Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Ik wil je wel geloven aaldert maar ook ik kan niet bedenken waarom dat zou uitmaken.

Ik kan het beslist niet onderbouwen, ik ben geen electronicaman. Ik heb het echter zelf wel ervaren met de Graupner IFS module (voor Multiplex) en zelfs met de Assan module, hierbij had ik exact hetzelfde probleem, echter na het schakelen van ook de min was dit probleem verholpen. Het vreemde is dat dit slechts bij één zender het geval was, bij de andere MX16 had ik hier geen last van.
Ik heb veel geprobeerd, uiteindelijk is het alleen gelukt door ook de min te schakelen.

Het enige verschil tussen de zenders is, degene waarbij het "probleem" voordoet is iets ouder, dit is ook de zender die je in het menu kan laten vastlopen, en dan alleen weer loskrijgt door de akku los te halen (zelfs uitzetten met de schakelaar helpt dan ook niet ;) ).

Ik ben benieuwd...
Greetz, Aldert
 
Assan

Ik heb de 2,4ghz ontwikkeling wat links laten liggen, maar zo'n inbouwmodule is toch wel heel interessant. Nu heeft een clubmaat naar tevredenheid een Assan module ingebouwd en dat overweeg ik ook. Nu mijn vraag:

Als je voor Assan kiest (of Corona o.i.d) zit je dan altijd aan Assan vast, of is daar inmiddels een standaard voor die intercompatibiliteit (dubbele woordwaarde) mogelijk maakt?

Want wie zegt mij dat bv. Assan medio 2010 nog bestaat?
 
Merken zijn onderling niet uitwisselbaar.
Assan heeft een betrouwbaardere reputatie dan Corona.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Als je kiest voor een A-merk (Futaba, Robbe, Spektrum, Multiplex, Graupner (?), Jeti, ACT, Weatronic, etc), mag je toch wel verwachten dat levering van compatibel ontvangers over een aantal jaren gegarandeerd is.
 
Nee - je moet een schakelaar zoeken met zo'n hendeltje, en dan bij voorkeur een waarbij er een beveiliging op zit die verhindert dat de schakelaar per ongeluk wordt omgezet. In de praktijk moet je het hendeltje uittrekken om het om te kunnen zetten.
 
Corona setje om in mijn mx-12 te bouwen vandaag ontvangen.
Wil graag het 35mhz gedeelte werkend houden.
Schakelbaar tussen 2.4 ghz en 35 mhz.
Is de volgende schakelaar hiervoor geschikt?

Display Electronics - Lorlin CK1052 - Lorlin Draaischakelaar BVM 3 standen, 4 moedercontacten, print

Hans

Nee die ga je er echt niet inkrijgen..
Meer zoiets
Display Electronics - Multiple brand MB.3412202 - Miniatuur tuimelschakelaar 2xom
Maar als je dit soort vragen gaat stellen moet je misschien twijfelen aan de ombouw zelf te doen..
want dit was wel het meest eenvoudigste probleem tijdens de ombouw van mijn 2x mx12dual.....

Benno
 
Benno, deze schakelaar welke jij voorstelt heeft geen beveiliging tegen het per ongeluk omzetten en schakelt slechts twee van de drie draden.
En ja ik ben geen elektronikaman daarom stel ik deze vraag, daar is dit forum toch voor?
En aldoende leert men, een paar draadjes solderen gaat me wel lukken.
Bart ben het met je eens zoek me reeds suf naar zo'n schakelaar met beveiliging maar kan er geen vinden met welke ik alle drie de draden tegelijk kan schakelen, de schakelaar welke ik in mijn vorige post aanhaalde kan alle drie de draden schakelen en is ook niet per ongeluk om te stoten, tis een draaischakelaar.
Waarom alle drie de draden schakelen, er zijn diverse gebruikers die problemen hadden als de min draad niet geschakeld werd.

Hans
 
Deze apem schakelaar had ik ook al gevonden. Kan echter maar twee draden schakelen.
Welke twee laat je dan schakelen?
Ben al verschillende mogelijkheden tegengekomen
1: Alleen de plus draad
2: De plus en de min
3: De plus en de puls
Welke is nu de juiste?

Hans
 
Niet moeilijk:

- Je zender heeft géén stuursignaal om de originele zendertrap af te koppelen: Alleen de plusdraad van de 2.4GHz module schakelen -> enkelpolige vergrendelbare omschakelaar (+ zendkristal van de originele zendertrap verwijderen).

- Je zender heeft de mogelijkheid om de originele zendertrap af te koppelen via een stuursignaal: De plusdraad van de 2.4GHz module èn het stuursignaal schakelen -> dubbelpolige vergrendelbare omschakelaar.
 
Alleen de derde mogelijkheid is de juiste voor alle zenders met uitzondering van de modulezenders van Graupner-JR. Je moet dus altijd zowel de plus als het signaal schakelen. Als alleen de plus wordt geschakeld blijft de signaalingang van het afgeschakelde module als belasting hangen. Dit hoeft niet voor problemen te zorgen, maar dat kan wel. Alleen als je zowel plus als puls omschakelt weet je zeker, dat alles goed gaat.

Bij de modulezenders van Graupner (te beginnen met de MC14) worden er vanuit de zender twee spanningen aangeleverd aan het zendermodule. Een gestabiliseerde 6 Volt spanning voor het oscillator- en drivercircuit en 9,6 Volt voor de eindtrap. Als je hier de plus 9,6 Volt schakelt blijft een deel van het module werken. Dit levert weliswaar praktisch geen zendvermogen, maar het kan beter uit blijven. Dit bereik je door het kristal uit te nemen.

Bij alle andere mij bekende zenders wordt er altijd binnenin het zendermodule een gestabiliseerde spanning gecreëerd voor het oscillatorcircuit. Hier zorgt het afschakelen van de plus dus, dat het module volledig stopt.
 
Kijk, hier blijkt weer eens uit dat:
De enigste domme vraag is de vraag die NIET gesteld word.
Jan bedankt voor je antwoord, geloof dat ik niet de enige ben die hier iets van opsteekt.
Ga het volgens de derde mogelijkheid uitvoeren, plus en puls (signaal) geschakeld.

Hans
 
Alleen de derde mogelijkheid is de juiste voor alle zenders met uitzondering van de modulezenders van Graupner-JR. Je moet dus altijd zowel de plus als het signaal schakelen. Als alleen de plus wordt geschakeld blijft de signaalingang van het afgeschakelde module als belasting hangen. Dit hoeft niet voor problemen te zorgen, maar dat kan wel.
Alleen als je zowel plus als puls omschakelt weet je zeker, dat alles goed gaat.
De belasting gevormd door de tweede module (of dat nu de originele zendtrap of de 2.4GHz module is) is meestal hoogohmig tot zeer hoogohmig dus véél invloed mag/kan je niet verwachten op het PPM-signaal.

Als je zender dan toch nog een stuursignaal (HF-disable o.d.) heeft zit je met een probleem om 3-polige omschakelaars te vinden mèt vergrendeling.
 
Dat is een onjuiste veronderstelling. Lees bijv. maar eens wat een Assan module doet in een MX16, waarvan alleen de plus is geschakeld. Ook bij Futaba, waarbij er als regel een open collector uitgang wordt aangeboden aan het hf-module kun je verrassende effecten tegenkomen als er een tweede belasting meedoet.

Modulatie-ingangen hebben trouwens meestal een impedantie tussen enkele kiloOhm en enkele tientallen kiloOhm (en bestaan zonder uitzondering uit een r-c netwerk), dus zo vreselijk hoogohmig zijn ze niet. Bij een MX16S zou ik dit moeten nakijken, maar een redelijke gok is 10k.
 
Vooruit dan maar, heb het ook gedaan :). goedkoopste Corona setje bij HC gekocht en net ingebouwd in de MX12. De MX16S laat ik nog even origineel..

Waarom dit setje? Eigenlijk heb ik geen last van storing ofzo op de 35mhz en ik heb aardig wat ontvangers nu, dus dat gaat voor nu veel teveel kosten om allemaal te vervangen. Is dus ook niet nodig eigenlijk...
Waar ik wel laatst mee zat was dat met het opgooien van mijn RC parapentes eigenlijk ALTIJD de antenne extreem in de weg zit. Zowel bij de ontvanger als van de zender. Wel met ingeschoven antenne gestart, maar het blijft klooien om dan weer snel hem uit te schuiven.

Nu dus het goedkoopste setje van HC Corona.
Best makkelijk. Ik had gelezen hier dat je de plus en puls moest schakelen. Robert had dacht ik een simpele receiver schakelaar gebruikt, die had ik ook nog liggen :). Eigenlijk wilde ik de Corona erbij schakelen. Lekker makkelijk, dus OF alleen 35mhz, OF 35mhz EN 2.4Ghz. Uiteindelijk ontdekte ik dat de schakelaar naar 2 kanten schakelt en het dus kon ik er een OF/OF van maken. Of 35mhz OF 2.4Ghz.
Alles zo mooi mogelijk op elkaar gepropt en flink wat stukjes van printplaten afgedremeld.
Ik las ook stukken over enorme vergrendelbare schakelaars, maar hoe hij nu ziet lijkt me niet dat ik per ongeluk de switch om zet... Ik schakel nog eerder per ongeluk mijn zender uit lijkt me... plaatje zegt meer dan woorden:
hpim1167.jpg

hpim1168.jpg

hpim1169.jpg
 
Mooi werk... ik zit ook te wachten op mijn Corona hack module van Hobby King, het is echt weer voor wat soldeerwerk. De module gaat in mijn oude Futaba FX-18, maar ik ga er geen schakelaar in maken om de 35 Mhz nog te kunnen gebruiken... binnenkort gaan al mijn oude ontvangertjes in de verkoop.
Heb jij nou de krimpfolie van de hackmodule gehaald? Had je anders niet genoeg ruimte of zo? Het lijkt me dat je riskeert dat er dingen ongewenst sluiting maken. Ik heb goede hoop dat ik ook geen printplaten hoef bij te trimmen, er is redelijk wat ruimte in de FX18, er zit al een lipo ontvanger-accu in dat scheelt ook. Toch lijkt die hack module op jouw foto's wel wat groter dan ik dacht...
Het ziet er naar uit dat TNT nu mijn hack module zit te bekijken want het duurt weer knap lang.

edit - Ik zie nou pas dat de zendmodule niet die grote oranje plaat is, maar dat kleine pakje in de hoek... ja dat scheelt! Hij is dus toch niet groter dan ik dacht....
 
Laatst bewerkt:
hahaha, nee, die oranje plaat is de 35mhz standaard zooi. Lekker ruim opgebouwd zegmaar. Toen ik het corona plaatje zag dacht ik meteen: "is dat alles?????", waarom zijn al die zenders dan zo bizar groot?
Zonder schakelaar is het trouwens helemaal een eitje. De zendmodule is dat verticaal staande liggende plaatje rechtsonder in de hoek op het 1e plaatje. paar mm dik en ongeer 6x3cm gok ik. ff geen zin meer om de zender weer open te maken om half 3 snachts... haha, maar bizar klein en erg dun dus.
Er zit krimpkous omheen, maar om de antenne vast te zetten heb ik een tapeje er omheen gedaan (bruin/oranje spul). Gelijk ook maar over alle nog losse contactjes. Verder de schakelaar enzo met smeltlijm vastgezet ipv met de bijgeleverde boutjes en moertjes. Wel netjes trouwens hoor! Als je niet zo zit te priegelen als ik is het echt een eitje. Enige waar je op moet letten is dat je de draden goed aansluit en dat je de antenne goed soldeert. De binnendraad op het vlakje waar "ant" staat en de buitenmantel op het vlakje ernaast.

Verder heb je alleen nog het controle bordje. Dat is 1x2 cm ofzo, 1 klein ledje en een drukknopje. ook niet groot dus.

Ik had alles netjes in kunnen bouwen zonder dremelen, maarja, ik kreeg opeens het idee dat het wel heel handig zou zijn als alles op die plek zou zitten. o.a. zodat ik alles in de voorste behuizing heb ipv een gedeelte in het achterdeel.
Kreeg ook nog het gekke idee om er nog veel meer in te bouwen, ben nu lekker op dreef. Maarja, heb eigenlijk geen flauw idee wat er nog bij moet... Misschien nog een liposafe voor de 3S lipo? Maarja, ook niet echt nodig op zich...
 
Mooi werk Sietse!

Mijn Corona setje is inmiddels ook onderweg...

Ik zou eigenlijk het liefst geen schakelaar willen en beide zendermodules dus aan hebben staan. Ik twijfel echter vanwege voorgaande berichten of ik hier nu een risico loop met de MX12. Heeft iemand soms al ervaring met beide modules permanent aan bij de MX12?

Dirk
 
Ik zou eigenlijk het liefst geen schakelaar willen en beide zendermodules dus aan hebben staan.
Sorry, maar dàt vind ik persoonlijk zéér egoistisch.

Zit je op 2.4GHz te vliegen en bezet je ongewenst toch een 35MHz-kanaal dat iemand anders op het veld zou kunnen gebruiken.
Of nog erger, je zou iemand op de 35MHz kunnen storen vermits je op 2.4GHz vliegt en je 35MHz-kanaal 'zogezegd vrij' is.

Als iedereen zo zou beginnen denken zitten we binnen afzienbare tijd ook 'vol' op 2.4GHz door ethervervuiling...

Sorry, het moest me van het hart.
 
Back
Top