Nova 1

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door jef, 3 aug 2015.

  1. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Mooier en beter dan het origineel!!!
     
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    De mills 1.3 is klaar en draait prima , hij kan dus de vitrinnekast in bij de rest van de werkstukken.:rolleyes:
    Dirk
     
    Jan Walpot en JeroenDorr vinden dit leuk.
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hier is nog weinig aan te verbeteren Dirk,heel mooi afgewerkt maar nog belangrijker vind ik de nauwkeurige passingen betreffende zuiger en contra-zuiger in de cilinder zo te maken dat het dieseltje ook nog draait........petje af !
    Fanaat Sjef.
     
  4. Erg mooi Gea.

    heb je er ook nog een vliegtuig voor om hem op te monteren en ermee te vliegen?
     
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Die loopt goed.....rond de 40 seconden zie je zelfs de tafel naar voren gaan :)
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Uw vitrinekast gaat te klein worden Dirk , als je aan dit tempo blijft bouwen :D

    Wederom knap draai en freeswerk :koud:

    Groeten Jef
     
  7. dieselracer

    dieselracer PH-SAM

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Tschechje Zaanstad
    Mooi om te xien,hoe je de mal hebt gemaakt Jef..en het gietstuk is perfect van jou!! Ik hoop, dat ik er snell aan toe kom,om en begin te maken..ik vind het echt en pracht van en motor!!..en zeker en stukje Nederlandse motor geschiedenis!
     
    jef vindt dit leuk.
  8. JackvdK

    JackvdK

    Lid geworden:
    17 feb 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Oosterhout NB NL
    Beste Jef en vele anderen,
    Ik ben nieuw hier op het forum en ontdekte bij toeval deze motor.de NOVA (- ga svp terug naar pagina 1). Een wel erg leuke ontmoeting met een oude zéér bekende!

    Hoe de motor oorspronkelijk heette (nu hier de NOVA, maar wisten we toen niet, noch de naam van de constructeur. Uiteindelijk NL !

    Deze motor tekende en bouwde mijn vader (onderdeeeltjes natekenen op nu kleine snel verpulverende kladblaadjes in de late oorlogsjaren. Van. die deeltekeningetje zijn er een aantal mét beschrijvingen, helaas verdwenen. Maar dat kan dus dat kan kloppen va '43...! ).
    Hij was toen al bezig met zijn opleidingen als fijnmetaalbewerker en vond dit een aardige uitdaging, en ondersteuning bij zijn studie en vaardigheden. In die tijd was er nog geen 3D-printing, alle bewerkingen moesten met de hand, vooral als je niet de juiste tools had in die tijd.

    De oorspronkelijke tekening zou , volgens hem, uit een Hobby Bulletin o.i.d uit die tijd komen. Dat blad en artikel heb ik al vaker gezocht, maar nooit gevonden. En nu dit..!
    Het gebruikte aluminium uit die tijd bevatte helaas véél gietgallen (oorlogsmateriaal...)
    Zijn tekening heb ik hier nog voor me liggen, voornamelijk in potlood.. Het tekenpapier breekt nu bijna als je het uitrolt en de uitgetekende onderdelen en maten zijn al sterk vervaagd.
    Deze oude tekening is niet identiek met de tekening van deze site, verschillende onderdelen staan op andere plaatsen. Maar wél exact dezelfde motor, tankje, propellor, enz..

    Jij hebt mooie oplossingen gevonden voor diverse machinale bewerkingen. Deze mogelijkheden had hij toe nog niet, denk ik.
    Als jeugdige (12+ jrvliegtuigmodelbouwer Toen, had ik na enige tijd de beschikking over modeldiesels, AM, Webra, Jena ED, Enya, Fox enz..
    In mijn vroege jeugd intrigeerde deze zelfbouw-motor me al. Hij had nog nooit gelopen. Bleek later de spoelpoort te missen.
    Het voorgestelde dieselmengsel heb ik vervangen door ons "standaard dieselmengsel": 40% ether, 35% petroleum en 25% wonderolie. Werkte als een trein, óók in onze control-line-club.
    De carburateur pijpje / dieseltankje achterop zat mi niet op goede hoogte. Heb dit tijdelijk vervangen door een Enya-sproeier.
    Toen ie eenmaal liep, draaide die achteruit het beste.. reden??
    De cranckpin was erop geklonken, die ging dus redelijk snel los los, maar bewijs was geleverd. De motor liep.. en mooi.
    Heb mijn vader zelden zo zien glunderen, als na die eerste ploffen en en die minuten draaitijd.
    Die grote prop lijkt een must: iets meer schwung., anders gaat het "je vingers" kosten. Later nieuwe zuiger en contra-piston gemaakt van aluminium. Werkte ook!
    Snelheid en toon komen in de filmpjes prachtig overeen. Ben dus ontzettend blij met publicaties.
    Ben zelf niet meer in de gelegenheid zo'n project te bouwen omdat de juiste tools me ontbreken, maar het ontzettend leuk dat anderen, zoals u dit ook zo mooi gedaan hebt.
    Is uw bouwtekening nog verkrijgbaar, zo ja, laat svp maar weten....

    Met vriendelijke groet,
    Jack
     
    ozy, jef, JeroenDorr en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. JackvdK

    JackvdK

    Lid geworden:
    17 feb 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Oosterhout NB NL
    Hallo allemaal,
    tot mijn verrassing zie ik nu al een aantal reacties. Leuk zeg!
    Ben toch nog 'ns gaan zoeken in wat ik nog bewaard had van al "deze erfstukken". Gelukkig voor dit verhaal zijn er nog wat stukjes gebleven.
    Oók fristen die mijn geheugen weer wat op. O, die dynamiek van het zover eraan werken dat het ding eindelijk - wéér - loopt is zo herkenbaar uit jullie verhalen en foto's. Prachtig om dat te lezen.
    Oók een verhaal van goed bekijken / berekenen, mazzel en natuurlijk tegenslag, Eea staat met kennis en kunde en zelfoverschatting (écht wel, als 12 jarige.).
    Mijn vader was niet zo'n prater, uitlegger. "Ge moet maar goed kijken", gaf hij ons kinderen al vroeg mee.
    Dit vroege aandenken kent diverse fasen totdat het - nu - weer 'ns, na 10 jaar, bedekt door een stoffig plastic zakje, van de plank werd gehaald, incluis de andere restanten.

    Een mooi stuk lindenhout zal mijn vader vast wel bij zijn oom hebben opgescharreld, die werkte immers op een houtzagerij. Stevig, recht, licht en een mooie nerf.
    Hij maakte een mooie propeller. Het bleek later ongewild een duwprop... helaas.
    Aan de motor zelf zie je nu goed een aantal bouwfasen (het lijkt de St.Jan van Den Bosch wel ;-); maar ja we hebben het hier over bijna 80 jaar geleden. Try and error...

    En dan: van boven naar beneden kijkend.
    Die allereerste instelbout van de Contra/compressie-zuiger, bleek vroeger bij de eerste starttesten al te kort; dus daar werd een langere en vervangende bout mét moer voor gevonden (ivm vastzetten !!). Dat hielp. Méér compressie.
    Toen nog het andere brandstofmengsel en ja: plof, plof! !! Smile (vader) en hoera van deze toen 12-jarige zoon!
    Helaas, véél verder dan die paar plofjes kwam de motor niet.

    Leerproces: omdat de timing nauw verband hield met plaatsing van de cylinderwandgaten: in- en uitlaat, spoelpoortgaten en de plaatsing van het gat in zuigeronderzijde (voorzijde), was het toch een kwestie van kijken naar de zuigerbeweging en tekening, om te ontdekken wanneer welk gat open was.... zou moeten zijn.
    Conclusie: "pap, er is geen spoelpoort. Die brandstof komt nooit boven.
    Kan kloppen. De Tilburgse bevrijding in '44 en het verloop van zijn leven, deden de motor toen in de kast belanden tot begin jaren zeventig.

    Nou een messing spoelpoort was zo gemaakt. Nog even degelijk erop solderen met koper, de cylinder naruimen: we konden weer verder.
    Het naruimen veroorzaakte toen minder goede passingen van de 2 zuigers. Dat werd toen even provisorisch opgelost door op de zuigerranden tin te solderen en vervolgens nauw passend in de cylinder te persen, te vijlen en op te schuren met schuurlinnen totdat het goed paste. De rest zou er wel afslijten. Zo gingen we de looptest in.
    Later zouden we nieuwe aluminium zuigers draaien.
    Ook voor de drijfstang kwam een aluminium-versie. Met het losraken van de krukpen was het krukgat op de drijfstang niet meer exact recht te krijgen/cq raakte ovaal..
    Na de revalidatie van de motor, bleek vader ook zijn oude stalen drijfstang te hebben teruggeplaatst zag ik nu.

    Die tankconstructie was ook iets aparts. Het was vanuit de tank een heel eind tot aan het sproeigaatje. In mijn toenmalige visie heb ik er nog een ontluchtingspijpje bijgemaakt zoals dat ook bij de modelvliegtuigen gebruikelijk was: tegen vacuüm zuigen van de tank.. Het brandstof aanzuigen bleef een probleem en er werd te weinig lucht aangezogen. Nog getest met een ander goedlopend motortje - tank werkte maar zo zo.. Vliegtuigtankje gepakt, Enya-sproeier voor 4,5 cc erin, het uiteinde van de aanzuigpijp iets verwijdt en starten maar..... Vroemmmm, echt lopen, en dat ding bleef lopen blazen. Andersom wilde ie niet.....
    Al redelijk snel, toen het gesuis in de oren weg was, hoorden we een soort getik tegen het achterdeksel ontstaan.
    Dat bleek dus die geklonken krukpen te zijn die onder de belasting loskwam. De krukpen werd op een later moment ook met koper gesoldeerd. Dat was - redelijk - gelukt.
    Maar direct netjes een volledige krukas met pen draaien is zoveel beter!
    Ik zie uit jullie beelden dat je niet per sé een verdeeltafel oid nodig hebt om de krukpen op de goede plaats op de krukas te krijgen...
    Ja, al met al werd er in korte tijd veel geleerd. En nu nóg!

    Omdat zijn motor in vaders ogen tóch wel erg onder de handelingen van zoonlief geleden had, is hij die begin jaren negentig nog gaan opknappen ('93 staat op houtblok).
    Er zijn toen verschillen ontstaan met de originele NOVA-1 (maar die Modelbouwer-gegevens van '43 had hij niet meer). De aanvullende tekeningetjes en beschrijvingen waren goeddeels tot pulp uiteen gevallen.
    Vader had de bevestiging van de motor op de motorbok aan de onderzijde van het carter gemaakt - helaas is dát carter niet meer bij mij.
    Toen heeft hij een nieuw carter gemaakt, nu met de 2 bevestigingslippen op de juiste hoogte tov de krukas.- alles gevijld! uit mooi aluminium. Het verdikte stuk aan de voorzijde is ws het gevolg van de discussie om ruimte te hebben voor kogellager. Het bleef dus bij een bronzen glijlager.
    Krukas in een los gemonteerd deel op het carterhuis, geborgd met 4 boutjes. De bevestigingsbout voor de prop kwam nu in de oude krukas.
    Ook het achterdeksel werd nu een plaatje met ook 4 schroefjes ipv dat mooie ingeschroefde achterdeksel waarop het tankje rustte.
    De tankconstructie werd zo goed mogelijk hersteld. De oude draaibank liet helaas niet meer toe om fijn in -en uitwendig draadwerk te snijden, vandaar deze keuzes.
    Bij de eerste startpogingen na "de revalidatie" had de oud prop zoiets van "doe het maar lekker zelf....", ineens hadden we 2 stukken.
    Er kwam een nieuwe houten prop. Nu met de juiste spoed - trekkend -.!

    Sommigen van u zullen zullen het hoofd schudden en misschien ook de situaties herkennen.
    Zelf aluminium gieten zou -20 jaar eerder - toch best wel een mooie uitdaging zijn geweest, denk ik, als ik uw prachtige werkstukken hier bezie.
    Een paar aanvullende foto's vertellen de rest van het verhaal...

    Maar hoe staat het nu eigenlijk met de praktische waarde van deze motor? Heeft er eigenlijk iemand ooit mee gevlogen dat jullie weten? Ik had niet de indruk dat die erg krachtig was tov het eigen gewicht. Maar misschien hebben jullie heel andere ervaringen....?

    Groetjes, 20220218_151122_resized_1.jpg 20220218_151136_resized_1.jpg 20220218_151155_resized_1.jpg 20220218_151300_resized_1.jpg 20220218_151310_resized_1.jpg 20220218_151346_resized_1.jpg 20220218_161317_resized.jpg IMG-20220217-WA0001_resized_1.jpeg
    Jack
     
    ozy, Potter, ruudxd en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Prachtig verhaal Jack over het ontstaan van de motor , altijd plezant en interessant om iets meer te weten te komen over de ontwerper en het verhaal erachter.

    De meeste modelbouwers van de "oude" stempel vinden het allemaal een prachtige motor , ondertussen zijn er van de gietstukken voor carter en kop al enkele over de wereld verspreid geraakt , het verste zelfs tot in Nieuw-Zeeland ,
    zo zie je maar wat je erfenis van je vader heeft teweeg gebracht , waarvoor dank in naam van alle motorliefhebbers/bouwers.

    Indien je graag een kopie moest hebben van mijn tekeningen die ik gebaseerd heb op je vaders tekening kan ik je deze toesturen , even je gegevens in een persoonlijk bericht (conversatie) laten weten dan.

    Groeten Jef
     
    dieselracer, JeroenDorr en Gea vinden dit leuk.
  11. JackvdK

    JackvdK

    Lid geworden:
    17 feb 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Oosterhout NB NL
    Hoi Jef, bedankt voor uw reactie.
    Voor de duidelijkheid moet ik hier even "gas terugnemen": mijn vader is NIET de ontwerper van de NOVA-1. Die eer laat ik heel graag aan de ontwerper: dhr I.J. van Leeuwen uit Rijswijk.
    Mijn vader is nl net als jullie enthousiast geworden van dit mooie gestileerde ontwerp. En dat in een erg moeilijke tijd voor jongemannen van zijn leeftijdsgroep. Er waren nogal 'ns razzia's. Het was dan ook bijzonder fijn om thuis, in ieder geval ergens binnen !!, iets te doen te hebben. Coronatijd is zeker niet geheel vergelijkbaar, maar je krijgt wél een idee als je de deur niet uit mocht/kunt. Belangstelling, studie, precizie en training waren ook kernwoorden in die tijd. Als ik terugdenk hoe hij reageerde op het lopen...!! Prachtig!
    Als je de tekeningen naast elkaar legt (die op het web ) en die mijn vader zelf getekend heeft, dan wijken deze op een qua plaatsing / projectie flink af. De maatvoering lijkt, naar wat ik nog kan lezen van de vervagende potloodnotaties, komt wel meest overeen.. Het carter, wat ik al aangaf, daar heeft hij een eigen versie van gemaakt.
    Tot zover deze lezing, want ik ben erg blij met jullie reacties!
    Jack
     
    dieselracer en Potter vinden dit leuk.
  12. dieselracer

    dieselracer PH-SAM

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Tschechje Zaanstad
    Hoi Jack!
    Erg mooi om dit te lezen!! Wat en verhaal!! Prachtig!..Ik ben ook erg blij met de inbreng van Jef.Zijn giet stukken gaan zelfs naar Mexico...en een word nu gemaakt. Je kan het volgen op Facebook/ modeldiesel group.

    Maar ook op youtube op de kanaal van mijn vriend Olli vind je en leuk filmpje van de Nova bouw en de test run. Ook en prachtige Deense Monsun diesel video....

    .Ik heb ook de gegoten delen van Jef gekocht,waar ik erg blij mee ben, en heb ook de twee oude bladjes van "De Modelbouwer" kunnen als down load kopen en op nieuw geprint. De bouw verslag is in twee delen. Erl leuk om te lezen...
    Ik heb het erg druk met motoren op het moment, maar de bouw van de NOVA 1 staat heel hoog op het "To do" lijst!! Ik hoop, dat het dit jaar gaat gebeuren...
    Nu eerst 4x Italianse Antares 2cc diesel motoren maken voor vrienden en klanten in Italie.

    Leuke post !! Oude motoren laten je hart alltijd harder kloppen!!


    Grts, uit Zaandijk

    Peter.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. dieselracer

    dieselracer PH-SAM

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Tschechje Zaanstad
    Hoi Jef!!

    Die draaid erg goed man!!!! Juweel!! Top!!!!:wave
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Mooi,Jef, dat je ook de dingen noemt die verkeerd gaan. Ik herken dat.
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina