Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Zo vanochtend vroeg de Nomad uit de berging gehaald en boven in de hobbykamer gelegd voor de reparaties.
De kist moet namenlijk binnen nu en 2 maanden vliegklaar zijn (dat zeg ik nu he maar dat kan altijd anders lopen mij kennende) anders krijg ik ruzie met Onno :wink:

Dus vanochtend om 7uur meteen maar even begonnen :p

Zie hier de beschadigingen van de rechter buiten vleugel en de nu "ontstane" reparatiegaten.

De schade bij de vleugelwortel:
nomad16.jpg


En het "reparatie" gat:
nomad17.jpg


2 kleine beschadigingen aan de onderzijde:
nomad18.jpg


En de "reparatie" gaten:
nomad19.jpg


De vleugeltipschade:
nomad20.jpg


De linkervleugel is onbeschadigd (beetje verfschade maar verder niets) dus dat valt weer mee.
Het vleugelmiddenstuk heeft meer schades en daar moeten de servo`s etc. inkomen dus daar hebben we wat meer werk aan.

Verder nog een kleine tegenvaller :cry:
In ieder geval is er van 1 van de motoren de zuigerveer gebroken dus eens kijken of we deze nog kunnen verkrijgen hier of daar.

Op naar de volgende reparatieuurtjes :D
 
Laatst bewerkt:
Nou nu de Nomad ook mee mag naar de meeting in mei moet ik toch even aan de bak.
De kist moet nog wat reparatie`s hebben en alle apparatuur moet nog ingebouwd worden.

Dna hebben we nog het probleem dat er in ieder geval 1 zuigerveer gebroken is en volgens Hobby-In is deze niet meer te leveren.
Nu lijkt het erop dat latere versies deze zuigerveer ook gebruiken dus gaan we weer eens verder zoeken.

Het hele projekt valt of staat nu eigenlijk met het wel of niet vinden van een zuigerveer maar ik ben nog posistief dus we gaan rustig door.

Ik ben nu weer lekker bezig met de reparaties van het stabilo en het vleugelmiddendeel.

De rechterbeschadiging van het stabilo:
nomad21.jpg


En afgezaagd:
nomad22.jpg


Voorzien van een nieuw blokje, na het drogen even in vorm schuren en klaar:
nomad23.jpg


De linkerzijde van het stabilo:
nomad24.jpg


En de schades verwijderd dit is opgevuld met balsa even schuren en klaar:
nomad25.jpg



De schades aan het vleugelmiddendeel:
nomad26.jpg


En alle schades verwijderd en klaar voor nieuwe beplanking:
nomad27.jpg


Lijkt wel een lapjeskist te worden maar geloof met het gaat goed komen.

Op naar de bouwtafel :)
 
Laatst bewerkt:
Gaat helemaal goed komen Alexxx :D


Vanochtend al vast met de plamuur in de weer gegaan en je zult altijd zien, plamuur op :evil:
Dus Onno alvast voorbereid dat ik vandaag of morgen even zijn voorraad komwegjatten want we moeten door met de Nomad.

Hier het vleugelmiddendeel weer dicht gemaakt en met het plamuur aan het klooien geweest:
nomad28.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo ook de romp maar eens uit de berging gevist voor de reparatie.

Een "duim" gat in de rompneus:
nomad29.jpg


Een gat in de rompbodem:
nomad30.jpg


Nog een paar kleine gaatjes in de rompbodem:
nomad31.jpg


Een klein gaatje in het kielvlak:
nomad32.jpg



De reparatie zal net zo verlopen als van de vleugeldelen.

Op naar de bouwtafel, de 20ste Mei nadert :D
 
Laatst bewerkt:
je ziet wel wat er gebeurt in onkundige handen das nooit leuk om te zien maar je bent zo wel bezig :LOL:
 
je ziet wel wat er gebeurt in onkundige handen das nooit leuk om te zien maar je bent zo wel bezig :LOL:
al de schades waren echt iets van een beetje jammer maar door die "onkundigheid" hebben we straks wel een mooie kist voor weinig :wink:


De romp is ook gerepareerd:
nomad33.jpg

nomad34.jpg

nomad35.jpg


Vanavond de plamuur bij Onno even halen, plamuren, dan de hele kist schuren en daaarna moeten we maar eens over een striping na gaan denken :?
Het zal ongeveer wel in dezelfde trant worden als dat we hem gekocht hebben dat vonden we wel mooi dus er zal niet veel verschil in komen.

Tevens wil ik de kist uitvoeren met reclame voor onze site 8)
eens kijken wat Onno er van vindt :roll:
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk, heel waarschijnlijk hebben we straks een goede zuigerveer.

De zuigerveer is besteld en komt volgende week binnen, het schijnt dat die zuigerveer zou moeten passen voor de OS 60SR, deze ring is namenlijk voor een OS 60 SF en dat schijnt dezelfde te zijn.

Het lijkt erop dat dit "projekt" gaat lukken met de originele OS 60 SR motoren :banana:
 
Berto zei:
De zuigerveer is besteld en komt volgende week binnen, het schijnt dat die zuigerveer zou moeten passen voor de OS 60SR, deze ring is namenlijk voor een OS 60 SF en dat schijnt dezelfde te zijn.

Je bedoelt de OS60 FSR denk ik? Of toch de OS 60SR?

Grt.
 
Nop Alexxx, het zijn echt 2 OS max 60 SR motoren, dus een versie ouder dan de FSR (ergens uit 1975 ofzo 8) ).

Dit waren de motoren die op de Nomad zaten en deze waren goed vastgegumd (morgen gaan ze op m`n werk weer in een ultrasoon bad :) ).
Maar, deze motoren zijn van binnen nog als nieuw alleen brak er een zuigerveer tijdens het demonteren :oops:
Maar er is dus weer hoop (die was er al wel alleen dan van uit de USA :( ).

Dus binnenkort hopelijk 2 ronkende "oudjes" op de "gereviseerde" Nomad.
 
Ok, chronologisch was het dus; SR, toen de FSR, daarna de SF, en daarna weer de FX(i) (als ik het goed heb) en de AX.

Die van jou zijn in ieder geval al aardig op leeftijd :P

Grt.
 
Het zijn inderdaad stokoude motoren die nogal wat kabaal maken want in die tijd lag niemand wakker van een decibel meer of minder.

Stevo
 
Alexxx zei:
Die van jou zijn in ieder geval al aardig op leeftijd :D
klopt, maar dat is niet aan ze af te zien 8)


Stevo zei:
Het zijn inderdaad stokoude motoren die nogal wat kabaal maken want in die tijd lag niemand wakker van een decibel meer of minder.
Ik ben benieuwd hoeveel kabaal ze maken, we kunnen altijd nog de originele dempers extra dempen.

Maar eerst vliegen en dan horen we het wel :wink:
 
Zo even een begin gemaakt met de servo lokatie.
De oudeservoplaat kan ik nog goed gebruiken dus hier komen ook de "moderne" servo`s in:
nomad36.jpg

De bovenste is voor het richtingsroer,
de middelste is voor het neuswiel,
en de onderste voor het hoogteroer.

Nu nog even een vraag.
Deze kist was uitgevoerd met Simprop Contest servo`s:
simpropcontest.jpg


Nu ga ik gewone standaard servo`s toepassen maar wat denken jullie,
is een standaard servo krachtig genoeg voor het hoogteroer?

Ik denk van wel gezien het feit dat het geen aerobatic kist is of een kist met hoge snelheden, er zal rustig mee gevlogen worden en geen capriolen mee worden uitgehaald.

Ter informatie, het hoogteroer is 95 cm lang en gemiddeld 7,5cm breed.

Ik zeg dat het geen probleem is, en wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zelf toch een minstens 5kg servo nemen, het is toch een behoorlijk zware kist. Weliswaar is het geen snelle aerobatics kist, maar toch....

Grt.
 
Het is en blijft een groot hoogteroer. Ik zou ook een zwaardere servo monteren dit voor de zekerheid. Aan de andere kant geloof ik niet dat die Simprop contest servo's zo veel stelkracht hadden als de heden ten dage gebruikelijke standaard servo's en het werkte blijkbaar ook.



Stevo
 
Die instelling heb (had) ik ook.
Ik was ook van mening dat de oude Contest servo`s niet zoveel konden als de hedendaagse servo`s en "waarschijnlijk" ging het toen ook (als we ervan uit gaan dat de kist ooit gevlogen heeft :? ).

Maar Onno en ik hebben toch maar besloten om wat van ons modelbouwpotje in te leveren tegen een iets zwaardere servo dan de standaard modellen omdat de kist langer mee moet dan alleen een maiden (nu weet ik niet of ik (wij) dat kunnen volhouden maar aan de kist zal het niet liggen :wink: ).

Onno en ik hebben ook maar besloten om de gehele kist te rollen met gewone verf en ik vondt vrijdag avond nog een volle pot witte verf in de bergkast dus meteen `s avonds laat maar even een begin gemaakt.
nomad37.jpg

nomad38.jpg


en zaterdag avond de rest ook meteen maar gedaan:
nomad39.jpg

nomad40.jpg

nomad41.jpg


Hier en daar moet er nog wat bijgewerkt worden maar er komen toch nog 1 a 2 lagen op dus dat is niet zo`n probleem de eerste laag zit voornamenlijk al (behalve op het stabilo en de motorgondels nog niet).

Het is de bedoeling dat als de hele kist voorzien is van de laatste witte laag om dan dezelfde striping weer aan te brengen.
Hierna is het de bedoeling om panellijnen erop te zetten,
dan wil ik de registratie en de site promotie aanbrengen,
om vervolgens nog wat detail stickers te plakken.

Als dat allemaal gedaan is dan zal de complete kist een brandstofbestendige laklaag krijgen en zou de kist vliegklaar moeten zijn.

En dat zou allemaal in februari zo moeten zijn want dan is het de bedoeling om samen met Arvid z`n Corsair de maiden te maken.

Dus weer op naar de bouwtafel 8)
 
Laatst bewerkt:
Hehe, eindelijk beide motoren op het werk.

Vanochtend beide motoren gedemonteerd en apart (om geen wissel van onderdelen te krijgen) in bad gedaan.

Hier ligt de 2de motor nog in bad:
60SRbad.jpg


En de 1ste motor volledig gereinigd op tafel, de 2de motor ligt nog gedeeltelijk in bad:
60SR8.jpg

Hierboven is ook de gebroken zuigerveer van de 1ste motor te zien, een nieuwe komt deze week binnen (hoop dat het de goede is :roll: ).

De lagers zaten goed vast maar na diverse baden en remmenreiniger heb ik deze ook weer perfect los gekregen.
De cilinders zien er inwendig nog als nieuw uit.
De krukas van motor 1 heeft een licht tik gehad :( maar deze heb ik al weer gericht in de draaibank en deze is dus weer mooi recht.

straks ga ik motor 2 alvast weer monteren als deze gereinigd is en in de loop van de week motor 2 na binnenkomst van de zuigerveer.

Dan hoop ik eind deze week beide motoren een keer proef te draaien opi het werk :lol:


Stukje bij beetje wordt het wel wat :yes:
 
Laatst bewerkt:
En ja hoor we zijn weer wat verder.

Beide motoren hier nog gedemonteerd:
60SR9.jpg


En motor nummer 1 nog in delen en motor 2 gemonteerd:
60SR10.jpg


De compressie voelt goed en er is dat bekende "plop" geluid dus deze motor zal zeker wel goed draaien.

Het gaat goed.....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top