaat te ver om uit te leggen maar het heeft met wervelstromen te maken. Het is een afscherming voor de elektromagnetische pulsen.

    Daarom blijft het dus wel degelijk een goed idee om de voedingen gescheiden te houden en om voor een goede (elektro) magnetische afscherming te zorgen. Zo zal je de kans op problemen nog meer verkleinen. Natuurlijk moet "het clipje" aan de binnenkant van de bougiedop goed contact maken. Daarom maakte ik destijds altijd een goede aardverbinding met het metaal van de motor. Een 1mm² soepel draadje van het aardpunt van de ontsteking naar een oogje wat onder een bevestigingsboutje van de motor zat. Werkte prima en voorkwam veel problemen.
     
    MicropropSport en Jonkje vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals al eerder gezegd, de CH ontstekingen zitten gewoon in een zwart plastic doosje, met het deksel gelijmd, en zonder verflaag, coating of wat dan ook.
    Dat geloof ik dus niet, want die gaan er dwars door heen. Ik kan mijn strobo triggeren door een spoeltje tegen de zijkant van het doosje te houden, met zelfs nog het hout van de vliegtuigromp er tussen. Kijk maar:

    Met mijn rechterhand hou ik gewoon een spoeltje tegen de buitenkant van de romp. Dat spoeltje stuurt de stroboscoop aan. Als je goed kijkt, zie je dat de strobo al triggert als het spoeltje nog een centimeter of twee van de romp verwijderd is...

    Ook Wiki zegt gewoon dat electromagnetische pulsen er dwars doorheen gaan:
    ( uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday ).

    Whooops… daar blunderde brutus even met radio en electrische velden vs magnetische velden....

    En dan loop ik nog tegen iets aan wat mijn eigen beweringen tegenspreekt.... De vonk in de open ruimte geeft storing in de vorm van RF... geen magneetvelden, maar een hoop radiostoring. De cylinder en de bougiedop houden dat tegen.
    Maarrrrr…. ik bevind mij momenteel in een toch wel heel stevige kooi van Faraday (schip, gebouwd uit staal) en toch heb ik vanmiddag via de walkie talkie vanuit de machinekamer met iemand buiten aan dek staan praten....
    Hmmmmm daar moet ik nog eens ERNSTig over nadenken....
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Veel weet ik niet van de kooi, maar volgens mij zijn een paar gaten voldoende om radiosignalen naar buiten te laten. Dat is ook de reden dat er tegenwoordig peilzenders in dure auto's geplaatst worden die zijn te vinden in stalen panden en containers. GPS trackers niet. En, in de jaren 80 ben ik in een pand geweest dat volledig vrij moest zijn van radiosignalen dat was totaal omgetoverd tot een kooi van Faraday. Daar was echt geen kier onbedekt met fijn gaas. Overigens wel grappig het pand was van een oliemaatschappij die bezig was met het ontwikkelen en onderzoeken van zonnepanelen. De naam mocht ik toen niet zeggen. Dat doe ik nu ook niet. (centje per liter extra voor het milieu :hammer:) Op het dak van het pand stond het logo van Holec.....
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Na wat doorlezen blijkt dat af te hangen van de grootte van de gaten in verhouding tot de golflengte van het signaal.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Dan zijn de gaten in de boot groot of klein genoeg voor de WT op de boot.
    Maar, het gaat hier toch om de vraag over een uur of meer vliegen.
    Misschien toch weer terug richting topic.
    Mijn mening over lang vliegen is geen nitro, maar benzine.
    Veel betrouwbaarder heb ik ervaren tijdens TFA vluchten.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... het liep wat weg van het onderwerp ja... :oops:
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verhelderende discussie... maar hoort bij FAQ te staan... maar dan weer geen vliegendehond die dat leest of terug vindt!

    Uur vliegen op een Calmato was de vraag... ik zeg boring-XXL! Haha...

    Betekent een 4x zo grote voorraad aan brandstof mee als standaard. Vliegen met halfgas. Zou me niet verbazen als ik een 20 minuten volhoud op een 400 CC Kavan tank... met wisselend gas. Ik meen dat ik dat er in had zitten. OS 46 met Hatori, en correct gepropt op 11 x 7.
    Die kist van mij is wel zwaar... 3.1 kg... maar door die robuustheid blijft hij al 14 jaar luchtwaardig. Nog het type van een piepschuimvleugel en veel te zwaar balsa. Dus ik heb die romp al flink 'gekroond'. Totaaltje woog eerst 3,5!

    De standaard Calmatorromp serie 2004/2005 is flink verjongbaar, scheelt gewicht, dat je als brandstofmassa mee kunt nemen. De grens ligt daar waar het knakt. De moderne meuk-editie weet ik niet. De Afla Sport is behoorlijk meuk gebouwd. Ben ik als project aan het ontmeuken. Kyosho maakt daar geen winst meer mee.

    Houtbouwvleugel niet veel meer te winnen in gewicht dan slechts een dunnere soort Oracover te nemen, die steeds nog voldoende sterk is. Een oude schuimvleugelconstuctie kan nog opgeboord worden en van een veel lichtere carbon vleugelverbinder worden voorzien.

    Tanks kan je schakelen. Twee tot drie... alle drie met clunks en de uitlaatdruk op de laatste tank in lijn.
    Afhangen van de tanks moet je herzien. Positie servo's eveneens.

    Maar waarom zou je 1 uur volcontinu willen vliegen? Bijtanken is minuutje werk. En een 1 uur zonder kop koffie op een vliegveld, hemelshoog air to air door lummelen... dat is een meest onmogelijke eis aan je zelf stellen! Kom je uit op koffie drinken door een rietje! "Ben't geen astronaut?!" Pak dan een zwever en een ligstoel...

    Net weer twee kannen methanol met Aeroshave gekocht... Met een Fiat Panda tank je vol voor minder.
    Prijzen beginnen vreemde vormen aan te nemen.

    Groet Bas
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals gezegd: mijn kleine Charter kan het al, geheel onbedoeld "uit de doos"....
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... maar een Charter is geen Kalematow!
    Zal toch em in gewichtreductie en afgestemd zuinig vermogen... keuze van koolwaterstof... zitten... en hoe je ontsteekt... Piezo of flint-ontsteking, houtje touwtje bosje gras ontsteking!

    Besine stook' weer zunniger n'tuurlijk :D

    Die 'doos' das geen Robbedoos? Maar bij jou een flite-kees!
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2019
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh, maar een Calmato met 8,5 cc viertakt op peut, 12 x 6 prop en 250 ml tank vliegt gegarandeerd 1 uur.

    En nee, die "doos" was écht de "Robbe doos", die flaitkees, da's die in Indo en die doet 3 kwartier op een tank met gemiddeld sportief vliegen, op het lokaal verkrijgbare sapje, wat ik uit de brommert van dochterlief jat, euh, leen, euh, nou ja, je begrijpt me wel...
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Whoeha' :) Bron: Robbedoes
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Dit begint een levendige discussie te worden. Mooi.

    Voor zo vermij bekend mag autonoom vliegen alleen als de piloot ten alle tijde in kan grijpen en er in het gezichtsveld gevlogen kan worden. Maar ik kan het mis hebben en ben niet van plan om onze mooie hobby om zeep te helpen.

    Deze motor nog niet nee. Die is nog niet ingelopen.


    Klopt, ik bedoel het afstellen van de ombouw naar benzine. Dus inderdaad de ontsteking.

    Ja, dat is een mooie draad om te lezen. Erg informatief.

    Goede aanwijzing!

    De bedoeling is inderdaad een ligstoel te pakken en circuits te vliegen of andere niet al te inspannen zaken. Gewoon met de luchtsnelheid die nodig is om comfortabel te vliegen. Zeg 55 tot 60% gas. Denk inderdaad dat de concentratie dan wel beproeft wordt :)

    Maar de ombouw naar benzine is geen sinecure zo te zien. Ik ga kijken naar een ombouwset. Alternatief is om twee liter nitro - op de één of andere - manier de lucht in te krijgen. In dat geval spreekt ombouwen me toch meer aan,

    Is er een grove kostenindicatie te geven van een totale ombouw naar mengsmering, benzine?
     

Deel Deze Pagina