Wat mij zo even te binnen schiet:
Onder andere nodig om het benodigde vermogen voor aandrijving te berekenen:
- frontaal oppervlak
- Cw waarde (afhankelijk van de lengte van het voertuig. Langer geeft lagere Cw, maar is ook beter voor de rechtuitstabiliteit.)
- rolweerstand
- slip van de banden (goede wegligging geeft minder stuiteren en dus minder slip bij aandrijving)
- weerstand van de aandrijflijn (hogere draaisnelheden geeft meer verliezen)
aërodynamica en wegligging:
- hoe lager de rijhoogte hoe kleiner het frontale oppervlak
- lage rijhoogte ook gunstig voor lagere druk onder de auto (denk ook aan een diffusor)
- hoe betere wegligging (=minder stuiteren), hoe minder slip tijdens aandrijving
- spoilers voor neerwaartse druk (hoeveel is nodig? Meer downforce=meer lucht- en rolweerstand.)
- lengte van de auto voor lage Cw waarde en rechtuitstabiliteit. Deze ligt redelijk vast met de keuze van de modelauto, maar is dit per se een vaststaand gegeven?
- minimale stuuruitslag
- voldoende massa voor grip wanneer de spoilers nog niet werken (lage snelheid), nadelig voor acceleratie (en bochten, hier niet aan de orde natuurlijk)
topsnelheid:
- omtrek van de banden en dus het benodigde toerental van de wielen (vergeet je de slip niet?)
- gewenste snelheid (heb je al gebruikt voor het benodigde vermogen)
- toerental waarbij de motor zijn maximum vermogen kan leveren
- bijbehorende reductie van de aandrijflijn
energievoorziening (héé, jouw straatje!):
- accutype: gewicht (licht=minder massa mee te zeulen, zwaar om juist voldoende massa aan de auto te geven)
- energiedichtheid van de accu (massa/grootte/hoeveelheid opgeslagen energie)
- accu moet benodigde hoeveelheid energie nodig voor de speedrun kunnen leveren en ook binnen die tijd (!)
- moet je wel een lipo gebruiken of kom je zelf met een revelutionaire accutechniek. Misschien helemaal geen accu gebruiken maar een brandstofcel, verbrandingsmotor, nucleaire reactor (al dan niet fusie). Ok, ik overdrijf hier een beetje, maar dit is waar jij het verschil kunt maken met (baanbrekend) onderzoek. (Zoals gezegd ben ik niet zo onder de indruk van bestaande technieken gebruiken voor een bekend kunstje.)
Type motor:
- efficiëntie. Opgenomen electrisch vermogen is bij niet 100% rendement per definitie hoger dan het vermogen nodig voor aandrijving.
- is een electromotor een vast gegeven? En mechanische aandrijving?
- brushed of brushless en waarom.
- Is de aansturing in het geval van brushless optimaal of moet je de modulatie van de stroom aanpassen?
- hoeveel spanning moet de motor gevoerd worden om een bepaald vermogen te kunnen leveren (en niet door zeer hoge stromen te verbranden)
- moet er koeling op de motor? Is dat nodig voor de korte tijd? (dragsters hebben meestal ook geen koeling behalve door luchtstroming, maar vaak geen radiator)
- in geval van koeling, wat dan? Lucht, vloeistof (water/stikstof/helium/?)
- toerental bij maximum vermogen. Nodig voor reductie van de aandrijflijn.
- eventueel benodigde esc, zelfde verhaal: koeling, rendement, modulatie, max vermogen, etc, etc. Onderbouwen!
Constructie:
- kan de aandrijving de rotatiesnelheden en de daarbij behorende krachten aan? Denk aan de banden, maar ook aan lagers, aandrijfassen (zijn ze recht genoeg om niet te slingeren en daardoor te verbuigen tot destructie). Wellicht extra lagering en of smering nodig. Of grotere wielomtrek en daardoor lagere toerentallen van de aandrijflijn.
- kan de ophanging en het chassis de krachten aan? Voor wat betreft de aandrijving, maar zeker ook de krachten door neerwaartse druk door spoilers en vorm van het voertuig.
- bereken de benodigde/optimale stuuruitslag voor stabiliteit en bestuurbaarheid.
In het algemeen:
- berekeningen geven het inzicht in de materie weer. Weloverwogen keuzes.
- eindeloos proberen kom je niet onderuit, maar kun je minimaliseren door regel 1
- innovatie, zeker op jouw studierichting, kan je onderscheiden van "Jan met de pet met een groot budget" die hetzelfde doel bereikt: een rc auto die snel is.
Hier kun je wel even mee vooruit. Ik kan op mijn telefoon even niet meer zo goed zien wat ik al genoemd heb.
Bovenstaande zou in een universitaire studie vanzelfsprekend moeten zijn. Zoals je het nu aanpakt, of in ieder geval verwoord, gaf mij de indruk dat jij (en blijkbaar ook jouw docent) geen idee heeft hoe je een (willekeurig) project op een wetenschappelijke manier aanpakt. Laten we zeggen dat je nog in het leertraject zit en nog een boel gaat bijleren.
Hoe dan ook succes en laat je niet van de wijs brengen door mijn misschien nogal norse commentaar. Vragen gewoon stellen, maar liever wat meer in detail.
Groet,
Patrick