Ombouw Marblehead naar RC

Hier sprong Rob Vice voor een ander het water in, maar er waren er meer die het water in sprongen voor anderen of de boten opgevangen hebben.
Net als wanneer iemand zonder maat zit, er geholpen wordt, zo al menig invalbeurt gedaan en ook zelf ervan mogen genieten.

schitterende foto,s met de spi ervoor ,je ziet de snelheid,en wat een sportiviteit,om voor je tegenspeler toch er in te springen om ook zijn schip te redden.hier spreek je van top sport .vgr tonsr

Vaanzeilen met een beetje en nog meer wind is inderdaad vermoeiend. Met mijn M klasser heb ik voor de wind (planerend) een keer 11 km/hr geklokt. Bedenk wel dat voor de wind er een spinnaker op staat en dat wil hij wel met wat wind. Op de eerste foto van #39 van dit draadje zie je iemand in "gezwinde" pas lopen. Aan de wind kan je het wel bijhouden.
Er staat mij wel goed bij dat we behoorlijk moe waren na een wedstrijd in Antwerpen. Meestal sliep ik even in de auto op de terugreis.

Ok terug naar de verbouwing. Er is meer gebeurd, maar het volgende wil ik toch wel even melden.
De M krijgt de mogelijkheid voor 2 alternatieve opstellingen. Alternatief 1 is 1 roer in het midden. Alternatief 2 is 2 roeren aan de zijkant. Om de roerkoningen te plaatsen heb ik een kartonnen mal gemaakt en de asje middels een gradenboog haaks op de huid gezet. Om ze te fixeren wat klei gebruikt. Dat leek goed te gaan, maar ik heb de klei teveel laten uitdrogen waardoor deze los liet van de geverfde huid. Gelukkig bleef er 1 redelijk op zijn plaats. Dus 1 zit er op.
De rest volgt.
De foto is tijdens het uploaden gedraaid ??

Bijlagen

• installatie roertjes.jpg
    installatie roertjes.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 277
We zijn razend nieuwsgierig hoe je die scheefstaande roeren simultaan gaat aansturen, met 1 of 2 servootjes?
Ard

Tweede poging
Nu er 1 roerkoning goed zat heb ik deze gebruikt om de andere uit te lijnen. Tevens een extra roeropstelling.jpg tweede manier van uitlijnen roeren.jpg mal op het dek gelegd. Ging nu iets makkelijker. (zie foto)

2 servos?

Leuke suggestie, dan kan je ook remmen bij een dreigende aanvaring.
Nee, ik was van plan het met 1 servo te doen. Zoveel moment komt er ook niet op. De assen staan echter niet vertikaal, dus enige creativiteit bij de layout is nodig. Ik denk meestal niet iets 100% uit. Vaak bedenk ik iets in grote lijnen pas het dan ter plekke aan. Nu is wat meer voorwerk wel wenselijk.
De servo en de winch komen op 1 plek vlak achter de kiel.In tegenstelling tot wat gangbaar is staan zowel de trommel als het roerarmpje van de servo open en bloot boven het dek. (foto volgt later). Ik heb dat tot nu toe gedaan bij de vorige opstelling na er wat O ringen toegevoegd te hebben. Zo te zien was dat voldoende waterdicht.
Ik kan de roeren geheel evenwijdig laten draaien of er wat verschil inbrengen zoals bij de voorwielen van een auto.

3 A klasser
Als ik al die spectaculaire foto's zie dan jeuken mijn vingers om weer eens een (moderne) A klasser te ontwerpen en te zeilen. Maar ik ben bang dat mijn lange afwezigheid me op een te grootte achterstand zet. Jammer is ook dat er zo weinig moderne lijnenplannen in het openbare circuit te vinden zijn.

Suggesties voor (2) (ook voor (3) ) zijn welkom.
Joost vs

ik zie niet hoe deze schuin staande roeren op een servo kunnen werken,ben benieuwd naar de oplossing,ik denk dat je niet onder 2 servo,s uitkomt,en dan hoe deze gelijktijdig stuur of bakboord kunnen draaien,ik weet wel dat een futuba f14 met een dubbel knuppel set werkt wordt dat zo iets joost?vgr ton.

Tonsr,
De assen staan inderdaad schuin. Daar moet ik dus kogelgewrichtjes inzetten. De afstand tussen servo en roer wordt vrij groot (ca 20-30 cm). Verder mogen de uitslagen niet te groot zijn bij een balans roer (veel minder dan bij jou). Dus enige "wringing" is wel op te vangen met een kogelgewricht.
Overigens zet ik de roerkoningen er nu in zodat ik later makkelijk met een dubbel roer kan experimenteren. Eerst ga ik een enkel centraal roer plaatsen, maar ook daarvan staat de as schuin naar voren zodat de bovenkant van het roer tegen de romp aanligt.
Dank overigens voor je feedback van het verven.

moet ik dat 2 roeren systheem nu zien ,als de boot behoorlijk plat gaat, dat ze dan nog goed reageer,bij die grote houten boot van mij,die je gezien heb,zit 1 redelijk groot roer ,echter bij behoorlijk plat gaan reageerd ze daar niet meer op om dat op sommige momenten het roer te ondiep gaat steken,kan je dit nu ondervangen door zo 2 roerbladen te steken.vgr tonsr

moet ik dat 2 roeren systheem nu zien ,als de boot behoorlijk plat gaat, dat ze dan nog goed reageer,bij die grote houten boot van mij,die je gezien heb,zit 1 redelijk groot roer ,echter bij behoorlijk plat gaan reageerd ze daar niet meer op om dat op sommige momenten het roer te ondiep gaat steken,kan je dit nu ondervangen door zo 2 roerbladen te steken.vgr tonsr

Vrijevaarder, en anderen
Ton Ik vraag mij af waar jij vandaan hebt dat jouw A niet meer goed reageert bij wat hardere wind. Die van Ard doet het eigenlijk nog wel goed dan (Ard klopt dat ?) . Probeer het eerst eens. Ik zet nu twee roerkoningen erbij omdat ik het dek nu open heb. Als ik dat later moet doen wordt het weer een breekpartij.

Je vraagt of twee roeren bij jou nuttig is:het snelle antwoord is nee. maar..

De reden dat ik wil experimenteren met twee roeren, in elke kim 1, is tweeerlei:
1 uitwaaierende spanten
mijn M boot heeft nogal uitwaaierende spanten boven de waterlijn, Daarkomt komt bij helling een centraal roer wat uit het water, zie de foto. Dat is bij jouw A klasser niet het geval.
2 effectiviteit
Bij toenemende helling gaat de roerkracht steeds vertikaler wijzen waardoor de horizontale component vermindert En die hebben we juist nodig. Die vertikale component duwt het achterschip ook wat omhoog. (dat doet het loefroer bij 2 roeren natuurlijk ook).
Dit argument is bij jou wel geldig. Bedenk wel dat je nu met een scheg en roer vaart. Dat zou je er dan allemaal af moeten halen want de scheg zonder roer verhindert het draaien. Je moet dan ook 2 balansroeren plaatsen. Servo aansturing verandert dan ook wat. Tja alles kan maar wil je dat ? (mede gezien je wens tot behoud van authenticiteit).
LET OP
de A classe regels laten geen appendages zoals een roer toe die meer dan 25 mm uit het midden staan! Dus als je aan wedstrijden mee wilt doen gaat dat niet.

Terug naar de M klasser
Verder, ik vraag me nog af hoe groot bij mij elk van de twee roeren moet zijn. Elk netzo groot als het centrale roer ? Maar dan vergroot ik de wrijvingsweerstand. Dus ik denk aan een wat kleinere maat bv 2/3. maar of dat dan goed stuurt ??
heeft iemand daar ervaring mee ?heeled.jpg

Laatst bewerkt:
Een roer met op 2/3 van de afmeting dat bij een helling van 30 ° recht in het water steekt is efectiever.
Op mijn 1/1 boot van 7 m heb ik 2 kleine roeren van 30 X 70 cm, stuurt perfect, het loefroer komt bij 25 ° helling volledig uit het water, die weerstand valt ook weg.
Voor de wind heb je onder spi als de rompsnelheid word overschreden extra stuurkracht , dat is dan ook nodig, de weerstand heeft dan minder belang want je hebt dan power genoeg.

1vaart.jpg

ISOLA2
dank voor je reactie. Naar aanleiding daarvan heb ik de hoek nog wat groter gemaakt (25 graden)
Zou het oppervlak nog kleiner mogen denk je ? Je krijgt dan vanzelf een hogere aspect verhouding en dus effectiever roer zij het met wat minder oppervlak

Laatst bewerkt:
Joost en Tonsr,
In het draadje over mijn verbouwing heb ik op pagina 6 enkele foto's gezet die ik op 4 dec jl genomen heb op de roeibaan bij een dikke windkracht 4 die mij noopte om een kleiner tuig erop te zetten.
Onder die omstandigheden draaide de boot moeiteloos en vlot door de wind bij een roeruitslag van 30-35 graden in een roer met een vrij slanke scheg/roerhoorn.Als ik nog eens een boot zou bouwen;)
komt er weer een slanke roerhoorn in.
Overigens stem ik het tuigage zo op de wind af dat het dek niet al te diep en al te vaak indompelt, het moet wel op varen lijken en onder die omstandigheden zwenkt de boot naar tevredenheid.
Ard

Joost
ik meen dat geacepteerde wijsheid bij rc wedstrijdboten een zo gering mogelijk nat oppervlak is. Bron: Graham Bantock.
Hij heeft me een aantal keren verteld dat dat de reden is dat hij niet met de maximaal toestane kieldiepte vaart en zo klein mogelijke roeren.
GB is niet de bron van alle wijsheid, maar wilde dit toch graag meegeven.

Hij vindt roeren en kielen zo belangrijk dat hij die al jaren niet meer zelf ontwerpt, maar een ontwerper inhuurt. Een zeer ervaren ontwerper die zich met America's cup boten heeft bezig gehouden. David (?) Hollom.

halo joost ,ik heb het in het bovenstaande niet over mijn a,,yellow boomerang,,maar over dat andere houten schip wat ik heb staan ,de a is immers nog niet vaar klaar dus weten we nog niet hoe dat verder zit

Joost , het originele roer voor mijn schip was wel ongeveer 2 X zo groot.
Wat echt van belang is een goed profiel kiezen en zeer strak afwerken, vooral de voorkant een elliptische afronding niet te dun kiezen want dit geraakt gemakkelijk overtrokken en de stuurkrachten vallen dan plots weg als je het echt nodig hebt .

Joost
ik meen dat geacepteerde wijsheid bij rc wedstrijdboten een zo gering mogelijk nat oppervlak is. Bron: Graham Bantock.
Hij heeft me een aantal keren verteld dat dat de reden is dat hij niet met de maximaal toestane kieldiepte vaart en zo klein mogelijke roeren.
GB is niet de bron van alle wijsheid, maar wilde dit toch graag meegeven.

Hij vindt roeren en kielen zo belangrijk dat hij die al jaren niet meer zelf ontwerpt, maar een ontwerper inhuurt. Een zeer ervaren ontwerper die zich met America's cup boten heeft bezig gehouden. David (?) Hollom.

Naar aanleiding van de reactie van Wim Bakker het volgende.

Zo wat gedachten. Suggesties, correcties en kritiek zijn van harte welkom. Barst los.

Er zijn een aantal zaken die de vorm van een modelzeilboot bepalen. Een van de belangrijkste is toch wel de klasse regels. Kijk aar eens naar het verschil tussen de Marblehead en de A klasser. De laatste zonder lengte beperking maar wel met een diepgangs beperking. Tevens zijn bij de A klasser het zeiloppervlak, lengte en gewicht gekoppeld. De Marblehead kent geen gewichts beperking, laat wel een lange diepe kiel toe maar heeft dan weer een vaste bovengrens aan het gemeten zeil oppervlak.

Daarnaast zit er een verschil tussen vaan en RC uitvoering die niet vergeten moet worden. Een vaan uitvoering moet goed aan de wind kunnen zeilen (levert 3 punten) en ook goed voor de wind met spinnaker (2 punten). De RC uitvoering moet voor elke windrichting goed zeilen maar hoeft geen rekening te houden met de voorwaartse lracht van een spinnaker.

Ik zie inderdaad dat de bootjes neigen naar smal en dus een klein nat oppervlak. Er zit wel enige logica in voor de M klassers omdat die hun stabiliteit vooral uit het laag liggende gewicht halen. De vormstabiliteit draagt dan relatief niet zoveel bij. Een ronde doorsnede geeft het kleinste spantomtrek bij een gegeven spantoppervlak. En omdat we het over een relatief lage snelheid hebben is de wrijvings komponent relatief groter dan bij een full size jacht. Vandaar. Maar zou je de M dan ook niet een wat kortere waterlijn moeten geven met als resultaat nog minder nat oppervlak ? Je krijgt bij die smalle M's ook een "nose diving" probleem. Niet echt bevorderlijk voor de snelheid. Ik vraag mij ook af of de RC M's wel (echt) planeren bij een beetje wind van achteren. Ok, de stuwende kracht is minder dan bij een vaan uitvoering (spinnaker) maar toch ?? Ik zie wel foto's waar snelheid is te zien, maar niet planerend. Persoonlijk denk ik dat een wat bredere M sneller zou kunnen zijn. Maar nu ga ik geheel voorbij aan de evolutie en ervaring opgebouwd in met name Engeland. En ervaring krijg je door te proberen.

Ik krijg ook de indruk dat RC zeilen gemiddeld bij minder wind plaatsvindt dan vaan zeilen?

Bij de A klasser is er vanwege de diepgangsbeperking meer vormstabiliteit nodig. Maar, vanwege de tendens naar lagere gewichten is het zeiloppervlak ook afgenomen. Als ik de foto's op het forum zie van de vaan uitvoering dan zit er daar bij een stevige wind ook aardig wat snelheid in. Maar planeren ?? Voor de A klasser ligt het nog niet zo eenvoudig. Een laag gewicht geeft een klein zeil oppervlak en een diepe kiel kan niet. Het is een "balancing act"

Gebruikt Graham David Hollum voor kiel en roer ? Als ik Graham zo zie (site en losse verhaaltjes) dan denk ik dat hij dat zelf ook goed kan en doet. Ik had recentelijk wat discussie met hem en constateer dat er weinig op aan te merken is over hoe hij kiel en roer vormgeeft. Voor wat betreft de vorm van de ballast verschil ik van mening maar ach dat is niet erg.

Joost , het originele roer voor mijn schip was wel ongeveer 2 X zo groot.
Wat echt van belang is een goed profiel kiezen en zeer strak afwerken, vooral de voorkant een elliptische afronding niet te dun kiezen want dit geraakt gemakkelijk overtrokken en de stuurkrachten vallen dan plots weg als je het echt nodig hebt .

Isola,
Dank voor je reactie.
profiel: inderdaad. Inmiddels heb ik dan ook zowel de kiel als het roer van een mooi profiel voorzien (selig8020 voor de insiders). Bij de start van dit draadje staat daar wat over,

Wat de kielplaat aangaat heb ik in de jaren vele soorten voorbij zien komen
Een rechte plaat boven en onder even breed
Een die boven breed is naar beneden smal deze had je in verschillende soorten van voor recht naar onder achter kant breed smal naar beneden de achter zijde rond
En dan hadden we nog de stand onder het schip(romp) schuin naar voren hebben we gehad zeilde goed als je maar recht uitzeilde maar niet overstag ging met veel wind op de ruime rakken maakte haast haakse bochten
Schuin naar achteren maar de laatste jaren zie je toch gewoon de rechte plaat mooi dun 6 mm en dan vooral van carbon in een mal gemaakt
Met de carbon krijg je zeer mooie stijve kielplaten waar je gemakkelijk 3.6 kg aan kan hangen
Jaren geleden kwam Janus Walicky met de eerste dunne carbon kiel 7 mm boven onder 5 mm met de max lengte onder de romp +/- 60 cm maar met een kiel gewicht van 3.2 kg daar zat haast geen beweging in Bantock had een kielplaat van 8 mm boven 5 mm beneden
DE 3.2 kg lood van Walicky had een lengte van +/- 26 cm Bantock lood 3.6 kg met een lengte van 38 cm
DE zeilers die met een Walicky ontwerp zeilen vonden de kielen van Bantock maar niets want als je bij het lood aan de voorzijde een tikkie gaf dan slingerde dat bij de Walicky was dat niet want lood was lichter en korter
Wat de roeren betreft was er ook een strijd Bantock groot oppervlak stuurde zeer goed met veel wind Walicky een klein kort roertje wat sneller bij veel wind uit het roer liep
Deze 2 ontwerpers waren zo verschillend Bantock bleef de 3.6 kg lang vast houden nu ook 3.4 kg zelfs met 3.2 kg waar je de zeilers van de Walicky boten zelfs naar de 2.9 kg gaan
Over de romp vormen zijn de laatste jaren zoveel geweest van smal naar breed en van recht naar krom als een banaan
DE laatste ontwerpen zit haast geen verschil meer je kan maar een max snelheid uit de romp halen bij een bepaalde wind sterkte

Gr Tom

Back