Ombouw Marblehead naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 18 dec 2015.

  1. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weer een stukje verder. Na wat gepuzzel aangaande gewichten en langsligging van het zwaartepunt toch de zaag in de romp om de uitsparingen voor de mast/vin box te maken.
    Tevens gaten in het dek naast de box om erbij te kunnen voor het vastzetten en om de oogjes voor de zijstagen vast te epoxyen. De twee oogjes aan bb zie je op de foto. Het grote rechthoekige gat is voor een conventioneel tuig. Dat kleine gat voor een toekomstig swing rig.
    De vin is ook te zien rechts achter het mastgat. De box loopt door het dek zodat ik het van boven vast kan zetten. Onderdeks is extreem lastig bij deze vorm.
    De gaten zijn met een "Proxxon" met een diamant schijfje gemaakt. Dat werkte mooi.
    Voor de box zit nog wat extra uitsparing omdat ik anders de box er niet in kreeg.
    Heel in het begin heb ik de mal op de hartlijn voorzien van spijkers. Zowel onder als boven gaf dat dus kleine gaatjes in de romp. Dat werkte goed om nu de vin uit te lijnen. Om de uitlijning te controleren heb ik een 4 mm stokje gestoken door een gaatje boven en onder. Eigenlijk werkte het gebruik van de hartlijn prima.
    Nu vastzetten en verder met de "banaan".
    Gewicht is nu ca 480 gr.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bram1324 vindt dit leuk.
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Joost,
    Goed te lezen dat er schot , ik bedoel ook voortgang, inzit..
    Ard
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee er zit geen schot in, Ik aarzel wat met betrekking tot een schot ter plekke van de mast. Immers de (gestaagde) mast drukt naar beneden en het loefstag strekt omhoog. Ik heb nu alleen extra versterking bij de huid van kiel tot stag aangrijping. Een soort zwaar spant. Dat moet dus deze krachten verdelen.
    Die kracht kan aanzienlijk zijn. Een schatting, 30 graden scheef, lood 3.6 kg, ca 60 cm onder de waterlijn. Dat geeft dus een arm van ca 30 cm. Aangrijping stag ca 9 cm uit de hartlijn.
    3.6*30/9= 12 kg
    bij vlagen of nog meer helling wordt dit nog meer.
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met een simpele opzet het geheel getest. Lood (ca 1.5 kg) op het einde van de vin en via de mastbox een moment erop zetten (alsof er een gestaagde mast opzit) de romp 90 graden gedraaid. Dat leverde nogal een vervorming van de romp op. Zeer onbevredigend. Daar waar het stag aangrijpt trek je de huid omhoog.

    Dus na wat overleg met Ard, een schotje voor bakboord en stuurboord gemaakt. Die schotjes zijn een van 2*93 gr/m2 en een van 93+200 gr/m2 beide aan de bovenkant voorzien van een half pultruded carbon pijpje om de druk kracht op te vangen, zie foto.
    1 schotje weegt ca 4.5 gr. Echter de benodigde lijm (verdikte epoxy) is wat meer.

    Een schotje erin gelijmd met dikke epoxy en getest zonder zijstag en met zijstag. Nu geen enkel probleem ook niet met 3 kg en dan 90 graden helling. Zonder zijstag is er nog wat vervorming maar dat komt meer doordat mast en vin ten opzichte van elkaar wat verschoven zijn in langsrichting.Je krijgt dan wat torsie hetgeen door de box en door de huid opgevangen moet worden.

    Overigens geven de schotjes wel een hard punt in de huid. Dat geeft wat meer kans op een gat bij een aanvaring. Aan de ander kant heb je nu een 2 compartiment schip.

    Nu het andere schotje erin en verder afmaken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Goed gedaan Joost, alles bij elkaar biedt dit forum heel wat leerzaams voor zelfbouwers!
    Ard
     
  6. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    De romp begint nu aardig gereed te komen
    Een fundatie voor de RC soullen erin gezet. Een stukje rechtsreeks aan de vin box. De andere (achter) aan de huid geplakt. Door de flexibiliteit van de huid zit daar wel wat beweging in. Eigenlijk moet je dat dus aan het dekgedeelte doen ?
    Al dat geplak zorgt wel voor extra gewicht Zo heb je voor de schotjes ca 16 gr lijm nodig om 1 schotje van ca 4.5 gr vast te zetten. Volgende keer echt anders doen. Bv door een geintegreerde constructie met carbon direct van dek naar SB stag aangrijping dan naar de kile, onder de mastbox door , weer naar BB stag en dan weer naar het dek. Zal zomaar 50 gr kunnen schelen. Verder vraag ik me af of je de vin/mastbox ook met carbon had kunnen vastzetten zoals ik dat bij de fok heb gedaan.
    De foto geeft de fundatie delen aan voor het rc spul.

    Ik zit nu op een geschat totaal gewicht van 4666 gr, waarbij ik voor de onderwaterdelen (vin, lood, roer) het onderwater gewicht heb genomen. Dit is iets meer dat mijn doelstelling, maar de vin is eigenlijk (voorlopig) te zwaar omdat hij van massief epoxy plaat is.

    Als je bedenkt dat de romp van de mal 353 gr woog en nu 586, dan is er aardig wat bijgekomen.

    Even ter vergelijking... de oude blauwe boot weegt bij een ongeveer gelijke uitrusting ca 1900 gr.
    Meestal wordt iets zwaarder als het ouder wordt, maar in dit geval..nee.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 jan 2017
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vandaag een omgekeerde test gedaan. Bootje gevuld met water om te kijken of hij(zij ?) waterdicht is. Nee nog niet 100%. Bij de aansluiting vinbox met keil-huid een vrij groot (en gelukkig zichtbaar) lek, en dan nog wat "pinholes". Die laatste zijn het lastigst te lokaliseren. Beter nu dan straks.

    Overigens lastig werken met dit koude weer.
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Zijn die scheurtjes tpv de vinbox-bodem soms veroorzaakt door je sterktetest?
    Het weer dwingt mij ook , in nauw overleg met de ega , de boot in de huiskamer te lakken;)
     
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee, de lekkage bij de vin box is het gevolg van niet goed afgedicht. Het zit net aan de overgang vin box en mastbox.
    jeetje in de huiskamer lakken ? Kost je een etentje.
    (ik heb een keer in huis met spuitverf gewerkt. Nooit meer doen!, je krijgt in huis een nevel, die je overigens weer makkelijk weg kan halen. Is al droog voordat het op de grond ligt)
     
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ha, ha
    Heb tot zo'n 5 jaar geleden altijd boten op de eetkamertafel gebouwd.
    Niet te geloven hoeveel stof dat genereert. Heb zelfs een paar keer lood gesmolten op het fornuis.
    Inmiddels is mij de botenbouw verboden. Reparaties ok, maar niet vijlen, schuren, verven, spuiten en lood smelten in huis. Lijmen, met epoxy, mag.
    Ben nu gedwongen boten te kopen omdat ik in schuur/ garage geen goede bouwplek kan inrichten.:weetnie:
     
  11. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ja Wim
    Ik heb wel eens een bootje gespoten in de schuur Groen natuurlijk na een tijdje pakt mijn vrouw haar fiets zat hij helemaal onder de groene verf
    En Wim weet hoe ze is
    Schuren en lijmen en reparaties kan ik mooi op mijn zolder doen deze is 4x4 m en heb ik een vuile kant en een schone kant ik heb mijn werk plek zo gemaakt dat ik een U heb
    Het is zo dat ik 2 maal per jaar gaat opruimen en schuren en zagen even de stofzuiger er over
    Want anders wordt het net het huis van male Pietje en niemand mag wat opruimen want dan weet je het niet meer te vinden
     
  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    LUIK
    Toch nog maar een foto voor het luik hierbij gedaan. was wel een gepruts om het licht te krijgen en toch stijf.

    PINHOLES
    Toch nog even over pinholes.
    Daar had ik dus last van. Bij het inwendig vullen van de romp druppelde er toch hier en daar wat water uit.
    Als ik van binnen met een zaklamp in de romp scheen leek het van de buitenkant wel een sterrenhemel. Allemaal kleine lichtjes. Echter die geven niet noodzakelijkerwijze gaatjes aan. De meeste gaatjes zitten vol met doorzichtig epoxy.

    Ik heb daarom de volgende suggestie:
    gebruik wat kleurstof, bv zwart of rood (geen wit) in de epoxy. Als je nu met een zaklamp erop schijnt dan kleuren de "niet" gaatjes en de echte gaatjes blijven wit.
    Ik weet niet of het echt werkt, maar het is het proberen waard.
    Mijn ervaring is dat je met een zwarte romp (carbon) de kleurstof niet ziet aan de buitenkant, mits je weinig gebruikt.

    KIEL VIN
    Inmiddels 1 helft van de vin mal gemaakt. gelcoat+2* 150 gr glas +3*300 gr glas. Nu geduld en dan de andere kant.
    Dat ik dit doe is omdat dit epoxy vin die ik nu heb eigenlijk een vorm is voor een mal. De achterkant is te breed en moet dus nog wat bijgewerkt worden. In een later stadium ga ik de mal gebruiken om in plaats van een epoxy fin (die wel erg mooi is) een carbon vin te gebruiken (is veel stijver).
    Jammer dat het nu zo koud is brrr
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Luik.jpg
      Luik.jpg
      Bestandsgrootte:
      124,9 KB
      Weergaven:
      244
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vandaag de mal van de kielvin los gehaald. Het origineel was bedoeld voor een mal met wat extra marge achterin. Liet prima los, lang leve de lossings wax.
    De mal opbouw is per kant :
    gelcoat ,
    dan 2* 150 gr /m2 glas
    en dan 3* 300 gr/m2 glas.

    Er zitten wel luchtbelletjes in, maar dat zit onder de gelcoat.

    In het verleden gebruikte ik geen gelcoat (en ook geen rollertje). Maar dat blijkt toch erg goed te werken.
    Grappig is dat de tekening in het origineel (van de laagjes epoxy/glas) ook in de mal te zien is, zie de detail foto, Het is niet te voelen.

    Voor de vin weet ik het nog niet. Gelcoat voegt onnodig gewicht toe, is ook vrij dik spul. Alleen epoxy en carbon geeft weer pinholes.

    Heeft iemand suggesties voor de eerste laag aan te brengen in de mal ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    :bye:
    Hoi,er is wel een mogelijkheid en dat is blanke lak als eerste in de mal spuiten,wel 2 k lak gebruiken.Als dit zo goed als droog is beginnen met de epoxy/glas laag enz,suc6 Grtz Bel10:bye::bye:
     
  15. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bel10,
    dank voor je suggestie . dat kan ik mooi proberen op een afval stukje en wat restant epoxy (je houd altijd wat over)
     
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    voor de geinteresseerden bijgaand een tekening en een foto van hoe ik een verzonken luikje heb gemaakt van een dopje van een flesje.
    Het lastigst is het maken van het (carbon)kokertje, maar mogenlijk dat je nog ergens een rond houtje hebt liggen van de goede maat. Een WC rol of keukenrol koker zou ook kunnen dienen als mal. Bedekken met plastic(keuken) folie!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nog wat informatie, nu aangaande de mast. Ik hoorde vandaag dat ARD, die bezig is met een concurerend ontwerp, SPETTER, inmiddels gezeild heeft, dus ik moet in een hogere versnelling.
    Nu het beslag op de mast. Beslag is een groot woord want het is veel carbon, geen bandjes etc. Ik dacht het zo eens te proberen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    De eindspurt......
    Vandaag ,maar alles nogeens gewogen. Ik kom nu op 5462 gr. dat is met een loodje van 3640 gr
    Het volume van aleen de romp, zonder lood, zonder vin, zonder roer is 4848 gr.
    Dit is wel wat zwaarder dan gepland. Echter de vin (massief epoxy plaat voorlopig) is ca 250 gr te zwaar. Het lood kon ook wel wat minder. Het tuig is ook wat meer( ca 60 gr) dan normaal omdat ik standaard pijpen gebruik en niet de extra stijve van Bantock. Mijn pijpen zijn 1,5 mm dik ipv 1 mm. Gewicht met 3600 gr lood zou ca 400 gr minder kunnen .
    Zoals gebruikelijk komt er bij het afbouwen van een kale romp extra pondjes bij :).
    Voorlopig even zo laten

    Voor een vergelijking:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-marblehead-naar-rc.237053/page-9. De tabel is later aangepast, bijgaand de gecorrigeerde:

    Untitled.jpg
     
  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Joost,
    Ik kom met Spetter op de volgende gewichten :
    Vin met bulb 3800 gr.
    Romp met roer, servo's en accu 1480 gr.
    Moet tuigje nog wegen, fittings aan het repareren na de eerste trial..
    Dat belooft wat....maar het gaat eerst weer vriezen, dus nog even geduld:)
    Ard
     
  20. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost

    Het schiet op dus...

    Inmiddels hoor ik dat vele Quarks heel goed met 3200 gram lood varen, met een 3 cm langere kielvin. Ga ik in 2017 ook proberen.
     

Deel Deze Pagina