Novarossi N12T1 (basic) de clubmotor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Velox, 9 nov 2010.

?

Wat is jullie mening

Peiling gesloten op 7 feb 2011.
  1. Ja, dat lijkt mij wel wat...

    62,2%
  2. Nee, over mijn lijk...

    16,2%
  3. Ik stem niet, want ik rij of ga toch niet rijden op een circuit...

    21,6%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Maar de vraag blijft of je echt alles uit je motor weet te peuteren en om te zetten in snelheid, nou is dat natuurlijk ook niet perse nodig, maar het is wel een dure grap om zo naar dat allerhoogste niveau te stijgen. naar mijn mening haken hierdoor mensen af.
    Je kan dan toch doorzetten en het proberen en doet dan een compromis in de kosten.
    Je kan ook de mindere motor voor lief nemen en als doel stellen de auto hier helemaal op af te stellen, je strijd immers niet meer tegen die snelle motors, dus hier zullen ook die ergenissen uitblijven.
    Met die mindset kan je ook gewoon heel leuk werken aan je diff, rijstijl en een constant gedrag van motor koppeling.

    In mijn optiek zijn beide gevallen leuk om te doen, na het rijden met electro ben ik erachter gekomen dat het toch ook wel heel relaxed is om met gelijkwaardige aandrijving te rijden en zeker als deze iets gunstiger in prijs is. Koop dan gewoon 2 of 3 motoren en voor al het geld dat overblijft ivt. de "snelle" koop je banden en brandstof en draai je gewoon elk zondag lekker 300 rondjes...krijg je vanzelf lol in.
     
  2. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Roelof,

    zit er veel verschil tussen zo`n STS of Nova basic, zelf heb ik het idee dat zo`n Nova toch wat meer is, zal in de naam zitten.
    Het moet ook voor iedereen duidelijk zijn dat je zo`n motor nooit net zo fel krijgt als een 400 euro motor en dus ook niet zolang aan die schroef moet gaan draaien in de hoop dat ie toch net zo gaat...

    Het is een kwestie van "helemaal" opnieuw beginnen en een iets lagere limiet accepteren, het mooiste is als je het perfect draaiend krijgt, daar zit ook veel lol in.

    Paar weken terug was ik op de mach en was Julius Kolff even bezig, de motor stond absoluut nog niet in toptrim en de auto reed net 90 Km/u,
    wel reed ie gewoon constant 16`ers op de mach...daarna werd de boel even geknepen en werd af en toe de 100Km/u gehaald...
    Toen was het allemaal 16 laag...
    Als je zag hoe perfect dat allemaal liep dat de auto maar 90 reed..
    Zo moet je die basic ook zien, het kan ook perfect lopen, alleen iets minder, wil je jezelf meten met de 400 euro motoren dan is de lol er snel vanaf en gaat de boel stuk. Dat kan een groot struikelblok worden voor die klasse als die rijders dan gaan klagen..
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet een STS ook niet met een Nova vergelijken. Ook al probeert STS een fatsoenlijke competitiemotor neer te zetten lukt het ze toch niet. Ook moet je motoren waarvan je de werkelijke specs niet kent niet met elkaar vergelijken, fabrieksjongens kunnen met compleet andere motoren rijden dan jij en ik in de winkel kunnen kopen zoals je ook moet accepteren dat deze N12T1 motor niet zo snel zal lopen als een flash-12 en je het dus ook niet moet proberen zo arm te zetten.
    Timingen en volumes moeten op elkaar afgestemd zijn om goede prestaties te halen en kan je om die reden niet zomaar timingen naar een ander merk kopieren en denken dat die dan hetzelfde moet gaan doen. Dergelijke info kan alleen proefondervindelijk met ervaren engineers en rijders behaald worden, een item waar Novarossi en alle andere topmerken op voor lopen.
    De vraag is als STS wel echt de wedstrijd markt in wil, de hobbymarkt is veel groter....

    Betrokken bij de ontwikkeling van een motor kan ik je ook zeggen dat de samenwerking van zuiger en cilinder heel belangrijk is, werken die niet helemaal samen verlies je zo meer dan 20% aan prestaties en een flink stuk in levensduur, Novarossi heeft dit goed in de hand.
    Na vele motoren gehad te en geprobeerd te hebben is de conclusie heel duidelijk, het duurt enkele liters voordat die echt los is en dan zal die een paar liter op top presteren en dan is het over voor de toprijder.
    Kortom, een litertje inrijden en nog een paar tankjes op vol trainen is te weinig om maximale prestaties uit de motor te halen.
     
  4. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Mag toch aannemen dat een bedrijf als Novarossi zijn motoren gewoon engineered op de computer met een systeem als bv. Abaqus, hier kan je gewoon de gasstroom in de motor simuleren met al het thermodynamisch gedrag, de vraag is natuurlijk of het wel rendabel is om zo`n software pakket aan te schaffen en de benodigde engineers hiervoor.

    Dit in combinatie met de ervaring van de tuners levert veel resultaat op,
    of zouden ze het echt nog met het handje en een soort van kennis gebaseerd op: als de stroom hier zo gaat, dan zal waarschijnlijk.....
    Trial and error kan ook, maar dit lijkt me niet echt efficient.

    In ieder geval is duidelijk dat Novarossi de productie en engineering goed op orde heeft en dat dit veel vertrouwen geeft voor de N12T1.
     
  5. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Ik ben voor een standaardmotor bij clubraces en het Nomac kampioenschap.
    90% van de club en Nomac rijders heeft denk ik genoeg aan zo'n motor.
    Het zal het afstellen van de motor, versnellingsbak en koppeling makkelijker maken, omdat deze motoren een breder werkgebied hebben (minder piekvermogen). Vooral het afstellen van de motor zal een stuk eenvoudiger worden.
    Omdat het motorisch gedeelte makkelijker voor elkaar te krijgen is, kan de rijder zich meer gaan richten op het afstellen van het chassis en de stuurkunsten. Ik zie dat veel club en Nomac rijders daar niet aan toekomen omdat ze vrijwel al hun tijd aan het motorische gedeelte kwijt zijn.

    Aantal punten waarvan ik denk dat die wel van belang zijn:

    -Maximaal 2 motoren per jaar, heb je er meer nodig> strafpunten. Waarom 2 i.p.v. 1, omdat een brandstof motor toch minder constant en simpel is dan een electro motor. Je kan wel is pech hebben met een slechte of 1 die zonder waarschuwing kapot gaat. Ook al is deze kans een stuk kleiner met de basis motoren dan met de getunede versies. Verder voorkomt dit ook dat rijders de motoren extreem arm gaan afstellen om het maximale er uit te halen en vervolgens elke race met een nieuw motortje aan de start staan.
    -Vaste uitlaat verplicht stellen, dit bespaart ook behoorlijk wat kosten. Voor een N12T1 zou ik voor een 2601 gaan.
    -Uitsluiting van het kampioenschap wanneer er modificaties aan de motor worden waargenomen. Hier moet je denk ik gewoon heel streng in zijn. Denk alleen dat we ons hier verder niet zo druk over moeten maken, de N12T1 is nog een korte slag motor en hier zijn eigenlijk geen snelle versies meer van in de handel dus zomaar een ander binnenwerk plaatsen wordt lastig.
    Verder kan ik zo niemand in Nederland noemen die echt weet wat ie doet mbt het tunen van motoren. Het is toch vooral een hoop geblaat.

    Iets wat nog moet blijken is hoeveel verschil de brandstof maakt, dit zou voor een snelheidsverschil kunnen zorgen.

    Verder denk ik dat je gewoon voor een Nova moet kiezen, rijders kennen dit merk als goed en betrouwbaar en zal het dus minder weerstand opwekken dan wanneer je met een STS motor aan komt. Herinnert iemand zich het Mega club motor debacle nog bij de Mach?:wink:

    Wanneer de standaard Nova motor voor de clubwedstrijden van Mach wordt aangenomen zal ik (Clubkampioen 2010) er in ieder geval mee gaan rijden.
    Als nog een paar snelle jongens dit ook doen en ditzelfde groepje nog steeds vooraan rijdt zullen andere rijders denk ik ook wel de stap maken.
     
  6. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Ik ben bang dat dit soort software zijn intrede nog niet heeft gemaakt in de modelbouw wereld. Onlangs stond er op Redrc nog een bericht over Sirio dat ze speciaal een extern bedrijf hadden ingeschakeld voor CFD werk. Dus wanneer dit een speciale vermelding waard is lijkt mij dit geen gebruikelijke methode.
    Ik denk dat ze momenteel alleen nog FEA werk doen op bijvoorbeeld carters, krukassen en drijfstangen. Voor CFD werk praat je natuurlijk over heel andere bedragen. ;)

    New .12 & .21 piston design from Sirio Red RC – RC Car News
     
  7. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Ja, gewoon een simpele statische beekening met eventueel een beetje delta T.., dat kan jij ook Daan, ik kan ze wel helpen met een beetje Abaqus....ff opscheppen...lol
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij zulke toerentallen en stroomsnelheden praat je niet meer over stroming maar eerder over vulling, het is heel moeilijk om daar formules over stromingsleer met uiterste precisie op los te laten. Hoewel het interne flowen wel betere prestaties (eerder eigenschappen) geeft kan juist 1 graadje vertiming op de krukas meer prestatiewinst geven zonder ook maar te flowen.

    Maar Novarossi heeft inderdaad de zaken goed voor elkaar maar kampt hier en daar toch met kwaliteitsproblemen mogelijk door de prijsdruk van andere merken. Opvallend (en tegelijk ook niet) is dat die kwaliteitsproblemen minder snel bij minder presterende motoren naar voren komen wat juist de materiele waarde van zo'n stock motor omhoog krikt.

    Om terug te komen op deze motor denk ik als je hem puur bewaard voor de wedstrijden je makkelijk een seizoen van 6 races kunt uitrijden met 1x een drijfstang vervangen. Neem je er 2 kan je zeker ieder raceweekend volop trainen en racen.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  9. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Het is de bedoeling dat ik volgend jaar ook clubwedstrijden ga rijden op de MACH. Een standaard motor lijkt mij wel wat. Goedkoper en minder verschil in prestaties, dit zou het plezier toch moeten doen toenemen.
    Het lijkt mij wel verstandig om het geleidelijk in te voeren ipv het direct te verplichten.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010
  10. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    even wat anders, waarom deze optie? "Ik stem niet, want ik rij of ga toch niet rijden op een circuit..".

    want als je daar op drukt stem je wel -_-"


    dan nog iets, heeft iemand ervaring met Abaqus? is het moeilijk?
    ik heb laatst een korte cursus solid works gehad en dat lijkt er wel op...
     
  11. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Dat is precies wat ik bedoel, Abaqus kan dat zeker, alleen een systeem kost al gauw 200.000 euro met de software, maar niet te spreken over de engineers die dit ook goed kunnen bedienen. Maar dat is echt kinderspel voor een pakket als Abaqus. Weet dat bv. BMW een systeem heeft staan voor 30 miljoen, daar gaan de berekeningen nog iets verder.
    Het blijft gewoon stroming hoor, vulling zit in een kroket...

    maar dat doet er verder ook niet toe, laten we weer ontopic gaan.
     
  12. rcbbie

    rcbbie

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    85
    ik ben niet voor het direct invoeren van deze maatregel. Ik rij momenteel nomac cup en voor mij zouden het extra kosten betekenen.

    Op de lange termijn zie ik wel de voordelen van deze regel. Ik stel daarom voor om dit gefaseerd in te voeren: laat mensen met hun huidige niet-standaard motor(en) doorrijden, en wanneer ze een nieuwe aanschaffen laat dit dan de standaard motor zijn.

    je zou dit gecontroleerd kunnen aanpakken door bijv bij de eerste race bij iedereen de eventuele niet-standaard motor te merken. Bij volgende races kan dan op dit merk gecontroleerd worden. wanneer er een motor zonder merk op zit die ánders is dan de standaard motor, heb je iets uit te leggen.

    Dan begin je dus wel een motor-verschil tussen rijders, maar het doel van de standaard motor is om nieuwe rijders aan te trekken. Deze zullen over het algemeen niet meteen voor het kampioenschap gaan maar eerst een jaartje ervaring willen opdoen. Echt last van het verschil zullen ze dus niet hebben aangezien er uitzicht is op een gelijke situatie in de toekomst. Binnen 1 a 2 jaar zal het motoren verschil verdwenen zijn en heeft iedereen gelijke kansen.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Stel dat het je 90 euro gaat kosten (Ebay prijs en ik denk dat het met een deel sponsoring zelfs goedkoper kan) dan zijn de investeringen niet zo hoog meer.

    Gefaseerd invoeren is lastig, nu een dikke flash kopen en die voor het hele seizoen sparen voor alleen de races geeft je een voorsprong op diegene die gedurende het seizoen moet overstappen op een N12T1 als ook weer hetzelfde probleem van investeren voor volgend jaar.
     
  14. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    de extra investering is inderdaad niet zo groot. Alleen de investering die je al hebt gedaam (die ene flash met uitlaat voor 350 ofzo) is onbruikbaar geworden...daar ben ik ook geen voorstander van. gefaseerd invoeren lost dit probleem op.

    strafgewicht voor diegene met een niet standaardmotor ala WTCC? :D
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik vrees dat de mensen die nu moeten investeren in een nieuwe motor met zo'n regel juist niet de beoogte N12T1 motor kopen, je zeurt wel dat je hebt geïnvesteert in iets wat je niet zult gebruiken (wat ik betwijfel) maar blijkbaar mogen anderen nu wel duur investeren om per definitie nog wel met jou mee te kunnen komen. Eigenlijk is het jouw probleem verleggen naar een ander.

    Strafgewicht kan een idee zijn maar dan moet het wel uitgezocht worden wat er nodig is om op gelijksoortige prestaties te komen.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Door toevoegen van strafgewicht zal je auto anders gaan reageren, ook zal de bandenslijtage verhogen....
    Niet wenselijk denk ik.
     
  17. rcbbie

    rcbbie

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    85
    Er zijn in de standaard motor discussie dus ook minimaal 2 kampen, waardoor het niet te verwachten is dat we hier op korte termijn uitkomen.

    ik weet eerlijk gezegd niet of een standaard motor wel DE oplossing voor ons probleem is. Ik zou eerder zeggen dat er onder het NK en de nomac cup bijv een (open) clubrace oid (die niet meetelt voor de clubcompetitie) tijdens het weekend gehouden moet worden ipv de 1/8 promo. Daarmee trek je mijns inziens de locale 1/10 rijders aan, die als het hun aanspreekt zich het jaar erna inschrijven voor de nomac.
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik denk dat het totaal anders moet.

    De Nomac moet niet groter worden, maar eerst juist inkrimpen!
    Dan moeten de locale clubs spec. klasses in hun clubkampioenschappen opnemen, totdat er op lokaal niveau weer groei is, dan pas zou een spec. klasse nationaal kunnen worden.....

    De rijders aantallen op clubraces neemt af, en eerst moet dit weer gaan groeien, zonder leden geen club, zonder club geen circuit, zonder circuit geen NK......
     
  19. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Zo denk ik ook dat het zit, het doel van zo`n motor is ook niet om meteen rijders naar de Nomac te trekken, maar gewoon 1 van de maatregelen die de boel weer gezond kan maken. dus vooral bij de clubs, pas als dit goed gaat leven dan zal er na enkele jaren weer een groei kunnen komen...

    de kans dat de landelijke competitie verder zal krimpen is naar mijn mening groot, hier zijn meerdere redenen voor, kosten is er zeker 1.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar lokaal is er veel animo, zie de bijna 40 leden bij de baanbrekers, de 50 leden bij de MACH en de enkele tientallen in totaal bij de andere clubs. Het is eerder een animo/interesse kwestie.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina