NK F3K Wedstrijd Dokkum 3 Oktober

Dennis,

Ja lekker, mooi gedaan..... :bad-words:

Nee gekheid, top die 1000 punten.
Ik ken ook nog iemand die in Elburg ook punten wist af te snoepen van Peter.
Maar het was een retorische vraag dus.....

Bij de Mini's wordt nog spannend tussen jou en (Super) Mario.

Frans.

En een filmpie: 1uGoGVTS_M8[/media] - NK DLG Dokkum 2010
(volgens mij AULD en staat bijna iedereen bij 1:49 aan dek?!)

Niet alleen leuk maar ook leerzaam zo'n filmpje. Het was inderdaad een All Up Last Down in ronde 1 (groep 2). Op dat moment moest ik met maximaal ballast (120 gram) op gooihoogte drukken om tegen de wind in te komen en laag bij de grond bleef de kist in normale trim ongeveer stil hangen. Tijdens de eerste ronde was er nog weinig thermiek dus was het niet erg belangrijk waar je vloog.
Om zo weinig mogelijk gedrukt te hoeven vliegen (hetgeen VEEL hoogte kost) is het van belang dat je (vanuit de camera positie) zoveel mogelijk rechts start en zoveel mogelijk links land.
Het rechts starten wordt door de meesten gedaan. Tot mijn verbazing land haast iedereen in het midden of rechts op het veld (hier waren nog zeker 10 seconden winst te halen).
Ook zie ik twee toestellen een stuk windmee vliegen, hetgeen zeker 25 seconden gekost moet hebben.

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
als we toch gaan analyseren

na Dokkum ben ik er nog meer van overtuigd geraakt dat je verschillende modellen zou moeten hebben afgestemd op het weertype.
Mijn uitgangshoogtes worden aanzienlijk slechter als een model zwaarder is dan 360 gram. In Dokkum was mijn Twister 2 ongeveer 390 gram en de vleugelbelasting te laag voor de omstandigheden. Voor mij zou onder deze omstandigheden een slanker model aanzienlijk beter zijn.

Bas

Bas,

Ik heb meerdere opmerkingen gehoord die dag dat jij toch behoorlijk hoog stond te gooien. Zal de werphoogte dan toch evenredig stijgen met de leeftijdsjaren??:p

Zelf heb ik de gehele dag op 360 gram gevlogen. Had niet het idee dat dat onvoldoende was. Tot de prijsuitreiking :(
Voor mij gewoon een kwestie van meer trainen op dagen met vergelijkbare omstandigheden. Ik roep te snel dat het te hard waait op een vrije dag ......

Zelf heb ik de gehele dag op 360 gram gevlogen. Had niet het idee dat dat onvoldoende was. Tot de prijsuitreiking :(

60 gram? Na mijn buitenlanding ben ik naar 140 gram gegaan en dat was nog steeds te licht. Tenminste mijn model bleef in de sloot gewoon drijven.

Maar serieus, het ging stukken beter toen ik boven de 100 gram ballast vloog.

Bas,

Ik heb meerdere opmerkingen gehoord die dag dat jij toch behoorlijk hoog stond te gooien. Zal de werphoogte dan toch evenredig stijgen met de leeftijdsjaren??:p

Voor mij gewoon een kwestie van meer trainen op dagen met vergelijkbare omstandigheden. Ik roep te snel dat het te hard waait op een vrije dag ......

Theo,

er zaten een paar redelijke worpen bij, de laatste ronde was de accu leeg (figuurlijk) en had ik een paar waardeloze worpen. Een slanke kist gooit altijd en door iedereen hoger omdat de weerstand tijdens de start minder is.
Bij een hoge vleugelbelasting is de optimale vleugel slanker dan bij een lage vleugelbelasting, de huidige vleugels zijn geoptimaliseerd voor de laagste vleugelbelasting (dit is gedaan omdat de weerstand enorm toeneemt als je onder het kritische Reynoldsgetal komt).

Bas

P.s. Ik ben benieuwd hoe zwaar er door iedereen gevlogen werd.

Bas,
We(PeterC en ikzelf) hebben zondag ochtend in onze club ook aant gooien geweest met winstoten tot zeker bijna 10m/s.
Ikzelf had 80gr in TW1 (totaal gewicht 366g) en was helemaal ni tevreden over de werphoogte en penetratie van het toestel.
Werphoogte komt volgens mij door de mindere controle dat je hebt bij de draai en loslaatmoment door de strakke/turbulente wind.
80gr was eigendlijk nog te weinig voor de penetratie tegen de wind, PeterC was met 90gr en had nog buitenlanding. Enige oplossing was constant cross vliegen.
Inderdaad zoals je al schreef, en ben ook van die mening, dat voor zulke uitzonderlijke weersomstandigheden men beter een ander toestel heeft.
Zelfde voor als er niks wind is denk ik zo.
En veel oefenen ...
PeterP

Ik vloog op 375 gram, zwaarder kan ik op dit moment niet...

Waar ik last van had is door het teveel down trimmen om maar een beetje vooruit te komen mijn werphoogte duidelijk lager lag.

@Bas,

Ik vloog de Tw1 op 392 gram, de Tw2 op 410 gram (beide max. ballast). Ik gaf in de wedstrijd toch net even de voorkeur aan de Tw1 onder deze omstandigheden en met mijn afstellingen. Scheelde een hoop dat je alleen maar hard rechtdoor hoefde te vliegen.

Peter

Ik vloog op 375 gram, zwaarder kan ik op dit moment niet...

Aha, daar heeft het dus aan gelegen...

Met de ballast staafjes die ik nu heb gaat mijn Twister 1 niet zwaarder dan 367 gram.
Ik Moet nog las elektrodes scoren om meer gewicht in de strijd te kunnen gooien.

By the way, iemand nog staafjes in de aanbieding???

Frans

Tantalus 6 op 380gr en meer kon er helaas niet in.

Zelfde vraag als Frans; heeft iemand wolfraam las staafjes?

Laatst bewerkt:
gewicht

Voor degene die het interesseert op wat voor gewicht ik vlieg

~ 80 kg

supergee kloon 400 gram
sirius kloon 410 gram

Groeten,

Hans

Tja je kan ook met lood in je schoenen naar een wedstrijd gaan.
Hoewel zo'n gordel is ook wel handig.
61458687-loodgordel-3-5kg-voor-training-in-zwembad.jpg

Tja je kan ook met lood in je schoenen naar een wedstrijd gaan.
Hoewel zo'n gordel is ook wel handig.
61458687-loodgordel-3-5kg-voor-training-in-zwembad.jpg

is dit werp ballast voor de werper? je kan altijd het frieten dieet volgen. komen ook veel kilotjes bij op korte tijd ;) hehe
want bij windstoten sta je dan toch erg stevig !

nee, dit is ballast dat door duikers gebruikt wordt. Loet had het nodig toen hij zijn model uit de sloot haalde.

Bas

dat weet ik wel bas ;) , ik was er maar mee aant zwanzen!

oei loet zijn toestel in de sloot?
ik zou de loodstukken gebruiken om zijn tantalus te kelderen! :twisted::evil:
het zou mij misschien eindelijk een podiumplaats opleveren.

aloewel... die loet heeft altijd 3 toestelle bij!
katja kan me ook helpen... (perongeluk over een vleugeltip tijden ofzo?)

Back