Nova 1

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door jef, 3 aug 2015.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Al eens iets laten opsturen van Nederland naar België ? 10,25 € voor iets van een paar euro.:confused:
    Ik durf het al eens bij iemand die ik ken in Breda laten bezorgen , waarna die het me dan bezorgd.
    Een paar bedrijven net over de grens , posten het materiaal voor mij in België , dat scheelt natuurlijk .

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2015
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Het is een beetje gek om vormzand in Nederland te bestellen terwijl ik het hier in de buurt http://www.beeldhouwenstorms.be/nl/beeldhouwwinkel kan gaan halen .
    Nu terug naar de houten mal , er was een foutje in het ontwerp :mad: , ondertussen heb ik het al wel verbeterd :)

    De lippen voor de motorbevestiging stonden niet op gelijke hoogte , foutje gemaakt tijdens het frezen :oops:
    Nova 014.JPG

    Nu bovenkant motor evenwijdig gezet aan de tafel van de freesbank en met de zaagfrees over de hele breedte een groef gefreesd , zo moeten de lippen wel evenwijdig en op gelijke hoogte staan
    Nova 015.JPG

    Nova 016.JPG

    Nu heb ik er een triplex plaatje van 6 mm ingelijmd i.p.v. 5 , dus ik zat er +- 1 mm naast , terug geplamuurd , nu nog verven en 't is terug in orde :D
    Nova 017.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd;)
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Het is een feit , mijn eerste gietstukje :D , het is nog niet volledig naar mijn goesting , er zitten nog enkele kleine foutjes aan maar voor het eerste probeersel ben ik best tevreden , het gieten van het stuk ben ik in de atelier van de zaak gaan doen en natuurlijk mijne kodak vergeten , daarom heb ik het vullen van de gietbakjes thuis nog eens overgedaan , ik heb het zand zoveel mogelijk gerecycleerd en vandaar ga je hier en daar nog wat zwart zien in het vormzand .

    Omdat ik de houten mal niet wilde delen , zoals Sjef liet zien , heb ik een hulpplaat gemaakt om de eerste bak te vullen
    007.JPG

    Hier past de houten mal in , nu kan ik beginnen vullen
    008.JPG

    Onderste bakje gevuld
    009.JPG

    Omgedraaid met de hulpplaat er nog op
    010.JPG

    Zonder plaat en hier strooi ik talkpoeder op om de 2 bakjes te kunnen scheiden zonder dat het zand aan elkaar kleeft
    011.JPG

    Bovenste ook gevuld en de toevoer en ontluchting voorzien
    013.JPG

    Eerst terug uit elkaar om de houten mal te verwijderen
    015.JPG

    Gegoten
    003.JPG

    En dit is het resultaat
    006.JPG

    004.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef:cool:
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Mijn eerste gietstuk van het krukascarter eens uitgedraaid om de binnenkant te checken op gietgallen , op kleine puntjes te na lijkt het mee te vallen , zeker geen grote gaten te zien :)

    Nova 031.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
  6. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Mooi werk Jef! leuk om te doen lijkt mij.
     
  7. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
     
  8. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Jef,
    Het is prima gelukt voor je eerste gietstukje,het is veel eenvoudiger dan deze werkstukjes helemaal te draaien en frezen uit een blokje aluminium.
    Je kunt dergelijke werkstukjes makkelijker met de nodige nauwkeurigheid eerst van hout maken,het is even wennen maar om na het gieten de resultaten te zien,geweldig.
    Vermoedelijk komen de kleine puntjes door de aanwezigheid van vocht in het vormzand,om dat te voorkomen moet je de complete kast voor het gieten goed laten drogen,dit is beslist nodig!
    Ook er voor zorgen dat het vormzand ook met de gietkast een borging heeft dat het daar ook vast blijft zitten.
    Het is best de moeite waard om het gietmodelletje met de nodige aandacht (lossend) te maken,zie het schetsje.
    groeten fanaat Sjef
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Goed gedaan Jef!!

    Volgende keer tussen de toevoer en de holte nog dat zeefje zetten waar we het in de Pb over hebben gehad. Verder...goed man!!

    Optimaliseringen kunnen nog door het meest geschikte alu te gebruiken....dus geen spuitgietonderdelen!!

    Groet,

    Henk

    ( giet deskundige...of zo)
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt voor de complimenten en goede raad ;)
    Bij mijn 2de poging heb ik het carter i.p.v. op de kop in de lengte in het vormzand gegoten , volgens mij is dit beter gelukt , je ziet zo de "naad" minder , de testen gaan verder en ik houd jullie op de hoogte.

    Nova 032.JPG
    Groeten Jef :cool:
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Probeer aan te gieten op het dikste gedeelte...probeer in ieder geval de verbinding tussen de gietboom en het product ( de aansnijding heet dat) zo groot mogelijk te maken.

    Tijdens het stollen van het aluminium zal het product proberen het nog vloeibare aluminium uit de gietboom ( die dus relatief dik dient te zijn) te trekken en zo inzakken van het oppervlak en slinkholtes inter te voorkomen. De overloop/opkomer/ontluchting (er zijn diverse benamingen voor) is bij zandgietwerk niet echt nodig ( bij spuitgietwerk waar de holte in een fractie van een seconde wordt gevuld wel).

    In dit geval had je dus beter de gietboom naar het kopvlak van de cilinder aansluiting kunnen laten lopen ( er naast en dan met een forse doorlaat er aan vast). De doorlaat tussen gietboom en product is nu slechts....3 x 18 mm of zo iets...die is als eerste dichtgevroren en er kan niets meer nazuigen.

    Maar...creatief gedaan en je wordt nog wel een volleerd zandgieter!!!

    groet,

    Henk
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Je hebt behoorlijk last van putjes in het oppervlak en wat te veel en te grote poriën na het bewerken.

    Hier nog een foto van enkele gietstukken die ik recent gemaakt heb.

    15.jpg

    Zie je dat dit oppervlak veel gladder is??

    Of dat van jouw aan het vormzand of aan de legering ligt is op afstand moeilijk te beoordelen...maar meest waarschijnlijk is het de legering...

    Het onderdeel rechts onder op de foto is ongeveer even groot als jouw carter.

    Groet,

    Henk
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Henk , die zien er inderdaad veel beter uit , ook de kleur is anders alhoewel dat op foto soms moeilijk te bepalen is , zoals je al aangaf zit het hem volgens mij ook in een andere legering , het vormzand is oliegebonden en heb ik van bij een kunstenaar die bronzen beelden giet en die zien er ook heel glad uit , dus daaraan ligt het niet denk ik , ondertussen heb ik gemaild naar een gieterij of ik daar aluminium kan kopen maar nog geen respons , afwachten dus . Mijn volgende gietstuk doe ik nog met deze aluminium maar ga eens voeden langs de cilindervoet zoals jij voorstelde , wordt ongetwijfeld vervolgd .

    Groeten Jef ;)
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    We gebruiken exact het zelfde vormzand!!

    Benieuwd naar de volgende poging.

    Groet,

    Henk
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Poging nr.3 ; ik heb de indruk dat het me steeds beter lukt maar 100% is het nog zeker niet
    Nova 033.JPG

    Poging 1 en 3 , het is hier nu niet zo duidelijk te zien maar in 3 zitten minder putjes dan in 1
    Nova 034.JPG

    Op naar de volgende , groeten Jef ;)
     
    willum vindt dit leuk.
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nou Jef, putje meer of minder..................ik vind het knap hoor wat je hier laat zien :)
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Jef, dat ziet er perfect uit , waarin en hoe smelt je het aluminium eigenlijk?

    Dirk
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Voorlopig nog in een inox kroesje dat ik in elkaar gelast heb en verwarmen doe ik met de "sjalumo" , ik heb grafiet kroesjes besteld maar die zijn nog onderweg (van China vermoed ik) en een oventje ga ik daarvoor ook nog bouwen

    Groeten Jef
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ondertussen nog enkele brouwsels gegoten , ook voor het cilinderkopje heb ik een vormpje gedraaid in POM om het te kunnen gieten

    Nova 035.JPG

    Nog eens op een andere manier gevoed en ontlucht , zien er bruikbaar uit , bij het cilinderkopje heb ik aan de bovenkant een extra stompje voorzien om het te kunnen inspannen in de draaibank
    Nova 036.JPG

    Kopje al eens bewerkt en op een klein putje na ziet het er goed uit
    Nova 038.JPG

    Extra stompje nog afdraaien
    Nova 039.JPG

    Cilinderkopje
    Nova 040.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd ;)
     
  20. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Jef,
    je gietwerk ziet er al gelikt uit,je hebt de smaak te pakken,door zelf te experimenteren bereik je in dit geval het meeste.
    Een prima giet-malletje maken is niet zo moeilijk,maar om het dan ook nog zelf te vormen en te gieten in een zelf gemaakt gietoventje dat is pas modelbouw......prachtig!!!
    fanaat Sjef
     

Deel Deze Pagina