Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

ik heb nogal mijn twijfels bij die site.

Alles wat het kenmerk chinees heeft staat al paar stappen terug op hun lijst.

ook vermelden ze geen datums bij de resultaten. ze zullen ongetwijfeld punten hebben die waar zijn maar ik stel mij vragen bij hun bevooroordeling.

tevens is het maar 1 man die een beetje afhankelijk is van geld schieters.
 
Alles wat het kenmerk chinees heeft staat al paar stappen terug op hun lijst.
Nou, lees dan eens wat hij vindt van goedkope Chinese servo's...
ook vermelden ze geen datums bij de resultaten.
Dat is niet helemaal waar, kijk eens naar de headlines... maar je hebt wel een punt.
tevens is het maar 1 man die een beetje afhankelijk is van geld schieters.
Dat is volgens mij juist een voordeel. Hij is niet gebonden aan een firma en volgt zijn eigen visie. Ik hou daar wel van en heb me voorgenomen er vaker naar te kijken.
 
De enigste manier om er achter te komen is m.i. de praktijk. Heb dan ook zo´n Corona setje besteld. Verdorie backorder, wachten dus. Is er al iemand die ervaring heeft met setje: mx-12, Corona 2.4Ghz DIY dss,3s-lipo anders blijft het gissen.
Hans
 
Hallo Heren,

Een beetje off-topic betreft het type zender...
Maar ik heb die DIY set aangeschaft en in mijn MC-19 gebouwd.

Hier wat foto's:
20099710236512.jpg


En hier de binnenkant van de MC-19...
4030798397_10489404f2.jpg


Links boven de stick zie je de SET-knop en de controle-LED...
4030798831_e7c1d727f0.jpg


4031552506_de08ea1112.jpg


Uit verdere tests zal blijken of die mij bevalt.
Anders gaat de 40Mhz zend-module er weer terug in, als back-up.
Qua ruimte geen probleem, alleen de antenne van de DIY-set zal verplaats moeten worden.
Plus er komt een schakelaar bij, om te kunnen switchen tussen beide systemen.

Wel één opmerking betreft het binden...
Dit wil regelmatig niet echt lukken, als ik de zender en ontvanger weer aanzet.
 
Ik heb zojuist de Corona hack module in mijn MX-16S gebouwd. Supersimpel, het was in anderhalf uur voor mekaar.

DSCN5218.jpg


De module. Of moet ik zeggen "Moule", zoals op de sticker staat...

DSCN5215.jpg


Eerst een gaatje 6,5mm boren in de onderste behuizing. Daar gaat een vergulde schotdoorvoer doorheen. Antenne kan er gelijk opgeschroefd worden.

DSCN5217-1.jpg


Even op zoek naar de aansluitingen. In het rode vierkant zie je een stekkertje zitten met een rode (+), gele (PPM), en zwarte (-) draad.

DSCN5216.jpg


Demonteer de vier schroefjes van deze printplaat, draai de printplaat om, en soldeer de draden van de module op de juiste aansluitingen. Bruin op zwart, rood op rood en oranje op geel. Even opletten, want je moet op het kabeltje twee draden "omwisselen" om deze volgorde goed te krijgen.

DSCN5232.jpg


Schroef de aansluitingen van de antenne los, en verwijder de antenne in zijn geheel. (Je schuift 'm er zo uit) Boor twee gaatjes Ø3,5mm op 11mm van elkaar. Nu kun je de "extension board" (LED en een drukknop) monteren. Ik heb deze met rijkelijk hotglue vastgezet.

DSCN5228.jpg


De module heb ik met een tie-rip losjes bevestigd aan een bosje bestaande kabels. Nu enkel nog even de antennekabel op de module solderen. Ik zocht tevergeefs naar een gaatje in de printplaat. De antenne zit dus wel gesoldeerd, maar moet wel even met een stukje ducttape goed gefixeerd worden, om losbreken door trillingen te voorkomen.

Het "binden" ging helemaal goed. Het systeem werkt.

Ik zit nog te twijfelen of ik nog een aparte aan/uit schakelaar moet toevoegen, om onnodig stroomverbruik van de module te voorkomen, als ik op 40Mhz vlieg. Voorlopig eerst maar eens zo proberen.

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een uurtje de zender aangezet met een werkende ontvanger ernaast.
Behuizing was gesloten, en er zitten de originele 8 cellen NiMH in, die zo'n 11V spanning leverden.

Module voelt licht handwarm aan. Meting met IR thermometer: 35°C.

Lijkt me niet iets om over wakker te liggen. Het is bekend dat modules van andere fabrikanten veel warmer kunnen worden. Wat mij betreft is alles onder de 50° prima.

Vincent
 
@Prop-er:

Interessant, jij doet het dus zonder schakelaar erbij? Continue wordt er dus gezonden op de 40 MHz en op de 2,4 GHz?

Op zich wel handig, kan je nooit vergeten het schakelaartje om te zetten, of per ongeluk tijdens gebruik de schakelaar omzetten. Nadeel is natuurlijk wel dat je dan toch een kanaal in gebruik hebt, als je alleen vaart/rijdt/vliegt niet zo erg, maar op een club niet ideaal.

Wel leuk om te zien dat het dus niet warm wordt. Ik dacht altijd dat als ik mijn gewone MX-12 op 35 MHz aan laat staan met de antenne niet uitgeschoven dat hij dan erg warm zou worden van binnen, omdat de 'energie niet weg kan'. Ik weet het, slecht beschreven maar ik weet zo ook geen betere omschrijving. Goed om te zien dat dit dus niet zo is.

Edit: Je schrijft dat 'de module' niet warm wordt. Bedoel je hier de 40 of de 2.4 module?
 
Laatst bewerkt:
Op zich wel handig, kan je nooit vergeten het schakelaartje om te zetten,
Dat heb je snel genoeg door want dan werkt je model niet ;-)


of per ongeluk tijdens gebruik de schakelaar omzetten.
Daar heb je hele mooie veiligheidsschakelaars voor die je moet oplichten voordat je kan schakelen.

Gebruiken wij ook op onze MX16 en MC19.
 
@Prop-er:

Interessant, jij doet het dus zonder schakelaar erbij? Continue wordt er dus gezonden op de 40 MHz en op de 2,4 GHz?

Bij een MX16 kies je als eerste na het aanzetten of je HF ook aan moet, je kan in dit menu'tje ook direct kiezen op welk kanaal je HF moet uitzenden. Indien je alleen 2,4 wilt draaien, kies je ervoor om de HF uit te laten. Deze functie zit op de zender om even je instellingen te kunnen veranderen zonder daarbij uit te zenden.

Greetz, Aldert
 
Uiteraard kan je dan je kristal eruit peuteren... Maar goed, zo'n schakelaartje lijkt me dan toch handiger eerlijk gezegd. Die 1 euro extra kan er ook nog wel af toch?

Het verbaasde mij meer dat de 40MHz moduul niet warm werd terwijl de antenne ingeschoven was. Het is mij vaak verteld nooit de zender langdurig aan te laten staan met ingeschoven antenne...

@Aaalie: tegelijk gepost... Maar dat zou idd verklaren waarom de 40MHz moduul niet warm wordt. Zo'n instelling zit er voor zover ik weet niet op een MX-12.
 
Zo'n instelling zit er voor zover ik weet niet op een MX-12.
Dacht het ook niet.

En als je dan op de 35 of 40 uitzendt blijft ie ook uitzenden op de 2,4GHz.

Met een schakelaar gebruik je ten alle tijden maar 1 frequentie.
 
@Prop-er:Nadeel is natuurlijk wel dat je dan toch een kanaal in gebruik hebt, als je alleen vaart/rijdt/vliegt niet zo erg, maar op een club niet ideaal.

Bij 2,4Gzh is dit geen issue. Stond er in de FMT niet een keer een test met 85 probleemloos tegelijk werkende Robbe Fasst zenders?
Bandbreedte zat.
 
@Prop-er: dat snap ik. Ik bedoelde dan ook het 40MHz kanaal dat je dan onbedoeld ook nog in gebruikt hebt. Maar als je dat softwarematig uit kan schakelen zoals hierboven beschreven is dat natuurlijk ook niet van toepassing.
 
O.K. prop-er eerste antwoord op de temperatuur ontwikkeling is binnen, bij 8 cellen NIMH geen probleem dus, wie de volgt met 3s lipo?
Hans
 
Ik heb mijn MX12 ook een paar maand geleden omgebouwd (wel met schakelaar) maar heb nog geen last van een warme zender gevonden.

Waar ik wel last van heb met de CT8Z module dat mijn servo's enigzinds haperend reageren..
Ik merk er bij het vliegen niets van maar het lijkt net op de resolutie veel grover is en dus als je langzaam de stick beweegd dan gaat op 35Mhz de servo's rustig en geleidenlijk mee en op 2,4Ghz nemen ze telkens kleine sprongetjes.

Ik zal proberen het eens op video te zetten.
Overigens heb ik meerdere 2,4Ghz ontvangers met verschillende servo's en ze hebben allemaal hetzelfde probleem en dus zit het in de zender....

Benno
 
Ik heb mijn MX12 ook een paar maand geleden omgebouwd (wel met schakelaar) maar heb nog geen last van een warme zender gevonden.

Waar ik wel last van heb met de CT8Z module dat mijn servo's enigzinds haperend reageren..
Ik merk er bij het vliegen niets van maar het lijkt net op de resolutie veel grover is en dus als je langzaam de stick beweegd dan gaat op 35Mhz de servo's rustig en geleidenlijk mee en op 2,4Ghz nemen ze telkens kleine sprongetjes.

Ik zal proberen het eens op video te zetten.
Overigens heb ik meerdere 2,4Ghz ontvangers met verschillende servo's en ze hebben allemaal hetzelfde probleem en dus zit het in de zender....

Benno

Als je niet alleen de plus schakelt via de schakelaar, maar OOK de min, dan is je probleem verholpen. De min mag in dit geval ook NIET verbonden zijn met het module als je 2,4 Ghz gebruikt.

Greetz, Aldert
 
Interessant! Ik begrijp alleen niet waarom het niet meeschakelen van de min voor een grovere resolutie op de servo's kan zorgen. :confused:
 
Als je niet alleen de plus schakelt via de schakelaar, maar OOK de min, dan is je probleem verholpen. De min mag in dit geval ook NIET verbonden zijn met het module als je 2,4 Ghz gebruikt.

Greetz, Aldert

Ik wil je wel geloven aaldert maar ook ik kan niet bedenken waarom dat zou uitmaken.
Verder heb ik nu al 4x MX12 omgebouwd opdezelfde manier waarbij het allemaal wel goed ging.
Ik ben bang dat ik last van een ander probleem heb.
Ik heb namelijk een futuba moduul in een Graupner/JR zender gezet.
Mechanisch is dat natuurlijk aangepast maar nu heb ik wel eens gelezen dat de puls afwerking van JR anders is dan futuba.
Ik las pas dat de Logitec 2100 zelf meet aan de puls wat voor een zneder gebruikt wordt.
Ik vraag me dus nu af of ik misschien een puls conversie foutje heb...

Maar ik zal de min eens losnemen (is niet zo eenvoudig in mijn geval) en dan eens kijken of het stabiler is..

To be continued...

Benno
 
Back
Top