Ombouw Marblehead naar RC

Tom,
interessant. Mijn lood is nu 3.8 kg.
Walicki, is dat de Scalpel ?
Helaas ben ik nog niet aan de carbon. Moet dan weer een mal maken en leren hoe ik dan daarin een carbon vin maak.
Ik zag bij Bantock wel dat de vin uit de mal nog bijgewerkt moet worden, met name de voorkant en achterkant. Ik kan me voorstellen dat het weefsel zeker voor niet in de scherpe ronding is te leggen.
Ik vraag me inderdaad af of die diepe kielen niet een negative invloed hebben op de helling. Immer deste lager het aangrijpingspunt van de dwarskracht deste meer helling. Zou daarom mogenlijk naar onderen verjongen helpen? De stijfheid wordt natuurlijk steeds kritiescher naarmate de kiel langer, dunnel en meer verjongd is.
Maar hoe geven we een draai aan het ontwerp zodat er weer wat meer snelheid in zit. We zijn toch nog niet 'uitontwikkeld" ?
 
De Scalpel is van Walicky en een Ing uit Polen waar hij mee samen werkten deze had ook een boek geschreven over ontwerpen maar dat boek heb ik een gelezen uit de bibliotheek maar dat ging zo ver
In die tijd was de Fransman Paul Lucas met zijn Cedar Club zeer goed bezig we hebben de Tek gekocht en John Jacobs had de mal gemaakt
Er moest een kielplaat komen we hadden wat informatie gevraagd hoe de Fransen het deden en die gingen toen te werk met balsahout en carbon
Wij gingen te werk 1 mm balsa het profiel aan beide zijde carbon 200 gr Keper geweven deze klemmen tussen MDF platen (21mm mag niet buigen )het profiel in pakken met vuilniszakken dat je alles goed kon losmaken
Als alles droog en uitgehard was aan beide zijde 2 mm balsa alles af tekenen wat in de romp bleef en wat er onder de romp kwam
Alles in profiel schuren op 1/3 de dikte weg hebben niets verdunt naar het einde van de kielplaat
Als dit klaar was carbon aan beide zijde net 50 gr glas weefsel dat deden we aan beide zijde de vuilniszakken dan moest alles goed tussen de mdf platen klemmen worden
Tussen de platen en de kielplaat dezen wij Moes Schuim plaat van 20 mm en dan de lijmtangen er op en dan goed aandraaien de overtollige epoxyhars kwam er tussen uit en dat ging op de cv plaat in de hobby kamer 2 dagen
Naderhand werden de lijmtangen vervangen door draadeinden met moeren in U balken dat werkte veel gemakkelijker
We hadden een aardig pakket staan want als we gingen stapelen kreeg je eerst Mdf plaat schuim plastic zak kiel plaat met alles plastic zak schuim mdf plaat dan de U balken 4 stuks boven en 4 beneden
Het afwerken ging goed de carbon wat goed tot zeer hard met de glas mat wat we mooi konden schuren en aan de kielplaat kwam 4 /4.2 kg te hangen
Later hebben we een kielplaat gemaakt van 2 mm en 2 lagen aan beide zijde carbon en een matje glas ik meende dat we op 6 mm dikte kwamen

Gr Tom
 
Tom, interessant verhaal over de carbon kiel. Nog een keer goed lezen. Het lijkt me wel moeilijk om uit de hand het goede profiel erin te krijgen. Zelf zou ik neigen naar een CNC gefreesde mal en daar een deelbare negatief van maken etc Die ene laag 200g carbon keper aan elke kant, is dat stijf genoeg ?
Overigens is jouw tip van David Hollom een goede, Hij geeft zeer goede en stimulerende informatie zoals bij:
https://iomdesign.wordpress.com/heeled-hull-form/

Sommige dingen die logisch lijken haalt hij onderuit!

Is wel erg technisch, maar ik denk dat hij wel een goed inzicht heeft.

Ik zie bovendien dat hij voor een vorm is waarbij de boeg dieper onderwater zit. Het grootspant midden in is niet rond maar eerder V vormig, zie het plaatje:
http://seahorsemagazine.com/13-content/july-2014/207-departure

Bedenk wel dat deze boot (international 14) vooral recht op zeilt.
 
Laatst bewerkt:
Joost het maken van deze kiel was gewoon in de begin periode een mal maken van de boven zijde en een voor de onder zijde het vleugel systeem
Nu hebben ze metaal mallen 2 schalen waar de form in zit met een binnen kern van een soort schuim en daar carbon ik weet niet hoeveel lagen deze mallen op elkaar en deze verwarmen
Je krijg dan een kielplaat die zo hard en stijf is dat het haast niet door buigt met het kiel gewicht er aan
Jaren was Dave Creed de top van kielplaten maken maar nu zijn er mensen die een hele berekening er op laten en een metaal mal laten frezen in Zweden of Finland zit zo'n bedrijf
Ik weet wel dat Win Bakker en Harry Drenth een plug hebben laten maken en zijn toen bezig geweest met Pre Preg carbon deze rompen waren zeer hard
Het gekke was toen dat Bantock nog geen Pre Preg gebruikte wat naderhand wel werd gedaan
De ontwerpen die er nu zijn in de M klasse zijn in de computer gemaakt dat is vrij normaal en het is altijd een gokje of de romp het wel goed doet
Ook wat de vorm aan gaat er zijn verschillende gedachten Joop de Jong zeilde de laatste Wk met een van de smalste boot hij zat in de top 5 in de klassering
In Engeland zijn er wel eens ontwerpers die een romp ontwikkelt zo als David Hollom maar ook de Stollery's zijn wel eens bezig

Gr Tom
 
Hallo allemaal een goed nieuw jaar, en een nieuwe boot ? Ik hou het maar bij een midlife conversion.
De voortgang:
Kiel
helaas liet ik hem een keer vallen waardoor de vebinding lood en vin een beetje los zat. Na nog eens goed gekeken te hebben zag ik dat het lood ook niet echt haaks op de vin zat. Dus wat extra ruimte gemaakt en opnieuw vastzet, nu met epoxy. Daarna met polyester plamuur de aansluiting verbeterd. De achterkant was recht "afgezaagd". Komt nu een mooi puntje. Voor wordt de overgang ook want "smoother" Maar nog wel extra werk eraan dus.
Nee Tom, nog geen Carbon.

Dek
Het dek (1.5 mm vliegtuigtriplex) is voorzien van gaten en verstijvingen. Het grote ronde gat is voor de RC spullen. Die komen op een plaat die je van boven er uit kan halen. De afdichting is gemaakt met tochtstrip ("D" profiel)
Het bleek dat mijn bootje niet 100% conform de tekening was gemaakt. Nu zit er terhoogte van de mast een dwars staafje dat de breedte volgens tekening maakt.

Binnenkort het huwelijk tussen dek en romp. Maar de kou is niet goed om te polyesteren.
Dat ronde gat zit op de plaats waar de grootzeil schoot naar toe moet, Nog een extra "dingetje" voor maken.

RC spullen
De servo's zitten net achter de kiel, maar de ontvanger dacht ik achterop te plaatsen. Dus wat verlengsnoertjes gemaakt. Teven de bekabeling zo gemaakt dat je de spullen zonder problemen los kan halen en ook de 2x18650 lion batteijen weer makkelijk kan laden.
Ik gebruik een lineaire spanningsregelaar om de te hoge spanning van de lion batterijen naar ca 5.6 V terug te brengen. Een linaire regelaar is vriendelijker als de batterijen leegraken, want dan werkt hij nog wel maar de uitgangspanning zakt dan wat. Daar die teruggaat naar mijn zender kan ik dus mooi optijd de boot terughalen.
De opzet kan natuurlijk lichter, maar ik ga niet voor de wedstrijd versie.

Nog en vraag: Hoe kan je het lood zo behandelen dat het minder gevoelig is voor butsen. In de Krabbeplas (Vlaardingen) heb ik al wat vastlopers op de stenen gehad.

Overigens is de diverse informatie zoals hier en bij RCGROUPS zeer interessant en leerzaam.

Joost vs
 

Bijlagen

  • 2016-01-01 17.00.17.jpg
    2016-01-01 17.00.17.jpg
    85,6 KB · Weergaven: 345
  • 2016-01-01 17.03.51.jpg
    2016-01-01 17.03.51.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 327
  • 2016-01-01 17.05.55.jpg
    2016-01-01 17.05.55.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 315
Joost

Je kan de bulb inpakken in carbon met epoxy.
Overigens altijd goed op je loodje letten. Wedstrijdzeilers zijn er extreem voorzichtig mee, ook tijdens vervoer.

Btw, waarom gebruik jij polyester ipv epoxy?
 
Nog een vraagje
Wat voor lier gebruik je?

De meeste lieren hebben een ingebouwde BEC om de ontvanger niet te veel volt te geven. Was al zo in de tijd van de Andrews/ Whirlwind lieren.
Daarmee heb je wat minder draden en dus ook minder kans op corrosie en storing dan met een aparte spanningsregelaar.
 
Naast mijn andere bezigheden in de scheepsmodelbouw ben ik ook een liefhebber van het klassieke segment van de zeilvaart en volg hier dus een aantal topics.
In een ander topic dan deze (ombouw 45 jaar oude vaanzeiler) heb ik onderstaande opmerking al eens gemaakt maar helaas is daar tot op heden niets aan veranderd.
JAMMER! Misschien ben ik wel de enige die zich hier aan stoort maar het kijkt en volgt zoveel prettiger als foto's gewoon normaal - zonder apart te moeten openen en te sluiten - geplaatst en te zien zijn.


Wim en Ahcling,
Schitterende foto's en als liefhebber van klassieke scherpe jachten geniet ik mee van al het moois en het enthousiasme wat hier voorbij komt.
Maar nu staan een aantal foto's op postzegelformaat en kan je ze pas na apart te openen volledig en goed zien.
Is het mogelijk deze foto's op een andere manier (bijvoorbeeld via uploaden naar Picasa) te plaatsen?

Voor de rest zoals gezegd een leuk en mooi topic
:thumbsup:.

Verder snap ik de behoefte om een "Vaanzeiler" van vaan naar RC om te bouwen en zodoende meer en makkelijker met deze vaak mooie rompvormen te kunnen varen maar ik zie de originele Vaanzeiler in mijn ogen ook als een stukje maritiem erfgoed en erfgoed moet je zuinig op zijn!
Dit komt - tenzij je het nadien nieuw nabouwt - niet meer terug en zelfs dan is het nooit een originele meer :(.
Maar vanzelf sprekend is ieder baas over zijn eigen model en moet hij ermee doen wat hij zelf wilt.

Groet, Bert
 
Joost

Je kan de bulb inpakken in carbon met epoxy.
Overigens altijd goed op je loodje letten. Wedstrijdzeilers zijn er extreem voorzichtig mee, ook tijdens vervoer.

Btw, waarom gebruik jij polyester ipv epoxy?

Wim, dank voor je suggestie. Probleem is niet zozeer het transport ,aam de Krabbeplas alhier waar wat stenen op de grond liggen.

Polyester: dat lijmt hout aan polyester toch ook goed? Tevens ik heb niet zoveel epoxy en wat ik heb heeft een korte verwerkingstijd. Polyester hars heb ik genoeg.
 
Naast mijn andere bezigheden in de scheepsmodelbouw ben ik ook een liefhebber van het klassieke segment van de zeilvaart en volg hier dus een aantal topics.
In een ander topic dan deze (ombouw 45 jaar oude vaanzeiler) heb ik onderstaande opmerking al eens gemaakt maar helaas is daar tot op heden niets aan veranderd.
JAMMER! Misschien ben ik wel de enige die zich hier aan stoort maar het kijkt en volgt zoveel prettiger als foto's gewoon normaal - zonder apart te moeten openen en te sluiten - geplaatst en te zien zijn.


Verder snap ik de behoefte om een "Vaanzeiler" van vaan naar RC om te bouwen en zodoende meer en makkelijker met deze vaak mooie rompvormen te kunnen varen maar ik zie de originele Vaanzeiler in mijn ogen ook als een stukje maritiem erfgoed en erfgoed moet je zuinig op zijn!
Dit komt - tenzij je het nadien nieuw nabouwt - niet meer terug en zelfs dan is het nooit een originele meer :(.
Maar vanzelf sprekend is ieder baas over zijn eigen model en moet hij ermee doen wat hij zelf wilt.

Groet, Bert

Vraag van Wim


Bert mooie gedachte, maar dan moet je je vaanzeiler in een museum zetten. (Wie neemt de handschoen op ? of gaan we het Maritiem Museum in A'dam om een plekje vragen)
Probleem voor de vaanzeiler is dat er in nederland eigenlijk geen plekjes meer zijn waar dat kan. Tevens is het aantal vaanzeilers bijna tot nul gedaald. Dat proces is al veel langer geleden ingezet.
Om toch plezier te hebben van mijn boot heb ik gekozen voor de ombouw en kan ik toch weer met anderen meevaren.
Groet joost vs
 
Nog een vraagje
Wat voor lier gebruik je?

De meeste lieren hebben een ingebouwde BEC om de ontvanger niet te veel volt te geven. Was al zo in de tijd van de Andrews/ Whirlwind lieren.
Daarmee heb je wat minder draden en dus ook minder kans op corrosie en storing dan met een aparte spanningsregelaar.

Ik gebruik de Hitec 785 lier. Heeft die een BEC ? ik dacht van niet.
De reden dat ik geen Battery Eliminator Circuit (BEC) gebruik is dat deze abrupt stopt als de spanning van de lion batterijen te laag wordt. Dit bleek na een simpele test. De 317 spanningsregelaar is vriendelijker. Ik heb ook een hoop van dat spul liggen en voor draden ben ik niet bang.

Corrosie van de diverse connectors is mogenlijk wel een punt. De tijd zal het leren. Of heb je er al ervaring mee ?

Het lijkt me bovendien dat het niet uitmaakt of je nou 1 of 10 connectors hebt ??
Have fun
Joost vs
 
mijn vaanzeiler hier wel bekend tracht ik zo origineel mogelijk te houden zodat ze op het vaan kan zeilen door hele kleine aanpassing te doen,warom rc er in dit omdat ik toch met mijn klassieker kan blijven varen,en museum,het is hier haast een museum aan het worden,en warom amsterdam we hebben hier in rdam ook een museum,gekheid mensen ,de a vaan zeilers die er nog zijn laten we deze schepen toch koesteren en varend houden.vgr tonsr
 
Joost de bulb kan je ook 2 of 3 laagjes glas van b.v 50 gram in pakken maar gebruik epoxy het stinkt niet en maakt het glad met poly plamuur dat stink wel maar niet zo erg .
De bulb van tegenwoordig zitten alle maal een koper staaf in daarom blijven deze mooi recht met de lengte van 28 cm die ik heb
Ze zijn daarom ook zo duur in aanschaf
Wat je dek aangaat denk eens over om keper geweven glas te nemen weer 50 gr op een ondergrond die glad is maken 1 laagje met epoxy je moet toch een paar spantjes maken daar plak je alles op het weegt niets en gemakkelijk te bewerken
wat de spanning betreft de meeste ontvangers kunnen 9 volt hebben de servo's 6 v en je heb Lipo's van 6.6 v en die sluiten ze gelijk aan op de ontvanger en dat gaat goed

gr Tom
 
Tom, Tja achteraf een koperen of RVS staaf erin is wat lastig. Inderdaag maar voorzichtig behandelen. Bovendien heb ik niet zo'n slanke bulb. Wel interessant om te lezen hoe tegenwoording een modelzeilboot gemaakt wordt.

Polyester plamuur en samen met de spuitplamuur (idee aangereikt door Tonsr) werken inderdaad lekker.

Dek: ik gebruik 1.5 mm vliegtuigtriplex, is ook letter licht. Spantjes heb ik niet nodig. Het dek en de dwarsbalk bij de mast zouden genoeg moeten zijn. Dat was voorheen ook meer dan genoeg. Bedenk ook dat ik een soort doosjes heb waar de kiel aan vastzit, zie de foto bij #64. Dat doosje zit met het dek aan de wand van de romp vast . Een soort zelfdragende contrusctie.
Komt bij dat ik eigenlijk geen zin heb om weer een mal voor het dek te maken etc.
Ik heb jouw idee van de bulb inpakken in carbon voorgelegd aan Graham Bentock. Dit is wat hij zei:
Before you coat a ballast with carbon do some calculations about the drag and stability of the boat. I would not do that on any boat of mine……

Neemt niet weg dat ik je suggesties zeer waardeer.
Groet Joost vs
 
Wim,
toch maar epoxy gebruikt om het dek te lijmen.Dan kon ik tenminste verder. Dat was snel werken, want na zo'n 5 min begonnen het al te harden. We makkelijk, snel klaar en zonder vieze luchtjes.

En een koperen staaf is natuurlijk beter dan RVS, want lood hecht wel aan koper (eerst verhitten en wat soldeer op de eindjes ??)

Dus, nu weer full speed ahead.
 
Joost
Kijk wel uit met gebruik van zg 5 minuten epoxy.
Normale epoxy geeft een veel sterkere verbinding.

Voor de IOM leverde (levert) Bantock carbon gecoate loodjes als optie. Dat is mij zeer goed bevallen en kan me indenken dat voor een niet wedstrijdzeiler Bantocks bezwaar niet geldt? Hij zal wel nooit varen waar de bulb beschadigen kan:-)
 
Wim,
Dat van de gecoate bulb van Graham Bantock wist ik niet. Hij communiceert niet zo makkelijk. Soms krijg ik een reactie, soms niet. jammer. Is dat de invloed van de commercie of bouwt hij zijn activiteiten af ?
Dat 5 min epoxy niet zo sterk is als gewoon wist ik helaas niet. Dek zit er al op. Maar dank zij jouw opmerking zal ik alert zijn op mogenlijke problemen. Achteraf was het ook niet goed om het dek daarmee te doen. Doordat het te snel droogt heb je eigenlijk te weinig tijd om de rand met tape oid goed vast te drukken. Bovendien kon ik overtollige restjes niet meer weg vegen.

Kan je geen modelbouwles geven ?
 
Welkom in de wereld van Graham. Een vraag aan hem levert doorgaans wel een antwoord op, maar soms een antwoord waar je niks mee kan.

Wil graag mijn ervaringen delen, maar ik weet niet wat jij niet weet..
Er zijn velen op dit forum met grote modelbouw ervaring en veel kennis.
Veel van wat ik weet heb ik geleerd door eerst het fout te doen..

Als je wilt kunnen we contactgegevens uitwisselen, stuur me maar een pb.
 
Als je de gaten van het dek dicht plakt met Folie neem dan stevig materiaal en een goede overlapping aan de randen
Er zijn wel eens rompjes naar beneden gegaan
Wat de koperen staaf betreft die gieten ze gelijk in het lood en later maken ze de gleuf voor de kielplaat er in en maken hem op de draaibank precies op gewicht
Manfred Prothmann is de man in Duitsland die ze maakt voor de mensen die een super loodje wil hebben de kosten weet ik niet
GR Tom
 
Bantock levert uitstekend afplak materiaal voor dekgaten. Sommigen zeggen dat het water doorlaat. Als dat al zo is, is het volgens mij maar een beetje.
Het is plakdacron dat ook wel bij zeilmakers te koop is. Ik heb een grote rol waar ik wel wat af wil knippen voor je. Is wel roze van kleur.
Tom heeft in ieder geval mijn boot eens onder water zien gaan door loslatend dekfolie.

Prothman loodjes zijn super. Om af te werken draait hij ze af. Is geheim proces; in ieder geval wilde hij niet laten zien hie hij het doet. Ik heb wel eens een partijtje bij hem opgehaald ten noorden van Hamburg.
 
Back
Top