Nurflidl met verlengde vleugel.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 11 dec 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De beste wensen voor iedereen!

    Vandaag een paar ballast gewichtjes gegoten aan de hand van dit filmpje:

    Dat leek me veiliger, dan lood gieten in een houten mal, waar het gevaar van vocht in het hout altijd een dingetje kan zijn...

    De eerste staat af te koelen, buiten gaat dat behoorlijk rap.

    Een overzicht van de gebruikte materialen, minus de campingbrander, die staat binnen in het washok, met het oog op de wind:
    IMG_7073.JPG
    De boomzaag, de grove vertanding is de enige mogelijkheid om door de klont lood rechts op de foto heen te komen, de tang om de pollepel te hanteren, IR temperatuurmeter, de pollepel met de resten af te schuimen rommel uit het lood. Een stuk staal bij wijze van massa om het stukje Ø22 mm koperen buis op te zetten.
    Het lood stolt hier onmiddellijk op er lekt niks.

    En het donorlood met de resultaten van het gietwerk, van 58 tot 23 gram:
    IMG_7075.JPG

    Nu nog een netjes rond gat in de neus maken en uitbalanceren.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2023
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Niet in vorm van de neus?
    Goed weer om iets buiten te doen... ik sta delen van een ResDart te schuren.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    In plaats van een grove zaag gebruik ik meestal een hamer en beitel om van grote blokken lood een hanteerbaar stuk af te steken. Werkt ook goed, zonder 'zaagsel'. Hoewel wanneer je dat opvangt kan het zo weer meegesmolten worden.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het weer leende zich inderdaad voor wat buitenactiviteiten.

    Nee, niet in de vorm van de neus, dat is me nét iets te definitief, als ik een andere batterij of ontvanger inzet, is het lastig corrigeren.
    Ik heb het toestel gebalanceerd met 42 gram op de neus, vlak vóór de cockpitkap, die plaats overgenomen naar beneden en centraal in de neus een gat geboord met lepelboor Ø 18 mm, daar zit het schijfje lood strak in:
    IMG_7076.JPG
    Nog een afdekplaatje uit een afvalstuk en je ziet er (bijna) niks van.

    Zoiets:
    IMG_7077.JPG
    In principe klaar voor proefgooien, er moet alleen nog een sleephaak aan,

    Groeten, Jan.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat heb ik wel eens geprobeerd, maar bleef ruim een centimeter van het midden steken, de beitel liep vast. Van twee kanten af gewerkt, maar het laatste stuk was zwaar werk.

    Waarschijnlijk op een te verende ondergrond gewerkt (grindtegel achterhuis).
    Het zaagsel is in de stofzuiger verdwenen, dat was te fijn om, zonder veel vervuiling, op te kunnen vegen.

    Groeten, Jan.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Voor het zware doe je het natuurlijk:banana:

    Van 2 kanten doe ik het inderdaad ook. Ik heb blokken van ~5 kg rond en ~5 cm dik. Ooit gekregen via een bedrijf dat vanwege de Arbo naar stalen gewichten moest.
    Ik maak er loodblokken van voor in de vleugel. Ik giet in een mal gemaakt van 2 stukken aluminium hoekprofielen. Ben nu niet thuis, maar kan over enkele dagen wel wat foto's posten.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ben ooit eens naar een oud ijzer boer gegaan, en daar kocht ik voor een tientje een stuk nog ongebruikt daklood, een paar millimeter dik, je kan het knippen met een schaar. Voor jaren genoeg. Meestal gebruik ik er plakjes van, een enkele keer een rolletje.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik wil het wel eens proberen, maar bladlood (lood in het algemeen) is prijzig geworden, kijk maar eens wat je voor een bescheiden rolletje van 10 cm breed kwijt bent.

    Voorlopig kan ik even vooruit, de resterende cilindertjes die ik gegoten heb, wegen samen 290 gram, als ik zoveel lood nodig heb is er tijdens de bouw iets fundamenteels fout gegaan...

    Groeten, Jan,
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik kreeg voor een tientje een paar kilo lood mee van een installateur. Deels nieuw, deels gebruikt bladlood. De moeite om er even langs te lopen en te vragen, vaak hebben ze nog wel wat liggen in de container.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het is me te koud om buiten te werken, dus de Nurflidl voorzien van een blokje beuken met drie gaten met M3 erin getapt:
    Starthaak.JPG
    Zo heb ik de mogelijkheid om de sleephaak verder naar voren te plaatsen als dat noodzakelijk blijkt, want ik ben niet zeker van de plaats van het zwaartepunt, zoals afgetekend...

    Groeten, Jan.
     
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Gelet op de streepjes, van het CG neem ik aan, kan je haak wel wat naar achteren.
    In deze positie krijg je (veel) meer voorwaartse snelheid dan verticale snelheid (hoogtewinst). Lekker uitproberen. Als het wat warmer is.

    Erik
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De haak zit hier in de 'Flitsch' positie (eigenlijk alleen voor de foto), waarbij je overwegend voorwaartse snelheid opbouwt. In het meestal wat hogere gras van mijn veld geen briljant idee, vanwege de weerstand die het rubber door het gras ondervindt, tenzij ik het ankerpunt iets van anderhalve meter (of méér) boven de grond zet door middel van een geschoorde stok.

    Met dit idee loop ik al een poosje rond want het hoge gras neemt veel energie op, die niet voor de start beschikbaar is.
    Maar dan heb ik nóg meer zooi mee te slepen, op te bouwen en na afloop weer op te ruimen...

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Staat er nergens een geschikt paaltje op dat veld van jou?
     
  14. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Dan zitten we op het zelfde spoor.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Alleen bij zuidelijke en zuidwestelijke wind; dan staan er een paar hekpalen van beton aan de rand, waar ik inderdaad wel eens gebruik van gemaakt heb.
    Het is beter dan niks, maar die palen zijn maar een goeie meter hoog en slechts eentje staat aan de rand van de parkeerplek van stelcon platen, zodat het rubber op het beton valt i.p.v. het gras voor de andere paal.

    Een enkele keer stopt er een fietser of wandelaar bij het veld en loopt een stuk de stelconplaten op tijdens de start om te kijken. Ik sta dan 200 meter verderop en kan niet zien of er iemand op het punt staat gekeeld te worden door de lijn, alleen al om die reden zet ik het grondanker een flink eind van die inrit vandaan...

    Ik heb een paar filmpjes van het starten van de SIG Riser, waarbij de camera een meter of tien van de eerste paal staat, gericht op het veld waar ik de zwever los; je ziet de Riser als een vlieger omhoog gaan en op een gegeven moment de rubberlijn van de grond tillen, tot het punt waarop je boven het ankerpunt komt en de zwaartekracht het wint van de lift van de zwever, je ziet de lijn dan geleidelijk doorhangen tot 'ie los komt van de zwever en gelijk naar de grond valt.
    Vooral het gillen van de wind langs de dunne lijn is een apart gehoor, waar je bij het loslaten bij de start amper iets van hoort, behalve als er wind staat, dan blijft de zwever trekken tot 'ie op het hoogste punt is en lost.

    Ik heb die fragmenten net weer even bekeken en zag twee spectaculair slechte vluchten; bij deze windrichting staat de bebouwing langs de weg pal boven de wind en zorgt voor turbulentie, die ver (en hoog) het veld op reikt. Zodra ik in die turbulentie terecht kom, is het overleven om de zwever fatsoenlijk te landen.

    Ook de onboard camera registreert de meest verontrustende geluiden, afkomstig van de spanning op het toestel en het gillen van de lijn...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2023
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik prijs mij gelukkig dat ik lid ben van een club...
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ach, het meeste wat Jan beschrijft valt onder "normale lijnstart". Wat ik er zo van hoor heeft ie vooral veel last van bebouwing en turbulentie.

    Toeschouwers bij lijnstarten is wel.een dingetje inderdaad. Die roep ik altijd bij me om veilig te kunnen toekijken.

    Helaas is "vliegveld Kraggenburg" dusdanig ingekort door nieuwbouw dat lijnstarten er daar niet echt meer in zit. Daarvoor moet ik nu naar Kampen of een ander weiland in de buurt zoeken.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Maidenvlucht!

    De windrichting is gunstig, ONO, de windsterkte 3Bft had van mij iets minder gemogen, maar vanmiddag de stoute schoenen/laarzen aangetrokken en naar het veld gereden.
    De handstarts gingen goed, slechts een beetje bijtrimmen om rechtuit te kunnen vliegen; ik kwam vanaf hoofdhoogte moeiteloos een meter of dertig ver.
    Vanwege de wind zat een cirkel om jezelf vliegen, zoals op de filmpjes van Erwin Pölser, er niet in, maar de afstand was niet slecht, 'zo uit de doos'.

    Dus de lijn uitgerold en met gemiddelde spanning een lijnstart gedaan, hier ondervond ik dus waar iedereen voor gewaarschuwd had; de reactie op de knuppels is vrij traag en ik had vrij grote uitslagen nodig om recht omhoog te gaan.
    De vlucht zelf was gelukkig onspectaculair, ruime bochten tegen de wind in en een landing met een beetje flair up.
    De starthaak zat in de middelste positie, dus de stijghoek was gemiddeld.
    Ik heb dit voor de eerste paar starts zo gelaten om aan de Nurflidl te wennen.

    Vluchtjes van rond de minuut, soms wat meer, gespeeld met de trims, want ik moest om rechtuit te vliegen toch nog een beetje up blijven geven, met de elevons in lijn met de vleugel ging het redelijk rap omlaag.

    Toen de vergissing van de dag; de sleephaak verder naar achteren.
    Dit bleek te ver en de Nurflidl knalde tien meter voor me in de zachte grond:
    Starthaak te ver naar achteren.JPG
    Tot aan de cockpit de modder in en afgebroken, ik moest de neus met enige moeite lostrekken.

    Goed, elektronica werkt nog, dus de boel in de auto gelegd en nog een paar starts met de Albatross gedaan, die het (zoals bekend) bij deze wind ook goed doet.

    Eenmaal thuis de ergste modder er af geveegd en de boel gelijmd, met de licht expanderende lijm van Hobbyking en met tape gefixeerd.
    Geplakt..JPG

    Als het weer meewerkt, morgen de volgende testvluchten. Misschien de uitslagen van de elevons iets vergroten, door de stang een gaatje verder naar buiten te zetten op de servo's.

    Groeten, Jan.
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is wel een grote stap naar achter met de haak voor zo een klein toestel ?
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Daar ben ik dus tot mijn schande ook achter gekomen...

    Morgen eerst weer in de middenstand en meer vluchten maken.

    Dan een plaatje maken met sleufgaten zodat ik per millimeter naar achteren kan.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina