OH 58 Kiowa...in belgië..

Hey Didier,

ook vanuit Kalken veel steun toegewenst voor jou en je famillie bij het verwerken van jullie verdriet. Iemand verliezen is altijd hard. Probeer het een plaats te geven en koester alle mooie herinneringen.

Heligroeten,

Nick

Om de beginnen een welgemeende dank u aan iedereen voor de woorden van steun, dat is fijn om te horen/lezen..

Tussendoor toch nog een beetje tijd gevonden om wat te doen..

De naad die staart met romp verbind zit niet echt op de juiste plaats..een nieuwe graveren was dus de boodschap.De oude wordt later weggeplamuurd
full

Verder ben ik voorzichtig begonnen aan de steun waar later de IR jammer op komt. Dit is een complex onderdeel, vanwege de vorm die bestaat uit schuine vlakken en lichte hoeken..Het geheel moet dan nog eens passen op de staart..
Alles uit plasticard uiteraard, de eerste vorm is er al
full

full

We gaan door..alleen weet ik niet precies wanneer...

groeten,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
Liftoff !!

Een "grote" stap voorwaarts vandaag... De Kiowa heeft voor het eerst gevlogen :-)
Ik heb me enkel bezig gehouden met het bladspoor prefect te krijgen, en zit nu nog met een trillingsprobleem. Dit wordt een beetje zoeken, maar we komen er wel. Eerst nieuwe druklagers in de staartrotor, die waren blijkbaar ver op..
Eerste indruk was best goed, zeer stabiel, en een maximale ampére piek van 30amp's... regelaar op 65%..niet slecht..

full

wordt vervolgd...

Didier pas op met de 65%. Dit vinden regelaars in het algemeen niet leuk. Je dissipeerd dan erg veel stroom om in warmte. De mosfet worden niet vaak genoeg open geschakelt en krijgen hierdoor flink op hun donder.
Jammer dat je nog last hebt van trillingen.

Succes met de testvluchten.

Groetjes Rob.

PS: Erg mooi mechaniek. Compact en laat veel ruimte over aan schaal details.

Hey Rob,

Klopt wat je zegt, maar ik heb me laten vertellen dat de kontronic esc's daar veel beter tegen kunnen.. :-)
Niettegenstaande ben ik toch van plan naar de voorgeschreven 70-75% te gaan, dus geen probleem daar..
Deze testvlucht was enkel om het bladspoor goed te krijgen, als ik het trillingsprobleemke weg heb ga ik verder met instellen.
Mechaniek is idd erg compact, maar de achterste deuren gaan toch dicht blijven, daar er de lipo's achter komen te zitten.

groeten,

Didier

Vanmiddag nog wat getest met de Kiowa, eerst enkele basistestjes om de trillingen weg te krijgen, maar zonder resultaat.. Daarna met stripjes plakband op de rotorbladen, en ik heb de indruk dat ik op de goede weg ben. Wel een beetje een vreemd gevoel om plakbandjes op peperdure M blades te plakken om een trillingske weg te krijgen;-) We komen er wel..
Moeten stoppen vanwege gebrek aan licht.. In totaal 8.5 minuut looptijd, en 3000mah bijgeladen..niet slecht :-) regelaar staat nu op een gezonde 70%. Morgen nog een poging als ik tijd heb.

greets,

Didier

TOP man , alle de vliegtijd is lang .
En inderdaad het is vreemd dat je met plakband moet werken op de M blades .
Maar alles komt goed daar ...
Hei , en dan weer verder bouwen hé .... ;-)

Grtz
Ron

Ook vandaag nog even verder getest met de kiowa. Rotoroerental gemeten, en we komen uit op 1050rpm, ook weer precies zoals voorgeschreven.
Nog wat met plakband aan het testen geweest, maar ik ben nog steeds niet tevreden..
En ja, ook enkele foto's gemaakt :-)

full

full

....

Didier

Om het trillen beter te krijgen heb ik de staartrotor gedemonteerd, en met bladen in z'n geheel gebalanceerd.Wat bleek..De Vario staartrotorbladen waren ver van in balans..
Een stuk tape dat bijna het gehele blad rond gaat was nodig om het geheel goed te krijgen..pfff
Vandaag op de club weer getest, en het was een pak beter, bijna helemaal weg :-)
Nu nog wat dingen nakijken om het eventueel nog beter te krijgen..ik weet het..ben veeleisend..
Wat me ook is opgevallen is de matige werking van de staart, er stond veel wind, en het voelde een beetje sponzig aan..Ook hier gaat wat getest worden, en eventueel ook overgaan op M blades.

Wordt vervolgd..

Ah OK,

Mooi dat je dat even aankaart , das dan ook iets waar ikzelf rekening mee moet houden , want ik heb ook van die VARIO heckrotorblades .

Voor de rest , goe bezig Didier , en veeleisend , tja da moet ook hé ... ;-)

Thats The Spirit .

Grtz
Ron

Het is weer een tijdje geleden, dus een update is wel op z'n plaats..

Het sponzige gevoel en kwispelen van de hekrotor is opgelost, een slechte gyro was de oorzaak, het geheel vervangen door een futaba 401 en bijpassende servo geeft een totaal ander vlieggevoel :-)

De trillingen zijn er helaas nog wel. De M blades heb ik uitgewogen,en zonder plakband blijkt alles perfect te zijn, net zoals verwacht van deze prijzige bladen. Als ik ze vervolgens op de heli zet trilt de boel verschrikkelijk, dus er scheelt ergens iets. Als volgende ga ik de rotorkop demonteren om de hoofdas te kunnen nakijken, maar dit is niet zo gemakkelijk vanwege de stilstaande MMS boven op de rotorkop. Matthias van heliclassics gecontacteerd, en meteen een serie foto's gekregen hoe ik dit moet doen..topservice :-)

Helaas ontbreekt me voorlopig de tijd om dit te proberen, ik ben ook nog bezig een fatsoenlijke hobbyruimte te maken, want dat heb ik voor't moment niet..

Dus...geduld..het komt wel goed;-)

greets,

Didier

Hei Didier ,

En ik was bij deze testen , oleeeee ;-)
De KIOWA draait lekker mannen , en het geluid is TOP ..
Enkel de staart was een probleem , WAS dus een probleem en is opgelost .
En ik kan het enkel en alleen maar beamen dat er inderdaad iets moet schelen aan de mechaniek .
De trillingen trekken de staart op en af , ook bij het optoeren op de grond was dit al heel duidelijk zichtbaar .
Maar ik ben ervan overtuigd dat dit probleem ook opgelost gaat worden ..
Maar dan gaan we wel een TOP KIOWA zien vliegen ..

Allee Didier , houd ons op de hoogte hé .

Grtz
Ron

Ik heb dan maar effe tijd gemaakt om de rotorkop te demonteren, wat niet simpel was..
Uit de metingen blijkt dat de hoofdas op het hoogste punt 0.05mm "krom" is....Dit lijkt niet veel, maar ik vrees dat het in dit geval genoeg is om ellende te hebben.
Ook nu zonder kop het geheel laten draaien,en yep..het trilt nog steeds...

full

We gaan Matthias eens mailen..

greets,

Didier

Hallo.

Om te kijken of een hoofd-as recht is, is er een makkelijker methode dan met een micrometer, vooral bij een afwijking van 0,05 op die afstand tot het vaste punt, en met de meettip op een as met zo'n kleine diameter: gewoon de as demonteren, over een keukenblad of zo laten rollen en een uiteinde bekijken; je ziet meteen of ie "wipt" of recht loopt.

Groet, Jan.

Hey jan,

Klopt wat je zegt, meestal is een glasplaat de beste oplossing. In dit geval is het niet zo simpel, daar de hoofdas demonteren een enorme klus is..vandaar de methode die ik nu toepaste..

Wat ik verder ontdekt heb, is dat de tuimelschijfmeenemer ook een bron van trillingen is..

full

Daar deze maar aan 1 zijde met de tuimelschijf is verbonden, is het geheel uit balans. dit wist ik nog van mijn Ecureuil, die dat ook had.
Ik heb het mechaniek laten draaien mét meenemer, en dat gaf duidelijke trillingen op de staartvin. De meenemer weglaten en de trillingen zijn weg...

Ik heb nu een 2e meenemer én een nieuwe hoofdas besteld, eerst gaan we testen met enkel de 2e meenemer te monteren zodat alles in balans is, en als ik dan nog trillingen in de vlucht heb vervangen we ook de hoofdas.
Matthias van heliclassics wist te vertellen dat de maximale afwijking op de hoofdas 0.05mm mag zijn, ik zit dus aan de grens..

Wordt vervolgd..

Didier

Weer even wat anders...
Na mijn verhuis ben ik eindelijk aan mijn nieuwe hobbykamer begonnen, deze deed eerst dienst als bibliotheek van het huis, maar dat heb ik allemaal naar een anderer kamer verhuisd, het geheel leeggemaakt en van deftig licht voorzien.

full

Daarna wat behang tegen de muur...

full

En het grootste werk bleken de kasten te zijn die ik heb aangeschaft om eindelijk alles eens een deftige plaats te geven..

full

full

Nu kan ik alle materiaal en spullen beginnen een plaats te geven, en dan eindelijk verder aan de Kiowa werken.. :-)

Volgende post zal dus weer over de Kiowa gaan....

Vandaag toch effe met de kiowa bezeig geweest. De 2e tuimelschijfmeenemer was reeds aangekomen, en nu dus gemonteerd.

full

Als ik het geheel nu zonder rotorkop laat draaien zijn de trillingen die eerder zichtbaar waren weg.. Ik heb dit gefilmd, maar geen idee hoe ik dat filmpje hierop krijg..

Helaas na monteren van de kop waren er weer wat trillingen, maar in die mindere mate dat ik toch eerst een vliegpoging wil wagen, dit zonder plakband op de m blades uiteraard..
Nu nog enkel droog weer....

Didier

Hei Didier ,

AH AH , TOP ...
ben dus ook eens benieuwd als je weer gaat TEST vliegen .
Ik hoop dat de trillingen nu weg zijn .

Een filmpje maken van dit gebeuren is vrij simpel .
Open MOVIE MAKER in windows .
Sleep U filpmke daarin .
Opslaan als ' aanpassen voor dit project '
Dan , YOUTUBE openen , ik weet niet als je daar al een account voor hebt , maar dat is ook vrij eenvoudig aan te maken en GRATIS .
Dan sleep je de film van moviemaker in YOUTUBE .
En dan kun je deze YOUTUBE film hierop plaatsen .

Ik zal U da nog ene keer uitleggen als ik bij U langskomen ...... met beter weer uiteraard .

Grtz
Ron

Back