Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

sietse,,
ziet er helemaal goed uit,, ik heb inmiddels mijn JR module ook vervangen voor een hack module,, de antennedraad aan de JR omgedoldeerde module was erg kort ik ik moest nog ontvangers erbij hebben, en voor die paar dollar meer direct maar een hack setje besteld. ik de mx16 heb je die letterlijk met 10 minuutjes ingebouwd. voordeel van de mx16 is dat je de 35mhz module in het systeem kan aan.uit zetten. als je dan de module via een schakelaar doen kun je alle opties gebruiken (niets aan, 1 aan of alles aan). dat heb je bij de mx12 dan weer niet helaas.

Sorry, maar dàt vind ik persoonlijk zéér egoistisch.

Uhh, maar ik vlieg niet bij een club. Bijna altijd alleen dus, of soms samen met mijn zoon, maar dat overleven we dan ook wel. En één keer per jaar op een indoor (als ik dat al haal), en ik ben in voorkomende gevallen ook niet te beroerd om dat 40Mc kristalletje er even uit te halen...

Dirk

Uhh, maar ik vlieg niet bij een club.
Dirk, je houdt dan wel dat je zender-accu twee zendmodules moet voeden, die verbruikt dus dubbel stroom.
Ik moet zeggen dat ik het ook geen schoonheidsprijs vind om de 35Mhz gewoon aan te laten; als ik die operationeel zou willen houden dan kwam er een schakelaar tussen. Maar ik ben veel te happy met allerlei voordelen van 2.4Ghz, dus zijn er binnenkort een zootje 35Mhz ontvangers van mij in de aanbieding (die lagen toch al anderhalf jaar in een la).
Wel zal ik uit moeten zoeken welke verbindingen ik los moet maken om de 35Mhz zender het zwijgen op te leggen... dat ga ik nog wel es rustig bekijken.

Vandaag kwam mijn Corona DIY module aan (en zomaar zonder douane gedoe; dat wordt zeldzaam!) Wat issie klein, die module! 38 x 20 x 5 mm... daar moet zeker een vrij hoekje voor te vinden zijn.
Ik ben nog even druk met andere dingen, maar binnenkort gaat-ie in mijn oude Futaba FX-18.

Laatst bewerkt:
Dirk, je houdt dan wel dat je zender-accu twee zendmodules moet voeden, die verbruikt dus dubbel stroom.
Ik moet zeggen dat ik het ook geen schoonheidsprijs vind om de 35Mhz gewoon aan te laten;

Ja, ik geef toe dat het een beetje krom is, maar andere kant is het voor mij ook waarschijnlijk voor een overgangsperiode. En dan begin je te denken waarom je een schakelaar zou kopen en inbouwen terwijl je 'm eigenlijk niet nodig hebt en er alleen maar extra risico's mee introduceert.

En ik heb zo'n lipo als voeding in mijn zender, die lijkt ook nooit leeg te willen.

Dat zijn voor mij zo'n beetje de overwegingen dan....

Dirk

Hoi Dirk, heb sinds twee weken dit corona 2.4 setje actief, tot nu toe niets dan lof.
Wel met schakelaar voor signaal en plus om te switchen tussen 35mhz en 2.4ghz, lees de post van corrien in dit draadje even door voor het waarom.

Hans

@robert, Mja, ik dacht als je toch een schakelaar in gaat bouwen, kan je van die ene schakelaar net zo goed gelijk een OF/OF schakelaar maken. Bij de MX16 niet nodig idd, maar ja, wanneer gebruik je beide zendmodules tegelijk? met 2 ontvangers in 1 vliegtuig elke vorm van storing uitsluiten? ;) haha

@Dirk,
Kan dus wel in principe, maar is mooier om het te schakelen. En daar hoef je niet tegenop te kijken hoor. Als je een servodraadje kan verlengen, kan je ook een schakelaar er tussen bouwen. Hoeft ook niet een turbo-vergrendebare-mega-schakelaar te zijn, een simpele receiverswitch is al genoeg.

Bij alle opties voor blijvend gebruik van beide frekwenties... elders is er al op gewezen dat de kans levensgroot is dat je op een dag de 35Mhz gebruikt en vergeet de antenne uit te trekken. Dat doe je immers alle keren dat je 2.4 Ghz gebruikt ook niet. En reken maar dat je dan al gauw een probleem hebt...
Misschien iets inbouwen dat als je de schakelaar op 35Mhz zet de antenne automatisch uitschuift... :-)

Denk dat die kans wel meevalt, althans dat hoop ik dan maar.

Ikzelf weet wel in welke kist ik 2,4 heb zitten en welke 35 (is niet zo moeilijk in ons geval).

Gevaarlijker vindt ik iemand die 2,4 gebruikt en het 35 moduul niet afkoppelt.
De kans dat ie dan iemand uit de lucht stuurt is zeker aanwezig.

Echter zonder antenne valt dit ook wel weer mee ;-) maar is het niet zo dat zonder antenne je het 35 moduul kan slopen omdat ie zijn vermogen niet kwijt kan?!?!?

maar is het niet zo dat zonder antenne je het 35 moduul kan slopen omdat ie zijn vermogen niet kwijt kan?!?!?

Berto, dat zou met de modernere zenders niet meer kunnen voorkomen, heb ik wel eens in een berichtje van Corrien gezien.

Maar het blijft inderdaad hoe dan ook "oppassen". Ik denk alleen dat bij de meeste vliegers er toch wel een soort automatisme is van 'even nadenken voordat je je zender aanzet, of alles goed staat' Dat is bij mij althans wel het geval sinds ik in mijn begintijd een paar keer wat 'ongelukjes' heb gehad. ;)

Dirk

Dat klopt, maar het is natuurlijk niet aan te bevelen.

Je kunt bij de MX12 en MX16 het 35 MHz module natuurlijk ook uitschakelen door het kristal uit te nemen. Daarna is de stroomopname vrijwel nihil (iets van 1 mA of zo). Bij de MX16S kies je voor 'niet zenden'.

Bij de oude FX18 van Bart volstaat het trouwens ook om het kristal uit te nemen.

ik zit er aan te denken om mijn mx12 om te bouwen naar 2.4ghz. Ik wil AL mijn toestellen gelijk voorzien van een 2.4ghz ontvanger. Is het dan misschien slim om het 40mhz deel er gewoon uit te halen?

Ben het draadje ( stilzwijgend :) ) al een tijdje aan het volgen, maar heeft iemand de assan ook al in een MX-16s gebouwd?
Hier heb ik iets meer witte draadjes...

Afb0326.jpg
Afb0325.jpg

Hey,

witte draadjes heb je niets mee te maken. Het gaat om de zwarte, gele en rode draadje ;) . Je kan de 35 Mhz gewoon laten zitten, enkel de drie draden "aftappen". De ombouw is nog eenvoudiger dan de MX12, en het draait al heel lang goed met Assan.

Succes, greetz,
Aldert

Hallo, heb mijn mx16s ook omgebouwd met assan module, en tot volle tevredenheid, schakel tussen 35mhz en 2,4 ghz met een schakelaar en de led heb ik aan de bovenkant van de mx16s gemaakt.

Voor veel info en foto,s verwijs ik je naar het draadje op het RCU-forum.

Assan X8D Hack Thread - RC Groups

met vrgr Rido.

Kijk! top voor de snelle reacties!!

Laatste vraag vóór het soldeerwerk, de + ( in dit geval de rode) en het signaal ( in dit geval de gele) tussen de schakelaar zetten, ik heb een dubbelpolige, dus dat is geregeld.

Thnx!!

Jeroen

Alleen de plus en de signaaldraad onderbreken met de wisselschakelaar. Massadraad aan 35 mhz module laten zitten en niet onderbreken. Massadraad voor de Assan module heb ik van de laadbus gehaald.

Succes Rido

ok, helder, maak ondertussen ook wat foto's zodra de boel er in zit zal ik ze ook wel hier neerzetten.

Thnx,

Jeroen

Maar zit er aan te denken om de 40 mhz module er helemaal uit te halen. Al mijn toestellen worden dan toch voorzien van 2.4ghz ontvangertjes...
Waarom zou je... wil je die paar gram niet meer voor niks tillen?
Ik heb net mijn FX-18 omgebouwd met Corona (foto's komen nog in ander draadje) en ik zal de 35Mhz niet meer gebruiken, maar heb het lekker laten zitten. Nou kan dat bij een FX-18 ook niet anders geloof ik... maar het zit mij niet in de weg. Die Corona hack module is belachelijk klein... daar vind je wel een plekje voor.
Misschien als de zender mee op vakantie gaat en je wil er wat wat dope in smokkelen? :mrgreen:

Back