Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Was nogal een gepruts om de draden netjes op hun plek te krijgen, deze gaan eerdaags weer los (zodra ik mijn twisted servokabel terug gevonden heb) en wat langer weer aan elkaar zodat ik in ieder geval de schalen naast elkaar neer kan leggen als ik wat in de zender moet doen. Nu kan dat niet zonder iets los te trekken.

Ach, voor de komende week (vakantie!) zal het wel even houden :)

Ik heb gisteren mijn MX-12 omgebouwd met DIY Corona 2,4 GHz,
volgens de aanwijzingen in deze threat.

Na het aan elkaar linken heb ik iets merkwaardigs opgemerkt.
Graag zou ik willen weten of meer mensen dit hebben of meegemaakt hebben.
Zo ja, wat heb je gedaan om het te verhelpen?

Mijn probleem:
Als ik mijn zender te dichtbij houd linkt hij niet met de ontvanger?
Dichtbij is ongeveer tot maximaal 75cm vanaf de ontvanger.

Als ik vervolgens de zender verder weghoud lukt het wel om te linken?

Vervolgens hou ik de zender dichterbij om bv. het e.e.a. af te stellen,
komt het voor dat hij de verbinding verliest en pas herstelt als ik de
zender weer verder weg houd?

Ook komt het voor dat ik pas na twee keer de accu aansluiten een
verbinding krijg?

Ik heb mijn solderingen nagekeken, maar die zien er goed uit?

Bij voorbaat vriendelijk bedankt.
Olaf van der Plaats
Aeroplaza

Klinkt allemaal bekend; minimaal een meter afstand houden bij het binden, dan is er niets aan de hand. Gewoon ontvanger aan, dan zender, pakt iedere keer direct bij mij.

Hoi..
het fenomeen wat je beschrijft is bekend..
Het heeft te maken met een slecht goot signaal gedrag en de versleuteling van je signaal.
Daar hebben de corona ontvangers nogal veel last van maar zelfs bij futuba komt het wel voor..
Overigens hebben sommige van mijn corona ontvangers er meer last van dan anderen. Ik denk dat het wel zijn oorzaak in de prijs van die ontvangers. Uiteindelijk moet ergens op bezuinigd zijn..

ook het 2e aanschakelen heeft 1 ontvanger (ik heb er 6) last van.

In praktijk is het niet een groot probleem omdat je nooit met je zender zo dicht in de buurt van je ontvanger bent tijdens gebruik.
Alleen bij afstel werkzaamheden is het wel eens lastig.
Ik leg dan de zender naast me op een stoel en laat het model op de werkbank staan..

Benno

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ging ervan uit dat wanneer je vliegt je inderdaad verder dan
een meter bent.

Echter wil ik hem gebruiken in mijn heli. Het kan voorkomen dat
je dichtbij aan het hoveren bent. Is dit dichterbij dan 75cm,
waarschijnlijk niet. Dit is niet echt verstandig, maar ik ben nog
aan het leren, dus.....

Volgens de beschrijving moet je als je ze gelinkt hebt aan elkaar,
eerst de zender aanzetten en vervolgens de ontvanger.

Doen jullie dit bewust andersom?
Krijg je geen rare reacties van de servo's wanneer je eerst de
ontvanger aanzet voordat je de zender aanzet. Ik stel mij zo
voor dat de servo's e.d. zonder input van een zender niet weten
hoe te reageren en misschien hierdoor een eigen leven gaan leiden?

Kortom is het safe genoeg om de lucht in te gaan?

grtz.
Olaf van der Plaats
Aeroplaza

Bij 2,4 Ghz heb je nooit dat servo's een eigen leven gaan leiden. Dat komt ook weer door de toch wel andere soort ontvanger..
Maar houd wel vast aan de gewoonte eerst je zender aan dan je ontvanger..
doe je het anders om geeft dat waarschijnlijk niet (voordeeltje van 2,4) maar het kan ook weer heel fout gaan..
Misschien zet iemand anders zijn zender toevallig wel eerder aan en linkt hij daarmee..
Maar ik schakel ook gerust de ontvanger eerst uit voor ik mijn heli's uit zet.
Toch is dat een slechte gewoonte want ik vlieg ook wel op 35Mhz..

Benno

Bedankt voor het advies.

Vliegen andere mensen met Corona 2,4 GHz terwijl ze binnen een meter wel eens
de link verliezen met de ontvanger?

Heb je hier last van met vliegen? Of echt alleen maar binnen een meter afstand?

Vliegen mensen hier ook met de ombouwset helicopters? Ondervind je hiervan hinder?

Is het save om mijn zender te gaan gebruiken ondanks de verbinding probleem binnen
een meter?

Heb geen zin om mijn heli om te bouwen tot een bouwpakket wanneer de link weg valt!

grtz,
Olaf
Aeroplaza

Allemaal tegelijk!

Hier staat altijd de hele familie tegelijk ontvanger- en zenderknopjes in te drukken totdat de hele handel weer werkt...

Lol ;)

Ik zou het toch gewoon stuk voor stuk doen, wel zo makkelijk (tenzij jij de handige afwijking van een tweede en derde paar armen hebt)

Eenmaal gebonden blijven ze dat ook gewoon.

Ik dacht ook in het begin dat het allemaal gelijk moest..
Dus niet..
Het inschakelen van de bindknop op de zender heeft 2 opties..
Kort indrukken bij inschakelen start de bind procedure maar veranderd de bind kode van de zender niet....
De andere ontvangers die al werkten hoeven niet opnieuw gebonden te worden.

Lang indrukken bij inschakelen veranderd de bind kode waardoor alle ontvangers opnieuw gebonden moeten worden..

Dus bij nieuwe installatie eerst een paar keer lang (>3 sec) de bind toets op de zender indrukken en een paar keer de zender uit/aan/uit/aan zetten...
(in theorie hebben alle nieuwe setjes bij de eerste keer de fabrieks instellingen en daardoor dus dezelfde code en dat wil je niet op het veld).

Dan na x keer een nieuwe kode druk je in het vervolg altijd maar kort (<2sec) de bind toets op je zender in bij inschakelen.
Je kunt dan theoretisch onbeperkt doen en elke keer een nieuwe ontvanger bij koppelen..

Vergis je bij het inschakelen een keer moet je alle ontvangers opnieuw binden..

Ik heb hier trouwens 6 verschillende ontvangers maat het binden ging niet overal eenvoudig en hetzelfde..
Ook zijn er 2 ontvangers die niet willen binden als de zender minder als 1 meter weg ligt.
Ook zijn er 2 ontvangers waar ik de accu soms een keer opnieuw moet aansluiten voor de juiste binding...

Heb blijft allemaal wel werken maar verschillende ontvangers werken dus echt wel verschillend bij inschakelen..

Benno

Als ik dit bovenste zo lees dan vertrouw ik die setjes dus voor geen cent meer.

Lang indrukken bij inschakelen veranderd de bind kode
Dit zou dus kunnen betekenen dat er ooit een keer een mogelijkheid bestaat dat er 2 zenders met dezelfde code uitzenden :roll:

Lijkt mij toch dat de code altijd gelijk blijft :?:

Die bind kode kun je bij alle 2,4 Ghz setjes veranderen op 1 of andere manier..
Dus ook bij Futuba en spectrum...

Walkera setjes veranderen bij iedere opstart.

Het probleem van dezelfde code is slechte bediening of stomme pech..
er zijn honderden codes die random veranderd wordt als je de bind porces maar goed uitvoert.

IK heb trouwens zo ook al eens een spectrum setje op hol zien slaan..
Koste een trex450se die full up het plafond van een sporthal beschadigde..
Oorzaak?????

Iedereen was overtuigd van de veiligheid van 2,4 Ghz systemen dat men is vergeten dat het ook heel fout kan gaan...
Uiteindelijk blijft het een zender en ontvanger en de ontvangst kan altijd verstoord raken..
Of we hier nu over een 25 euro corona setje of over een 250 euro futuba setje hebben..

Maar koop jij rustig een ander merk..
Benno

Wat je hier beweert is absoluut onjuist. Een 2,4 GHz zender heeft een GUID, oftewel een globally unique identifier. Deze is niet te wijzigen. Gelukkig maar, anders zouden twee zenders dezelfde code kunnen hebben.

Bij Walkera onthoudt de ontvanger de code niet, dus vandaar dat er elke keer opnieuw wordt gebonden.

Alleen bij Corona is er om één of andere (onjuiste) reden een mogelijkheid om de zender een nieuwe code te laten genereren.

Laatst bewerkt:
ehmmm..
Waarom:

Als ik de bind toets kort indruk kan ik een nieuwe ontvanger koppelen zonder oude ontvanger koppelingen te verliezen..

Als ik de bind toets lang in druk ben ik alle koppelingen met oude ontvangers kwijt???

Waarom:
Als ik bij mijn Walkera CB100 de zender aanlaat met een accu wissel de ontvanger in 1 sec weer gekoppeld is en als ik de zender uit zet en weer aan zet en dan de ontvanger pas aanzet als de zender stopt met knipperen wordt er nooit meer gekoppeld..

Dus in de laatste optie moet ik de ontvanger binnen 10 sec na de zender aanzetten..

Kun jij me andere oorzaken vertellen (heb jij andere ervaringen mijn deze systemen)

Geloof me, ik twijfel niet aan je expertise maar ik had de 2 koppelings opties van mijn vriendin tina bij corona geleerd.

Benno

ps..
Ik lees net dat Futuba ook een levering met 0000 GUID's heeft gehad..
dus dat zijn vast een aantal zenders die dezelfde GUID hadden..
En het aantal GUID's is niet enkele honderden maar 4.2 biljoen..
Dus een kans van 1 op 4.2 Biljoen lijkt me geen probleem...

Waarom een zender een GUID heeft lijkt me duidelijk.

Als je het draadje met de terugroepactie van Futaba doorneemt zie je welke moeite en kosten men zich heeft getroost om de GUID perikelen in de eerste serie zenders op te lossen. Dat had men niet hoeven te doen als er zomaar nieuwe ID's gegenereerd kunnen worden.

Ok..
Ik lees ondertussen dat bij spectrum ook de GUID vast gelegd word tijdens de fabrikage..
Maar nu nog antwoord op mijn 2x waarom???

Benno

Zow Benno, aardig in de aanval op mijn reaktie zeg, chill.

En een ander merk hoef ik niet te kiezen dat heb ik al meer als een jaar geledne gedaan en is voor mij de beste keus.

Zowiezo zou ik mijn wat gecompliceerdere kisten niet aan een "goedkoop" merk toevertrouwen.
Heeft toch een gevoel van prijs/kwaliteit verhouding.

Endat öp hol slaan"van een spektrum setje zegt natuurlijk helemaal niets over wel of geen GUID aanwezig of bindingsprobleem.

Zoals je zelf al kan ook 2,4GHz gestoord worden, dus zonder duidelijke oorzaak is dat een schot in de lucht.

Vindt het trouwens wel vreemd dat als je de bindknop lang ingedrukt houdt je de GUID zou kunnen veranderen.
Waarom zou je dat willen, elke zender krijgt zijn eigen GUID mee dus waarom zou je dit aan willen passen :roll:

Dan werk je storingen (zelfde GUID op verschillende zenders) dus juist in de hand, lijkt me een vreemde gedachtengang.

En waarom het bij jouw is? geen flauw idee.

Weet wel dat mijn systeem na 1x koppelen geen enkele keer meer opnieuw gebonden hoeft te worden.

Back