Ombouw Jubilee naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door wim bakker, 2 dec 2018.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Het laagste tuig gepast. Dit heeft geen zijstagen.
    De 2 hoogste tuigen hebben zijstagen en zalingen.

    68516BD9-C9AA-4A16-BDBB-131224D39548.jpeg 1911705C-6E6B-4EE6-AD29-CB8EF11E68F5.jpeg

    Ook de schoten voor passing ingevoerd en een verankering voor de grootschoot touwtjes (bridle) vastgeschroefd.
    De messing verchroomde dekogen zijn origineelbeslag van de boot. Tesamen met de dek- mastversteller de enige originele beslagdelen die zullen worden gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2018
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    F834DFEB-41BC-46E3-988B-D4F951DE576D.jpeg
    Hier is de schootvoering goed te zien. De schoten zijn voor de proefpassing met tape bevestigd aan de omloopschoot. Uiterst links op de foto.
    De grootschoot loopt dan door het blokje naast de mast, door de witte ring van de bridle en wordt op de giek vastgezet met een z- haak.
    De fokkeschoot loopt langs het dekoog van het grootschootblokje, naar een dekoog voor de mastversteller, via een overloop, naar een oog op de fokkeboom en wordt, via een versteller, aan de fokkeboom vastgemaakt.


    6C0B5EE5-3D78-4C64-A076-BDFEE5F32C1F.jpeg
    De overloop voor de fokkeschoot bleek nodig omdat op de paats waar het dekoog zou moeten komen, de mastversteller in de weg zit.

    Ook zien jullie net dat het grootzeil voorlijk om de mast gaat. Als het zeil wind vangt, onstaat een gestroomlijnd profiel om de mast. Dit werkt heel goed voor de lagere tuigen. Met weinig wind gaat dat niet zo fijn, daarom heeft het hoogste tuig oogjes in het zeil. Daar lopen touwtjes door die, ter bevestiging, rond de mast gaan.

    C5F0039E-E687-4952-83AA-4BE82100C804.jpeg

    Hier de uitgang aan dek van de fokkebuis. Het touwtje zit in de buis met een paalsteek vast aan het stukje staf (zie eerdere post). Op dekhoogte zit een ringetje vastgeknoopt aan het touwtje.
    Dit moet wel een erg sterk ringetje zijn! Ik gebruik een rvs ringetje van SailsEtc.
    Op de fokkeboom zit een oog met een stukje staf aan de onderzijde. Dat gaat in het ringetje.
    Tot slot wordt een borg oogje op het stukje staf geschoven. De foto toont de borging op zijn plek.

    Dit is een oplossing die al vele jaren wordt toegepast op wedstrijdboten.
    Is licht, sterk en levert een soepel draaipunt op voor de fok.
    Bovendien kan de fok dan zeer laag op het dek worden geplaatst, dat levert aerodynamisch voordeel op (wordt beweerd).
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2018
    Kim vindt dit leuk.
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Je hebt de vaart erin Wim.
    Nog even en dan kunnen we sparren...;)
     
  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Zou mooi zijn Ard. Ben erg benieuwd hoe ze vaart.

    Heb nog wel beetje werk aan bv.
    - schoot en lier definitief maken/ inbouwen
    - roerservo inbouwen en roerbediening maken
    - roer schuren en bekleden
    - kale plekken aan romp tijdelijk in epoxy

    Van het voorjaar boot en kiel helemaal afschuren en in epoxy/ lak en verf zetten.

    Ik heb geen goede plek om aan de boot te werken. Doe het buiten en in de woonkamer.
    Gelukkig is epoxy bijna geurloos. Mooie bootlak is dat niet...
    Met de Kerst is er een bouwstop.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2018
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    463DF460-E0BD-42AB-89DB-474AFEFD1828.jpeg

    Hier het in profiel geschuurde balsa roerblad. Dit dient als de kern van het roer. In het verleden plakte ik dan een laag 90 grams carbon weefsel met epoxy op de kern.
    Het was lastig het weefsel strak om de kern te krijgen en het resultaat vroeg dan veel nabewerking.
    BB9F36F1-FD58-42F9-9856-50639A22FEAB.jpeg

    In plaats van carbon weefsel heb ik deze keer, als proef, dun carbon plaatmateriaal gebruikt.
    Hierboven de 2 delen, aan de voorkant met een stukje tape aan elkaar geplakt.
    De delen met verdikte epoxy op de balsa kern geplakt.


    F474D731-9C38-42CF-9820-33C6002F920A.jpeg
    Dit is de proefpassing voor het lijmen.

    DD541357-7E03-4BFD-8CCF-892693842CB7.jpeg

    Zo ziet het eruit tijdens het uitharden.

    1F1F2315-A8A3-45B1-8404-9588425A14B8.jpeg

    En hier het verlijmde roer. De boven en onderkant nog wat beter afwerken. Later zal het roer wit worden gespoten, zodat het past bij de geplande kleur van het onderwaterschip.

    Omdat ik toch met epoxy bezig was, de kale plekken op de romp een likje gegeven. Zo is de romp beschermd bij de proefvaart.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    De omloopschoot is nu ook definitief geinstalleerd.

    Eerst moest ik de lier omwisselen, het oudje gaf tijdens proefdraaien al de geest.
    Nu een aangepaste Futaba BLS451, die ik nog had liggen, geinstalleerd. De trekkracht is maar 11kg, te zien of dat voldoende is. Gelukkig paste de lier zonder aanpassing in de houder.


    D8BBB80C-EDE3-4B55-B718-822AE6CA2AFE.jpeg

    Hierboven de achterste dekdoorvoer, met het ringetje en het veertje.
    Aan het ringetje worden straks de 2 schoten bevestigd.

    Het veertje dient om het lengteverschil van de omloopschoot op te vangen bij in- enuitvieren.
    De schoot loopt door het veertje heen, maar is aan de voorkant en achterkant van het veertje vastgemaakt.


    7DFFAFF5-571B-4243-A238-271569CAC5F7.jpeg

    Hier de lierkant van de omloopschoot.
    De lijn die van rechts komt is door de voorste dekdoorvoer gestoken en gaat naar de bovenkant van de lier trommel.
    Dit deel van de lijn is niet belast.

    Op de onderkant van de trommel zit de halende, belaste, kant van de omloopschoot vast.

    De accu vindt zijn plaats aan de BB kant van de boot onder het zijdek, achter de BB kant van de lierophanging.
    De ontvanger zit met een stukje klitteband onder het SB zijdek, nabij het luik.


    D31F408C-5322-44D0-9320-E4A4C5A65490.jpeg

    En tot slot een overzichtsfoto van de omloopschoot.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
    Ard vindt dit leuk.
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    De roerservohouder gaf wat hoofdbrekens. UiteindelIjk gekozen voor een servobakje dat met carbon/ schuimplaatjes aan de kielblak wordt gelijmd.
    Eerst weer een modelletje van karton geknipt. De kartonnen plaatjes dienden als model voor die van carbon/ schuim.
    De boot heeft een forse kielbalk, die toevallig net zo breed is als het servobakje. Hierdoor kunnen de carbon plaatjes strak worden ingelijmd.

    Als roerservo wordt een Hitec HS 5645MG ingezet, die ik nog had liggen. De servo levert 10kg koppel, dat ruim voldoende lijkt.....

    D9926C8D-4C00-4395-BA8C-B13EDE9096D1.jpeg


    B05BCB5C-4483-4B9C-AB70-189D85EE03E7.jpeg D79D617A-F768-4CEE-B1D0-A0521053D043.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2019
    Ard vindt dit leuk.
  8. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    creatief hoor ! heel leuk om te zien hoe je dit project aanpakt
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Vandaag de roerservo in de houder geplaatst en het carbon pijpje tussen helmstok en servo op lengte gemaakt.

    Aan de uiteinden kwiklinks gelijmd. Met precies passende boutjes levert dit een spelingsvrije aansturing op.


    2F06E216-36FD-4191-9998-1633B612BD52.jpeg 05BB1548-6C95-44ED-B101-A9137505C06E.jpeg

    Ook het roer geplaatst, het schip is nu bestuurbaar.

    01B68A23-CF6F-48F5-A15A-97AB134E3A9F.jpeg 0E728BAB-F1C4-4736-92CD-1B14B898A1D2.jpeg


    Ard, met zijn ruime ervaring met dekhuizen, vertelde me dat zijn luiken zo mooi passen, dat hij ze niet borgt tijdens het varen.

    Hoewel de heer de Vries ook een stukje vakwerk, qua passing, heeft geleverd ben ik er toch niet gerust op dat het deksel blijft zitten.
    Daarom oogje op de onderzijde deksel gelijmd en gaatjes geboord in een vleugelmoer van de kielbout.
    Daartussen kan dan een stukje elastiek het dekhuis op zijn plaats houden.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2019
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    AFDBF591-07B4-40A3-AB72-B4C58B261B23.jpeg

    Met behulp van een stuk spanband, een draaghandvat gemaakt.
    De foto is buiten de boot gemaakt, omdat het in de boot nogal donker is.

    Het idee is goed te zien.
    Als de kiel aan de boot zit, wordt het stuk spanband geplaatst, juist voor de vleugelmoeren worden aangedraaid.

    Ard verelde me dat daar vroeger een leren bandje voor werd gebruikt. Nu doen we dat met kunststof. De gaten worden gemaakt met een boven een gasvlam heet gemaakte priem. Is het gat direct mooi afgewerkt.

    De kiel zelf behoeft nog wat werk: kaal halen en het lood goed aan het houten deel fixeren. Dan schuren en wit schilderen.
     
  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Mooi werk Wim.
    Maak je die kwiklinks zelf?
    Heb je dat mooie helmstokje zelf gemaakt, of bij sailsetc gekocht?
    Ja, die dekseltjes in mijn Jubilee gaan er wel knellend op, maar (spat)water vindt altijd ergens een spleetje...
    Ard
     
  12. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard.

    De kwiklinks kun je bij een modelbouwzaak kopen. Het zijn die dingen met een kogeltje en een gaatje, waar het boutje doorkan.

    Wat ik hier de helmstok noem is het beslagje dat aan de roerkoning zit, zie post #14. Wat je hier op de foto ziet, noem ik servo armpje. Inderdaad ook van Sailsetc.

    Spatwater ben ik niet zo bang voor. Maar ik zie in mijn verbeelding het luik er al afvliegen...

    Wim
     
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Vanochtend het laagste tuig (#3) op de boot gezet, de bridle en de schoten op maat gemaakt.
    Alleen de dirk van de fok iets verlengen.
    Verder past alles prima.

    Zodra de regen stopt, de nummer 1 en 2 tuigen proefpassen.
    Deze tuigen hebben zijstagen, die een verlenger moeten krijgen om op de boot te kunnen werken.
    Lijkt geen groot probleem.

    Zal foto’s maken van deze tuigen op de boot, zodat jullie een indruk krijgen van het oppervlakteverschil.

    Eric was zo vriendelijk de foto rechtop onder dit bericht te zetten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank je Eric!
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    En het middelste tuig (#2)
    IMG_2996 nr2.JPG

    en het hoogste tuig (#1)
    IMG_2992 nr1.JPG


    De foto's komen nog steeds niet rechtop, ondanks vriendelijke adviezen....

    Hopelijk wil Eric me weer een dienst bewijzen?


    IMG_2993 (002) stag z bescherming.JPG IMG_3001 stag m bwscherming.JPG
    Hier de stagverlenging voor de nummer 1 en 2 tuigen.. Op de laatste foto met een stukje krimpkous ter gladde afwerking.

    Jammer is dat de zalingen eigenlijk te kort zijn voor dit schip..
    Mijn 10R is een stuk smaller dan de, naar huidige maatstaven, extreem brede Jubilee.
    Als ik er op let niet te veel zeil te voeren voor de heersende wind, zal het hopelijk wel gaan.

    Behalve schuren en lakken van romp, kiel, roer en dek is de boot klaar. Dit zijn klusjes voor warmer weer.

    Binnenkort proefvaren moet wel gaan lukken.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2019
    bram1324 vindt dit leuk.
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dit is de windvaan die Ard op zijn Jubilee heeft gebruikt. Hij was zo vriendelijk die aan mij te geven.
    Een fraai stukje techniek.



    CAABC380-710A-44C0-B4D6-CDE8180CC156.jpeg
     
  18. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    These were the days...;)
     
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ter afdichting van de kielbouten, worden platte rubberringen geplaatst onder de metalen ringen van post #30.
    Ik kon de goede ringen niet in de bouwmarkten vinden, dus die eind december vorig jaar in een webshop besteld.
    De shop had wat lange levertijden, zodat pas vandaag de proefvaart kon plaats vinden.

    XT2W7710klein.jpg XT2W7711klein.jpg XT2W7721klein.jpg XT2W7724klein.jpg

    De wind was 2-3 Bft en ik had het tuig #2 opgezet. Dit was precies goed.
    De boot laat zich heel mooi sturen en was met dit tuig goed in balans.

    Ze leek wel snel tegen haar topsnelheid te zitten. Bij een vlaag accelereert ze aanvankelijk, maar dan stopt dat vrij plotseling.
    Mogelijk is het dikke kielprofiel daar de oorzaak van?

    Na 1,5 uur varen, zat er 2 eierdopjes water in de boot. Lekt ze toch iets op de kielbouten, of komt er toch water door het luik?
    Omdat de electronica hoog in de boot is gemonteerd, had de lekkage geen gevolgen.

    Zoals gehoopt, bleek de boot goed te hanteren tijdens transport naar het water en in- en uit het water zetten.

    De proefvaart geeft vertrouwen om met hardere wind bv Bft 4-5 en het tuig #3 nog eens te testen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2019
    Zeiler vindt dit leuk.
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat de topsnelheid betreft... dit heeft alles te maken met de rompsnelheid en LWL. Ik kijk liever naar dit model dan een IOM, terwijl de IOM sneller zal zijn. Wat de elektronica betreft... persoonlijk vul ik alles met kogellagervet (servo, winch), zodat er nooit ook maar één druppel water in de behuizing kan komen. Dit doe ik voor zowel zeilboten, als rc speedboten. Ontvanger gaat in een gesealde ballon. Verloopstekkertjes ook waterdicht sealen (zijn beducht).

    Erg mooi resultaat!
     
    Ard vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina