OH 58 Kiowa...in belgië..

Jawel,

Het is geraden door jullie, dus ga ik niet langer "rond de pot" draaien, en er effe wat meer over melden.
Het is de A 10 warthog geworden, gemaakt door Skymaster. Dit is de "kleine" uitvoering, met een span van 2.2m, en 2x 6 kg turbines. Voordeel hier is dat'ie nog nét te vervoeren is, en ook nog in het buget past.. Vandaar ook dat mijn F 15 te koop staat :-)

full

Bedoeling is om deze "arf" in het voorjaar vliegklaar te krijgen, zonder de Kiowa al te veel uit het oog te verliezen..
Helaas zit er in zo'n arf toestel nog behoorlijk wat werk, dus ik heb mijn bezigheid eraan..
Een bouwdraadje ga ik er niet van maken, gewoon omdat het hier niet thuishoort, en ik op het turbine forum gewoon nooit kom..
Maar.. af en toe een fotoke.. beloofd ;-)

Bedankt voor de interesse en de complimenten!

groeten,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een beest...
Dit is de ideale manier om je stapelplaats direct helemaal vol te hebben.
Het mooie aan de 'kleine' uitvoering is dat deze ongeveer schaal 1/6 is. Zo past hij mooi bij de Kiowa, de Cobra AH1-F en de Mil24. Het extra mooie is dat alles ook kwa tijdperk bij mekaar zal passen. Het wordt de komende seizoenen zeker af en toe een mooi zicht in de pits van de RC-airshows... maar we hebben eerst nog enkele wintermaanden bouwwerk voor de boeg.

Heligroeten,

Nick

Wat een beest...
Dit is de ideale manier om je stapelplaats direct helemaal vol te hebben.
Het mooie aan de 'kleine' uitvoering is dat deze ongeveer schaal 1/6 is. Zo past hij mooi bij de Kiowa, de Cobra AH1-F en de Mil24. Het extra mooie is dat alles ook kwa tijdperk bij mekaar zal passen. Het wordt de komende seizoenen zeker af en toe een mooi zicht in de pits van de RC-airshows... maar we hebben eerst nog enkele wintermaanden bouwwerk voor de boeg.

Heligroeten,

Nick

klopt Nick, we hebben nog wat bouwwerk voor de boeg, de A 10 is 1/7.7 om precies te zijn, nét iets kleiner van schaal dan onze heli's, maar dat gaat de pret niet drukken :-)

groeten,

Didier

Kiowa time!

Dankzij het zachte weer van de voorbije dagen heb ik mijn kiowa planning wat veranderd.

Bedoeling was van 1 zijde af te werken alvorens de andere aan te pakken, kwestie van de 2 niet door mekaar te gooien, want er zijn nogal wat verschillen..

Maar omdat het zacht is buiten geeft me dat de kans om de paneellijnen aan de 2e zijde al te spuiten, deze zijn wel hetzelfde. Voordeel is nu dat indien het koud wordt buiten, en zijde 1 mocht klaar zijn, ik nu wél met de 2e verder kan :-)

Dus de posities van de lijnen op zijde 1 nauwkeurig overzetten op nr 2... valt niet mee in de praktijk

full

full

Daarna afplakken...

full

En nog meer afplakken... :p

full

Het eindresultaat na spuiten:

full

En ook werden er nog wat rivetten gezet..

full

Zo, da's weer effe genoeg voor deze week!

groeten,

Didier

Prachtig in beeld gebrachte werkmethode.
Da's weer eentje voor in de map 'tips en trucs'.
Eigenlijk zouden we al de in beeld gebrachte technieken eens moeten bundelen..., maar ja, aan zoiets beginnen gaat ten koste van het modelbouwbuget en vooral de modelbouwtijd...

Heligroeten,

Nick

Tijd vliegt toch snel...

Ditmaal een korte update, de A 10 heeft wat meer tijd opgeslorpt dan gepland, en het rivetteren is gestopt wegens einde voorraad rivetten :-(
Dit is intussen verholpen, dus we kunnen achtereen weer verder..

Er zijn dus nog enkele rivetbanen bijgemaakt, en dat is het helaas..

full

Volgende week beter hopelijk :-)

groeten,

Didier

Tot mijn spijt geen tijd gehad deze week, A 10 en andere zaken namen meer tijd in beslag.
Gelukkig wel tijd gemaakt op enkele antennes op te halen, deze kunnen dan ( volgende week?) ingebouwd worden..

full

groeten,

Didier

Ja Didier, een week is kort om een karweitje af te bouwen, een fotoverslag te maken en te posten. 'k Weet er van mee te spreken. Ma, we vergeven het jou... voor één keer...
Tot morgen in dat andere draadje...

Heligroeten,

Nick

Yes!

We zijn de kaap van 40.000 bezoekjes overschreden, waarvoor mijn dank aan allen :-)

Uit pure blijdschap vandaag al anderhalf uur aan de Kiowa gewerkt..

groeten,

Didier

Proficiat... Ja, we houden de cijfertjes bij hé... de hits, de bouwuren, de rivetten,...
Enne, blijven bouwen aan die Kiowa, zodat die fameuze Belgian Strike Force in alle glorie gauw kan samen vliegen.

Heligroeten,

Nick

Kiowa time!!

Deze keer mij beziggehouden met de tankstop, een detail dat tamelijk opvalt, en waar ik een beetje tegenop zag, omdat ik'm eigenlijk helemaal zelf wilde maken bij gebrek aan juiste exemplaren in de handel. Idd, 3D was een mogelijkheid, maar dit keer niet..

Dus..
De plasticard maar bovengehaald, en de eerste contouren voorzichtig gesneden en gevijld

full

daar er weer in de diepte moet worden gewerkt, moesten meerdere delen worden samengevoegd

full

full

Na enkele uren schuren, snijden en nadenken waren we zover:

full

Het binnendeel werd van een laagje verf voorzien, inclusief verouderen, die dingen zien er flink gebruikt uit bij de real one..

full

Buitenring van de nodige rivetten voorzien

full

laagje grondverf erop, en samenvoegen..

full

En tenslotte in de romp lijmen en van nog wat details voorzien..

full

Even opmerken dat het zwarte gedeelte er nu weer uitkan, en pas als de heli in kleur is gespoten er weer wordt ingelijmd, anders moeten we onnodig gaan afplakken.

Zo, we zijn er weer, volgende week toch weer wat aan de A 10 werken, want die heeft de laatste week geen aandacht meer gekregen..

groeten

Didier

Prachtig prachtig ,

Plastic kaart is niet meer weg te denken in dit schaalheligebeuren ... ;-)

Mooi gemaakt Didier , wat een details .. :snipersmile:

Grtz
Ron

Zoals aangekondigd krijgt de A 10 de komende tijd weer even voorrang, maar toch nog iets kunnen aan de Kiowa doen..

De 3D antenne monteren was de volgende klus.. eerst even positie bepalen en aftekenen

full

Zaakje voorzichtig uitfrezen en vijlen..

full

En tenslotte inlijmen..

full

Afwerking zal voor een andere keer zijn...

groeten,

Didier

Alweer donderdag... de tijd gaat toch zooo snel..

Weinig Kiowa alweer deze week, maar toch de antenne verder afgewerkt :)

Wat plamuren en schuren, en het ziet er zo uit:

full

Afwerken met kleine rivetjes,

full

En dit deel is ook alweer klaar..

De verdere tijd aan de A 10 besteed, want ook daar is voor een "arf" kist behoorlijk wat werk aan. En de bouwruimte wordt ook snel aan de kleine kant ;-)

full

Zo, tot de volgende maar weer!

groeten,

Didier

Zo!

We hebben een weekje overgeslagen, maar dat wil niet zeggen dat er niet is gebouwd..
Merendeel van de tijd is in de A 10 gegaan, daar ik bezig was met het maken van de lucht, electricteit en fuel bekabelingen en leidingen. Dit alles is tamelijk complex aan't worden dus niet meteen het moment om ermee te stoppen en aan de Kiowa verder te gaan.. oordeel zelf maar..

full

En een tijdje later...

full

Nodeloos te zeggen dat alles stap voor stap getest wordt, en dan nog wil het eens niet gaan zoals gepland..

Maar..

Het is nu toch gelukt de zijkant van de Kiowa te voorzien van al de rivetjes :-)

full

full

Aan de onderzijde moeten de rivetten op bepaalde plaatsen nog doorlopen, maar dat doe ik pas als de andere zijde is voorzien van rivetten..
Als de A 10 nu helemaal van gecompliceerde onderdelen is voorzien ga ik daarmee beginnen..

Misschien volgende week weer een update.. maar ik beloof niks ;-)

groeten,

Didier

Yep, je Kiowa zit duidelijk in zijn puberteit... (al die stoppeltjes)...
Laat hem maar vlug volwassen worden zodat hij kan leren vliegen...

En je A10... één woord: impressionant!!!

Morgen sla ik in mijn eigen draadje ook een weekposting over wegens niet in het land.

Heligroeten,

Nick

Yep Nick, net ne puber, maar wat vliegen betreft is'ie al best volwassen hé, dat doet'ie al héél goed..

Daarstraks nog ff bezig geweest met wat "testjes"..

De A 10 zal net zoals de Kiowa een geweatherde look moeten krijgen, ik heb daarom even wat geoefend op één van de pylons die onder de vleugel van de A 10 kunnen komen.
Als ik hier de mist in ga zie je het toch niet, dus ideaal, en ik moet zeggen dat ik héél content ben met het resultaat. Hopelijk ziet het er morgen in daglicht ook zo leuk uit:

full

Boven dus een clean exemplaar, en onder de "test"..

Onder een andere invalshoek:

full

Laat maar eens wat meningen horen..

groeten,

Didier

Back