OH 58 Kiowa...in belgië..

De openingen voor de verluchtingsgaten zijn er in het doghouse door de fabrikant verhoogd ingebracht, kwestie van uitzagen en klaar....niet dus...
Als ze nu eens de juiste afmetingen zouden hebben, en op de juiste plaats zitten zou het goed zijn, maar het klopt dus niet..
Oplossing is het wegschuren van het vehoogde deel, en daarna de opening op de juiste plaats zagen. Zo ziet het er origineel uit..

full

Na wat schuren met een schuurblokje kwam ik tot het besluit dat dit veel te lang zou gaan duren, dus heb ik me een proxxon schuurapparaatje aangeschaft :-)

full

Onnodig te zeggen dat dit prima werkt, en nu zijn we zover..
full

het gat was er door mij al ingesneden, om even de wanddikte te bekijken..
Nadeel is wel dat ik nu wat putjes in de epoxy heb, maar die vullen we later weer op. Volgende taak is de juiste positie bepalen, uitzagen, en dan het geheel fatsoeneren..

ik ben al bezig...;-)

Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie vooruitgang Didier .

En het gereedschap maakt de man ... euh de heli in dit geval ...

het is onmisbaar als je het eens hebt ... ;-)

Goe bezig menne man ...

Na wat foto's kijken was het snel duidelijk dat de gehele verhoogde zijkant niet goed is...dus de proxxon maar weer bovengehaald en alles weggeschuurd..flinke klus..
full

Daarna de pinholes opvullen, schuren en plamuren, dun laagje grondverf, en de paneellijnen eringegraveerd op de juiste plaats... Dan de grote opening van de koeling gezaagd, en zover zijn we nu..

full

De 2e zijde is nu aan de beurt, en intussen heb ik gezien dat de 6 andere luchtinlaatjes ook niet op de goede plaats zitten...weer puzzelen dus..

groeten,

Didier

Zoals gevreesd zijn de kleine luchtinlaten idd niet op de juiste plaats voorzien..
Er is wat meet en schuurwerk aan te pas gekomen om dit te corrigeren.
Dit is de eerste zijde..

full

Bij het bekijken van de tweede zijde bleken de uitsparingen niet alleen fout te zitten, maar ook nog eens te breed te zijn, dus eerst plasticard strips ingelijmd, schuren, en dan pas de uitsparingen uitzagen op de juiste plaats.

full

En zo zitten ze juist, nu verder afwerken..

full

groeten,

Didier

Tussen de schuurwerken aan de kleine gaten zijn we maar begonnen met het afwerken van de grote luchtfilter. Ook hier waren de meegeleverde onderdelen nét niet wat ik wilde, dus maar zelf 5 latjes aan de binnenzijde gelijmd..
full

Het gevolg is nu wel dat deze niet gelijk liggen met de buitenrand, dus deze dan maar voorzien van een precies op maat gesneden 2 latje, dat daarna gelijk werd geschuurd..resultaat is een stuk netter :-)

full

We kunnen weer verder

groeten,

Didier

De kleine openingen blijven uiteraard niet zo'n doorkijkgaten, maar de meegeleverde onderdelen bleken door mijn aanpassingen te klein, en trouwens enkel geschikt voor de allereerste uitvoering van de OH 58D kiowa, de iets recentere modellen hadden een andere achtergrond..aanpassen dus..
full

Aan de binnenzijde blokjes plasticard gelijmd..

full

Daartegen lijm ik dan later plaatjes, zodat het geheel er zo komt uit te zien:

full

Deze foto is effe ter illustratie, de plaatjes komen er later op, want er moet nog vanalles aan de gaten gebeuren..

Ik zal maar weer aan de gang gaan.. ;-)

Didier

Het vervolgje van de gaten....
Zoals gezegd moest er nogwat aan gebeuren, ook hier verschillen de types kiowa nog wat, sommige hebben het, anderen niet. Ik vond het een passend detail, maar wel effe moeten denken hoe het simpel en toch stevig te maken. De latjes steken er eigenlijk niet 90° haaks uit, maar licht gebogen.. Uiteindelijk een U shape plasticard middendoor gesneden, en de kleine opstaande kant had een minimale hoek, dit bleek net genoeg en toch stevig..

full

De uiteinden werden afgerond en het resultaat is weer pima...

groeten,

Didier

Leve Proxon... Leve de plastic card
Mooie vorderingen Didier. Ik geniet van de zorgvuldige precizie waarmee je te werk gaat.
De praktische oplossingen die je bedenkt vragen meestal veel denk- en probeerwerk, maar al die details maken een heli.
Mooi, mooi, mooi.

Heligroeten,

Nick

Fail..

De scharnieren van de grote luiken moesten nog van enkele rivetten worden voorzien, op zich niet zo'n probleem..afmeten, gaatjes boren, rivetje...
en je krijgt dit resultaat..
full

De volgende dag voelde ik dat er iets niet klopte..en yep..bij nadere inspectie van de documentatie bleken er aan de onderzijde 4 rivetten te zitten, en boven..je raad het.. 5..aaargh..

Dus..weghalen, stripje plasticard inlijmen, schuren..

full

En vervolgens fatsoenlijk afmeten, boren....enz
Zo moet het dus zijn..

full

Ach, het kan niet altijd goed gaan hé ;-)

greets,

Didier

Mooi gedaan Didier ,

Dit soort van schaalheli's zijn een must voor het oog .
En oog voor detail heb jij zeker ook .
Dus ge zijt alweer ZEER goed bezig .

Grtz
Ron

Na de fail gaan we voorzichtig verder..
Een belangrijke paneellijn hadden we nog niet ontdekt, pas na het vinden van nog meer foto's wist ik precies hoe het zat..
graveren dus..eerst afplakken..

full

En dan voorzichtig ingraveren..

full

Als volgende staan de slotjes op de lijst, ik heb er meteen maar genoeg gemaakt hoop ik, het merendeel komt later op de romp, enkele maar op dit deel van het doghouse

full

Dit zijn de enige 2..

full

We gaan door...

Didier

Amaai Didier,

daar zijn geen woorden meer voor!

uw geduld
uw oog voor detail
uw zorg bij de afwerking

mocht ik een hond zijn, ik zou ervan kwijlen!

Vandaag eens wat anders gedaan, de 4e lager moest nog in de staart worden geplaatst..
Daarna maar een testvluchtje gedaan om te kijken of de kleine trillingen aan de staartvin beter waren. Ook voor de eerste keer het doghouse gemonteerd, dit had ook nog niet gevlogen..
Resultaat: schitterend!! trillingen leken weg, en het geheel met doghouse erop zag er geweldig uit...ik weet het ..geen foto's..sorry ;-)

Groeten,

Didier

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaat , geen foto's ...
Geen film ..
Niks ... alleeeeeeeeeeeeeee alleeeeeeeeeeee alleeeeeeeeeeeeeee ....
Nonde....

Maar ik ben content voor U dat alles prima loopt ..
En daar draait het om ..

Allee , ik ben content in U plaats ..

Grtz
Ron

Tja..het is nu eenmaal niet aan mij besteed om te vliegen én foto's te nemen tegelijkertijd ;-)

Dus deze dan maar van daarstraks net na nog een testvluchtje.. Er zit nog een klein trillingkje in de staartvin, maar ik denk dat ik er een beetje teveel op aan't letten ben, we gaan gewoon rustig verder bouwen..

full

Als ik een in flight foto heb komt'ie hier vanzelf wel tevoorschijn..beloofd !

Didier

Hey Didier,

Ziet er goed uit hè, zo'n multiblad is toch de must. Tenminste als de echte dit ook heeft natuurlijk :D. Welke blades heb je er eigenlijk op staan ?

Groeten
Ronny

Thx mannen,

Het is idd een must om een schaalheli met het juiste aantal bladen te voorzien, een beetje de kers op de taart hé..
Op dit toestel zitten de M blades, in combinatie met een OF rotorkop...

Groeten,

Didier

Back