Ombouw Marblehead naar RC

ik ben erg benieuwd naar wat het gaat worden,hoe ga je dit dan uithollen,er van uit gaande dat het de stapel methode is,of ga je dit frezen met een boven vrees.vgr tonsr
 
Vind dit een foute methode om een mal te maken, je kan veel nauwkeuriger en met minder werk een mal maken met spanten en latten.
Ook spanten met de tussenruimtes opgevuld met schuim dat kan.
Maar latten op spanten werkt prettiger en nauwkeuriger.
 
Beste Ton: een bovenfrees vraagt vrijwel altijd om een geleiding , dus dat gaat met zo'n gevormde boot , waar zelfs veel dekrondte in zit ,sowieso niet werken.

Isola (beste Renee) :
Een plank-on-frame model nauwkeuriger?Misschien als je het delftship model numeriek goed kan corrigeren voor de dikte van de latjes, vervolgens je spanten of mallen numeriek laat snijden (ook met schuinte in voor- en achterschip?)mits de mallen haarzuiver t.o.v. hartschip staan ,
je latjes symmetrisch aanbrengt en daarna opwerkt.Kortom ook bij deze bouwwijze voldoende variabelen die onnauwkeurigheden veroorzaken waardoor bijvoorbeeld niet alle latjes naadloos op de mallen liggen etc .
Genoeg foto's in andere 'draadjes' gezien dat het bouwen van een strokend 'plank-on-frame-model' toch heel moeilijk is en menigeen bij deze bouwwijze niet ontkomt aan het royaal gebruik van plamuur...;)
Ard
 
Beste Ard, je kiest natuurlijk zelf wat je het gemakkelijkste vind, maar om zo een blok model juist te krijgen heb je uitwendige mallen van de spanten nodig om het schaven te controleren.
 
Klopt, maar die hoef je niet te corrigeren voor de huiddikte en kan je ook numeriek laten snijden.Daarna wordt het schaven en vijlen etc.
Enfin , we blijven nieuwsgierig hoe Joost deze 'allrounder' denkt te gaan bouwen..;);)
Ik denk dat alle opbouwende opmerkingen welkom zijn, aan hem om de bruikbare eruit te vissen.

Ard
 
mensen ik ben zeer benieuwd ,dit is toch denk ik niet zo maar in de vorm krijgen zonder erg veel schuurwerk zeker om het secuur te doen zonder die berg plamuur te gebruiken
ik denk dan aan schuurmachine eerst ruw en dan steeds fijner of met de blokschaaf ?vgr tonsr
 
Met stapelbouw kun je juist een hele mooie romp krijgen. Als de plakken juist zijn uitgezaagd en juist op elkaar gelijmd dan is het schuren tot de groeven bijna weg zijn en dan met de hand verder glad maken. Ik heb al wat rompen zo gebouwd en weet er wel meer en die zijn heel mooi geworden. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen veel dank voor de reacties.
Inderdaad plankjes.
Frezen heb ik wel bekeken omdat een kennis een frees heeft. Echter de ronde vorm is last omdat naar onderen toe de vorm weer smaller wordt. Omdraaien kan, maar blijft lastig.
De plankjes zijn volgende "vertikalen" gemaakt door door uit te snijden met een laser uit 6 (ca!, opmeten !) mm MDF. In Delftship kan je mooi de exacte afstand specificeren. De stapjes moeten dus nog weg gehaald worden wat ik met een schuur machine en hand nabewerking ga doen. Dus niet opvullen zoals door sommigen gesuggereerd.

De plankjes zitten nu aan elkaar waarbij ik goed moest opletten dat ze netjes op elkaar zitten. Werken met pasgaten en pennen werkt goed mits je de pennen eerst op een vlak (echt vlak!) stuk hout zet. Het moet wel stevig zijn want je gaat met lijmklemmen werken, althans dat heb ik gedaan (schroeven kon ook). Gelukkig had ik een robuuste stalen rij ("lineal") die ik nu goed kon gebruiken. Zonder dat was het minder netjes. Een houten balk is wat mij betreft niet recht en niet stevig genoeg.
Achteraf goed dat ik niet dunner MDF heb genomen omdat 6 mm toch flexibel is. Dus steeds kijken en controleren. Pennen loodrecht op de plankjes zowel langs als dwars. Dus geen sneldrogende lijm gebruiken.
Vervolgens wat Keesdemol zegt, schuren en met de hand echt mooi maken. Als alles netjes is, dan losmiddel of iets anders en de "mal" bekleden met carbon (200+90 gr/m2) en een eindlaagje glas weefsel.

De door mij gebruikte methode is in hoge mate ingegeven door rond te kijken, vragen en naar suggesties van anderen te luisteren.

De vraag, die overigens nog niet echt gesteld is, hoe ik de plankjes uit de vorm haal beantwoord ik later (om de spanning erin te houden, ook voor mezelf).

Ik besef me dat ik er nog lang niet ben, alleen een hol omhulsel is niet genoeg.

Joost
 
vandaag 1 helft geschuurd. eerst geprobeer met een excentrische ronde schuurmachine, maar de bandschuurmachine met snelheidsregelaar werkte beter. Als je secuur tot de randjes schuurt strookt het prima. Omdat tijdens het laseren de randen van de MDF platen zwart worden kan je goed zien hoe ver je bent.
Helaas was ik tussen 2 plankjes de lijm vergeten dus het pakket viel in 2 delen uit elkaar toen ik het van de plank haalde om het om te draaien. Ok weer lijmen. Morgen verder.

Groet,
Joost
 

Bijlagen

  • IMG_3471.JPG
    IMG_3471.JPG
    286 KB · Weergaven: 387
Bram,
dank je wel voor de stimulerende reactie. Dit is wel wat anders dan een VO model!
Dat komt in hoge mate door twee factoren. ten eerst de regls, lengte limiet maar ook een erg grote toelaatbare diepgang bij de Marblehead klasse. Lengte max 129 cm, diepgang -op een bepaalde manier gemeten- max ca 70 cm, maar dat doet niemand voorzover ik weet.
Ten tweede is de verhouding tussen wrijvingsweerstand en golfmakende weerstand op model schaal anders (wrijving is relatief meer) Daardoor is klein nat oppervlak voordelig, hetgeen in een tamenlijk ronde spantvorm resulteerd.
Ik vindt een VO romp overigens wel mooi!

Het is op de foto moeilijk te zien, maar ik was blij dat het schuren en netjes volgen van de zwarte laserlijntjes tot een mooi resultaat heeft geleid. Lang leve Delftship.
Nu de andere kant nog.
Joost
 
Inmiddels wat verder.
Toch maar grondverf en wat plamuur. Niet omdat er wat fout ging maar omdat MDF toch wel wat zacht is. Moeilijk om het glad te krijgen.
Mogenlijk al bekent, maar plamuur op een ronde vorm gaat mooi met een plastic (betaal) kaartje. Kan je in de vorm gebogen houden.
De gaten van de paspennen opgevuld met kleine dopjes.
Binnenkort met carbon aan de slag.
 

Bijlagen

  • Witte banaan.jpg
    Witte banaan.jpg
    293,3 KB · Weergaven: 363
Weer een stapje verder. drogen van verf kost tijd !

Zoek de verschillen, oud (blauw) en nieuw(wit)

:)
Joost
 

Bijlagen

  • Oud en neiuw.jpg
    Oud en neiuw.jpg
    212,1 KB · Weergaven: 355
Gras moet je zo nu en dan maaien, ander groeit het er wel over.Die blauwe is wat zwaarder dan de witte. De blauwe is meer een platte (planerende) vorm terwijl de witte een smalle is met een langere kiel. Nu we zonder spinnaker varen is het planeren minder van belang, een klein nat oppervlak wel.
Overigens is op de foto niet te zien dat de witte nog geschuurd moet worden maar dan moet de verf wel schuurbaar zijn. Van een afstand OK, van dichtbij : heeft nog wat aandacht nodig.
Binnenkort meer informatie.
 
Klopt, MDF is heel gevoelig voor vocht.
Zelfs veranderingen in de relatieve luchtvochtigheid hebben invloed.
We hadden eens een CNC gefreesde plug van MDF. Vele uren spuiten, droog schuren, spuiten, polijsten. Barsten in de mooie verf door werken van de opbouwdelen van de plug.
Vlot werken is de boodschap, zodat de plug zsm niet meer nodig is.
 
Hoera, carbon etc is binnen, dus spoedig echt beginnen. Ondertussen :
-malletjes gemaakt voor de inwendige structuren
-gexperimenteerd met proefstukjes
-gexperimenteerd met inpak/huishoudfolie als los laag (werkt goed overigens)
-naar Open NK Marblehead geweest en weer wat geleerd. Was ook amusant!
-nog wat andere zaken niet modelbootjes gerelateerd
 
Back
Top