ocilerende stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Marc w, 10 apr 2021.

  1. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Zo te zien heb je weinig te verbergen, ziet er allemaal toch netjes uit !!

    Groet,

    Ruud.
     
    Potter en Marc w vinden dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    na opkuisen ziet het er al wat beter uit, maar de fouten zijn nu ook beter zichtbaar ;)
    maar schilderen ga ik wel schrappen. 20221231_132527.jpg
    20221231_132537.jpg
    voor vandaag stop ik er mee,
    prettig jaaruiteinde aan allen
    Marc
     
    ozy, JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De steunen zien er mooi uit.
    Maar ik heb toch een bedenking.
    De trekkracht van de spanbanden grijpt aan in de opgesoldeerde moeren.
    Deze zitten niet in de hartlijn van de steun, maar er iets naast.
    Hierdoor kan het gebeuren, dat bij aandraaien van de spanschroeven van de spanband de steunen scheef, niet haaks op de lengte richting, gaan staan.
    Persoonlijk zou ik een kleine lip maken op de steun, zie foto,

    Ketelsteun bewerkt.jpg

    Succes met de bouw en een prettige jaarwisseling.
    Henk
     
    ozy, JeroenDorr, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Daar heb ik niet bij stilgestaan Henk, maar zou er wel ondervonden hebben bij het plaatsen vermoed ik.
    Gaan we dus nog fixen maar niet meer vandaag:)
     
    ozy, JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Trek ik van het weekend het stof doek van de draaibank, merk ik een stuk messing in de klauwplaat :)
    Natuurlijk, ik was bezig de dekseltjes voor mijn stoomcilinders te maken voor ik in de problemen kwam met mijn schouder.
    Eventjes alles terug nagetrokken van klemmingen, meet klokje erop, en ja ik kon gewoon verder waar ik gebleven was.
    eindresultaat, 4 deksetjes voor de stoomcilinders eindelijk af na bijna 7 maanden :)
    20230101_115733.jpg

    tot later,
    Marc
     
    ozy, norwin, JeroenDorr en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het gaat niet snel, maar traag vooruit is nog steeds beter dan stil staan zoals de afgelopen maanden.
    Ik ben dus best blij met de vooruitgang.
    voor ik het hout rond de ketel kan afwerken moest ik eerst een stopje maken om een overbodig gat te dichten waar ik ook zeer slecht bij kan eenmaal het hout er rond zit.
    Nu is het even wachten op de messing strips om de spanbanden te vervaardigen. Bestellen gaat wel lekker snel op het www maar leveren is wat langzamer :)

    20230109_201855.jpg

    na het dopje nog even verder gegaan met de afdichting moeren aan de stoom cilinders voor de zuiger as.
    En daarna van de draaibank naar de freesmachine om de vlakke blokken van de cilinders te vervaardigen en de cilinders aan 1 zijde vlak gemaakt.
    Stilaan me op voorbereiden om het belangrijke hardsoldeer werk te gaan uitvoeren.
    20230109_201932.jpg
    Hopelijk volgend weekend hier of daar nog enkele uurtjes die opgevuld dienen te worden.
    tot later,
    Marc
     
    JeroenDorr, ozy, Zeiler en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    voorlopig nog niet de moed gevonden om de belangrijke hard soldering te maken:) komt wel .. of beter ... zal wel moeten, als ik vast loop met het vervaardigen van de andere onderdelen en dat moment is bijna daar.
    20230115_113203.jpg
    volgend weekend word het ook slecht weer, waarschijnlijk ga ik dan geen keus meer hebben.
    tot later,
    Marc
     
    JeroenDorr, ozy, Zeiler en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Je opmerking over moed vinden komt me bekend voor maar als je het dan toch aanpakt blijkt het achteraf wel mee te vallen.

    Groet, Jan.
     
    Zeiler, Potter en willum vinden dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik had verleden week maar een afspraak gemaakt voor gisteren met een clublid om me te komen assisteren met het hardsolderen.
    Ik had waarschijnlijk toch een derde hand nodig en zijn ervaring met het vervaardigen van stoommachines is toch een extra steun mocht het niet goed lukken.
    Het eind resultaat, mag best gezien worden, volgens hem de enen wat te warm gestookt en bij de andere cilinder wat teveel zilver toegevoegd maar ja voor iets dat je niet dagelijks doet :)
    Ben wel foto's vergeten te nemen net na het hardsolderen maar ik wou zo graag wat gaan poetsen om het eindresultaat te kunnen zien ....
    20230122_090450.jpg
    20230122_090512.jpg
    Na het hardsolderen ook nog wat les in praktijk aan de freesmachine gekregen en de krukwangen voorzien van pennen, ik heb geen verdeelkop dus moest het op de kruistafel. en alles paste op het einde , dus 2 lastige klussen op 1 namiddag afgehandeld.
    20230122_090428.jpg
    20230122_090125.jpg
    we kunnen terug zelfstandig verder denk ik,
    tot later, Marc
     
    ozy, norwin, Zeiler en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Alle onderdeeltje voor de stoommachine zijn afgewerkt.
    Hiermee is natuurlijk de machine nog niet klaar :) Volgende werkzaamheden bestaan vooral uit gaatjes boren en schroefdraad snijden.
    En niet te vergeten, de stoomkanalen boren in het blok.
    Daarna kan ik gaan monteren en opnieuw wat tijd steken in de ketel.
    Gaat dus nog wel een volgend weekend aan gespendeerd moeten worden.
    20230129_125542.jpg
    20230129_125620.jpg
    tot later maar weer,
    Marc
     
    steven8110, ozy, willemvdm en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Netjes gemaakt!
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    We zijn weeral enkel weken verder, en de werkzaamheden schieten stilletjes ook verder op.
    Bij het boren van de gaten in het cilinder huis om de deksels vast te zetten ging het de eerste x helemaal mis, Door een mysterieus toeval slingerde de boor van 1.6 waardoor ik genoodzaakt was een groter maatje boutjes te gebruiken, of er nog veel wanddikte overblijft? daar vrees ik voor, maar het is gelukt. Overige gaten natuurlijk met nieuw boordje geboord.
    De nokkenas is eveneens verder afgewerkt en de verleiding is dan groot om toch eens aan het vliegwiel te draaien om t zien of het wel wil draaien? Jahoor, gaat vlotjes, Als nu de stoomkanalen nog eens geboord worden ergens in de volgende weken komen we stilaan in de buurt van echt testen.
    De banden rond de stoomketel zitten ook op hun plaats, voetjes draaien wel een beetje zoals Henk voorspelde maar dat is op te lossen als we de ketel op de basisplaat schroeven.

    ach ja, moet nog op zoek naar 2 veertjes en bijhorende kogeltjes want dat elastiekje gaat niet lang meegaan vrees ik :)
    20230221_113438.jpg
    20230221_113446.jpg
    20230221_113359.jpg

    tot later,
    Marc
     
    Zeiler, norwin, Potter en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Laat ik starten met de beste wensen over te brengen.
    Voor mezelf was 2023 een jaar met veel persoonlijke tegenslagen en afscheid nemen van enkel dierbaren.
    Modelbouw viel enkele maanden volledig stil en kwam pas tegen het einde van jaar opnieuw opgang met het afwerken van stilgevallen projecten.
    Eindelijk was het ook aan dit bouwsel ( het moeilijkste voor mij ) om terug vanonder het stof gehaald te worden.
    Gelukkig had ik dit bouwverslag om te zien waar ik was gebleven en wat ik waar nog moest toevoegen.
    enkele weken geleden starte ik opnieuw met de cilinders te demonteren en de teflon ringen te vervaardigen die op de zuigers moest geplaatst worden.
    meteen ook wat teflon koord rond de as gedraaid om de dichting van de zuigerstang te verzorgen.
    Helaas ging ik zo in dit werkje op dat foto's nemen er overgeschoten is. :)
    11 (2).jpg

    Hierna besloten om een poging te ondernemen om de stoom-omkeer kraan te vervaardigen.
    Het begin was niet zo moeilijk, een blokje op maat maken. maar al snel ging het mis en bij de boring van de kraan zitting vergat ik een vastklem schroef voor de verticale beweging opnieuw vastte zetten na een frees wissel met gevolg dat een gat van 10 bijna 11 werd en we genoodzaakt waren dit met 12 opnieuw te frezen zodat er opnieuw een mooi ronde zitting verscheen. Tot u toe niet echt een probleem, maar daarna bleef alles een beetje mislopen en tegenwerken maar ik denk dat de opdracht uiteindelijk volbracht is.
    Altans op mijn persoonlijke luchtdruk werkt het , hopelijk straks ook op stoom :)
    11 (3).jpg

    11 (4).jpg
    11 (1).jpg
    Nu nog even wachten op zeskant boutjes om het geheel te verbinden met het stoomblok. Momenteel heb ik enkel inbusboutjes in huis, maar daarmee is het niet te monteren.
    En dan hopen op een vlotte test van het geheel met luchtdruk.
    Volgende te bouwen item zal het smeertoestel worden en daarna de ketel afwerken...... nog genoeg om de winter te overbruggen.
    tot later , Marc
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2024
    ozy, R Groen, JeroenDorr en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Leuk dat je weer begonnen bent Marc. Ik ben wel benieuwd hoe die teflon ringen voor de zuigers er uitzien. Als de machine op lucht vlot loopt heb je op stoom kans dat het stroever gaat, door uitzetting, als de ringen uit één stuk zijn. Ik heb ooit een teflon busje toegepast als verdringerstang afdichting bij een hete lucht motor. De eerste minuten liep de motor prima maar na doorwarmen was het over.
    Groet, Jan.
     
    R Groen, Potter en willum vinden dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Marc

    Ik zie dat je inderdaad een hele tijd niets gepost hebt.
    Spijtig van alle tegenslagen.

    Fijn dat je weer iets te delen hebt over jou stoom modelbouwproject.
    Een foute/mislukte boring kan gebeuren.
    Netjes opboren en evt. een busje insolderen of gewoon met de opmaat verder.
    Maar het is weer goed gekomen en dat is fijn.

    Fijn en gezond nieuw jaar gewenst met alleen maar voorspoed.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    R Groen, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jan, bij ons in de club worden ze allemaal zo gemaakt ipv met olie ringen.
    Het teflon ringetje word schuin doorgesneden zodat het 1 makkelijk aan te brengen is maar zo kan het ook een beetje krimpen en uitzetten.
    Jammer dat ik er net geen foto van heb. maar ik hoop dat mijn uitleg voldoende is.
     
    R Groen, JeroenDorr, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina