ombouw traxxas XO-1

je zegt dat je genoeg ervaring hebt met vliegtuigen en heli's waarom koopt je school gewoon geen easyjet deze kan ook heel hard gaan op youtube heb ik filmpjes gezien van 300+ dus 200 is wel te doen neem ik aan met de goeie kennis een hoop materiaal en veel tijd.

je zegt dat je genoeg ervaring hebt met vliegtuigen en heli's waarom koopt je school gewoon geen easyjet deze kan ook heel hard gaan op youtube heb ik filmpjes gezien van 300+ dus 200 is wel te doen neem ik aan met de goeie kennis een hoop materiaal en veel tijd.

300+ km/u? Heeft de maker van zo'n filmpje waarschijnlijk wel een dikke duim gehad om die snelheid uit te zuigen, het wereldrecord staat "slechts" op een "krappe" 277 km/u.

Zie: New Guinness World Record—FASTEST BATTERY-POWERED RC CAR - RC Groups

300+ zijn die theter cars welke als RC op youtube aangeduid worden maar het in werkelijkheid niet zijn. en nee, de snelste klasse daarin is ook niet echt RC te maken, zeker niet voor een 400 meter sprintje.

Overigens nog een leuk filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
In de US zijn ze nu over de 200MPH dat is dus 320km/h. Dit doen ze wel met de auto aan een staalkabel die een rondje rijdt.
Je hebt echt een vlakke en schone baan nodig. Het zou met het XO1 model m.i. moeten kunnen maar het wordt veel proberen en waarschijnlijk heb je aan één auto niet genoeg.

Niet. De RC is alleen voor het gas. Als je de auto exact in balans aan de kabel hangt en de wielen goed afstelt dan is het rondje in feite rechtdoor. Net als bij Indycar racing.

Mijn grootste zorg voor dit project zouden de banden zijn. Het vinden van een materiaal dat wel voldoende grip heeft maar niet door de middelpuntvliedende kracht uit elkaar spat lijkt me het grootste probleem. De rest is vooral heel erg goed alles in balans brengen. Een kleine afwijkingen zal ervoor zorgen dat je helemaal opnieuw kunt beginnen omdat je maar hele kleine brokstukjes overhoudt.

hmmm, hoe bedoel je juist niet besturen en aan een lijn hangen???

en wow, zijn die krachten zo groot dat de wielen uit elkaar spatten? ik had gezien van nic case dat zij die uit carbon bouwen

Het zijn dit soort opmerkingen die bij mij grote vraagtekens oproepen. Voor een puber wellicht begrijpelijk, maar van iemand die op een universiteit zit?! Wanneer je dan toch een dergelijke opdracht gaat doen, dan zijn "simpele" berekeningen m.b.t. benodigd motorvermogen, luchtweerstand, sterkte van onderdelen...
Dát zou het project nog wat inhoud geven als studieopdracht. Zo niet, dan is het vooral het bij elkaar kopen, veel budget hebben een doorzettingsvermogen.
Ben ik ouderwets of is universiteit niet zo heel veel meer waard? Het hele verhaal kan ook verzonnen zijn natuurlijk.

Hallo, dit project draait hem eigenlijk meer om de elektriciteit/elektronica. ik zit namelijk in energietechnologie.

jammergenoeg zien wij niets over mechanica in school. zelf stel ik nu wat vragen om daarna aan de slag te kunnen gaan ivbm berekenen (ben in mijn middelbare school afgestudeerd in elektromechanica) dus weet ik wel hier en daar het een en ander te berekenen. daarom stel ik eerst de vragen aan jullie zodat ik wat te weten kom wat ik allemaal moet berekenen

Om te berekenen wat voor motor of hoeveel kw je nodig hebt voor 200km/u moet je de gewicht en weerstand van de auto weten. Dus daarvoor moet je toch nog een en andere weten over luchtweerstand en dergelijke.
Maar een goed idee is het wel om de auto aan een touwtje te hangen en rondtjes te gaan rijden, wat je ook vaak ziet bij model vliegtuigen.

Hallo, dit project draait hem eigenlijk meer om de elektriciteit/elektronica. ik zit namelijk in energietechnologie.

jammergenoeg zien wij niets over mechanica in school. zelf stel ik nu wat vragen om daarna aan de slag te kunnen gaan ivbm berekenen (ben in mijn middelbare school afgestudeerd in elektromechanica) dus weet ik wel hier en daar het een en ander te berekenen. daarom stel ik eerst de vragen aan jullie zodat ik wat te weten kom wat ik allemaal moet berekenen

Is dit dan een eigen gekozen opdracht? (ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je dit van een leraar krijgt)

Ook geen mechanica.... Heb je dan wel de mogelijkheden voor het maken van een andere motormount mocht er een grotere motor nodig zijn....

Ik denk dat de aanschaf van een RTR XO-1 een beetje zonde geld is als je de regelaar, motor en accu's moet vervangen voor iets snellers.

Wat mij zo even te binnen schiet:
Onder andere nodig om het benodigde vermogen voor aandrijving te berekenen:
- frontaal oppervlak
- Cw waarde (afhankelijk van de lengte van het voertuig. Langer geeft lagere Cw, maar is ook beter voor de rechtuitstabiliteit.)
- rolweerstand
- slip van de banden (goede wegligging geeft minder stuiteren en dus minder slip bij aandrijving)
- weerstand van de aandrijflijn (hogere draaisnelheden geeft meer verliezen)

aërodynamica en wegligging:
- hoe lager de rijhoogte hoe kleiner het frontale oppervlak
- lage rijhoogte ook gunstig voor lagere druk onder de auto (denk ook aan een diffusor)
- hoe betere wegligging (=minder stuiteren), hoe minder slip tijdens aandrijving
- spoilers voor neerwaartse druk (hoeveel is nodig? Meer downforce=meer lucht- en rolweerstand.)
- lengte van de auto voor lage Cw waarde en rechtuitstabiliteit. Deze ligt redelijk vast met de keuze van de modelauto, maar is dit per se een vaststaand gegeven?
- minimale stuuruitslag
- voldoende massa voor grip wanneer de spoilers nog niet werken (lage snelheid), nadelig voor acceleratie (en bochten, hier niet aan de orde natuurlijk)

topsnelheid:
- omtrek van de banden en dus het benodigde toerental van de wielen (vergeet je de slip niet?)
- gewenste snelheid (heb je al gebruikt voor het benodigde vermogen)
- toerental waarbij de motor zijn maximum vermogen kan leveren
- bijbehorende reductie van de aandrijflijn

energievoorziening (héé, jouw straatje!):
- accutype: gewicht (licht=minder massa mee te zeulen, zwaar om juist voldoende massa aan de auto te geven)
- energiedichtheid van de accu (massa/grootte/hoeveelheid opgeslagen energie)
- accu moet benodigde hoeveelheid energie nodig voor de speedrun kunnen leveren en ook binnen die tijd (!)
- moet je wel een lipo gebruiken of kom je zelf met een revelutionaire accutechniek. Misschien helemaal geen accu gebruiken maar een brandstofcel, verbrandingsmotor, nucleaire reactor (al dan niet fusie). Ok, ik overdrijf hier een beetje, maar dit is waar jij het verschil kunt maken met (baanbrekend) onderzoek. (Zoals gezegd ben ik niet zo onder de indruk van bestaande technieken gebruiken voor een bekend kunstje.)

Type motor:
- efficiëntie. Opgenomen electrisch vermogen is bij niet 100% rendement per definitie hoger dan het vermogen nodig voor aandrijving.
- is een electromotor een vast gegeven? En mechanische aandrijving?
- brushed of brushless en waarom.
- Is de aansturing in het geval van brushless optimaal of moet je de modulatie van de stroom aanpassen?
- hoeveel spanning moet de motor gevoerd worden om een bepaald vermogen te kunnen leveren (en niet door zeer hoge stromen te verbranden)
- moet er koeling op de motor? Is dat nodig voor de korte tijd? (dragsters hebben meestal ook geen koeling behalve door luchtstroming, maar vaak geen radiator)
- in geval van koeling, wat dan? Lucht, vloeistof (water/stikstof/helium/?)
- toerental bij maximum vermogen. Nodig voor reductie van de aandrijflijn.
- eventueel benodigde esc, zelfde verhaal: koeling, rendement, modulatie, max vermogen, etc, etc. Onderbouwen!

Constructie:
- kan de aandrijving de rotatiesnelheden en de daarbij behorende krachten aan? Denk aan de banden, maar ook aan lagers, aandrijfassen (zijn ze recht genoeg om niet te slingeren en daardoor te verbuigen tot destructie). Wellicht extra lagering en of smering nodig. Of grotere wielomtrek en daardoor lagere toerentallen van de aandrijflijn.
- kan de ophanging en het chassis de krachten aan? Voor wat betreft de aandrijving, maar zeker ook de krachten door neerwaartse druk door spoilers en vorm van het voertuig.
- bereken de benodigde/optimale stuuruitslag voor stabiliteit en bestuurbaarheid.

In het algemeen:
- berekeningen geven het inzicht in de materie weer. Weloverwogen keuzes.
- eindeloos proberen kom je niet onderuit, maar kun je minimaliseren door regel 1
- innovatie, zeker op jouw studierichting, kan je onderscheiden van "Jan met de pet met een groot budget" die hetzelfde doel bereikt: een rc auto die snel is.

Hier kun je wel even mee vooruit. Ik kan op mijn telefoon even niet meer zo goed zien wat ik al genoemd heb.

Bovenstaande zou in een universitaire studie vanzelfsprekend moeten zijn. Zoals je het nu aanpakt, of in ieder geval verwoord, gaf mij de indruk dat jij (en blijkbaar ook jouw docent) geen idee heeft hoe je een (willekeurig) project op een wetenschappelijke manier aanpakt. Laten we zeggen dat je nog in het leertraject zit en nog een boel gaat bijleren.

Hoe dan ook succes en laat je niet van de wijs brengen door mijn misschien nogal norse commentaar. Vragen gewoon stellen, maar liever wat meer in detail.

Groet,
Patrick

Laatst bewerkt:
Van mijn kant heb je zeker interesse en dus wil ik alles graag volgen,maar zoals eerder gezegd,200km/h is enorm hard,een auto op die snelheid krijgen is in principe mogelijk maar als je niet weet waarmee je bezig bent houd het snel op,je zal enorm veel moeten testen en daar heb je ook plaats voor nodig,de kunst van het rijden zou je misschien toch ook beter even leren kennen met een iets trager model..Zelf zou ik ook niet denken aan de XO 1 maar eerder aan iets van zelfbouw ofzo,en dan nog liefst met een carbon chassis enz.

Filmpje van 196 km/h.

[media=youtube]46ssLpgky5E[/media]

Ik las net dat sommige 2014 modellen van de XO-1 nu ook zonder accu's geleverd worden. Dat drukt de prijs als je naar andere accu's wilt kijken.

Ik denk zelf dat een 2e motor niet gaat helpen. Het vreed je stroom en je regelaar kan dat niet aan. Je auto wordt zwaarder. En je krijgt meer kracht. Maar op zo'n hoge snelheid is die extra kracht bijna waardeloos. 200 kan dus nauwelijks met een xo-1

13981596.jpg

Dit zijn dus die 3s Lipo van TRX 11.1 v x2 is 22.22 V
een 4s is dus 14.8V x2 = 29.6 V (gewoon te koop) maar trek de regelaar het?

hoe dan ook ik ga het volgen ja

Back