Nogmaals: welke zender

Jan, de middenstand is bij vrijwel elke zender gelijk.
Draairichting vaak ook.
Dus in theorie kan je alles gewoon ompluggen.
Alleen zijn de uitslagen bij Jeti groter dus je zal misschien je aansturing in een ander gaatje moeten prikken om dezelfde uitslag te halen als met je Robbe zender.
En anders (wat een minder goede oplossing is) de servoweg verkleinen in de zender.
Beste is alles mechanisch goed te hebben met 100% servouitslag.

GJ
Is dat zo? is me eigenlijk nog nooit opgevallen dat de std servoweg bij Jeti groter is, maar nou had ik bij mn omschakeling van graupner naar Jeti ook alle modellen opnieuw geprogrammeerd en ben je toch al je uitslagen opnieuw aan het ingeven….
Zou dit een reden hebben dat Jeti dit doet ?

Hieronder een (oud) verhaal over servo's en de middenstand.

Ik heb het gelezen, en begrijp er weinig van (geen electronica-achtergrond :(), behalve (denk ik) dat een servo een eigen middenstand heeft, die bepaald wordt door de potentiemeter?

(Potentiometer?)

jan.

Is dat zo? is me eigenlijk nog nooit opgevallen dat de std servoweg bij Jeti groter is, maar nou had ik bij mn omschakeling van graupner naar Jeti ook alle modellen opnieuw geprogrammeerd en ben je toch al je uitslagen opnieuw aan het ingeven….
Zou dit een reden hebben dat Jeti dit doet ?

Toen ik overstapte van Graupner naar Jeti had ik enorme uitslagen,
Geen idee waarom dit zo is, de pulstijden zijn gewoon anders.
Middenstand is wel zo rond de 1500 maar naar boven en beneden loopt ie verder door.

Ik heb het gelezen, en begrijp er weinig van (geen electronica-achtergrond :(), behalve (denk ik) dat een servo een eigen middenstand heeft, die bepaald wordt door de potentiemeter?

(Potentiometer?)

jan.

Nee Jan, de potmeter (potentiometer) is alleen maar voor de electronica in de servo om aan te geven waar de as staat.
Dus een referentie.
De verstelling en de middenstand word bepaald door pulstijden.
Bij elke servo is de middenstand zo rond de 1500 uS (microseconden).
De servo beweegt zich tussen 900 en 1800 uS, dus dat zijn de uitersten.
Sommige willen nog wel iets verder maar dat is een beetje het idee.
Maakt niet uit welk merk je neemt.
Ook servotesters werken zo, middenstand rond de 1500 (officieel geloof ik 1520).
Als de potmeter er niet zou zitten dan zou de servo niet weten waar de as staat en blijft de motor draaien.

GJ

Voor wie er wel pap van lusten:

https://tutorial.cytron.io/2011/09/...ontrolled by sending,of the shaft will change.

https://www.rcmodelreviews.com/howservoswork02.shtml

Dus, de potmeter speelt een cruciale rol in het bepalen waar de servo-arm zich bevindt cq. moet bevinden.

Het tweede artikel zegt:

Modern receivers send a series of pulses to each servo. Those pulses vary in width from about 1 thousanth of a second (1mS) to two thousandths of a second (2mS) -- with the center-point being around 1.5mS.
Betekent dat nu dat de middenstand bepaald wordt door hoe de medewerker de potmeter gemonteerd heeft?

Maw., wat bepaalt nu hoe een bepaalde servo staat, in zijn/haar middenstand?

jan.

De potmeter heeft een bepaalde waarde.
In de electronica is bepaald welke waarde de middenstand is.
Bijvoorbeeld een 1.5 kilo ohm potmeter heeft in de middenstand een waarde van 750 Ohm.
Als de electronica dat ziet dan weet ie dat ie in het midden staat.

Maar de beweging en positie word bepaald door de pulstijd.
En de pulstijd bepaald de zender, stand van de knuppel en trims.
Die stuurt het naar de ontvanger en die vertaald het weer naar de pulstijd naar de servo.
De electronica in de servo stuurt de motor aan.
En zoals ik al zei, de potmeter is alleen maar als referentie, zodat de servo weet waar de as staat.

Je ziet wel eens verlopende servo's, dan is de potmeter oud of vies, dus dan krijgt de electronica wisselende informatie en gaat de servo zoeken.

Als je een oude servo hebt, maak die eens open en draai maar eens aan de potmeter, je zal zien dat de motor dan gaat draaien tot ie een bepaalde positie heeft die bij de waarde van de potmeter hoort.
GJ

Okay, dus, maar, als ik de potmeter in de servo los haal en een kwartslag draai, dan draait de servo-arm ook een kwartslag?

(Niet dat ik plannen heb in die richting, maar gewoon, om het te begrijpen.)

jan.

Laatst bewerkt:
Gert Jan geeft aan dat de middenstand 1500 uS is en de minimale stand 900us en maximaal 1800 ms.

Dat is volgens mij niet helemaal correct. Het middenpunt is 1500 us dat klopt maar minimaal is volgens mij bij de meeste zender rond de 1000 en maximaal rond de 2000 us. Sommige servo's kunnen overweg met een groter bereik en daarom kan je dat ook op sommige zenders inschakelen. Ze regelen dan over een groter bereik. Zeg van 700 us tot 2300 us. Je servo verdraait dan verder.

Voor zover mij bekend week Multiplex daar vroeger iets van af. Volgens mij hadden die een bereik van 900 us tot 1800 us met 1350 us als middelpunt. Maar dat is al lang geleden en intussen hanteert ook MPX de standaard 1000 tot 2000 us range.

Okay, dus, maar, als ik de potmeter in de servo los haal en een kwartslag draai, dan draait de servo-arm ook een kwartslag?

jan.
In theorie ja, maar in de praktijk zal dat niet gaan. Vaak zit er een mechanische aanslag op het tandwiel vd uitgaande as en een bepaalde passing op de potmeter wat er voor zorgt dat hij maar op 1 manier gemonteerd kan worden.

• Like
Reactions: Cnn
Interessante materie wel. Kun je het "vaste" nulpunt bijstellen in de praktijk?
Ik vraag het omdat ik net bij het afbouwen van de Mefisto er tegenaan liep dat KST servo's een oneven aantal
"tandjes" op de uitgaande as voor de hevel lijken te hebben. Als ik de hevel arm "spiegel" voor de andere vleugel,
krijg ik niet precies dezelfde 0 stand. Niet heel storend, maar wel een merkbaar verschil. Zou je de 0-stand
in de servo zelf kunnen fine-tunen zodat de hevelarm, ook na "andersom monteren" weer exact hetzelfde komt te staan?

Ik krijg het natuurlijk wel geregeld met afstellen van de bowden kabel lengte en des noods met subtrim, maar het stoort mijn
gevoel van perfectie (waar ik verder nooit last van heb ;-))

Pfffff waarom zo moelijk?
Gewoon alle armen loskoppelen, servostekkers erin, stroom erop, alles weer aankoppelen en fijn trimmen(mechanisch of in de zender) als de servotandjes niet helemaal kloppen.

Mis ik nog iets?

Pfffff waarom zo moelijk?

1.
De servo die de ontkoppelhaak in mijn Spatz (tweedehands gekocht) bedient zit helemaal voorin de neus.

Raampje met servo zit (nogal goed) verlijmd.

Noch de servo, noch de arm kan ik losschroeven.

2.
De servo's in de vleugel die de remkleppen bedienen kan ik zelfs niet eens zien.

Mis ik nog iets?

Nee, verder niet, denk ik . . .

;)

jan.

Laatst bewerkt:
1.
De servo die de ontkoppelhaak in mijn Spatz bedient zit helemaal voorin de neus.
Raampje met servo zit (nogal goed) verlijmd.
Noch de servo, noch de arm kan ik losschroeven.

2.
De servo's in de vleugel die de remkleppen bedienen kan ik zelfs niet eens zien.

Precies, daar zit ik ook vaak mee. In een aantal van mijn modellen (DLGs) zitten de servos zelfs
vast verlijmd met aan beide kanten een "Z-bend", dus die kunnen helemaal niet los.

Oplossing is dan om zeker te weten dat, als je het model aan zet voor de eerste keer met nieuwe
installatie, alle servo's op "0" aangestuurd worden. Dat gaat altijd goed in de praktijk, en vandaar
kun je voorzichtig de veilige servoweg in de zender instellen voor elke servo.

@Arnold 85 en direct toegegeven: dit is natuurlijk een teken van slordig bouwen, eigenlijk horen
die servo's veilig hun hele weg te kunnen gebruiken zonder dat er iets breekt. Is (bij mij) helaas
niet altijd het geval.

Oplossing is dan om zeker te weten dat, als je het model aan zet voor de eerste keer met nieuwe
installatie, alle servo's op "0" aangestuurd worden.

Ja, maar hoe zit dat bij de ontkoppelhaak en de rempkleppen?

Daar is geen 'normale' middenstand; die servo's bewegen zich iha. tussen twee uitersten.

Werkt dan de truc met 'uitslagen allemaal op 0% zetten' ook?

Of gaan die servo's dan naar hun middenstand (ie. kleppen half uit)?

jan.

jan.

Soms wel maar soms zit er ook een tandwiel tussen.

Gert Jan geeft aan dat de middenstand 1500 uS is en de minimale stand 900us en maximaal 1800 ms.

Dat is volgens mij niet helemaal correct. Het middenpunt is 1500 us dat klopt maar minimaal is volgens mij bij de meeste zender rond de 1000 en maximaal rond de 2000 us. Sommige servo's kunnen overweg met een groter bereik en daarom kan je dat ook op sommige zenders inschakelen. Ze regelen dan over een groter bereik. Zeg van 700 us tot 2300 us. Je servo verdraait dan verder.

Voor zover mij bekend week Multiplex daar vroeger iets van af. Volgens mij hadden die een bereik van 900 us tot 1800 us met 1350 us als middelpunt. Maar dat is al lang geleden en intussen hanteert ook MPX de standaard 1000 tot 2000 us range.

Ik heb destijds mijn Graupner gemeten en die deed minimaal 850 us en max 2100.
En waarom ik dat getest heb, de limiter in de SM Unilog trekt de regelaar naar onder 900 uS.
Dus ik wilde weten of de regelaar dat ziet.

Net even de Tandem X20 aan de tester gehangen.
Trims in het midden en de uitslagen op 100%.
CIMG4915.JPG

Middenstand is dan 1498 uS
CIMG4913.JPG

Vol up is 2011 uS
CIMG4914.JPG

Vol down is 851 uS.
CIMG4916.JPG

Als je de uitslagen gaat vergroten naar 110 of 120% dan worden die waarden hoger en lager, dus dan zal ie richting 2100 en 800 gaan.

Wat betreft sleephaak en kleppen,
Ja, de servo gaat naar de middenstand.
Die moet je dan ergens onder een schakelaar zeggen dat ie naar een uiterste stand moet,
Ik zou dan wel voor de zekerheid de servohevel even loshalen en als dat niet gaat dan als voorzorg de servo uitslag terugzetten naar 50% en dan naderhand vergroten,

GJ

Als je niet bij de servo's kan komen, stel dan in de zender de servoweg in op 25% dan kan er onmogelijk iets mis gaan.

Gewoon beiden kanten de uitslag naar 0. Dat kan ook. En dan in de zender weer opschroeven, dan zie je vanzelf wat er gebeurt.
Ik probeer altijd de makkelijkst praktische oplossing te bedenken. En zeker bouw ik ook niet alles 100 procent draaibaar.
Ik haal dan computer/electro-technisch niet het meeste uit de spullen, maar ik blijf de materie dan wel snappen.....snappie?

Mij gaat al die elektronica soms boven mijn pet. Simpel houden is dan mijn advies.

We hebben het hier eigenlijk over een niet bestaand probleem. Heb het idee dat er voor het betreffende model nog niets in de zender is geprogrammeerd. Dan is er ook geen schakelaar voor de sleephaak toegewezen. Als de zender wordt ingeschakeld wordt op het betreffende kanaal een middenstand ingesteld. Als je in een later stadium de schakelaar gaar toewijzen de connector van de sleephaak servo verwijderen uit de ontvanger, de schakelaar toewijzen en de servoweg op 25% instellen. In de servo monitor kan je zien of je alles goed hebt gedaan. Dan de servo weer aansluiten. Tot slot se servoweg naar wens instellen. Zo werk alles zonder risico op (servo)schade.

Heren, dank, ik denk dat we er wel ongeveer uit zijn. :)

Ik kan N.P.S. nog niet helemaal volgen (wat is de servo monitor?), maar de strekking is duidelijk.

Komt vast goed!

(En ik kan het allemaal natuurlijk ook eerst met een ontvanger en een batterij ongebruikte servo's uitproberen, kijken wat er gebeurt . . .)

jan.

Back