Ombouw Marblehead naar RC

Fleetwood met wind is spectakel,
De sfeer is heel familiar, veel meer betrokken op elkaar bij het zeilen dan bij het radiozeilen.

De vaan A nats zijn dit jaar in Gosport, begin Augustus, week lang.
Wellicht een reisje waard.
 
Als ik het mij goed kan terug halen kon je ook de vaan grootte veranderen in de hoogte
Want er waren zeilers die een kistje hadden met verschillende oppervlaktes
Ik weet nog dat Alex een M klasse had met een knik in de romp wat nu de moderne M boten ook hebben
Gr Tom
Tom,
Ik had per schip maar 1 windvaan blad. Ik kan me niet herinneren of er waren met meerdere bladen. mogenlijk dat dat dan reserve bladen waren.
Bedoel je Alexander Verheus met Alex ?. Zo ja: hij had dezelfde Marblehead zoals ik die hierboven laat zien. Het was ons gezamenlijke ontwerp. Hij suggereerde dat hij de mal voor de romp nog heeft. De kielmal is helaas naar het grof vuil.
 
Joost, is een idee, kunnen we carpoolen wanneer er volgend jaar de M nats gevaren worden....

Ik heb ondertussen ook meerdere feathers (bladen) bij mijn A vaan.
Nu 2 jaar terug liep iemand tegen de vaan aan bij de meeting voor het kampioenschap, blad brak en dan is het wat nu.
Gelukkig gelijmd en het heeft het gehouden. Dus thuis meteen een paar extra gesneden.
Kwam er zo ook achter dat er verschillende stijfheden voor balsa bestaat....
Afgelopen jaar met de geleende 36R tijdens de wedstrijden, maat van mijn tegenstander was wat ongelukkig en tikte met zijn stok
tegen mijn vaanblad en deze brak..... uit een oude van mijn tegenstander een nieuwe gesneden, suboptimaal, maar het werkte.
 
jones vaan lijkt het mij.
Wim, ga je nu ook vaan zeilen...
Ik zoek nog een vaan voor op mijn vaan 36R.

Arjan
Volgens planning zal ik volgend jaar met pensioen gaan.
Ben altijd geinteresseerd geweest in vaanzeilen, maar nooit de tijd gehad.
Zo'n weekje in de UK met een vaan A lijkt me wel wat.

Heb overigens nog niets van Ard gehoord, dus ik weet niet of zijn vaan de start van een nieuw project wordt.

Groet
Wim
 
Leuk Wim, ik ben benieuwd of we volgend jaar twee teams Holland hebben..
wordt het toch weer wat internationaler van.

Gr Arjan
 
hoe meer ik hier over lees wat het vaan zeilen betreft,hoe meer zin ik krijg om er ook zoon weekje naar toe te gaan,wat de bladen voor de vaan inrichting betreft daar heb ik in de zeilen kist van jan er 5 verschillende in zitten, en zou ik dan de yellow boomerang toch alleen op vaan laten ik ga bijna twijfelen staan.vgr tonsr
 
Ton, ik kan je je twijfel voorstellen, zeker een historisch schip...
Maar je moet doen, wat je hart je ingeeft, alleen jij kunt dat bepalen.

Gr Arjan

Joost, voor je ombouw moet je bijna een nieuwe draad openen voor je ombouw...
 
hoe meer ik hier over lees wat het vaan zeilen betreft,hoe meer zin ik krijg om er ook zoon weekje naar toe te gaan,wat de bladen voor de vaan inrichting betreft daar heb ik in de zeilen kist van jan er 5 verschillende in zitten, en zou ik dan de yellow boomerang toch alleen op vaan laten ik ga bijna twijfelen staan.vgr tonsr
Ton,
Geloof me, voor je gaat vaanzeilen in Fleetwood zou ik eerst maar een paar hardloopschoenen kopen en de Coopertest doen...
Ard
 
Ton,
Wim en Joost, jullie moeten mij maar corrigeren.Maar ik denk dat zo'n YB zelfs aan de wind al gauw 2 tot 2,5 meter per seconde kan lopen, dat is al stevig meewandelen,
Bij windkracht 5 a 6 voor de wind met spinnaker wordt het meehollen langs de kant, soms snel door de knieen om de boot op te vangen of de vaan verstellen om de koers iets te wijzigen en vervolgens weer meedraven tot aan de finish.ook je zeilmaat dient over eenzelfde conditie te beschikken en kracht om zo'n aanstormende A-boot van bijna 27 kg op te vangen en in goede baan te leiden.
Ard
 
ja ard zo had ik het nog niet bekeken,dan ga ik maar verder zo als ik bezich ben,het bovenstaande ga ik dus niet redden.
wat de boomerang betreft laat ik toch het vaan gebeuren intact,zo dat het toch bruikbaar blijft.vgr ton.
 
Laatst bewerkt:
Ard
Ik ben zo lichtvoetig dat dat voor mij geen probleem moet zijn:(
Om je waarheid te zeggen zie ik wel wat op tegen de voor de windse rakken met spi in 5bft. Denk dat ik in mijn geval 2 maten zal nodig hebben.
Dit onder het motto: "gentlemen donot run"
:offtopic: Sorry Joost
 
Ja met veel wind is t stevig doorstappen en voor de wind heb ik ook al s een 300m sprint getrokken.
Moet zeggen dat er bij veel wind eigenlijk altijd andere zeilers over de lengte staan om in elk geval de boot op te vangen. Ook aan t eind wordt er hulp geboden bij t bootvangen... zonodig springen ze in t water... ook voor andermans boot.
 
arjan,dat is dan toch de top van sportiviteit , en wat over hebben voor een ander goed hoor , je had het er over dat dat gebeuren in augustus is,ga eens kijken wat ik dan kan,is daar ruimte voor een camper,geen idee wat ik er kan verwachten.
sorry mensen dit is even off topic.vgr tonsr
 
Ton, 2016 is Gosport.
Bij t vaarwater is n parkeerplaats waar je ook met je camper kan parkeren. Overnachten zul je elders moeten. Er is een campingplaats vlakbij, daar verblijven ook veel zeilers in stacaravan of tent.
Gr arjan
 
ga me daar is even in verdiepen arjan.
beste mensen gelijk even bij deze wil ik en mijn vrouw jullie
een paar zeer fijne en uiterst gezelige kerst dagen wensen
en een zeer gezond en fijn nieuwjaar en veel pleier met onze gezamelijke hobby.vgr tonsr.
 
paar fotos van afgelopen jaar Fleetwood (er zijn echter ook dagen met geen of nauwelijks wind in Fleetwood).
 

Bijlagen

  • IMG_0799.JPG
    IMG_0799.JPG
    215 KB · Weergaven: 303
  • DSCF7009.JPG
    DSCF7009.JPG
    108,9 KB · Weergaven: 309
  • DSCF7015.JPG
    DSCF7015.JPG
    244,9 KB · Weergaven: 321
  • DSCF7045.JPG
    DSCF7045.JPG
    227,5 KB · Weergaven: 289
  • DSCF7058.JPG
    DSCF7058.JPG
    205,1 KB · Weergaven: 323
  • DSCF7062.JPG
    DSCF7062.JPG
    217,1 KB · Weergaven: 298
  • DSCF7125.JPG
    DSCF7125.JPG
    263,4 KB · Weergaven: 295
  • DSCF7127.JPG
    DSCF7127.JPG
    250,5 KB · Weergaven: 292
  • DSCF7132.JPG
    DSCF7132.JPG
    251,3 KB · Weergaven: 294
  • DSCF7135.JPG
    DSCF7135.JPG
    278,9 KB · Weergaven: 267
Laatst bewerkt:
Back
Top