Nova 1

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door jef, 3 aug 2015.

  1. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Jan , Dunsz en Sjef :koud:
    Zo'n vaart zal het wel niet lopen Sjef , misschien een kleine serie als deze goed zijn en er eventueel belangstelling voor is .

    Kruktap gedraaid
    Nova 060.JPG

    Het beginstuk , al het materiaal dat er afgedraaid wordt en het eindresultaat :D
    Nova 061.JPG

    Groeten Jef ;)
     
  2. :worship:
     
    jef vindt dit leuk.
  3. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Ben begonnen aan de cilinder(s) , voor het steken van de koelribben was ik wel benieuwd hoe het ging gaan in het 42CrMo4 staal , is namelijk redelijk hard , maar met de beitel op zijn kop en de draaibank "achteruit " laten draaien is het toch goed gelukt

    Eerst de verschillende diameters van de koelribben gedraai
    Nova 064.JPG

    De eerste koelrib , wanddikte slechts 0,5 mm
    Nova 063.JPG

    Groeten Jef ;)
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2015
  4. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Weeral een stapje verder aan de cilinder :)

    Nova 066.JPG

    Groeten Jef;)
     
  5. Jef,

    waarom maak je die koelribben niet "gewoon" wat dikker? Is het (koel)effect dan niet (ook) veel beter?
     
    jef vindt dit leuk.
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Gewicht Peter!!
    Die nova weegt ( met propeller ) zo maar eventjes 410 gram.
    Ik schat het vermogen ongeveer gelijk aan een moderne 1-1.5 cc.
    Dirk
     
    jef vindt dit leuk.
  7. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Peter , ik heb wel enkele aanpassingen gedaan aan de motor maar probeer toch zoveel mogelijk het originele uiterlijk te evenaren en de dunne koelvinnen zijn nu juist karakteristiek voor de Nova , vandaar

    Groeten Jef
     
  8. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Drunen
    Fijne koelribben geven beter warmte af, maar dan zou je eigenlijk meer ribben moeten hebben.
    Als het origineel ook zo was, zou ik ook zo houden. Mooi stukje werk wederom.
     
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Koeling is niet nodig , na een benzinebakje leegdraaien is hij amper handwarm.
    De verdamping van de ether in de brandstof heeft warmt nodig , vandaar dat een diesel koel blijft.

    Dirk
     
  10. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Onder het motto van "je kan nooit genoeg machines hebben" , in Holland nog een Myford ML 10 draaibankje gekocht
    Vroeg kerstkadoke voor mezelf :)
    ML10.JPG
    Groeten Jef
     
  11. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Op 2de kerstdag eindelijk nog eens wat aan de Nova kunnen knutselen :)

    Poorten frezen voor spoeling , uitlaat en inlaat
    003.JPG

    005.JPG

    Gaten boren onderste flens cilinder
    006.JPG

    Het past :koud:
    007.JPG

    009.JPG

    Groeten Jef :bye: , wordt vervolgd .
     
    Monster Diesel vindt dit leuk.
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Goe bezig Jef , goe bezig !!!

    Dirk
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    2.683
    Locatie:
    Nederland
    Ligt het project stil tot het weer aangenaam in de schuur is ?
     
  14. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Voor in't schuur heb ik mijn aladdin kacheltje , als dat een half uurtje brandt is het zeker warm genoeg :D
    096.JPG

    Maar (te) veel werk met de reguliere job , en ook nog met enkele andere projectjes bezig , zoals mallen draaien voor vacuuumonderdelen te trekken voor http://www.modelbouwforum.nl/threads/dornier-do24k-schaal-1-10.235235/
    007.JPG

    En ook nog metrische tekeningen en gietstukjes maken voor de Mills 1,3 cc
    002.JPG

    Groeten Jef en wordt nog vervolgd ;)
     
    Fuel Monkey en Bart83 vinden dit leuk.
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    2.683
    Locatie:
    Nederland
    Ik blijf het volgen want ik ben gek op dieseltjes :)
     
    jef vindt dit leuk.
  16. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Jef heeft mij een paar weken geleden het eerste gietstuk geleverd ,( dank u wel Jef ! )

    Het dieseltje is ondertussen bijna klaar , enkel nog het plastieken voorraad tankje te maken.
    Een leuk werkje zo een dieseltje maken , echt een aanrader.:)
    Dirk

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    classicracer vindt dit leuk.
  17. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Eerste klas vakmanschap Dirk , ziet er fantastisch uit :koud::feli:

    Groeten Jef
     
    classicracer vindt dit leuk.
  18. je kunt wel zien waar het vakmanschap zit ... in België. Chapeau voor allebei. :friends:

    Gea heb jij de Miles gemaakt? Ik meen hem te herkennen van de tekening.
     
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Peter

    De tekeningen en gietstukken zijn helemaal het werk van Jef.
    Ik heb enkel de houten mal gemaakt voor het gieten. En van het eerste ( of was het het tweede?) gietstuk , heb ik die mills dan gemaakt..
    Foto's van de bouw heb ik niet , daar heb ik geen tijd voor als gepensioneerde!:rolleyes:
    Van de houten mal kan ik er wel een tonen.
    Dirk

    [​IMG]
     
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    De mills is helemaal klaar , enkel de dichting tussen cilinder en carter nog te maken , dat zal nog wel lukken:rolleyes:
    Brandstoftankje is gemaakt van lexan ( merci Jef voor het materiaal )
    De doosje zijn op "ebay" te koop , ook van andere motoren.

    Dirk

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Bart83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina