Ombouw Marblehead naar RC

Nog wat proefstukjes gemaakt en daarbij het volgende geleerd;
-huishoud folie kan niet tegen polyesterhars, wel tegen epoxy. Polyesterhars lost de folie niet op, maar de folie blijft niet strak zitten, het bobbelt op.
-kleurstof toevoegen zorgt voor een dunnere hars, eigenlijk te dun
-zwart carbon en kleurstof is zinloos. De malkant wordt een beetje wit, de buitenkant (de luchtkant) blijft zwart, zie de foto's.

Ik denk dat het als laatste gekleurde laag over een droog oppervlak wel werkt, moet ik nog proberen. Maar spuitverven lijkt een betere oplossing.

Blij dat ik dat geprobeerd heb.

Bijlagen

• carbon en expoxy met witte kleurstof  luchtkant.jpg
    carbon en expoxy met witte kleurstof luchtkant.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 261
  • carbon en expoxy met witte kleurstof malkant.jpg
    carbon en expoxy met witte kleurstof malkant.jpg
    149,6 KB · Weergaven: 283
Eindelijk,mooi weer, en alles stond klaar. Boot aan het draaispit en de conversie van wit naar zwart kon beginnen.
Het plastic (als loslaat filie) ging uiteindelijk goed met nauwelijks plooitjes. Gelukkig goedkoop spul, Er is het nodige weggegooid.
Drie lagen, carbo 200 gr/m2 dan carbon 90 gr/m2 en dan glas 80 gr/m2. Ging keurig, alleen het epoxy werd wat snel stroperig,. Uiteindelijk 3 keer epoxy gemengd.
Ik ben wel bang dat het gewicht wat meer is dat gehoopt.
Nu lekker laten uitharden.

Bijlagen

• 20160714_153233.jpg
    20160714_153233.jpg
    175,1 KB · Weergaven: 276
  • 20160714_165657.jpg
    20160714_165657.jpg
    225,6 KB · Weergaven: 276
Laatst bewerkt:
3 X 200 gr kan het geloven dat dit een beetje zwaar is , heb nog een romp gebouwd van 165 cm met 2 lagen glas 80 gr met 10 mm polyuretaanschuim er tussen.

Isola2, tja, hangt er van af hoe je het (wil) lezen, lees hetnog eens aub.
3 lagen:
1ste: 200 gr/m2 carbon
2de : 90 gr /m2 carbon
3de: 80 gr glas weefsel
De laaste hielp goed om een glad geheel te krijgen en is mede om middels schuren een gladde romp te realiseren.

inmiddels wat voortgang geboekt.
de romp eerst goed geschuurd zodag de buitenkant glad was. Dat houdt in dat jee een gedeelte van de glasmat weer kwijt bent. Daarna met epoxy een laagje als verf en weer schuren. Toen de pinholes nog wegwerken.
Ik kreeg daar goed advies over, maar ik had wat twijfels, Dus toch maar Polyservice gevraagd. Eerst gewezen op duur spul (2*1 liter, waarvan je maar weinig nodig hebt), daarna een goedkopere variant PU hards polyuretaan PS101. Erg dun stinkspul. droogt als een gek!. Niet bij warm weer doen. Meerdere lagen erop en dat heeft blijkbaar gewerkt. Hoewel ik nog steeds putjes heb. Ik weet niet of ze door en door zijn. Het schuren van deze lagen is zeer moeizaam omdat het erg hard is. Het is bedoelt als slijtvaste laag!. Ik krijg de indruk dat epoxy er niet zo goed op houdt. Daar moet je dus rekening meehouden.
Vandaag de laatste laag erop toen het windstil was en nog niet zo warm. Door het lakken krijg je wel weer mooi de carbon weefsel structuur te zien. Door het schuren was dat weg.

Net een zwarte glimmende aal!

20160722_085052.jpg

Mooi Joost
Heb je er veel gewicht opgekwast, of ga je dat er weer afschuren?

Dat spul is erg dun, dus er zit niet veel op. Eerst 3 lagen op een zonnige dag, dan schuren en een laatste laag. Echter omdat dit maar 1 component is verdampt er wat. Toen het droog was zag het er nog steeds mooi en glad uit, maar blijkbaar ging het verdampen verder. Nu zie je de schuurgroefjes een beetje. Ik had eerst 150, toen 320 en daarna met korrel 600 gedaan. Blijkbaar moet je toch heel secuur te werk gaan zodat de diepere groeven weg zijn.
Enerzijds wil ik verder en heb ik nu een zeer acceptabele en krasvaste laag. Anderzijds als ik nog wil schuren gaat dat nu, met de romp nog om de mal, het best.

Joost

joost je heb het over korel 600,dat lijkt mij behoorlijk grof,als ik mijn laatste lak laag nog wat wil schuren .voor de blanke lak gespoten wordt gebruik ik waterproof 2500,dat kan droog of nat,maar mischien is er een rede voor de 600 die je gebruikt.
ik wil je wel complimenteren ,kerel wat een prachtige lijn zit er in die romp schitterend gewoon.vgr tonsr

Idee zou kunnen zijn om nu te stoppen met schuren.
Dan romp afplakken met tape, bv Tesa papier tape, ter bescherming.
Dan afbouwen en dan steeds fijner schuren tot je tevreden bent, gevolgd door polijsten.

Ton en Wim,
Dank voor de suggesties, enTon, voor het compliment.
Jullie hebben wel gelijk denk ik aangaande de korrel. Het is erg dunne lak en als hij droogt nog dunner dus. Dan zie je elk groefje.
Korrel 2500, superfijn , ik heb wel 2000.
Wordt vervolgt.

Kijk eens naar korrel 1200 dit wordt gebruikt bij de auto spuiters
Je heb voor de laatste laag ook een schuurpasta niet uit de groene blikken maar een ander merk dat grijs is
De Carbon 200 en 90 gr met het glas mat om alles glad te schuren is mooi je heb dan na een tijdje wel een harde romp
Bij ons in de Ver is een man die een MM rompje heeft gemaakt van 2 laagjes glad keper geweven en dat vacuum getrokken ik stond daar versteld van hoe stevig dit rompje is geworden

Eindelijk, na ca 6 weken de onthulling. Vandaag de romp op dek niveau opengezaagd, met een klein diamantzaagje in een Lidl inval cirkelzaag. Nu moetsen de plankjes eruit. De plankjes waaren verlijmd met dotjes fotolijm en dat liet gemakkelijk weer los. Schroevendraaier , beitel en plamuur mes als hulpmiddel. Eerst niet helemaal, voor nog een stukje niet.

Maar toen kregen we (ik had hulp) de plankjes er niet uit. Dus toen maar helemaal door gezaagd tot de neus en toen ging het makkelijk. Nadat de middelste 4 plankjes van 6 mm eruit waren kon de rest als een geheel eruit gehaald worden. (is nog zeer bruikaar voor wie wil)

Het gewicht nu is 352 gr. Dit is inclusief dek, maar nog zonder eindschotjes, zonder luik, zonder fin-mast box, zonder lokale roer versterking, , zonder fundatie RC spul. Mijn schatting op basis van een proefstukje was 325 gr.

Als ik reken met een huidoppervlak van 0.44 m2 (Delftship) en dan carbon + epoxy - (200gr/m2+90gr/m2) * 2 (voor epoxy) - kom ik op 255 gr. Echter daarna nog glasweefsel (weer weggeschuurd gedeeltelijk) en nog wat dunne laagjes lak. Achteraf had het lichter gekund, bv 2 laagjes van 90 gr/m2 waarbij de laatste als schuurlaag gebruikt wordt.

En de midden naad moet natuurlijk weer gehecht worden wat weer extra gewicht geeft..

Ik had op minder gehoopt, maar dit is voor een eerste carbon boot OK. De romp is trouwens vrij stijf. Komt waarschijnlijk mede door de ronde vorm.

De wand dikte is ca 0.66 mm.

Het zwaartepunt van de huid klopt goed met Delftship, 61 cm vanaf de achterkant.

De romp liet overigens erg makkelijk los van de verpakkings folie die om de MDF mal zat.
Nu maar hopen dat de pinholes echt dicht zijn.

Wordt vervolgd!

20160730_093813.jpg
afzagen dummy kontje
20160730_095231.jpg
inzagen dek en luik
20160730_100526.jpg
los wrikken midden plankjes
20160730_104135.jpg
uithalen middel plank
20160730_104616.jpg
restanten mal
20160730_104706.jpg
lichtgewicht!
20160730_104737.jpg

Bijlagen

• 20160730_103036.jpg
    20160730_103036.jpg
    311,2 KB · Weergaven: 271
Kijk eens naar korrel 1200 dit wordt gebruikt bij de auto spuiters
Je heb voor de laatste laag ook een schuurpasta niet uit de groene blikken maar een ander merk dat grijs is
De Carbon 200 en 90 gr met het glas mat om alles glad te schuren is mooi je heb dan na een tijdje wel een harde romp
Bij ons in de Ver is een man die een MM rompje heeft gemaakt van 2 laagjes glad keper geweven en dat vacuum getrokken ik stond daar versteld van hoe stevig dit rompje is geworden

Tom,
waar haal je dat schuurspul vandaan . Groene blikken ? grijs spul ? kan je iets duidelijker zijn. ?

Ik begreep overigens dat Micromagic een verplichte Graupner koop boot was. Mag je wel zelf een rompje maken ?

Ik kan wel bevestigen dat 200+90 gr.m2 een stijf geheel geeft. Mogenl;ijk dat ik lichter had kunnen gaan , 2*90gr/m2 ? Ligt mede aan de rompvorm, veel of weinig ronding. Zie mijn relaas hierboven.

Ziet er goed uit Joost! Weer een stap verder.Leuk dat je iedereen inzage geeft in zo'n bijzondere bouwmethode...
Ard

Back