Ocean Wave Tugboat 1:50

Hallo trouwe lezers,

De afgelopen bouwtijd besteedt aan de laatste aanpassingen en het inlijmen van de motorbracket. Na de definitieve plaatsting bleek ik niet meer bij de inbusjes van de lagerdoppen te komen. Dit is de dop op de kop van de as waar overheen het bracket is geplaatst. In de dop zit het vervangbaar aslagertje en moet dus toegangkelijk blijven voor eventuele vervanging van. Het bracket staat nu zo dichtbij het inbusje, dat ik deze niet meer uit kon draaien. Om dit op te lossen heb ik sleuven gefreest met de dremel, vanaf de doorvoer van de asdop een cm of 3 omhoog. Nu kan ik een inbussleuteltje verdraaien en de inbus uit de dop draaien. Probleem opgelost, echter mijn gemeten afstand naar het steunlager aan het begin van de as, lag nu veel verder weg. Ook dit opgelost door een extra blokje te verlijmen op de plaat van het steunlager en daarin het lager geperst.
Eindelijk alles op zijn plaats, uitgelijnd en werkend gecontroleerd met de riempjes keurig rollend over de drijfwielen.
Na dit alles, waar ik echt veel tijd in heb gestoken om het goed en mooi draaiend te maken, heb ik de bracket ingelijmd met polyester. Resultaat als een huis zo vast!!

Daarna aan de slag met de buitenzijde van de romp. Begonnen met de romp in haar geheel in de epoxy gezet. Deze 1e laag heeft ervoor gezorgd dat alle naden en kiertjes afgedicht zijn. Nu de romp t.h.v. de huidlijnen voorzien van 1mm dikke latten die dienst gaan doen om de dikte van het polyesterplamuur overal gelijk te houden en de lijnen mooi strak te krijgen. Vandeweek is dit afgerond en breng ik nog een laag epoxy aan om de latten goed te hechten aan de romp en deze watervast te maken.




Bekijk bijlage 214254

Ook zijn m'n Stepdown modules overgekomen uit China. Zo kunnen we toch nog genieten en verder met de bestaande spullen! Gelijk ook een paar metertjes siliconen kabel mee besteld. Ideaal vanwege zijn flexibiliteit!
Met dank aan de tip van Sjoerd :friends:!

Geen dank Dennis. Wat me wel een beetje verbaasd is dat je enerzijds Epoxy gebruikt en er vervolgens met polyesterplamuur overheen gaat en daarna weer afwerkt met Epoxy. Ik heb het zo nog nooit gedaan en vraag me af ( ik weet het absoluut niet zeker:() of je hier geen problemen mee krijgt. Waarom geen epoxyplamuur gebruiken?? Dan hou je in ieder geval overal hetzelfde materiaal. Nogmaals, ik weet niet zeker of dit in de toekomst problemen geeft. Ik denk dan aan hechting, scheuren van de verschillende materialen op elkaar, enz.
 
Dennis,

Ik vind het een optisch heel mooie oplossing met die dubbele lagering op de schroefas. het oog wil ook wat , maar ik twijfel wel aan het technische voordeel.
Ik heb zelf ooit de Smit Enterprise gebouwd en daar zit ook zo'n riem aandrijving in.
Gewoon met kogellagers in de schroefassen en zonder extra ondersteuning.
Het voordeel van deze riemen is ook dat de spanning helemaal niet zo groot moet zijn.
En andere overweging is ook dat de lagers van de electromotor vrijwel net zo ver van de tandriempoelies afstaan en toch ook niet extra worden ondersteund. En dat terwijl de assen van de electromotor ook nog eens dunner zijn.
De lagers in de electromotoren kunnen dit makkelijk aan en dan mag je zeker verwachten dat de, vaak nog grotere, kogellagers in de schroefas, dit zeker aankunnen.
Het afstellen van de riemspanning kan dan ook gewoon op het gehoor... Vaak staan ze eerder te strak dan te los.... en dan is er ook eigenlijk geen slijtage op de poelies of van de riem te verwachten.
Nogmaals ik vind het een hele mooie oplossing en mijn complimenten voor de zeer nette uitvoering.

Jan
 
Laatst bewerkt:
@ Sjoerd: Bij mijn gehele vloot heb ik deze methode toegepast zonder problemen. Schiet me nog wel iets te binnen uit het inmiddels verre verleden bij de bouw van de MMC 887 NSCP! Daar was ter hoogte van de boegdruppel door een of andere reden een scheurtje ontstaan tussen 2 huidplankjes. En..... met mn stomme kop normale houtlijm gebruikt in plaats van waterbestendige. Toen waren de rapen gaar en heb ik de hele druppel moeten amputeren en vervangen voor een massive. Sinds die tijd nergens meer last van gehad.

@jan: In weze is je beredenering kloppend. Het lagerwerk in de motor zal eerder doen slijten als de lagers op de as. We zullen het zien, voorlopig is het op het oog inderdaad een gaaf stukje techniek om te (laten) zien.

Groet Dennis
 
Mooi wark Dennis !!! waar dienen de stepdown modules voor eigenlijk ?

Erwin,
Mijn motoren en vaarregelaars draaien op 7.2V en worden van spaning voorzien van een 12V accu. Het verschil spanning tussen deze delen is te groot om ze direct op te accu aan te sluiten. Om dit op te lossen heb je een spanningsregelaar (step down module) nodig die je ertussen kunt zetten en kunt afregelen tot de juiste spanning. Echter dien je wel rekening te houden met de maximale belasting van de motoren. Dit is de stroomafname in Ampere's. Ik heb dit getest mbv een multimeter het Amperage te meten bij even volgas en geblokkeerde schroeven. Op dat moment meette ik zo'n 9, nog wat Ampere. Deze meting is nodig om te bepalen welke spanningsregelaar je nodig hebt omdat deze die belasting ook moet kunnen handelen zonder door te branden. Deze modules op de laatste foto kunnen belast worden tot ongeveer 12A.
In een eerder bericht heb ik 2 kleine spanningsregelaartjes in een boxje gemonteerd. Deze hebben een max belasting van 3A en dus niet geschikt voor de aandrijving van de motoren. Wel weer bijvoorbeeld om de 6V waterpompje aan te sturen en bijvoorbeeld Ledverlichting op 1,5V aan te sluiten. Of bij jouw bouwwerk de kanonnen ed te laten bewegen op een lage spanning.
Voordeel: je kunt je (goede) ballast accus gebruiken als stroomvoorziening.

Missien een beetje houtje touwtje Jip en Janneke uitleg, maar ik denk dat ie zo wel te snappen is :D
Groet Dennis.
 
De afgelopen avonden lekker in de buitenlucht aan het plamuren geslagen.
Met de opgelijmde latten op de huid van de romp kun je mooi de dikte van het plamuur overal gelijk houden en de huidlijnen (contouren) van de romp blijven dan mooi overzichtelijk.
Tevens zijn sommige oneffenheden in te smalle spanten tussen de hiid en de lat iets opgevuld zodat de romp van midscheeps tot achtersteven helemaal recht en vlak is.
De eerste vlakken zijn reeds geplamuurd.

IMG_20160728_212342.jpg


IMG_20160728_212244.jpg

Vandeweek de rest!
Groet Dennis
 
Erwin,
Mijn motoren en vaarregelaars draaien op 7.2V en worden van spaning voorzien van een 12V accu. Het verschil spanning tussen deze delen is te groot om ze direct op te accu aan te sluiten. Om dit op te lossen heb je een spanningsregelaar (step down module) nodig die je ertussen kunt zetten en kunt afregelen tot de juiste spanning. Echter dien je wel rekening te houden met de maximale belasting van de motoren. Dit is de stroomafname in Ampere's. Ik heb dit getest mbv een multimeter het Amperage te meten bij even volgas en geblokkeerde schroeven. Op dat moment meette ik zo'n 9, nog wat Ampere. Deze meting is nodig om te bepalen welke spanningsregelaar je nodig hebt omdat deze die belasting ook moet kunnen handelen zonder door te branden. Deze modules op de laatste foto kunnen belast worden tot ongeveer 12A.
In een eerder bericht heb ik 2 kleine spanningsregelaartjes in een boxje gemonteerd. Deze hebben een max belasting van 3A en dus niet geschikt voor de aandrijving van de motoren. Wel weer bijvoorbeeld om de 6V waterpompje aan te sturen en bijvoorbeeld Ledverlichting op 1,5V aan te sluiten. Of bij jouw bouwwerk de kanonnen ed te laten bewegen op een lage spanning.
Voordeel: je kunt je (goede) ballast accus gebruiken als stroomvoorziening.

Missien een beetje houtje touwtje Jip en Janneke uitleg, maar ik denk dat ie zo wel te snappen is :D
Groet Dennis.
Ok Dennis duidelijk !! zelfs voor mij , ik heb 6 van die apparaten liggen nog ingepakt , voor mijn boegschroef waarschijnlijk ook te licht als de bouw klaar is van de week zal ik me er weer in verdiepen.
grt erwin.
 
Collega bouwers,
Op dit moment is het druk en vooral stoffig op de werf. Nog steeds met plamuren bezig en dit gaat voorspoedig. Inmiddels is het grootste gedeelte van de romp gereed om hier en daar nog een laatste finishlaagje aan te brengen, behalve de boeg. Daar loop ik toch nog tegen de juiste vormgeving aan die de romp juist zo,n bijzondere blik geeft. Maargoed das nog een leuke uitdaging die ongetwijfeld goed komt.

Vaag in de boeg in het onderwaterschip zie je de driehoekige vorm. De trouwe lezers kunnen zich wellicht het begin van mijn verslag herinneren. Hier begon nl de uitdaging al om een goede romptekening te krijgen.

Screenshot_2016-07-12-21-57-05.png


Ook zijn al delen superstrak en glad en heb aangemerkt met een "ok krul" ter voorkoming dat ik die delen weer raak wanneer ik de laatste schuurrestjes aan het uitvoeren ben. Fotos komen later wanneer ze helemaal af is.

Nog een leuk bericht,
Afgelopen zondag een e-mail gestuurd naar Intercon USA. Dit is de fabrikant van de "dubble drum" winche op het maindeck. Een bijzonder aardige medewerker van deze company heeft me 9 autocad detail afbeeldingen gestuurd waarmee ik aan het bouwen kan.

IMG-20160802-WA0004.jpeg


IMG-20160802-WA0002.jpeg


Screenshot_20160802-213825.png


Screenshot_2016-04-17-18-14-03.png


Groet Dennis
 
Onderwaterboeg of een "sikkie"

Vanavond heb ik van de welbekende pizzadoos, die ik overigens net had leeg gegeten, een mal gemaakt voor de eerder besproken driehoekige onderboeg. Los op de werf onder een hoek heb ik de mal vol gegoten met epoxy. Na een uurtje of 2 kon ik zonder probleem de mal loshalen en bleef een filmlaagje over wat niet was uitgehard. Echter een paar minutjes later was ook dat keihard geworden.
Mooie bijkomstigheid wanneer je iets moet vormen: giet de epoxy tegen de bedrukte zijde van je pizzadoos en er blijft geen vezeltje karton plakken!

IMG_20160805_211114.jpg


IMG_20160805_211104.jpg


Op onderstaande fotos kun je nu al een beetje de vorm van het "sikkie" zien. De driehoekige vlakken lopen nog ietswat bol weg en zullen worden gevlakt. Ook zullen deze vlakken verder door gaan lopen tot voorbij de boegschroeven.
Nog wel even wat werk, maar tot nu toe ben ik dik tevreden met het resultaat. Van het weekend steken we daar nog een paar uurtjes in.

IMG_20160805_214539.jpg


Groet Dennis
 
mooie bouw activiteit die je hier laat zien.
Als je zo verder doet kan je straks alleen aan de grootte je model onderscheiden van de echte.
vgr Marc
 
Bouwen en pizza goeie combinatie !! hoe ben je erop gekomen Dennis toeval ? kortom het word een schitterende romp :thumbsup:

Erwin,
Ik heb het eigenlijk zonder voorkennis toegepast met het idee dat het karton binnen 2 vegen weggeschuurd zou zijn als het had gehecht. Bij stomme toeval en verbazing bleek zonder enige weeksporen van de bedrukte verpakking het karton er zo af te komen.

Inmidels begint de "sik" een beetje de juiste vorm te krijgen. Het is een hels karwei moet ik melden. Na diverse keren afwerken met plamuur bleek steeds weer de hoek tussen sik en romp te vervagen.
Wat blijkt, de boegrondingen waren ietswat te bol gevormd. Moeilijk uit te leggen? Ja nogal! Simpel gezegt zou je sneller zijn geweest wanneer ik de boeg ter hoogte van de sik had afgestompt en daarna de sik eraan gebouwd. Welicht is het met deze uitleg wat beter te begrijpen. Ook op een foto als toelichting is niet te zien hoe de scherpe hoek is aangebracht. Dit komt doordat de grijs gekleurde plamuur 1 geheel doet lijken op de foto waardoor de vorm wegvalt.
Affijn, een hoop text zonder beeldmateriaal deze keer. Ik ben nu met de laatste plamuur afwerkfase bezig.
Later, wanneer de romp in de kleur is gezet zal ik ongetwijfeld hierop terug komen.

Groet Dennis
 
Het is gelukt!

Zoals in mijn vorige update reeds beschreven, heb ik het rompgedeelte iets kunnen aanpassen door wat plamuur te verwijderen. De snijlijn van de sik is nu beter geworden en heb de vorm tot het maximale gekregen. 1 nadeel in detail is dat ik de snijlijn halverwege de boegschroef heb moeten laten lopen in tegenstelling tot het origineel. Daar loopt de snijlijn boven de boegschroef langs. Maargoed, ik ben blij met het resultaat. Te bedenken dat e.e.a. alleen met het beschikbare fotomateriaal tot stand gekomen is!

Hieronder een foto van het origineel met daarbij het model. Hopenlijk, met de geaccentueerde snijlijnen is nu de vorm wat beter op de foto te zien.

Screenshot_20160810-211537.png


IMG_20160810_210523-1.jpg


IMG_20160810_194622.jpg


Het is nog een paar uurtjes werk, maar ik denk wanneer het onderwaterschip haar rode antifauling heeft, de unieke vorm nog beter zichtbaar word.

Groet Dennis
 
Hai dennis,

Ik ga je ook zien in Goes! Lijkt me leuk.
Wat ben je aan het doen met die boeg, je had toch mijn lijnenplan gebruikt voor de spanten?
Dan moet het helemaal goed komen.

Gr.
Pim
 
Back
Top