OH 58 Kiowa...in belgië..

Thx voor de uitleg Ron, ik zal het wel eens bekijken..
Nu het minder goede nieuws.... Daarstraks van de opklaringen gebruik gemaakt om te testvliegen, maar het heeft dus niks geholplen :-(
De 2e driver helpt wel duidelijk als de rotorkop er niet opstaat, maar er is wel degelijk nog iets anders fout, wat weet ik uiteraard nog niet.
Ik ga nu het mechaniek uitbouwen, en versturen naar Heliclassics, iets wat ik liever niet deed. Natuurlijk eerst zelf nog eens kijken of er niks te vinden is, maar mijn vrees is dus de hoofdas, waarvoor het mechaniek dient worden te verstuurd..grrr..

wordt vervolgd

Didier

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffff ,

Man man , gij ook nog problemen ..

man man man ..

ik krijg er koppijn van ..

Maar OK, opsturen die handel dan maar , en fingers crossed dat het goed komt .

Grtz
Ron

Vandaag dus het mechaniek uit de romp gehaald en ontdaan van servo's, ontvanger,enz..
Van de gelegenheid gebruik gemaakt op het geheel nog eens op een deftige manier op de werkbank vast te klemmen om alzo nogmaals de afwijking op de hoofdas te meten.
Dit kwam dus uit op "slechts" 0.03mm afwijking, wat eigenlijk binnen de normen zou zijn. Jammer eigenlijk, ik had liever veel meer gemeten, dan wist ik tenminste wat er mis is.
Ook de buitenmantel van de Hacker motor eens gemeten, en dat kwam uit op 0.08mm, ook niet meteen dramatisch te noemen.
Vervolgens de rotorkop eens bekeken, een mens begint vanalles te zien na een tijd :-)
Wat mij opviel dat tussen het centraalstuk en de bladhouder er een kleine opening te zien is, maar deze is niet bij elke houder gelijk. Effe meten wees uit dat de ene bladhouder tot 0.2mm verder naar buiten staat tov de andere. Dus maar alles uit mekaar gehaald, zodat ik de bendix houders kon opmeten, daaraan hangt de bladhouder. Deze verschillen dus idd 0.2mm van mekaar
full

Of een rotorblad dat 0.2mm verder uitsteekt dan het andere zulke trillingen kan veroorzaken weet ik nog niet, maar ga dit toch trachten te corrigeren..
We blijven zoeken, opsturen is de laatste optie..

groeten,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi , gij kunt dat ook niet laten hé .
ge wilt ook maar al te graag weten wat er scheelt .

Allee , veel succes nog , en we zullen het wel lezen als er wat uit de bus komt , al is het de speling die er uit komt ;-)

Grtz
Ron

Hallo Didier,

de laatste keer dat je op de club was heb ik je ook laten weten dat mijn Raptor550E ook hevig kan trillen, ondanks dat alle mogelijke oorzaken werden onderzocht.
Verschillende onderdelen waar ik aan twijfelde werden door nieuwe vervangen maar het trillen bleef.

Wat ik ondertussen ook opgemerkt had, was dat er inderdaad tussen het centrale stuk en de bladhouder een verschil te zien was van enkele tienden millimeter.

Ik vermoed dat dit wel eens die trillingen kunnen veroorzaken, maar ben nog aan het uitvissen hoe ik dat verschil kan wegwerken.

Hey,

Klopt wat je zegt, en ik heb ook nog geen idee of het iets zal uitmaken. Ik weet niet precies hoe de raptor kop in mekaar steekt, maar normaal moet dat met shim's weg te krijgen zijn.
Ik heb vandaag de gehele rotorkop van de Kiowa gedemonteerd, en alle 4 de bendix gemeten en vergeleken.
Blijkt dat ze paarsgewijs wel goed overeenkomen, maar niet zo gemonteerd zaten. uiteraard heb ik ze onderling gewisseld, en de kop terug gemonteerd. Ik ga het mechaniek toch nog eens terug samenstellen en terug inbouwen, om nog een vliegtest te doen, ge weet maar nooit..

groeten,

Didier

Hoi Didier,

Wat een gedoe allemaal. Je kunt er gek van worden als je eigenlijk de oorzaak van het trillen niet kunt vinden.

Wat betreft die meenemer heeft Bruteforce exact hetzelfde gehad met zijn Trex600. Deze draait hogere toerentallen dan die 1050 van jou maar daardoor wordt het probleem alleen maar groter. Zijn rotoras was zelfs krom zonder te crashen. Je kunt nagaan wat een kleine onbalans allemaal kan veroorzaken. Er komen zulke grote krachten vrij bij deze heli's dus zelfs geharde assen vervormen.

Hij heeft de meenemer dus zelf gebalanceerd op de rotoras. Als je de meenemer op de verwijderde rotoras vastmaakt en je legt de as op een glasplaat gaat hij met het zwaarste gewicht naar beneden hangen. Door nu aan de andere kant van de meenemer (lichtste kant) een tegengewicht (bv. messing busje) te monteren kun je deze meenemer balanceren. Nadat Bruteforce dit had gedaan waren alle trillingen weg. Ook deze trillingen kunnen weer invloed hebben op gyro natuurlijk.

Ik hoop dat je het euvel snel hebt gevonden want dit is om je helemaal op stuk te bijten.

Grt Han

Blijkt dat ze paarsgewijs wel goed overeenkomen, maar niet zo gemonteerd zaten. uiteraard heb ik ze onderling gewisseld, en de kop terug gemonteerd. Ik ga het mechaniek toch nog eens terug samenstellen en terug inbouwen, om nog een vliegtest te doen, ge weet maar nooit..

groeten,

Didier

Ben zeer benieuwd wat het resultaat dan zal zijn!

Vliegtest net gedaan....

Tot mijn stomme verbazing zijn de enorme trillingen van vorige keer voor 98% weg! :-)
Ik heb verschillende manieren geprobeerd om de heli op te spoolen, kwestie van de fout terug te krijgen, maar alles bleef goed gaan.. Zouden het dan toch die enkele tienden mm in de rotorkop zijn geweest? Ik ga straks lipo's laden, en eventueel nogmaals proberen, wil wel zeker zijn alvorens victorie te kraaien.. De weinige vibraties die ik nu nog zie zijn te verwaarlozen, doch ik heb een vermoeden waar ze vandaan komen, en ook dat wil ik nog laten aanpassen..eerst nog wat vliegtesten doen..

Wordt vervolgd..

Didier

Tof te horen dat je op de goede weg zit , al je nauwkeurigheid begint dus zeker zijn vruchten te leveren
Laat ons zeggen dat het een vervroegd nieuwjaars cadautje is :-)
Doe zo verder en alvast Gelukkig nieuwjaar Blitske

Laatst bewerkt:
Hei Didier ,

TOP TOP TOP TOP TOP TOP TOP TOP ,

Das alweer een ( miserie ) minder , het kan nu enkel en alleen nog beter .. ;-)

Allee , er is een blok van 1000000 Kg van u gevallen ... nu kun je weer verder bouwen

Greeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaaaatttttttttttttttttttttttt ...

Grtz
Ron

Ok, de boosdoener van nog wat trillingen is nu ook aangepakt, de buitenmandel van de koppeling naar de staartrotor bleek niet 100% rond, dit is gecorrigeerd door een clubmakker, waarvoor mijn dank!
full

Daarnet ondanks de wind nog eens gevlogen, en het is weer beter.. Ook heb ik nu de schaalstaartvin eens gemonteerd om daar trillingen te detecteren, en ze zijn minimaal, in zoverre ik dat met zo'n wind en slechte lichtcondities kan zien. Ga toch trachten van ook het laatste eruit te krijgen, maar dat gaat niet meevallen..ach het is toch slecht weer ;-)

Voor allen nog een prettige jaarwisseling!

Didier

Hoi Didier,

Gelukkig weer een veroorzaker van trillingen geelimineerd. Volgens mij zit je nu in de buurt van het maximaal haalbare.

Ook jij een hele fijne jaarwisseling.

Grt Han

Hier zijn we weer...
Enkele dagen geleden nog wat testvluchtjes gedaan met de schaalstaartvin gemonteerd, en hiermee kwamen wat kleine trillingen op deze laatste aan't licht.
Die heb ik al teruggetraceerd naar de staartrotoraandrijving, een resonantie enkel bij bepaalde toerentallen, en natuurlijk nét daar waar mijn rpm ligt..Ik heb een 4e lager voor in de staart besteld, deze zal we afdoende zijn hoop ik.
Dan ben ik maar begonnen met de bevestiging van het doghouse op de romp. Dit wil ik trachten met geleidingspennen en magneten te maken zodat het aantal schroeven beperkt blijft, en liefst niet zichtbaar van buitenaf.
Om echter aan de binnenkant te kunnen moest ik eerst het gat van de oliekoeler achteraan maken, kwestie van pennen te kunnen lijmen als het doghouse erop staat.
Dus wat foto's kijken, meten en passen, en uiteindelijk wat zagen en vijlen...
full

full

Dit gat zal later langs de binnenzijde worden afgewerkt met plasticard om tot een net resultaat te komen..
Maar da's voor later...

greets,

Didier

Hei Didier ,

OK, de trillingen zijn bijna verdwenen .
De KIOWA staat nu opgesteld in de nieuwe bouwruimte .
Dus .... alles komt dik in orde nu .

Laat U maar eens goed gaan met de verdere werken .

Grtz
Ron

Vanmiddag nog eens de zon gezien, en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Kiowa eens te testen op het veld. Doel was eens wat beweging in de heli te brengen, want in de tuin kan ik niet veel doen buiten wat hoveren..
Wind was nog wel van de partij, maar dat heeft me niet weerhouden er een rondvluchtje mee te maken :-) Vloog best goed, enkel wat weinig uitslag op nick en roll, maar dat was snel verholpen. 7.30min gevlogen, en nog 32% in de 5000mah lipo's...nice

Maar er is ook nog wat gebouwd. Het eerste deel van de doghouse bevestiging is klaar,
op de foto is een buisje bovenaan te zien, dat is een geleiding, en aan de zijkant van de romp een balkje, ook dat is geleiding voor de doghouse.
full

Hier is de sleuf aan de bovenkant zichtbaar, en de plankjes aan de zijkant schuiven langs de balkjes in de romp. Op deze manier spant het geheel een beetje, en kan niet heen en weer schuiven. Hetzelfde gaan we verder naar voor nogmaals maken..

full

Ziet er allemaal simpel uit, maar heeft nogal wat tijd nodig gehad om de juiste manier te verzinnen..komt goed ;-)

groeten,

Didier

Hei Didier ,

Mooi om te horen dat de KIOWA zo goed en ZUINIG vliegt , amai .. TOP .. :-)

De meeste zaken zijn inderdaad simpel , maar simpele dingen zijn vaak het moeilijkst uit te werken .
Mooi gedaan man ... ;-)

Grtz
Ron

Done!

Doghouse staat erop, en het ziet er best goed uit. Nu nog wachten op warmer weer, dan kan er zo eens gevlogen worden.. :-)

full

De M3 imbusjes zijn de enige 2 schroeven waarmee het geheel bevestigd is aan de romp.Uiteraard niet zichtbaar aan de buitenzijde.. De rest zijn geleidingen, pennen, en 2 magneten.. Dit heeft me in totaal meer dan 10 uur werk gekost om uit te denken en dan te maken, maar we zijn tevreden..

full

We gaan door...

Didier

Dat is een slimme oplossing Didier. Zet er goed uit. sluit ook mooi aan op de romp, zo op de foto's te zien

Groetjes Rob

Idd,

Het sluit best mooi aan, maar dit heeft aan de voorzijde toch wat moeite gekost.. Een spanklem en een haardroger op het zaakje op te warmen zijn er aan te pas moeten komen om tot een fatsoenlijk resultaat te komen.
De verticale scheidingslijnen aan voor en achterzijde zijn bij de echte ook de plaatsen waar de panelen opengaan, dat is dus een meevaller. Ze moeten nog wel verlengd worden naar onder toe, maar daarover later meer..

Greets,

Didier

Back