Nitro vliegtuig met één uur vliegtijd

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door testuser0001, 4 apr 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... tenminste, niet op de lange termijn (bij mij gaven ze meestal binnen 2 maanden de geest).
    Maar Marcel is al bij de methanol afkick-kliniek geweest, en hij heeft al benzinebestendige O-ringetjes.
     
  2. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Een betere en eenvoudigere keuze zou een dieseltje zijn geweest.
    Een diesel loopt vele malen zuiniger dan een methanol of benzine motor.
    Als voorbeeld mijn MVVS 2,5 cc diesel, die loopt op 100 ml brandstof bijna 40 minuten.
    De Enya 4 cc doet met hetzelfde tankje er bijna 30 minuten over om hem leeg te krijgen.
    Dus minder brandstof bij je wat bespaart op gewicht.
    Met een diesel kun je een grotere prop draaien dan met een vergelijkbare methanol motor:
    Een OS 25 (4 cc) draait in de regel een 9x5 of 9x7.
    De Enya 4cc diesel draait bij mij een 10x6 zonder problemen.
    Dezelfde trekkracht bij een lager toerental.
    Geen extra onderdelen zoals ontsteking, accu etc, dus ook geen extra gewicht en technische problemen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet flauw bedoeld, en vat het niet denigrerend op, maar wat je zegt, slaat echt nérgens op.... Hoe lang een motor over een bepaalde hoeveelheid brandstof doet, zegt bitter weinig: ik heb een 5 cc viertakt op benzine, die letterlijk 5 UUR loopt op 100 ml benzine. Ongelogen waar.
    In deze test, die ongeveer twee uur duurde, heb ik het borrelglaasje niet bij hoeven vullen.



    Ik geef je met 100% zekerheid op een briefje, dat bij gelijke prestaties (zelfde prop, zelfde toerental) een benzinemotor, mits goed afgesteld uiteraard, beduidend minder verbruikt dan zelfs het allerbeste modeldieseltje. En dat komt simpelweg, omdat benzine per volume-eenheid absoluut méér energie bevat dan modeldiesel brandstof.

    Daarnaast, hoe groot de prop is die een motor trekt zonder in de thermische problemen te komen, zegt helemaal niks over de trekkracht die een motor daarmee ontwikkelt.
    Ik bedoel maar: diezelfde 5 cc viertakt die 5 uur over 100 ml doet, trekt ook een (schrik niet) Grapuner 14 x 7.... En ik heb er wel een filmpje van dat hij dat doet ook:


    In het filmpje probeerde ik zo langzaam mogelijk stationair te draaien, maar hij liep met die prop gewoon 4100 toeren volgas.

    Klinkt indrukwekkend, maar het is maar 0,13 pk, het is maar 900 gram trekkracht, en de maximale snelheid is om en nabij de 40 km/u.

    Kortom, met wat losse propmaten of cylinderinhouden kun je gewoon geen zinnige uitspraken doen.

    Dus gaan we even de dingen bij de naam noemen:
    Welk toerental?
    Want mijn 5 cc viertakt trekt die prop ook, en heeft al bewezen met een 10 x 6 minstens 65 minuten te draaien (en dan bedoel ik vliegend, niet "stationair op een testbokje") op een 180 ml tankje, terwijl jouw Dieseltje "100 ml in bijna een half uur", ofwel 200 ml in minder dan een uur" doet.... En in mijn boekje is 65 minuten MEER dan een uur, en 180 ml MINDER dan 200 ml.

    Snap je waar ik heen wil? Is niet om jou neer te sabelen, maar als je een bewering doet, moet je hem wel kunnen onderbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2019
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt helemaal gelijk brutus maar een modeldieseltje is echt knap zuinig. Op een Elder heb ik een 3,5cc Irvine dieseltje staan met een 10x6 prop. Vol gas redt hij op de grond net aan 8500 omw/min maar hij levert vol gas te veel stuwkracht om er lekker mee te vliegen. Bij de start en in een noodsituatie is dat extra vermogen wel fijn maar voor normaal vliegen is 1/3 tot max 1/2 gas voldoende. Met dat kistje heb ik een keer 47 minuten gevlogen en dat zou meer geweest zijn als ik niet moest landen omdat het te donker werd om veilig te blijven vliegen. De tankinhoud is slechts 120cc en ik heb het vermoeden dat 60 minuten daarmee haalbaar moet zijn. Toegegeven het motortje is optimaal afgesteld om bij max 1/2 gas optimaal te draaien. Vol gas is de compressie wat hoog dus hoor je de diesel klop behoorlijk, daarom laat ik hem nooit lang voluit draaien want dat kan de motor mogelijk beschadigen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik beweer niet dat modeldieseltjes NIET zuinig zijn, ik beweer alleen maar dat pond voor pond (dus om prop X met toerental Y rond te draaien) een benzinemotor minder volume aan brandstof nodig heeft. Alleen al omdat zelfs mijn vette mengsel nog 91% aan brandbaar spul bevat, en de gemiddelde modeldiesel brandstof slechts ongeveer 70 a 75%, maar daarnaast ook omdat wat er wel aan brandbare delen in zitten, halfom ongeveer petroleum en ether is. Petroleum heeft wel een vrij grote energie-inhoud, maar ether niet echt.
    Mijn supervette mengsel zal ongeveer 31,5 MJ/liter bevatten, modeldiesel richting de 25 MJ/liter.
    En je kunt nu eenmaal niet méér energie halen uit een brandstof die minder energie bevat.

    Overigens:
    Kijk... nu noemen we man en paard, en daar kan ik wat mee.
    Het toeval wil, dat mijn 5 cc viertaktje ongeveer dezelfde prestaties doet, maar wél bijna voluit moet draaien om die Charter in de lucht te houden...
    Dus ja, dan kun je wel zeggen dat je dieseltje zuiniger zou zijn (120 ml voor een uur) maar je draait ook maar de helft van het vermogen, in een blijkbaar véél lichtere kist.
    Ik denk dat mijn viertaktje in jouw Elder je wel eens stijl achterover zou kunnen doen slaan qua zuinigheid, en ik denk dat jouw dieseltje in mijn Charter de godganselijke vlucht vol aan de bak moet, en dus niet zo superzuinig afgesteld kan worden....

    Maar dat doen wel niet, want ik heb geen zin in een charter die van top tot teen onder de olie gesmeurd wordt, en naar een petroleumkacheltje ruikt :D :D :D
     
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    De MVVS 2,5 staat op een Svenson trainertje spanwijdte 110 cm.
    Het ding vliegt zijn rondjes met net over half gas, toerental relatief laag want prop is een 9x6.
    De Enya 25 staat op een Slow Poke, daarmee heb ik amper 1/3 gas nodig om rond te vliegen.
    Als ik dat langdurig doe wordt het oppassen met snel gas geven omdat de motor dan eigenlijk te koel loopt om snel te kunnen optoeren.
    En dat is nou net de lol van een diesel.
    Goed afgesteld heeft ie een hoog koppel in het lage toeren bereik, daarvoor een grotere prop om dezelfde trekkracht te genereren dan met een kleine prop en hoog toerental. Ergo: efficienter vliegen, weinig geluid.
    Stank en olie op de kist?
    Nee, beiden niet.
    Ik gebruik geen petroleum maar de goedkoopste lampenolie (paraffine)van de Gamma.
    Achter de uitlaat zit bij mij nog een stuk alu buis tot voorbij de vleugel met daarna zo'n silicone uitlaatslang met een hoek.
    Nauwelijks een spatje olie op de kist (zolang je niet te veel op de kop vliegt).
    In tegenstelling tot een methanol of benzine motor is een diesel niet kritisch op vreemde zaken aan de uitlaat.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Al het begin is moeilijk, ook voor mij als herintredende brandstof vlieger.
    6cc benzine, meer dan genoeg vermogen 1/3 gas om rond te vliegen.

    Het motortje moet nog wat beter inlopen en de mengsmering wil graag verse benzine zien en geen oude uit een aangebroken kan aspen.
    En dat wil ik ook wel zien, dat met de hand starten dat was op zaterdag wel te doen, op zondag hebben de elektronen mij een handje geholpen.

    Smurrie op de romp, ja van geplette vliegjes.

    charter 6cc.jpg
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar ga je al... de topicstarter is toch echt van plan een Calmato van ruim 1.60 span te vliegen. En met de 7,5 cc motor die daar op komt, kan het ding op kwart gas rustig rondpruttelen, en dan doet hij ongeveer anderhalf uur over zijn tankje...

    Ik denk dat ik een Svenson trainertje, met een benzinemotortje ongeveer een uur kan laten vliegen op ongeveer 60 a 80 ml brandstof. En dat is geen snoeverij, dat is berekend... De pest is dat de benodigde kleine ontsteking (Runtronic) rond de 200 Euro kost...

    Cru gezegd, nee, dat heeft hij niet, maar als jij dat wilt geloven, dan vind ik dat best.
    Dat is een discussie zonder einde, zeker als je discussie-partner niet precies begrijpt wat koppel, toerental en vermogen in onderlinge samenhang hebben.
    Ik krijg een 2,5 cc "ex-gloeipluggertje" moeiteloos zo gek om ook een 9 x 6 te trekken, en heel te blijven. Is ook geen snoeverij, dat kan gewoon.

    Kun je daar ook een reden voor geven, waarom dat zo zou zijn? Want het is namelijk niet zo. Kijk maar:

    IMG_20190507_183238.jpg
    IMG_20190522_003936.jpg
    Beide motoren (en vele anderen voor hun) lopen prima MET die "vreemde zaken" aan de uitlaat.
    Meest extreme geval was een Enya 29 kamzuigermotor, die met 5 meter tuinslang aan de uitlaat prima liep (woonde nog bij pa en ma thuis, en testte motoren op zolder met die slang uit het dakraam).
    En zo kan ik echt nog wel een tijdje doorgaan, als het moet....

    Helemaal niet erg als je een punt wilt maken, maar gewoon zomaar een onwaarheid roepen, is niet hetzelfde als een punt maken.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2019
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat me raden: Je slingerde je een ongeluk zonder ook maar een kik, maar je wees er met de starter naar, en hij liep?

    Zit ik in de buurt? Zo ja: mogelijk die oude brandstof, maar waarschijnlijker onvoldoende of teveel geprimed.
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    ik starte op zaterdag met het koordje en op zondag met wat extra elektronen.
    Waarschijnlijk te weinig geprimed.

    Wat exact de oorzaak is, weet ik op dit moment niet.
    Het is wachten is op een mooie zonnige niet regenachtige dag.
    En dan zal het probleem wel boven water komen.
    Aspen geeft wel een mooie schone verbranding, zonder zwarte druppels smurrie.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dus er kwam water en schone olie uit?
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Absoluut schone olie, zo geschikt voor hergebruik het slangetje begint rose te kleuren, water heb ik niet echt gezien.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dan word het slangetje warm genoeg en verdampt het.... Komt in het koudere seizoen wel weer te voorschijn.

    Dat de olie zo "schoon" is verbaast mij, ik had minimaal verwacht dat de olie door de verbrandingskamer temperatuur zou gaan verkleuren.

    Wellicht, als de olie er zo schoon uit komt, dat je schraler kunt gaan smeren, maar bij gebrek aan ervaring met die Aspen, durf ik niet op voorhand te zeggen wat de indicatoren zijn waaraan je kunt zien hoe ver je kunt gaan... Ja, uiteraard, als het big-end uitloopt ben je te ver gegaan, maar dan is het ook al een beetje te laat....
    Ik durf dat niet met gerust hart van afstand aan te bevelen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Love the sticker, by the way :D :D :D
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Natuurlijk verkleurt het iets, maar het zijn niet de zwarte druppels die je ziet bij euro 95.
    Minder smeren, zal ik zeker niet doen.

    Ja ik ook en het is ook wel nodig, om het ongeloof dat het echt een klein motortje is op benzine en met ontsteking en met een gewone methanol carburateur.
    En ook met een niet hinderlijke slang aan de uitlaat.

    Vandaag heb ik met een beetje toeval, het was mooi weer en er waren meer modelvliegers op het veld, het resterende drupje oude brandstof opgevlogen.

    Wat jij natuurlijk niet weet en ik wel, @RC-PPG vliegt bij het zelfde clubje als waar ik vlieg.
    De dieseltjes heb ik al heel lang niet meer op het veld gezien, wel van die Chinese motoren met veel CC er in en een boxer omgebouwd van lucht naar waterkoeling, bungelend onder een zakdoek.:bye:
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Lampenolie... hebben ze dat niet in dennengeur? Of citronella?
     
  17. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Dennegeur of citronella?
    Bij de Gamma niet nee.
    Moet ook niet te veel kosten, ether is al duur genoeg.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Zitten die ook al op de carb dan? Heb ik dat gemist tijdens jouw meesterlijke handelingen. De Calmato is nog in aanbouw. Tijd is schaars.

    Mooie kist. Ja, brandstof heeft toch wel zijn charme. Zelf vlieg ik al jaren elektro maar nu aan de benzine.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... ik heb er eentje om de naald gedaan als het goed is, en je een paar extra ringetjes meegegeven.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op zich, als de olie bij Euro95 zwart is, is OF de motor nog aan het inlopen, OF hij staat te rijk.
    Goed afgesteld en voldoende ingelopen, komt er bij een tweetakt donkere maar wel doorzichtige olie uit.
    Viertakten worden dusdanig heet qua uitlaatgassen, dat daar niets helpt, en de olie gewoon enigszins verbrand... Tenminste, de olie uit de uitlaat. De olie uit de carterontluchting is na het inloopproces gewoon mooi chocoladekleurig en "helder".
    Ben benieuwd of de startmoeilijkheden aan die oude brandstof bleken te liggen, of niet.
    Vorig jaar heb ik een OS boxer omgebouwd voor een clubgenoot van mij, en hij stookt Aspen met Stihl HP ultra olie, en heeft nul problemen met handstarten, dus het ligt op zich niet aan de Aspen pur sang.
    En anders... een electrische vinger is geen schande, het is alleen maar extra gewicht in je startkist....


    PS: heb je ondertussen al een vage notie van wat voor vliegtijden je op één tankje kunt halen?
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2019

Deel Deze Pagina