Nova 1

Jan , Dunsz en Sjef :koud:
Zo'n vaart zal het wel niet lopen Sjef , misschien een kleine serie als deze goed zijn en er eventueel belangstelling voor is .

Kruktap gedraaid
Nova 060.JPG

Het beginstuk , al het materiaal dat er afgedraaid wordt en het eindresultaat :D
Nova 061.JPG

Groeten Jef ;)

Ben begonnen aan de cilinder(s) , voor het steken van de koelribben was ik wel benieuwd hoe het ging gaan in het 42CrMo4 staal , is namelijk redelijk hard , maar met de beitel op zijn kop en de draaibank "achteruit " laten draaien is het toch goed gelukt

Eerst de verschillende diameters van de koelribben gedraai
Nova 064.JPG

De eerste koelrib , wanddikte slechts 0,5 mm
Nova 063.JPG

Groeten Jef ;)

Laatst bewerkt:
Jef,

waarom maak je die koelribben niet "gewoon" wat dikker? Is het (koel)effect dan niet (ook) veel beter?

• Like
Reactions: jef
Jef,

waarom maak je die koelribben niet "gewoon" wat dikker? Is het (koel)effect dan niet (ook) veel beter?

Peter , ik heb wel enkele aanpassingen gedaan aan de motor maar probeer toch zoveel mogelijk het originele uiterlijk te evenaren en de dunne koelvinnen zijn nu juist karakteristiek voor de Nova , vandaar

Groeten Jef

Fijne koelribben geven beter warmte af, maar dan zou je eigenlijk meer ribben moeten hebben.
Als het origineel ook zo was, zou ik ook zo houden. Mooi stukje werk wederom.

Fijne koelribben geven beter warmte af, maar dan zou je eigenlijk meer ribben moeten hebben.
Als het origineel ook zo was, zou ik ook zo houden. Mooi stukje werk wederom.

Koeling is niet nodig , na een benzinebakje leegdraaien is hij amper handwarm.
De verdamping van de ether in de brandstof heeft warmt nodig , vandaar dat een diesel koel blijft.

Dirk

Onder het motto van "je kan nooit genoeg machines hebben" , in Holland nog een Myford ML 10 draaibankje gekocht
Vroeg kerstkadoke voor mezelf :)
ML10.JPG

Groeten Jef

Op 2de kerstdag eindelijk nog eens wat aan de Nova kunnen knutselen :)

Poorten frezen voor spoeling , uitlaat en inlaat
003.JPG

005.JPG

Gaten boren onderste flens cilinder
006.JPG

Het past :koud:
007.JPG

009.JPG

Groeten Jef :bye: , wordt vervolgd .

Ligt het project stil tot het weer aangenaam in de schuur is ?

Voor in't schuur heb ik mijn aladdin kacheltje , als dat een half uurtje brandt is het zeker warm genoeg :D
096.JPG

Maar (te) veel werk met de reguliere job , en ook nog met enkele andere projectjes bezig , zoals mallen draaien voor vacuuumonderdelen te trekken voor http://www.modelbouwforum.nl/threads/dornier-do24k-schaal-1-10.235235/
007.JPG

En ook nog metrische tekeningen en gietstukjes maken voor de Mills 1,3 cc
002.JPG

Groeten Jef en wordt nog vervolgd ;)

Jef heeft mij een paar weken geleden het eerste gietstuk geleverd ,( dank u wel Jef ! )

Het dieseltje is ondertussen bijna klaar , enkel nog het plastieken voorraad tankje te maken.
Een leuk werkje zo een dieseltje maken , echt een aanrader.:)
Dirk

je kunt wel zien waar het vakmanschap zit ... in België. Chapeau voor allebei. :friends:

Gea heb jij de Miles gemaakt? Ik meen hem te herkennen van de tekening.

je kunt wel zien waar het vakmanschap zit ... in België. Chapeau voor allebei. :friends:

Gea heb jij de Miles gemaakt? Ik meen hem te herkennen van de tekening.

Peter

De tekeningen en gietstukken zijn helemaal het werk van Jef.
Ik heb enkel de houten mal gemaakt voor het gieten. En van het eerste ( of was het het tweede?) gietstuk , heb ik die mills dan gemaakt..
Foto's van de bouw heb ik niet , daar heb ik geen tijd voor als gepensioneerde!:rolleyes:
Van de houten mal kan ik er wel een tonen.
Dirk

De mills is helemaal klaar , enkel de dichting tussen cilinder en carter nog te maken , dat zal nog wel lukken:rolleyes:
Brandstoftankje is gemaakt van lexan ( merci Jef voor het materiaal )
De doosje zijn op "ebay" te koop , ook van andere motoren.

Dirk

Back