Hier is de schootvoering goed te zien. De schoten zijn voor de proefpassing met tape bevestigd aan de omloopschoot. Uiterst links op de foto.
De grootschoot loopt dan door het blokje naast de mast, door de witte ring van de bridle en wordt op de giek vastgezet met een z- haak.
De fokkeschoot loopt langs het dekoog van het grootschootblokje, naar een dekoog voor de mastversteller, via een overloop, naar een oog op de fokkeboom en wordt, via een versteller, aan de fokkeboom vastgemaakt.
De overloop voor de fokkeschoot bleek nodig omdat op de paats waar het dekoog zou moeten komen, de mastversteller in de weg zit.
Ook zien jullie net dat het grootzeil voorlijk om de mast gaat. Als het zeil wind vangt, onstaat een gestroomlijnd profiel om de mast. Dit werkt heel goed voor de lagere tuigen. Met weinig wind gaat dat niet zo fijn, daarom heeft het hoogste tuig oogjes in het zeil. Daar lopen touwtjes door die, ter bevestiging, rond de mast gaan.
Hier de uitgang aan dek van de fokkebuis. Het touwtje zit in de buis met een paalsteek vast aan het stukje staf (zie eerdere post). Op dekhoogte zit een ringetje vastgeknoopt aan het touwtje.
Dit moet wel een erg sterk ringetje zijn! Ik gebruik een rvs ringetje van SailsEtc.
Op de fokkeboom zit een oog met een stukje staf aan de onderzijde. Dat gaat in het ringetje.
Tot slot wordt een borg oogje op het stukje staf geschoven. De foto toont de borging op zijn plek.
Dit is een oplossing die al vele jaren wordt toegepast op wedstrijdboten.
Is licht, sterk en levert een soepel draaipunt op voor de fok.
Bovendien kan de fok dan zeer laag op het dek worden geplaatst, dat levert aerodynamisch voordeel op (wordt beweerd).