Ocean Wave Tugboat 1:50

Vandaag weer een update van een paar kleine vorderingen.

Vannacht heeft al het verlijmde en ingepakte werk aan het bodemvlak lekker kunnen uitharden. Alle tape verwijderd en verder gegaan met de kimvlakken aan bb en stb zijde. Ik dacht mijn mallen weer te maken van schilderstape, echter voor de torsievormige kimmen was tape te zwak. De eerste uitgesneden kim leek voor geen meter op wat het zijn moest. Dus de stapel lege pizzadozen maar aangebroken. Om vorm van de kimmen te maken heb ik stroken van zo'n 5cm breed en 25cm lang geknipt. Telkens een strook langs het bodemvlak vastgetaped en verlengt met een volgende strook. Omdat de kim onder een hoek liggen tussen bodemvlak en het boord ligt, zijn die hoeken dus ook op de spanten zichtbaar. Door gebruik van de smalle stroken karton kon ik nu ook de breedte van de kimvlakken gemakkelijk bij elk spant aftekenen. Uiteindelijk de mal extra verstevigd met een paar stroken tape om vervorming van de mal te voorkomen.
E voila....de mal losgenomen van de werf en de breedte op maat gesneden zoals afgetekent. Daarna de mal overgenomen op het triplex. En deze methode werkte weer bijzonder goed. Met nog wat bijwerken van de kimplank t.o.v. het bodemvlak zitten beide nu op hun plek!

Na een paar uurtjes droogtijd kon het spantape worden verwijderd en heb ik vanavond met een mini bandschuurmachine de andere kant t.o.v. het boord gelijk gemaakt met de spanten. Helemaal mooi en strak!

Tot slot heb ik het achterdeel van de boorden aan bb en stb dichtgemaakt. Reden hiervan is dat strakjes de resterende 2 huidstroken huid beter gedeelt kan worden en meer "vlees" om te monteren. Later zal ik dit laten zien waarom.

Eerder in het verslag heb ik geworseld met tekeningen van de boeg waarbij diverse huiddelen een soort 2delige vorm maken. Tot nu to komt het mooi overeen met de werkelijkheid. Ben benieuwd hoe de andere delen hier gaan aansluiten.
IMG_20151230_213106.jpg

IMG_20151230_213152.jpg

IMG_20151230_213026.jpg

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Dennis,

In plaats van 2 uur te werken per plank kan ik deze uitslagen ook met een druk op de knop aan je geven :D

Maar wel goed gevonden, doet me denken aan mijn eigen bouwmethodes toen ik net begon met modelbouw, inmiddels alweer zo'n 15 jaar geleden.

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Mooi gevonden Dennis.

Zoals Marc al zei neem de tijd, en natuurlijk weer Pizza's bestellen voor het vervolg;)

Dennis,

In plaats van 2 uur te werken per plank kan ik deze uitslagen ook met een druk op de knop aan je geven :D

Maar wel goed gevonden, doet me denken aan mijn eigen bouwmethodes toen ik net begon met modelbouw, inmiddels alweer zo'n 15 jaar geleden.

Gr.
Pim

Met de gemaakte romptekening heb je aan het zij-aanzicht een goed beeld van het lijnenspel van de beplanking. Je kunt ze echter niet gebruiken om de echte
vorm te krijgen in de planken omdat het een "platte" tekening is. Daarbij vind ik het maken van een mal ook wel iets hebben om te doen. Puzzelen, meten en vooral gaan begrijpen hoe je naar 3d moet gaan denken en doen. Vroeger nooit zo goed opgelet met wiskunde en het doen geeft inzicht :D.
Over een jaartje of 9 zit ik ook aan de 15 jaar bouwen. Misschien kunnen we voor die tijd nog een kijken naar de opbouw van het schip.

Voor mijn scheepje heb ik geprobeerd om de huidstroken om te zetten naar 3D. Moet toch wel te bevatten zijn, maar ook bij mij wilde het kwartje niet vallen. Dus toen maar stroken papier erop en de langs de knikken aftekenen. En als je niet op bestelling bouwt, mag het best een uurtje langer duren. En het geeft je inderdaad inzicht. Als het resultaat maar goed wordt. Succes verder! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Voor mijn scheepje heb ik geprobeerd om de huidstroken om te zetten naar 3D. Moet toch wel te bevatten zijn, maar ook bij mij wilde het kwartje niet vallen. Dus toen maar stroken papier erop en de langs de knikken aftekenen. En als je niet op bestelling bouwt, mag het best een uurtje langer duren. En het geeft je inderdaad inzicht. Als het resultaat maar goed wordt. Succes verder! Gr. Klaas.

Met passen en meten kom je dus idd ook een heel eind! Vanavond was ik van plan weer met de volgende huidstrook aan de slag te gaan. Deze strook heb gisteren nat geplaatst op de romp en kwam tot de ontdekking dat deze hier en daar nog wel wat bijgewerkt moest worden. Echter vanavond gevloerd met een fikse verkoudheid leek het mij niet wijslijk bij een graad of 8 in de schur te gaan staan.
Een goede bijkomstigheid op de bank was eens vanaf een beetje afstand te bedenken hoe ik nu de huid mooi sluitend krijg aan het vorige reeds gemonteerde vlak:
Ik heb 2 stroken kunststof van 1mtr bij 4mm. Deze leg ik langs de strook van het achtersteven naar de boeg over de merktekens die op de spanten staan. Tussen de spanten en de strook komt de overmaat huid die geklemd word op het spant. Strook strak leggen op de huid en aftekenen.
Op deze wijze ga ik er vande week mee aan de slag.

Groet Dennis

Dagje op de werf.
Vandaag lekker het rijk alleen, kacheltje aan in de schuur en aan de slag nog voor zonsopgang!
Begonnen met de huidplanken aan de langszijden stb en bb. Tijdens het drogen heb ik de opstaande kant van de kielplank gemodelleerd aan de bodemkant buiten. Ook het achtersteven is nu voorzien van een schuin weglopend vlak.
Nadat de huidplanken vast genoeg gelijmd waren en de lijmklemmen konden worden weggehaald, ben ik weer met karton aan het werk gegaan. Ik heb besloten eerst nu verder te gaan met het bovenste huiddeel van de romp alwaar later de stootrand op komt. Dit deel was gemakkelijk te maken als model en paste ook in 1 keer exact aan de andere zijde van het schip. Vanmiddag had ik de 2 delen uitgezaagd en afgewerkt. Uurtje of 2 laten weken in het water en geklemd aan de romp met de kachel erop. De betrekkelijk korte droogtijd gunde mij vanavond de montage. Alle verlijmingen zijn nu opgespannen met tape en kunnen een nachtje drogen.
Morgen weer een dagje op de werf en dan maak ik de romp met de 2 laatste huidplanken dicht. Deze lopen getordeerd van achter naar de boeg.......uitdagingetje.

De ruwe diamant is hier en daar al wat geslepen en begint al ergens op te lijken!

IMG_20160109_200433.jpg

IMG_20160109_200450.jpg

IMG_20160109_200512.jpg

IMG_20160109_200539.jpg

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Ook vandaag weer een dagje op de werf.
Begonnen vanochtend om de spalken en tape te verwijderen van de romp. Het boegsteven (volgens mij wordt het bovenste brede deel zo genoemd?) had na de verlijming niet zo'n mooie glooiende ronding als verwacht. Door gebruik van het dunne triplex t.o.v. de spanten was de ronding wat geknikt. Niet gebroken maar meer gehoekt geraakt.
Ik heb dit opgelost door nog een band van triplex over het bestaande deel te verlijmen vanaf de zijkanten van de boeg ter hoogte van de zichtbare nerf in de beplating.
Nu is het boegsteven keurig rond met bijkomend voordeel iets meer vlees te hebben voor de schuin naar binnen lopende huid onder het boegdeel. Ook die delen zijn d.m.v. kartonnen mallen op maat gemaakt. Duurde ff....maar dan heb je ook wat.
Bb-zijde is nu dicht, stb kan wanneer de rest is gedroogd en alles weer vrij is van tape. Oh ja, de tapevoorraad is op, dus vandeweek nog ff naar de bouwmarkt.

IMG_20160110_210315.jpg

Ik heb nog iets gemodelleerd aan de boeg. Op de foto is het nog bedekt met tape. Voor diegene die mijn verslag vanaf het begin volgt weet dat ik zelf een eerste spantenplan had getekent. In dit plan zat een hersenkraker.
Benieuwd?...............Volgende update meer!:)

IMG_20160110_210357.jpg

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt het ziet er erg strak uit moet ik zeggen, waarschijnlijk ga ik mij volgend project hierop afstemmen!
Eerst aandelen bestellen bij 3m die gaan gestaag de hoogte in met zoveel tape ;)

Ga je de houten romp houden zoals de vorige projecten?

Mooi gemaakt het ziet er erg strak uit moet ik zeggen, waarschijnlijk ga ik mij volgend project hierop afstemmen!
Eerst aandelen bestellen bij 3m die gaan gestaag de hoogte in met zoveel tape ;)

Ga je de houten romp houden zoals de vorige projecten?

Hahahaha, ja hier zijn wel een paar meter tape voor gebruikt. Af en toe ziet het er uit alsof ze is ingezwachteld, toch is het een perfectie spanmethode wanneer een lijmklem of andere tools niet toereikend zijn. Bijkomend voordeel is dat je altijd een handje te kort komt bij het inspannen, tape plak je eerst aan een kant vast en daarna kun je met 2 handen spannen en plakken. Ik help 3m wel de crisis door, aan mij ligt het niet :thumbsup::D.

Ik ga idd met de houten romp als basis bouwen, net als mijn vorige 2 schepen en ponton. Wel zal ik van het voorjaar de buitenzijde gaan verstevigen met epoxy en mat, zie er alleen een beetje tegenop omdat ik zo nog niet eerder heb gewerkt.

Verder bedankt voor juliie reacties en leuk dat mijn werk wordt gevolgd!
Groet Dennis

Vanavond het tape verwijdert. Aan de zijde op de foto is te zien dat het laatste stukje huid nog geplaatst moet worden. Vanochtend vroeg bedacht ik me dat aan stb nog een anker is gemonteerd. Betekent een ankerkluis plaatsen in dit gedeelte. Op afbeeldingen op i-net is de kluis nauwelijks te zien omdat de gehele romp gitzwart is. 1 foto heb ik gevonden en daar zal ik het mee moeten doen.
Ook is nu in de boeg het driehoekig gevormde deel dat de romp door het water snijd te zien. Dit deel was de hersenkraker eerder in het verslag. In de romptekenig van Pim kwam dit deel er niet echt uit en heb dit zelf opgelost door een soort "neuskap" maken en die over de bestaande huiddelen geplakt.
Om de kap te maken ben ik begonnen met 2 kartonnen driehoeken en deze net zo lang verknipt totdat eze pasten over de romp met de gewenste lijn en vorm. Ik hield van de driehoeken nog 2 halve manen over.
De mallen uiteindelijk gebruikt voor het triplex.

IMG_20160111_212121.jpg

Plaatsje vrijgemaakt op de "plank of fame" bij de verzameling:). Schuurtje is iets te koud om de lijm goed te laten uitharden?

IMG_20160111_212035.jpg

IMG_20160111_212157.jpg

Hier met het geknutselde modelletje alwaar het hele project mee is begonnen. Binnenkort kan die naar het oud papier, tenzij iemand intresse heeft!??

IMG_20160111_212344.jpg

Groet Dennis.

Laatst bewerkt:
Dennis, Ook ik was een beetje huiverig om met epoxy te beginnen. Is achteraf erg meegevallen. Goede support gehad op het Forum en me goed voorbereid. Dun glasweefsel gebruikt, waardoor minimale vervorming. Maak van tevoren een plan van aanpak. Zorg dat je alle spullen hebt klaar staan en maak niet teveel epoxy aan. Als alle stappen in je hoofd zitten lijkt het min of meer vanzelf te gaan. Nu had ik maar een klein scheepje om te doen en dat kon in een keer worden bekleed. Misschien kan je de jouwe beter in 2 x doen en vanaf de zijkanten werken. Hangt ook van de vorm af. Zorg wel dat de romp voldoende vrij staat om het glasweefsel vrij naar beneden te laten hangen. Zoveel te beter blijft het tegen de romp zitten. Zie Baggeraar zijn advies bij de bouw van mijn scheepje. En voor alles is er een eerste keer moet je maar denken. Voorlopig ben je lekker aan het modelleren. Gr. Klaas.

Dennis, Ook ik was een beetje huiverig om met epoxy te beginnen. Is achteraf erg meegevallen. Goede support gehad op het Forum en me goed voorbereid. Dun glasweefsel gebruikt, waardoor minimale vervorming. Maak van tevoren een plan van aanpak. Zorg dat je alle spullen hebt klaar staan en maak niet teveel epoxy aan. Als alle stappen in je hoofd zitten lijkt het min of meer vanzelf te gaan. Nu had ik maar een klein scheepje om te doen en dat kon in een keer worden bekleed. Misschien kan je de jouwe beter in 2 x doen en vanaf de zijkanten werken. Hangt ook van de vorm af. Zorg wel dat de romp voldoende vrij staat om het glasweefsel vrij naar beneden te laten hangen. Zoveel te beter blijft het tegen de romp zitten. Zie Baggeraar zijn advies bij de bouw van mijn scheepje. En voor alles is er een eerste keer moet je maar denken. Voorlopig ben je lekker aan het modelleren. Gr. Klaas.

Dankje Klaas voor je advies. Wellicht klop ik wel ff aan t.z.t als je het goed vind.
Groet Dennis

Geen dank hoor Dennis! Je goed inlezen bij anderen, die ook zoiets hebben gedaan zoals Duohuis en Baggeraar. Ongetwijfeld zijn er nog meer, maar bij hen kreeg ik een goed beeld hoe het zou kunnen. Wanneer je zover bent roep je maar en dan gaan we eens kijken. Gr. Klaas.

Back