Ombouw Jubilee naar RC

C59872BC-CADE-49A3-ADD2-6276CCFE4AE4.png
Een vraag voor de scheepsbouwkundigen of andere experts.
De foto hierboven laat zien dat de Jubilee behoorlijk helt (de kiel is bijna zichtbaar).
Toch steken nog vrij grote delen van de romp overhangen boven water uit.
Ik zou denken dat bij helling deze zouden moeten helpen de waterlijn nog verder te verlengen dan nu het geval is?
 
Laatst bewerkt:
Correct, hoe meer helling, hoe langer de waterlijn.

Zoals Jan (Pompebled) ook al heeft opgemerkt: Als je dit model refelmatig zeilt dit jaar, leer je het beter kennen en ga je verder finetunen. Die klassieke lijnen doen hun werk wel :).
 
Laatst bewerkt:
Wim,
Ook de spantvorm van de Jubilee is klassiek : onder water vrij V-vormig en daarboven recht omhoog.Bij helling verlies je aan de ene kant volume maar aan de andere zijde komt er dus weer volume bij.Al met al weinig verandering in diepgang .Anders dan bij je Highlander waar lang geleden de ontwerper Priest bewust van die klassieke spantvorm afweek met die royale ronde kim en het spant naar het dek toe flink toekneep ( de zgn tumblehome) en daarmee bereikte dat de waterlijn bij helling lekker lang bleef maar bovenal dat ook langsscheeps de balans goed bleef.Een facet dat vaak genegeerd wordt in die moderne modellen met die strijkijzervormen (sorry..;))Kijk nog maar eens naar de foto's die bij een van de laatste toertochten genomen werd van die boot bij een straffe wind.Maar, om met Cruyf te spreken : je ziet het pas als je het begrijpt
Ard
 
Dank voor jullie opmerkingen. Het klopt dat de Highlander A-klasse prachtig vaart. Eric heeft gelijk, tijdens de proefvaart heb ik de trim niet veranderd. Ga daar zeker aandacht aan geven.
Cruyf heeft altijd gelijk....:bye:
 
Laatst bewerkt:
Wat is ze zo mooi he Kim!

Tussen roer en kiel zie je een hoop water bewegen. Sommige Highlanders hebben daar een bustle tussen om dat tegen te gaan.
 
Die "rare" hekgolf wordt veroorzaakt door aan de hoge kant een kortere waterlijnlengte. Aan de lage kant is die lengte een stuk groter en vloeit het water veel beter af. Maximale snelheid kun je berekenen met de formule 4,5 x Wortel waterlijnlengte= snelheid in km/uur. Als voorbeeld, een schip met een waterlijnlengte van 9 meter heeft een theoretische rompsnelheid van 4,5 x 3 = 13,5. Reken voor de aardigheid maar eens uit scheelt door er een halve meter aan toe te voegen of er af te halen. Wat ook wel eens wil helpen tegen het scheef gaan is de schoot van het grootzeil iets losser te zetten. De spanning op het achterlijk kan ook problemen geven bij het optimaal los laten van de wind. Schoten zoveel vieren dat het achterlijk net begint te killen (klapperen). Dan weer een heel klein beetje aanhalen. Heeft me best wel even gekost om dat met een 1:1 zeilboot goed in de vingers te krijgen. Resultaat: minder helling en meer vaart. Sturen hoor je in hoofdzaak met de zeilen te doen. Zodra je roer uit het midden gaat begint die ook te remmen. Ja, ik weet dat je soms net te hoog aan de wind vaart om de boei aan de goede kant te kunnen ronden. Maar dat kost je dan wel snelheid. Gr. Klaas.
 
7520184E-6396-4E57-B74D-7DBF0F197243.jpeg
Vandaag leek het wel voorjaar, dus een paar uur schuurwerk gedaan. Buiten natuurlijk.

Na de waterlijn tot dekrand om de 10 cm te hebben opgemeten en vastgelegd, een helft van de romp kaalgeschuurd.

Ook de kiel kaalgeschuurd. Op de foto hierboven is het zilverkleurige deel het lood. Het houten deel is opgebouwd uit multiplex en is nog in prima conditie.
Ik ga hierna de kiel bekleden met een laagje glas of koolstof. Hierdoor zullen de steeds weer zichtbare naden tussen hout en lood hopelijk tot het verleden behoren.

Inderdaad zit er een gaatje in het lood. Waarschijnlijk veroorzaakt door een luchtbel tijdens het gieten.
 
4FFDE700-CE4D-447A-BCFE-E6C27F99E3C2.jpeg
D274ED0C-2BEB-424D-91BD-C7753086B07F.jpeg
78E9840E-9813-437A-ABC5-C9C1BA0316B0.jpeg
78E9840E-9813-437A-ABC5-C9C1BA0316B0.jpeg
Prachtig weer vandaag en dus het schuurwerk aan de romp afgemaakt. De jarenlange opslag en een aantal verhuizingen hebben de romp wat deukjes opgeleverd. Gelukkig niets ernstig, behalve op 1 plek, waar de latten wat ingedeukt zijn. Hier ga ik de romp aan de binnenzijde van een stukje koolstof/ epoxy voorzien.

Het dek is nog niet geheel klaar. Helaas is lak gebruikt die slecht hecht. Moet er dus allemaal eraf.
Het meeste is er nu afgekrabt, maar vergt nog wat schuurwerk.

Als dat klaar is ben ik van plan eerst een laagje met aceton verdunde epoxy aan te brengen. Deze laag dringt mooi in het red cedar. Dan een onverdunde laag epoxy. Daarna kan het onderwaterschip wit worden geschilderd en het bovenwaterschip en dek een aantal keren in de Epifanes bootlak. Steeds schuren natuurlijk.
 
Wauw! Erg indrukwekkend zo!

Ik schuur tegenwoordig alles nat en dat geeft een ongelofelijk mooi resultaat, dat lijkt me ook voor deze romp uitermate geschikt. De truc met verdunde epoxy ken ik niet, werkt verdunde lak niet net zo maar dan met behoud van kleur?

Veel succes!
 
Hallo Crispijn. Dank voor je reactie.

Op mijn Jubilee zat lak uit 1971, die deels slecht hechtte. Als je een plakbandje op de boot deed en lostrok, kwam de lak gedeeltelijk mee.
Voor mij was natschuren dan ook geen optie, want alles moest eraf.

Tijdens de opbouw van de nieuwe lagen zal ik eens nat proberen. Vroeger schuurden we altijd nat herinner ik me.

Al de boten die ik met red cedar gebouwd heb, zette ik een eerste laag met verdunde epoxy op. Het is dan net water en dringt mooi in het hout. Eigenlijk net zoals de eerste laag bij nieuw hout met grondverf, of verdunde glanslak wordt opgezet.
 
Wim, Als je toch aan de slag gaat met epoxy, waarom zet je er dan geen laagje keperdoek op? Dat geeft een veel betere bescherming tegen puntbelasting en je hebt nu de boel mooi glad en egaal van kleur. Toen ik in 1978 onderdelen van mijn 1:1 zeilboot in de blanke lak zette deed ik dat met Diaglass van Frencken. Eerste laag verdund met 20% terpentine en ingeschuurd met WP, volgende lagen steeds ingeschuurd met WP en afgestreken met plamuurmes. Laatse laag niet meer ingeschuurd. Zat als een huis en er is nooit iets los gekomen. In 17 jaar niets aan het binnenwerk hoeven doen. Buitenwerk elke 3 jaar dof schuren met WP en een nieuwe laag er op. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Klaas
Dank voor je aanbevelingen. Ik ben bekend met het laagje glas op de romp en heb dat een aantal malen toegepast.
Vooral bij houten boten waarmee ik wedstrijdzeilde. Want wedstrijdzeilen is soms/ vaak een contactsport..

Bij de Jubilee kies ik hier niet voor omdat ik er geen wedstrijd mee ga zeilen en ik heel voorzichtig ben met mijn boten.
In dit geval kies ik niet voor het extra werk van een glaslaagje.

Wim
 
Geen dank hoor Wim en succes met het restaureren van deze klassieker. Gr. Klaas.
 
Wim,
In het raam van de RC-verbouwing van mijn Jubilee enkele jaren geleden heb ik toen de oude (Valspar-) vernis/lak verwijderd .
Vervolgens de kale oregon pine huid behandeld met epoxy-injecteer en daarna alles afgelakt met Ruwa jachtlak.
Nog steeds als een zonnetje...
Ard
 

Bijlagen

  • DSCN6103.JPG
    DSCN6103.JPG
    470,1 KB · Weergaven: 327
Is ook mijn plan Ard. Jouw boot ziet er prachtig gelakt uit.
Alleen ben ik een fan van Epifanes. Nog uit mijn 1:1 houten boten tijd.
Vele lagen, vaak schuren....
 
83DC496B-0434-4B4A-8C68-F30F2ACC3C9C.jpeg
Het dek is kaal gehaald. Bleek een tijdrovende klus.Helaas moest ik, tegen mijn zin, ook afbijt gebruiken om de laatste resten lak te verwijderen.
Ben wel tevreden over het resultaat en zojuist de 1e laag verdunde epoxy opgezet.

Eerder deze week had ik ook op de romp de eerste laag aangebracht. Deze vanochtend vast geschuurd.

Nu lagen opbouwen...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top