update 10 aug:aluminium pijp erbij
Voor de technisch geinteresseerden. Het gaat over gebruik van carbon pijp voor de mast. Er zijn diverse leveranciers zoals Carbon Winkel, Vlieger winkel in Schiedam en Grahan Bantock. Van Graham heb ik helaas geen pijp. Wel hebben we (met Wim Bakker) een simpele vergelijking gedaan met de pijpen van de Carbon winkel, zie #191 van dit draadje.
Ik heb ook mjn oude aluminium mast erbij gedaan ter vergelijking
Wel even volhouden met lezen
Bijgaand een grafiek waarmee de doorbuiging bij een 2 punts oplegging bepaald kan worden. De betekenis van de X-as waarden is als volgt:
C carbon winkel
P gepultreerd (vezels in langsrichting)
X, cross lay van de vezels
V Vlieger winkel
E Exel type pijp
Alu aluminium
dan 2 getallen, zijnde de uitwendige en inwendige diameter.
Bij kleine afwijkingen heb ik de gespecificeerde waarden genomen.
Meer doorbuiging (hogere "C" factor) betekent dus minder stijf.
Wat we zien is dat voor bijna alle pijpen de factor die je moet gebruiken ongeveer gelijk is. Verschillen komen mogenlijk ook door wat kleine verschillen tussen de gespecificeerde en werkelijke diameters, en de wijze waarom de doorbuiging gemeten is.
Die met de cross lay valt uit de toon hetgeen komt omdat de vezels niet in langsrichting liggen maar schuin.
Ergo, een stijve pijp krijg je nietzozeer door bij de Carbon Winkel of Vliegerwinkel te shoppen. We weten wel dat Graham B stijvere pijpen heeft.
Bedenk wel dat de Exel pijpen van de vliegerwinkel een wanddikte hebben van 1.m mm.
Wat van belang is is dus het traagheids moment uitgedrukt als uitwendige diameter tot de 4de macht minus de inwendige diameter tot de 4de macht. Dit wordt in het tweede plaatje gegeven. Puur de wanddikte van 1 naar 1.5 mm verhogen bij dezelfde uitwendige diamter geeft niet een 1.5 maal hogere stijfheid. Dit omdat je materiaal aan de binnenkant toevoegd hetgeen minder efficient is.
Tot slot een plaatje met de gewichten per meter van de twee soorten pijp. Het soortelijk gewicht is bepaald door de pijpen te wegen. Grappig is dat het soortelijk gewicht van Exel wat lager is dan van de Carbon Winkel.
De aluminium pijp is qua stijfheid ongeveer 50% van de vergelijkbare carbon pijp met dezelfde diameters. En dat terwijl het gewicht bijna 2* zo veel is!
Awel, laten we eens kijken. We willen een pijp die vergelijkbaar is aan die van Graham B, 14-12 mm. Voor de gepultreerde pijp 14-12 mm is het "traagheidsmoment" ca 17500. Dus , zie #191 van dit draadje, als we Graham's pijp willen simuleren met een pijp van Carbonwinkel of de vliegerwinkel, dan moeten we naar ca 2*17500=35000 gaan. Dit geeft een pijp van ca 16-13 mm. Wel erg groot en dus een stukje zwaarder, hoewel dat wel meevalt. Maar bedenk wel dat dat gewicht hoog zit!
Voor kleinere diameters kunnen we op dezelfde manier te werk gaan.
Conclusie
1 GB pijpen zijn moeilijk te evenaren
2 Andere pijpen kunnen, ten koste van meer windvang door de grotere diameter en meer gewicht.
Tot slot:
Een lichtere mast is natuurlijk ook te bereiken door niet ongestaagd te gaan

Echter de mogenlijkheid van een swingrig vervalt dan hoewel een gestaagd swingrig ook moet kunnen

Ja, ik weet dat stagen niet zo gewenst zijn ivm aanvaringen.
Als je de oude alu mast wil maken met carbon, dan zou een CW pijp van zeg 12-10 mm daar goed voor zijn. Zeker als je hem niet op het dek zet maar door laat lopen tot de kiel zodat hij als het ware ingeklemd is. Interessante optie! Lichtere mast, extra stagen met wat extra wind weerstand.....
Joost vs
Bekijk bijlage 215818