Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 23 okt 2008.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland

    Het duurde even voor ik de vraagstelling begreep, maar als je bij Corona langer dan 3 sec. de bindknop ingedrukt houdt wordt er een nieuw ID gegenereerd. Dit schrijven ze zelf en is o.a. hier terug te vinden: [post145]

    Over Walkera had ik eigenlijk niet moeten beginnen omdat ik dit zelf ook niet 100% weet. De ontvanger onthoudt de code van de zender niet, dus als deze spanningsloos is geweest moet je opnieuw binden. Waarom de ontvanger alleen wil binden als de leds op de zender nog knipperen is vrijwel een ingebouwde sequentie om te voorkomen, dat-ie bindt met andere zenders die al aan het uitzenden zijn. De zender stuurt dan gedurende het knipperen een bind-signaal.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  2. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Geeft niet Corrien..
    Begrijp dat de issue hot is naar aanleiding die problemen..

    Ik heb nu zelf 3 systemen van Corona DSS en 1 maal FHSS ingebouwd en dan ook nog een 4 stuks dsss in mijn directe omgeving zien inbouwen.

    IK denk dat Corona ook wel wat raar omgaat met de GUID..
    Ik zie die eigenlijk als het MAC adres van een netwerkChip..
    Die moet echt uniek zijn en daar bestaat wereld weid een goed bewaking systeem voor..
    Ik vermoed dat een wisselende GUID voor corona veel eenvoudiger is tydens het productie proces.
    Ze zullen nooit verwacht hebben dat het ooit toevallig fout zou gaan...

    Blijft de waarschuwing dat nieuwe gebruikers dus wel een keer het GUID systeem door moeten door die toets langer dan 3 sec in te drukken..

    Daarna is de kans op gelijke GUID dus 1 op 4.2 biljoen dus dat zit wel snor dacht ik..

    Benno
     
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Om onder andere deze reden is het gebruik van Corona 2.4 niet meer toegestaan bii Gooi en Eemland!
    Zie ook het onderstaande draadje.

    [120742] storing-corona-2-4-dsss
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    kan iemand mij helpen ik heb een mx-12 met 2,4 corona en de 35mhz moet er helemaal uit er komt alleen nog 2,4 erin maar hoe moet ik die drie draadjes solderen?
     
  5. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Met een soldeerbout....;)

    Maar nu serieus...
    De 3 aders zijn net als bij een servo..
    1 is de min of te wel massa..
    1 de +12 volt..
    1 de signaal..

    van het corona setje heb je de bekende 3 kleuren..
    bruin is min/massa..
    rood is +12 volt..
    en oranje is signaal..

    Ik dacht uit mijn hoofd dat rood in de MX12 ook +12 volt is..
    dan heb je alleen nog 2x een witte..
    misschien effe meten met een meter of je 12 volt meet tussen 2 draden..

    benno
     
  6. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Mag ik vragen waarom je de boel eruit haalt? Lijkt me nogal zonde; dan kun je zeker nooit meer gebruik maken van de 35MHz.. Bovendien zit het elkaar niet in de weg weet ik uit ervaring (mijn MX16s zit het ook beide in met een schakelaar tussen de modules zodat ze niet beide tegelijk aan staan)

    Gewoon lekker laten zitten dus. Stel dat je je MX12 ooit wil verkopen is 'ie nog meer waard ook ;)
     
  7. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    inderdaad... lekker laten zitten :)
     
  8. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb zelf ook alles uit mijn MX-12 gehaald en vervangen voor Corona DIY 2,4GHz.
    Ook heb ik een foto gemaakt en vermeld welke draden wat zijn.

    Kijk maar op:
    Aeroplaza
    Het staat in Construction -> Transmitter upgrade 2,4GHz.


    met vriendelijke groet,
    Olaf van der Plaats
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Elders zijn op dit forum berichten te lezen over de Corona 2.4 DIY-module; in tegenstelling tot de module die je (op bepaalde zenders) achterop kan klikken, heeft de doe-het-zelf module géén GUID. Er is ook ergens een filmpje van Straalpijp te vinden waarop deze laat zien hoe hij twee zenders tegelijkertijd aan dezelfde ontvanger bindt. Dat is niet fijn dus.
    Op mijn club heeft deze Corona-bug voor tenminste één crash gezorgd (mogelijk meerdere) en heeft het bestuur besloten dat deze Corona sets niet meer op het G&E veld gebruikt mogen worden. Hoewel ik zelf één van de gedupeerden ben (had mijn Futaba FX-18 omgebouwd) heb ik wel begrip voor deze beslissing.
     
  10. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ook de klik module heeft geen GUID. Je kan het ID zelfs veranderen!
    Zolang er geen ander Corona gebruikers in de beurt zijn zal dit niet zo'n probleem zijn maar in club verband dus niet handig. Mij heeft het in elk geval een kist gekost.
     
  11. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    oke maar wat is de plus singaal en de min op de module?
     
  12. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ja, het probleem is dus ontstaan door gebruik van de module versie...
    Als je alleen maar DIY sets zou gebruiken is er geen probleem..
    Heeft iemand een module dan kun je waarschijnlijk problemen verwachten..

    Verder uitvoerig een zend bereik test doen want het inbouwen gaat nog wel eens fout..
    Tenslotte heb ik er nu 6 ingebouwd en alle 6 werken na enkele opstart problemen foutloos en ook als we allemaal naast elkaar tegelijk in de lucht zijn.....

    De beschreven problemen zijn ondertussen bekend in nederland, de wereld en Corona en dus zijn het oude koeien...
    Het is en blijft natuurlijk een erg goedkope oplossing en zoals vaker is een goedkope oplossing niet altijd feilloos...
    Maar dat zijn mijn heli's ook niet:yes:..

    Benno
     
  13. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Read the Fucking manual...
    Staat gewoon op het papiertje wat er bijverpakt is..

    Benno

    ps..
    Heb ik hieronder ook nog gisteren beschreven.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik dacht het niet, in het filmpje van Straalpijp bond hij 2 zenders met DIY ombouw op 1 ontvanger. Geen probleem noem je dat? :(

    En dat zegt dus helemaal niks. Je kan met honderd man aan het vliegen zijn zonder probleem maar de honderd en éénde komt en het gaat fout... het probleem is juist dat je nooit weet of er iemand anders hetzelfde GUID heeft.

    Je moet me vooral maar niet kwalijk nemen, maar ziende dat dit draadje actief was ging ik even lezen (en jij ook) en stelde dus vast dat hier iemand was die kennelijk NIET op de hoogte was. Kan jij wel zeggen, dat zijn ouwe koeien dus dat hoeven we niet te herhalen - omdat jij er toevallig zelf geen probleem mee hebt gehad. Maar als Jasperdg met zijn inbouwset trammelant krijgt zou het toch niet leuk voor 'm zijn als hij achteraf hoorde dat wij allemaal al wisten dat er iets niet pluis was met die Corona sets, of niet soms?
    Je kan niet echt verwachten dat iemand een inbouwsetje koopt en eerst het Forum gaat uitspitten om te kijken of er misschien iets mee aan de hand is.

    En wat "read the fucking manual" betreft... jij weet heel goed dat de "manual" geen aanwijzingen geeft voor de verschillende zenders. Ja je had het al opgeschreven. Maar als Jasperdg daar niet genoeg info aan heeft, is het misschien logischer om het wat uitgebreider uit te leggen dan om 'm uit te kafferen, toch? :yes:
     
  15. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    mijn handleiding zegt haal het blokje van 35mhz aan de achterkant eruit en doe de 2,4 erin ik heb trouwens jr
     
  16. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
  17. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    de eerste!
     
  18. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Das dus een module
    Niet voor inbouw bedoeld en het begin van het corona GUID probleem..

    Mijn advies..
    alleen gebruiken met verstand en begrip van de problemen.. (lees dit draadje eens door...)

    heb je voldoende kennis dan kun je hem gebruiken voor inbouw maar dat zal niet eenvoudig worden...

    Benno
     
  19. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    wel de bindplug gebruikt?
     

Deel Deze Pagina