Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

De LED is een 2 kleuren led met 3 aan sluitingen..
de middelste is de common.
de ene poot geeft rood en de andere poot geel.
Als je het erg vind moet je dus de buitenste 2 poten van de led omwisselen..

Benno

De LED is een 2 kleuren led met 3 aan sluitingen..
de middelste is de common.
de ene poot geeft rood en de andere poot geel.
Als je het erg vind moet je dus de buitenste 2 poten van de led omwisselen..

Benno

Dacht ik zelf ook al aan, dus de twee kleuren Led ( ja die met de drie aansluitingen) omgedraaid, en wat denk je het zelfde resultaat.
ik geloofde het zelf ook niet, maar het is toch echt zo, het lijkt wel een raadsel.
Toen reikwijte test gedaan, na 500 meter lopen langs de treinbaan nog geen enkel probleem ondervonden dus dat zit wel goed.

Dan nog steeds mijn vraag hebben anderen die de corona hebben ingebouwd bij normaal zenden een gele of een rode LED?

Frans

Het bereik van de Corona DIY module

Als het bereik van de Corona DIY module je een beetje tegenvalt, nl. zo'n 200 meter, en je komt er achter dat het bereik zonder zendantenne bijna net zo groot is als mét....

...controleer dan of je niet toevallig zo'n flinterdun draadje van de mantel hebt meegesoldeerd met de kern......

Inside information :cool:

Na herstel van zo'n 'foutje' blijkt het bereik over de grond toch bijna één kilometer te zijn...... :mrgreen:

Dirk

Laatst bewerkt:
Haha,

dat heb jij weer Dirk :rolling:

Ik loer ook nog steeds met een schuin oog naar die DIY module ...
Nou heb ik een MX-12 en MX-16 in gebruik, dus dan zou ik er twee moeten ombouwen (vind ik zelf dan he ;) )

Maar wat me tegenhoudt is dat ik een behoorlijk voorraad 35 Mhz ontvangers heb en deze niet voor weinig weg wil doen :rolleyes:

Daar komt bij dat ik nagenoeg geen last van storing heb, dus de nood is nog niet zo hoog ...

De enige reden die ik mezelf voor houd is dat ik eigenlijk nog wat ontvangers wil hebben, maar dan niet verder wil investeren in 35 Mhz :D

Leuk zo'n hobby, dilemma na dilemma dient zich aan :mrgreen:

@Dirk: je hebt toch niet een Mothje verspeeld met die 200 m bereik ?

Grtz,
Menno

Tja Menno, ik kan mijn slechte ogen natuurlijk wel de schuld geven, maar ik moet mijn soldeerwerk gewoon met een loep goed controleren....

Ongelofelijk dat ik dat bereik nog had met een kortgesloten antenne-uitgang op de zender...

En het was met een mothje, maar het contact herstelde zichzelf gelukkig heel snel en ik kreeg dus op tijd genoeg controle om het ding weer naar me toe te vliegen en normaal te landen.

Ik zit/zat ook met het dilemma van de overstap met mijn 7 'dure' hyperion ontvangertjes, vandaar dat ik de module 'ernaast' heb gebouwd, maar ik geloof dat ik nu toch gauw helemaal overstap....

Extra voordelen die je hebt:

• Je kunt niet vergeten je antenne uit te schuiven...
  • Je antenne kan niet knakken bij het inschuiven :lol:
  • Geen problemen met het wegwerken van je ontvangerantennes
  • Er brandt een lampje op je zender, zodat de kans wat minder groot is dat je vergeet hem uit te schakelen (en zo je zender-lipo naar z'n grootje te helpen)
  • kost allemaal drie keer niets...

En ja, die oude ontvangertjes, daar kan ik misschien nog mensen blij mee maken ;)

Dirk

Laatst bewerkt:
Als het bereik van de Corona DIY module je een beetje tegenvalt, nl. zo'n 200 meter, en je komt er achter dat het bereik zonder zendantenne bijna net zo groot is als mét....

...controleer dan of je niet toevallig zo'n flinterdun draadje van de mantel hebt meegesoldeerd met de kern......

Inside information :cool:

Na herstel van zo'n 'foutje' blijkt het bereik over de grond toch bijna één kilometer te zijn...... :mrgreen:

Dirk
Kun je die Mothjes van jou nog zien op een afstand van 200 m? :mrgreen:

Kun je die Mothjes van jou nog zien op een afstand van 200 m? :mrgreen:

Mákkúllúk Bram, maar misschien was het wel íetsje dichterbij hoor, ik heb de afstand met de auto nagemeten en die rondt af op 0,1 km :lol: Maar hoe dan ook een respectabel bereik voor een kortgesloten zendantenne..

PS Long time no see/hear. druk druk druk zeker hé? :rolleyes:

Vandaag mijn Mx-12 ook omgebouwd naar 2,4 Ghz met een Corona setje samen met Sietse (waarvoor mijn dank ;)

Was niet heel moeilijk en met een ingebouwde schakelaar is het makkelijk switchen tussen 35Mhz en 2,4Ghz.

P1030886.jpg

P1030887.jpg

P1030888.jpg

Groet Lyckele

Heeft iemand al een MX16s omgebouwd met behoud van de 35MHz capaciteit EN met een schakelaar ertussen? En zijn daar toevallig wat gedetailleerde foto's (en een beschrijving) van? Ik heb de DIY van corona hier liggen en wil die zo inbouwen in de MX16s dat ik zowel de 35MHz kan uitzetten (via de software in de zender) als de 2.4G (via de schakelaar), ze hoeven dus niet beide tegelijk te kunnen functioneren maar wel beide uit kunnen (voor instellen van de zender bijvoorbeeld).

Ik heb een 2-weg schakelaar gekocht die drie polen kan schakelen maar nu twijfel ik of dat wel nodig is (want ik lees verschillende keren dat alleen de + en ~ genoeg is)

De vragen die zo bij me opkomen als ik dit draadje lees:

- ik kan een beetje solderen maar hoe groot is de kans dat ik iets beschadig?
- kan ik de 2.4G antenne ook zo achterop kwijt dat deze recht achter de 35MHz antenne staat? Ik vind 'm er aan de zijkant nogal raar uitzien ;)
- hoe moet ik de draden nu verlengen van de module naar de schakelaar en via de schakelaar naar.. waar?

Deze DIY is feitelijk vooral DIY als je goed weet waar je mee bezig bent, blijkt wel weer :D
In ieder geval bedankt voor alle mogelijke hulp!

Bedankt voor de input! Goed te zien dat achter de standaard antenne plaatsen geen probleem is :) helaas kan ik verder niet veel van de foto's maken qua solderingen etc. In ieder geval weer een stapje verder :)

Kijk, hier heb ik iets aan (gevonden op RCG):
De module die in de MX16s zit kan ik gewoon uitschakelen dus die draden hoef ik niet te schakelen en als ik deze tekening zo zie schakel ik op deze manier de 2.4G uit met de schakelaar. Moet ik als verlengde draden nog getwiste servo kabel gebruiken of hoeft dat hier niet (met het oog op storing enzo)?

MX16S2.jpg

Lekker duidelijk en begrijpelijk voor mij als leek :D

Laatst bewerkt:
Ik heb het in elkaar zitten (zonder getwiste draden, die heb ik wel ergens maar kan ik ff niet vinden) en het werkt tot zover; hebben er meer mensen last van dat een servo op meerdere sticks reageert? Ik heb maar met één servo getest maar die reageert op het linker gedeelte van kanaal 2 en het rechter gedeelte van kanaal 4...
-edit- ja DUH.. Als je een DLG in de zender hebt staan (Aspirin in mijn geval) is het logisch dat een aileron servo reageert op het gaskanaal (waarmee ik mijn flaps uitzet)...

Eens een paar meer ontvangers binden en kijken of het dan over is. Ook wel prettig dat netjes de +/-/~aangegeven staat op de ontvangers (niet dus!)...

bind button en rood ledje ver uit de buurt van toevallige vingers

schakelaar om 2.4G module mee uit te zetten, lastig bereikbaar maar da's de bedoeling ook. Vervelend klusje en past maar nét daar :D

Laatst bewerkt:
Back