Nitro vliegtuig met één uur vliegtijd

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door testuser0001, 4 apr 2019.

  1. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Inmiddels ben ik een rijd onder de radar geweest maar ik heb de motor gestart. Hij loopt alleen op een erg laag toerental en bij vol gas slaat hij af of loopt veel te traag.

    Kan dat een brandstoftoevoer probleem zijn? Ik heb het tankje maar een klein beetje gevuld voor het test draaien. Maar dat komt in de lucht ook voor als de tank bijna leeg is.

    De motor loopt dus op een laag toerental, heel weinig rook uit de pijp, wel aardig wat prut op de vleugel, vol gas is ook met te weinig toeren maar soms springen te toeren wel even omhoog alleen gaat de motor daarna trager en trager lopen en slaat af.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben over een week of twee weer thuis, en anders moet je even bij RLC langs gaan en vragen naar Rob....
    Met je beschrijving kan ik even niet zo veel wegens "een beetje vaag, en ik ben een beetje moe".
    Maar te veel of te weinig brandstof kun je zelf ook uitzoeken door je hoofdsproeier een klikje verder open of dicht te zetten en te kijken wat er gebeurt....
     
  3. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Ja, het doet me denken aan de tweetakt motorstep als de choke niet goed staat.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan weinig met die omschrijving, sorry, al zou mijn instinct zeggen: te veel brandstof.
    Nogmaals: 2 weken geduld...
     
  5. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Het is eindelijk zo ver gekomen dat ik weer met modelvliegen bezig kon gaan. Ik heb nu ook een elektrische starter want aangezien ik de vorige keer de motor niet aan de praat kreeg en mij het heen en weer slingerde moest dat even anders. Het mengsel stond inderdaad veel te rijk waardoor die niet starte of meteen weer afsloeg. Ik heb de motor afgesteld en nu loopt die goed, met hier en daar een misfire bij vol gas.

    Ik heb alleen niet kunnen opstijgen want het toestel kreeg niet genoeg vaart om op te stijgen. Ik probeerde op te stijgen met een volle tank benzine. De tank zit op de plek waar Calmato hem bedoelt heeft.

    Als propeller heb ik er een 11x7 op zitten en ik denk dat dat het probleem was. Deze prop zou in de lucht mogelijk goed werken en na een lange take-off misschien ook wel maar ik verwacht dat ik beter een 11x6 kan gaan gebruiken, of zelfs een 10x6?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was een .46 motor toch?
    Dan zou ik daar een 11 x 5 op hangen. Geen 10 x 6, die is wat te licht, gaat ie een hoop herrie maken en meer verbruiken, is zonde.
    11 x 5 is dezelfde propmaat waarmee de Calmato die eerst van mij was, ook prima vliegt.

    Vergeet niet, dat met een andere prop, ook de hoofdsproeier iets bijgesteld moet worden.

    En anders moet je er over een week of twee a drie, als ik weer thuis ben, nog maar weer eens een keer mee langskomen. Desnoods vliegen we de kist in bij mij achter het dorp.
     
  7. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Het is een .46 inderdaad. Ik ga een 11x5 proberen. Een 10x6 drieblads zou ook moeten kunnen toch? Al is dat minder efficiënt. Het enige voordeel is dan dat de prop minder dichtbij het gras zit.

    Ik moet eerst wat herstel werk doen want na zo'n mislukte takeoff heb je dan toestel maar niet zo weer stil staan dus die schade moet ik eerst herstellen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    10 x 6 x 3 zou ook wel moeten kunnen, maar is vermoedelijk toch wel minder effectief.
    Maar van wat voor gras probeer je op te stijgen dan? Ik krijg de indruk dat dat je allergrootste probleem is...
     
  9. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Ik stijg op vanaf asfalt en dan vlieg ik over een groot akker (met toestemming). Daar is zo veel ruimte en vrij zicht rondom dat het wel prettig invliegen is daar. Ik ga een 11x6 proberen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ???? Dan moet je ook met een 11 x 7 nog wel los kunnen komen, tenzij je baantje gewoon te kort is.

    Beetje verwarrende info, dit... Bedoel ik niet lullig, maar er moet, zeg maar, méér aan de hand zijn. Ruimte gebrek, hoge bomen, rare windwervelingen, wat dan ook, want een Calmato van normaal gewicht en fatsoenlijk in balans, moet vanaf asfalt al los kunnen komen met marginaal vermogen, véél minder dan jij naar mijn inschatting tot je beschikking hebt. Daar mag werkelijk waar helemaal NIETS kritisch aan zijn, zelfs niet met een motor omgebouwd naar benzine en met een verkeerde propellermaat.
    Dat zeg ik, omdat ik zelf met een uitermate marginaal gemotoriseerde Charter rondvlieg, en die is vanaf asfalt binnen 10, 15 meter los....

    Is de plek vanwaar je probeert te vliegen, wel fatsoenlijk geschikt? Niet lullig bedoeld, maar hoe is je vliegvaardigheid? (denk er niks slechts van, ik probeer gewoon alle mogelijkheden uit te sluiten).

    Want ik kan op dit moment van de combinatie van omstandigheden geen brood maken.
     
  11. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Stuk voor stuk goede vragen. Ik zal wat context geven.
    1. Waar ik vlieg is er in de zeer wijde omtrek geen mens te bekennen en ook geen bomen trouwens. Alleen maar lappen aan akkers. Dat gebied is dus fatsoenlijk geschikt om te vliegen en het is er veilig;
    2. Op het moment van mijn poging was de wind ongeveer 15 km/uur. Maar ik had wel een cross wind;
    3. Het zwaarte punt (leeg) zit op de plek waar die hoort, met een volle tank direct achter de motor is hij bij takeoff natuurlijk zwaar in de neus maar da's normaal;
    4. En ik kan inderdaad vliegen maar grondwerk ben ik minder goed in.
    Ik had zelf ook verwacht dat deze prop wel kon omdat de Calmato goede overtreksnelheid eigenschappen heeft. Met maar een beetje lift is ze in de lucht.

    Wat parten kan spelen is dat ik normaal met vliegtuigen vlieg die ik met de hand de lucht in werp of lanceer met een bungee koord. Mijn grondvaardigheden zijn dus niet optimaal. Ik heb daarom een korte takeoff nodig omdat ik anders ga slingeren. Omdat ik na een meter of 20 al een behoorlijke snelheid had ging de kist slingeren wat natuurlijk snelheid kost.

    Overigens heb ik ook een elektrisch aangedreven Calmato en daarvan weet ik dat die binnen 10 tot 15 meter wel in de lucht is.en daar zit een 11x8x3 op omdat daar maar een 670KV motor op zit.

    ---

    Ik blijk een video opname te hebben van het tafereel. Wat ik op de video zie is:

    1. dat ik het gas vrij langzaam open trek waardoor ik al aardig wat meters onderweg ben voor ik echt op snelheid kom;
    2. dat het toerental op de video lager klinkt dan ik in het echt dacht waar tenemen;
    3. dat ik de landig afbreek op moment dat ik echt lekker op snelheid kom.
    Volgens mij moet ik nog eens naar de carb afstelling kijken. Moet ik toch al vanwege de andere prop. Bij take-ff moet ik gewoon met vol gas weg gaan, dat geeft wel wielwerking maar daar heb je het roer voor.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je die video posten?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, en een Calmato laat zich ook uitstekend opgooien...
     
  14. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Ik zal kijken of dat kan zonder dat ik een Youtube kanaal moet openen.


    Serieus? Ik heb een vliegtuig van 1,8 kilo en die lanceer ik met een bungee koord. Dat werkt echt heel fijn. Ik heb daar aan zitten denken voor de Calmato, 80% gas en bungee loslaten maar die Calmato gaat wel naar de 2,5 kilo met een volle tank benzine.

    Voordeel van een bungee of werpen is dat je geen kort gemaaid gras nodig hebt.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn Calmato zit op 3 kilo, is ook vlot los. Moet ik wel up geven, want op de pootjes staat hij nose over. Dat is bedoeld voor een kortere remweg.
    Draai deze op 11x7, methanol en resopijp. Prophangen... dat lukt, maar niet overtuigd.
    Uit de knar deed ie iets van 11800 aan de grond. In de lucht toert ie meer op. Is wel een OS46AX meukmotor... een cilinderbusvretertype.

    De ASP heeft een vele malen duurzamer loopwerk. ABC... en dat staat voor een behoorlijk lang leven.

    Op benzine is het vermogen lager.

    De oer calmato kwam met een Kyosho motor .40, die lierde geweldig met een 10x6 of 10x7...

    Probleem van mijn Calmato... reeds te zwaar nieuw in doos... een erg dicht balsa... de reden dat de kist nog leeft na 15 jaar... en een schuimvleugel... nooit verwacht...

    Starten... cross wind, dat gaat, maar is onhandig. Recht tegen de wind is de pickup prima.

    Koop een toerentalmetertje.
    Dat weet je of je in de buurt zit van een optimum... of ver er onder...

    Gr Bas
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn Chartertje weegt 2150 gram, maar heeft nog niet eens een kwart van het vermogen wat jouw Calmato zou moeten hebben, en is een eitje om op te gooien.
    Uiteraard moet je motor goed lopen, daar is geen lieve uitweg aan, vandaar dat ik een filmpje wilde zien.

    Maar zonder dollen, een Calmato is prima uit de hand te starten...

    PS: wat is er mis met een YT kanaal te openen?
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    vluchtduur op 1 tankje, ...mmm doet me even denken aan vorige zomer.
    Mijn eerste solo rondvlucht, trainer model gemaakt met 2.5cc en uit gemak er een plastic rc tankje wat ik liggen had erin, van 150 ml. Met de lesvluchtjes eraan gedacht dit voor 1/3 te vullen. Maar wat later met mijn allereerste solo vlucht even verstrooid en vol gedaan. Ik kan je zeggen dat een 2.5cc zonder gas met 150ml ellendig lang kan lopen :confused:
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoezo? Moest je per se je tank leeg vliegen dan?
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik denk dat zijn gasservo bleef hangen op half en dan is een 2,5 cc best zuinig voor je gevoel
     
  20. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Ik lanceer vrijwel al mijn vliegtuigen uit de hand maar dat zijn schuimpies (al zijn ze soms wel tegen de 2 kilo). Ik dacht altijd dat een Calmato daarmee in de poeier zou gaan omdat die dan niet genoeg luchtsnelheid zou hebben, uit de armworp. Maar wel dus, zelfs met een volle tank benzine waardoor het zwaartepunt waardoor die zwaar is in de neus.

    Ik heb de 11x5 besteld. In Nederland kon ik geen Master Airscrew 11x5 vinden maar in het VK wel. Ik heb er ook een toerenteller bij genomen.
     

Deel Deze Pagina