OH 58 Kiowa...in belgië..

Er staan een hele hoop kleine details op deze zijde, die eigenlijk redelijk op de details aan de andere kant lijken.
Ik kan hier dus dezelfde technieken toepassen, maar toch opletten, want ze zitten omgekeerd, en zijn ietsje anders van vorm..
De opbouw

full


full


na wat schuur en plakwerk..

full


Beiden op de romp plaatsen, waar ook al een voetluikje en wat panelen opzitten..

full


full


Afwerken met rivetjes.. en deze delen zijn ook weer klaar

full


Ook de A10 vraagt nu weer aandacht, de piloot zit op z'n plaats, dus is het tijd om het zwaartepunt in orde te maken..
De garage is soms toch wat klein ;-)

full


Zo,

Tot volgende week maar weer ,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een schoonheid, jouw A-10. Zo te zien kan de poort bijna open om hem naar buiten te taxiën...
Opnieuw schoon details die je gemaakt hebt voor de Kiowa. Prutskes waar meer tijd in kruipt dan menig mens zich kan inbeelden.
Bij mij liggen de werkzaamheden tijdelijk stil wegens revisie en make-over van de TRex 600 en opbouw van een Black Shark. Nu het opnieuw goed vliegweer wordt krijgen deze projecten prioriteit. Ik post in mijn Cobra-draadje wel enkele prentjes van deze werkzaamheden...

Heligroeten en tot gauw,

Nick
 
Tja,

Het was dus te verwachten, met dit uitzonderlijk mooie weer niets meer aan de Kiowa kunnen doen.. helaas..
De A 10 heeft wél zijn eerste vlucht gehad, vloog eigenlijk heel goed en goedmoedig. Enige probleem bleek ikzelf te zijn, want de landing was zowat de slechtste die ik al ooit heb gemaakt... :-( Resultaat was een flink gebogen neuspoot, en ook beide achtersten waren losgekomen.. Alles is intussen hersteld, nu maar wachten op een volgende gelegenheid..

groeten,

Didier
 
Ai, ai, ai, je onderstel plooien tijdens de eerste landing is niet bemoedigend... het zal wel aan de zenuwen gelegen hebben die je vliegskills aantasten tijdens een maiden...
Dat je alles vlug en vlot hebt kunnen herstellen is dan weer goed nieuws.
Door het prachtige voorjaarsweer staan ook in Kalken de schaalheli-werkzaamheden op een laag pitje. Alle prioriteit gaat naar het vliegen, maar ik ga sibiet toch iets posten...

Heligroeten,

Nick
 
Alweer donderdag...
Er is niet zoveel aan de Kiowa gedaan als gepland was, maar dat zien jullie dadelijk wel.
Reden hiervoor is dat ik de laatste tijd nood had aan een electro heli die zowat de maat van de Kiowa heeft, om ook op meer winderige dagen te kunnen vliegen. Mij Ecureuil is daarvoor iets minder geschikt, en dat tekort moest verholpen worden.
Daar ik zo al tijd tekort blijk te komen om alles klaar te krijgen was een heli bouwen uit den boze, dus heb ik maar eens de tweedehandsmarkt bekeken, geheel tegen mijn gewoontes eigenlijk.
Al snel had ik een omgeboude Vario benzine jet ranger gevonden, die alle eigenschappen bezat die op mijn lijstje stonden.Groot, leuke kleuren, en op electro omgebouwd...
Om een lang verhaal kort te maken: het toestel is uiterlijk niet echt geweldig te noemen, ook de manier van bouwen liet te wensen over, maar dit heeft dus uiteraard invloed gehad op de prijs :-)
Op enkele meters afstand best een mooi toestel, en na een volledige check up, en het verwijderen van 600gr onnodig gewicht vliegt'ie in 1 woord geweldig! Misschien dat ik ooit eens een nieuwe romp maak, maar voor dit seizoen kan het ermee door..
Enkele spec's: 1.8m rotor, 10.5kg vliegklaar, K&S 440kv motor, Hawk/Roxxy 120 amp regelaar, geeft vliegtijd van vlotjes 9 minuten op 5800mah...

full


Daar is dus menig uurtje ingekropen om hem vliegwaardig te krijgen..

Daarnaast wat plasticard ter hand genomen, en alweer dapper begonnen aan de volgende details van de kiowa

full


De verdere opbouw...

full


hoe dit alles gaat eindigen zal voor volgende week zijn vrees ik...

groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een nieuwe lente... een nieuw beging. Deze keer met een tweedehands machine, maar je nieuwste aanwinst ziet er op de foto toch méér dan behoorlijk uit... en 't is geen spookheli want er zit een piloot in... wat wil een mens eigenlijk meer hé.

Over je Kiowa-bouwsels... spannend... benieuwd wat dit gaat worden...

Heligroeten,

Nick
 
Hey Bert,

klopt idd helemaal wat je zegt, het is een long ranger, maar van oorsprong was het een Vario Jetranger, die door de oorspronkelijke eigenaar is omgebouwd naar long ranger.. Had ik ff vergeten te melden gisteren. Had gewoon Jet ranger geschreven, daar vario nooit een long ranger voor benzine heeft gemaakt, enkel voor de skyfox/ extreme mechaniek..

groeten,

Didier
 
Mooie helie hoor ! is dit een deelbare romp ? Of kan alleen de bovenkant er vanaf. Is nit te zien op de foto :p
 
En we gaan verder waar we opgehouden waren, namelijk bij de plasticard onderdelen..

stukje voor stukje opbouwen,

full


tot we het juiste resultaat bekomen, een laagje spuitplamuur om alles netjes te maken

full


full


Om tenslotte op de romp te worden geplaatst, afgewerkt met enkele rivetjes...

full


full


Zover zijn we weer :-)

Volgende stap zal het grote luik zijn dat een groot deel van de linkerkant van de romp beslaat. Mijn eerste idee was van het gewoon uit dun plasticard te vervaardigen, maar dit bleek niet mogelijk vanwege de kromming van de romp...
We gaan dus weer moeten terugvallen op oude technieken.. spuitplamuur dus..

volgende week meer hierover!

groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi, mooi, wederom heel mooi... de details blijven komen.
Ik kijk al uit naar de volgende les over spuitplamuren.

Heligroeten,

Nick
 
Vandaag de kaap van 700 bouwuren gehaald, da's goed nieuws, want het betekend dat er ook vandaag aan de Kiowa is gewerkt :-)

groeten,

Didier
 
700 uur, niet niks... laat ons hopen dat je minstens reeds aan de helft van de totale bouwtijd zit.
Op tweede paasdag zie ik de Kiowa live... joepie...

Heligroeten en tot maandag,

Nick
 
Proficiat met je nieuwe aanwinst .
En de KIOWA , man man man , 700 uren al , en die ziet er al zo goed uit , wa gaat da geven als dien af is .. ;-)

Grtz
Ron
 
Vandaag te gast geweest bij AMCE Enghien, dit voor rotorbladen te testen die op de long ranger moeten komen, daar degenen die ik nu in gebruik heb geleend zijn..
Een absolute topgezellige dag daar gehad, en ook de Kiowa meegenomen voor een leuk vluchtje. Helaas heb ik geen foto's van de namiddag,mss dat iemand van de aanwezigen hierin kan bijdragen?
In ieder geval de moeite waard geweest :-)
nu weer verder bouwen...

Groeten

Didier
 
Spuitplamuur time!

Zoals gezegd zal het grote luik moeten gereproduceerd worden met spuitplamuur, plasticard werkte niet vanwege de krommingen in de romp, en ingraveren was ook geen optie omdat het er duidelijk bovenop moest liggen..
Afplakken maar..

full


't resultaat..

full


full


Daarna begonnen met het aanbrengen van details..
Gemodificeerde vario scharnieren bleken the way to go..

full


De rest van de details zullen later komen, het weer is nog steeds prima,dus wordt er wat meer gevlogen :-)

Gisterenavond eindelijk nog eens kunnen met de A 10 vliegen, ditmaal zonder slechte landing.. oef..
3 vluchten, gewoon zalig..

Hier zijn 2 links naar korte filmkes die ik gevraagd had bij take off en landing, om eventuele problemen later te kunnen bekijken..

Take Off A10 - YouTube

Landing A 10 - YouTube

enjoy!

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey hey, yes onze meet, greet and fly in Enghien was heerlijk...
Een schitterende vliegdag in het kamp van het Belgium Vario Heliteam.

Je methode om panelen te creëren via spuitplamuur blijft heerlijk om naar te kijken. Ik heb het zelf al gedaan bij kleinere panelen die te ingewikkeld van vorm zijn, maar ook bij grotere panelen ziet het resultaat er top uit.

Ik geniet van je A-10 filmkes. Ook voor deze testvluchten was je opnieuw op een sublieme lokatie. Alleen spijtig dat het geluid van de turbines in de video's zo verschrikkelijk onreal klinkt, maar daar kan jij niet aan doen. Hopelijk is het geluid in 't echt een pak beter.

Heligroeten,

Nick
 
Back
Top