Oceanic van Bugsier 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hawser, 25 jun 2009.

  1. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Lessons learned

    Als je achteraf zo"n detail toevoegt is het een heel geprutst. Omdat je het aan bakboord weer moet doen denk je nog een keer na om het handiger te doen.
    Bij deze dus iets meer over het proces.

    [​IMG]

    Nu eerst alles gelijmd, inclusief de knieen, de eerste keer moest ik die later nog aanbrengen (with great difficulty).
    Hier geen valse huid, de hoeklijn gaf voldoende sterkte


    [​IMG]

    Hier het stuk valse romp, de bulb profielen zijn gezaagd uit evergreen U channel en met chloroform gelijmd. De valse huid is 0.5 mm dik. Op de foto lijkt alles dik en grof maar is het niet

    [​IMG]

    Overgang van de valse huid naar de echte valt precies achter de afvoerpijp van het boegdek, zie ook de foto's van de vorige posting, je ziet er niets van.
    Deze bouw passen de duitse modelbouwers vaker toe in hun 1:75 modellen, eerst alles solderen en daarna op de romp lijmen. Je spuit alles van te voren dus niets meer later af te plakken en ziet er stak uit op het groene dek.


    [​IMG]

    Ook weer zo'n detail, ze gebruiken de capstan om eventueel naar achteren ook nog wat aan te halen (denk aan meerlijnen). Eerst gemaakt van aluminium maar er moeten nog zijschotten aankomen. Dus twee nieuwe van messing gemaakt waar ik ze zijschotten aan kan solderen, minder kwetsbaar en beter te vervormen.

    (Het spreek voorzich dat de valse huid hier op de foto niet op de goede hoogte zit, het eerste foto detail komt daar eerst onder)

    Hoop dat jullie er wat aan hebben

    grt
    Hawser
     
  2. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het lijkt zo wel monopoly, Brink, Grote Markt, Gevangenis, indien U langs AF gaat ontvangt U geen Fl 200,00 maar gaat U direkt naar de gevangenis, tot U weer 6 gooit met de dobbelsteen! :rolleyes:

    Nu dus alleen nog de details aanbrengen, het ziet er strak uit ;)
     
  3. Arie68

    Arie68

    Lid geworden:
    15 dec 2013
    Berichten:
    7
    Hallo Hawser

    Mijn complimenten voor dit mooi gebouwde schip
    Wat een mooie details heb je hier in gebouwd
    Hier kan ik heel veel inspiratie uit halen
    Heb een kleine 30 jaar terug ooit de Oceanic gebouwd van Wideco
    Maar daar zat weinig detail in en klopte het model niet echt
    Maar ga zo door
    Erg inspirerend
    Groet Arie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  4. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Prachtig Adriaan!

    Dit vind ik nou het leuke werk aan de scheepsmodelbouw, de constructie aanbrengen. Het eerst spuiten pas ik ook toe, je moet het jezelf makkelijk maken nietwaar? Ga zo door:celebrate:

    Gr.
    Pim
     
  5. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    We gaan weer verder

    Ik had een kleine dip en met de kerstvakantie bijna niets gedaan aan modelbouw.
    Inmiddels weer vol energie de draad weer opgepikt, wel met kleine stapjes


    [​IMG]

    Dieptebommen rek? Nee dit zit op het voordek en wordt gebruikt als opslag van fenders etc

    [​IMG]

    Soldeerwerk krijg ik inmiddel ook onder de knie al zeg ik het zelf

    [​IMG]

    Ook hier geldt: alles gespoten voor dat het wordt geinstalleerd, alleen de planken moeten er nog in.
     
  6. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    nog meer

    [​IMG]

    Twee ladders gemaakt van evergreen (0.5mm), traptreden al gespoten en met chloroform en kwastje gelijmd

    [​IMG]

    Hier beide trappen op hun plek. Ook de twee rondingen achter de capstans zijn inmiddels klaar en gesoldeerd en gemonteerd.

    [​IMG]

    Reserve anker heeft ook zijn plek gekregen

    [​IMG]

    Aangezien de railing van de Oceanic uit ronde buizen bestaan, en op het voordek redelijk dik zijn, ivm met overslaande golven heb ik geprobeerd om een hybride oplossing voor het railing werk te maken. 1.6 mm rond evergreen met 2 gaatjes van 0.8 mm er in gefreesd. Dat ging best goed, dus het wordt dus een mix van evergreen en messing.

    Ik had er voor het voordek 24 nodig, en later nog veel meer!

    groet
    Hawser
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2014
  7. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Wauw, netjes hoor. Solderen gaat je zeker goed af. Begrijp ik goed dat je de onderdelen van het trapje eerst hebt gespoten en daarna met chloroform hebt verlijmd? Lost dit de verf dan niet op? Lees vaker over het gebruik van chloroform maar heb hier zelf geen ervaring mee.
     
  8. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Oplossen

    Stefan,
    Ik heb het aan de onderkant van de treden gedaan, was veiliger, maar uiteindelijke te trappen met chloroform gewoon op het geschilderde dek gelijmd (na een trial), je ziet er niets van.
    grt
    Hawser
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Puik werk en lekker gedetailleerd. Love it. Als ik het goed begrijp plak je geverfde onderdelen met chloroform op elkaar? Die kon ik nog niet. In mijn beleving moet het lijmvlak altijd verfvrij zijn. Chloroform heb ik überhaupt geen ervaring mee. Ik heb wel pogingen gedaan om het te verkrijgen en dan met name voor perspex, maar tot nu toe niet gelukt. Vind je verslag heerlijk om te lezen en kijk uit naar de volgende.

    Groet
    Sjoerd
     
  10. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Great job!

    Je hebt modelbouwers en modelbouwers, maar jij maakt toch wel onderscheid.

    Mooi schip, strakke bouwwijze en perfect matchende kleuren.

    Je blijft me inspireren, en leer er ontzettend veel van.



    Hou het vol, je blijft mijn favoriet.






    Jan
     
  11. SmitNed 1/50

    SmitNed 1/50

    Lid geworden:
    28 mrt 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ongelooflijk! Nog een 1:50, ik blijf maar kijken naar al die fijne details..... en die roeren...... Wordt er stil van.

    Prachtig schip!
     
  12. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Heren, we gaan binnenkort weer eens wat posten want er is voortgang en ze is noch steeds niet klaar
     
  13. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Jammer dat alle foto's weg zijn
     
  14. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    idd jammer van de foto's
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vraag anders de moderator de boel 'open' te gooien, zodat je handmatig alle plaatjes kunt terug zetten.

    Het is wel veel werk, maar het geeft weer leven aan het draadje. Verder was het een model tot in de perfectie aan het worden, en dan is het inspirerend de technieken van bouwen te zien, de manier van afwerken, naar het eindresultaat.

    Ik houd voor het uitsnijden, dat ik in Photoshop dan doe (luxe), een beeldbreedte van 1000 pixels aan. De hoogte is variabel in de uitsnede zoals ik deze op dat moment wil hebben. Mocht je wat hebben aan deze info.

    Gr Bas
     
  16. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    . Goedenavond.
    Gaarne wou ik via deze weg vragen of U misschien de tekeningen van de OCEANIC nog heeft of deze als het kan kopiëren. Vandaag deze boot gekocht alleen mis ik diversen onderdelen van deze boot en zoek ook wie de leverancier c,q de fabriek is geweest die deze boot heeft geproduceerd . Zodat deze boot weer te water kan heb afgelopen week het net aflopen zoeken en zag alleen maar foto's van de boot . Ik weet niet of deze mail bij U aan komt of dat U nog bent aangesloten bij het modelforum maar wacht af op een positieve reactie.
    Piet
     
  17. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
     
  18. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    . Goedenavond.
    Gaarne wou ik via deze weg vragen of U misschien de tekeningen van de OCEANIC nog heeft of deze als het kan kopiëren. Vandaag deze boot gekocht alleen mis ik diversen onderdelen van deze boot en zoek ook wie de leverancier c,q de fabriek is geweest die deze boot heeft geproduceerd . Zodat deze boot weer te water kan heb afgelopen week het net aflopen zoeken en zag alleen maar foto's van de boot . Ik weet niet of deze mail bij U aan komt of dat U nog bent aangesloten bij het modelforum maar wacht af op een positieve reactie.
    Piet
     
  19. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Beste Piet,

    Hawser is al lange tijd niet meer aktief op het forum. Hij heeft destijds de romp gekocht bij Steinhagen Modelltechnik en de daarbij behorende tekeningen. Persoonlijk denk ik niet dat hij deze tekeningen laat kopiëren gezien de kosten die hij hiervoor heeft moeten betalen, ongeacht of hij dit bericht nog leest of niet. Wellicht dat een PB aan Hawser meer duidelijkhied verschaft dan deze algemene oproep. SUCCES.
     
  20. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    Beste R. Lub
    Oké bedankt voor de info.
    Maar kan het altijd proberen zal effe kijken of ik ergens op het forum wat gegevens van hem kan vinden.
    Het zal heus wel goed komen anders ga ik de onderdelen van de originele foto's op zoeken en kijken wat er allemaal aan beslag op moet.
    Piet
     

Deel Deze Pagina