Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door N.P.S., 29 nov 2019.

  1. Bas Colombijn

    Bas Colombijn

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Is goed hoor.
    Heb overigens wel een geïnteresseerde intussen.
     
  2. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Vandaag heerlijke post ontvangen Mijn volgende ombouw project Image1638207730.134274.jpg
     
    Bruno van Hoek, jef en HBZWEEF vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat is een beauty Jan bijna zonde om Kraft om te bouwen zal nog steeds prima werken.

    Je wel single stick gaan vliegen.
     
  4. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Even het balsastof en spanlak zat, dus maar mijn Kraft single channel project er bij gehaald,zoals ik altijd problemen heb met binden van ontvangers, heb ik dit bij deze ook.
    Ik heb een XHT in EU lbt, die ik volgens de instructie op D16 2x dipswitch off, instructie gevolgd maar ik krijg het niet voor elkaar, nu zie ik geen EU lbt stickertje op mijn ontvanger zitten, kan ik er nog achter komen dat ik wel de goede ontvanger heb aangesloten, normaal moet een binding proces toch niet zo spannend zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • kraft.jpg
      kraft.jpg
      Bestandsgrootte:
      103,9 KB
      Weergaven:
      109
  5. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een tijdje geleden heb ik op Ebay een MacGregor Digimac ll op de kop getikt.

    IMG_20220531_210321.jpg

    Stond dus al een tijdje in de kast niets te doen. Leek mij een leuk projectje voor tussen door.
    Had eerder een Robbe Kompakt omgebouwd met een "Arduino" en een sketch van Phil_G.
    Naast programmaatjes voor gebruik met de min of meer standaard Arduino boardjes heeft Phil ook
    een sketch voor een Digispark TinyAT85 op de website staan.

    tiny85.jpg

    Dit bordje is erg klein wat handig is in kleinere zenders. Wel heeft de TinyAT85 een beperkt aantal beschikbare uit en ingangen, 4 in en 2 uit..
    De standaard sketch kan worden gebruikt voor 4 kanalen, heeft een soft throttle cut, reverse, single channel knop,en V-staart op kanaal 5-6.
    Had dit boardje al bij de ombouw van de Robbe Kompakt gebruikt en hierbij de sketch aangepast naar 3 kanalen, gas hoogte en richting.
    Met de vrijgekomen ingang een algemene slagbegrenzing (rate) gemaakt op hoogte en richting.

    De DigiMac heeft 2 kanalen, dus maar twee ingangen nodig voor de sticks. De twee vrijgekomen ingangen gebruikt voor slagbegrenzing (rate), één op hoogte en één op richting. Verder zijn extra functies behouden. (op de throttle cut na dan:D)

    Phil soldeert de aansluitingen direct op de print. Om herprogrammeren makkelijker te maken heb ik een boardje gemaakt waarop je de Tiny85 eenvoudig kan opsteken.

    tiny85board.jpg


    De sticks zitten op de originele print geschroefd, heb deze dan maar ook laten zitten.

    IMG_20220531_204958.jpg

    De Tiny85 en het boardje met de potmeters zitten op een 3D geprint houdertje geschroefd.
    Onder de Tiny85 de twee potmetertjes voor het instellen van de slag (rate)

    original_cced2ca0-448b-4886-8b9e-1d45a6534a16_IMG_20220531_205046.jpg



    IMG_20220531_205011.jpg


    Na het aanpassen van de sketch moest er natuurlijk worden getest
    Bij het compileren een paar foutmeldingen, hier en daar een haakje of komma te veel/weinig :rtfm:
    Voor het testen een 35MHz module gebruikt.

    Alles werkt nu prima
    Nog een zendmodule en accu inbouwen. Wellicht nog een piepje bij het opstarten programmeren.

    Maar wat voor module, 2.4GHz of maar eens een 35MHz :confused: (toch wel lekker old skool zo'n antenne van een metertje)

    IMG_20220531_205724.jpg
     
    HBZWEEF, eric_laermans, max z en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nou het is iets ertussen geworden. In de MacGregor zit nu een Assan 2.4GHz hackmodule. Zo beetje een vintage 2.4GHz systeem. Van een oud clublid heb ik een ontvangertje gekregen om de set compleet te maken.

    IMG_20220621_175711.jpg

    IMG_20220621_175748.jpg

    Is inmiddels ingebouwd in een Simplex 40 met Merlin dieseltje.
     
    Bruno van Hoek en N.P.S. vinden dit leuk.
  7. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Frans dat ziet er weer geweldig uit, kan je voor mij ook een digispark programeren, ik krijg het zelf niet voor elkaar, en heb mijn singelstick project aan de kant gelegt.
     
  8. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Vraagje, in Juli kan ik deze Varioprop S12 ophalen en die wil ik ombouwen naar 2,4ghz Spektrum (absoluut geen andere merken voor mij). Wie zou mij daarmee willen en kunnen helpen en wat is er exact nodig in de zender, liefst zo verdekt mogelijk, geen open dubbele antenne en een module in zicht oid. Heeft geen haast, eerst zender, dan schoonmaken en daarna ombouw/inbouw. 1134746375.jpeg
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb je een Spectrum HF module?
    Dan is de rest peanuts. OK, popcorn....
    Gaan we doen...:yes:
     
  10. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Ik heb nog niets, dus moet op zoek naar alles, roep maar wat er nodig is, kunnen mogelijk anderen ook van leren lijkt me. :banana:Zou leuk zijn als ik de ontvanger ook kan gebruiken als huisje voor mijn ontvanger en de servo's evt ook. Maar geen idee of dat gaat ivm het puls bereik (1,2 vroeger en 1,5 iets nu heb ik wel eens begrepen).:frustie::confused:
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Er moet dus een Spectrum compatible module komen. Zou ik via de Engelse dealer doen (tenzij je zelf makkelijk importeert, natuurlijk).
    Pulstijden kunnen in de software van de Arduino encoder worden aangepast
    Ik heb (nog) geen schema's van dat oude spul, maar daarmee kunnen we zien of we een cppm signaal uit de 2,4 ontvanger aan die decoder/servoversterker bouwsteentjes kunnen voeren....
    Komt tijd, komt raad.
     
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    DIT zou een goede basis voor een 8-kanaals (maximum) kunnen zijn. Alles op één printje, zelfs de toeter (maar zonder bel).:)

    En de firmware code is de 8-k encoder van Mike Kitchen, HIER.

    Er is ook een mogelijkheid tot rate- en expo-instelling (ailerons en hoogteroer), en ook aileron differential.

    Updated 23/6, alternatieve firmware beschikbaar.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2022
  13. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zal ik hem ophalen? :hammer:

    Wat een beauty, stukje nostalgie voor mij!

    :beer:
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, tuurlijk
    Pb-tje
     
  15. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Voor mij ook, oude zender van mijn vader ooit toen ik begon. Zo jammer dat we die eind jaren 80 hebben weggegooid omdat er toen 3 andere 35mhz zenders stonden, 2 graupner 3014's en een mc18, de grootste maar vooral zwaarste stoeptegel die volgens mij op de markt was.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Ik weet het, ik loop op de zaken vooruit. Maar toch even een heads up v.w.b. kanaal 5.
    De Lemon module heeft daar een kanaal met lagere resolutie, bedoelt voor schakelen van een intrekbaar landingsgestel of zoiets. Maar laat kanaal 5 nu juist het kanaal zijn wat bij de door mij voorgestelde encoder gebruikt wordt voor de 2e aileron servo. Iets moet daar dus aangepast worden in die code of bij de Lemon module (brugje plaatsen).
     
  17. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Laatst bewerkt: 23 jun 2022
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik ken hem, Uwe.
    Gebruik hem voor mijn indoor heli's, in een JR-X388S.

    De Lemon is nieuwer en veel kleiner (makkelijker inbouwen).
    De bedoeling is om alle oude elektronica uit de zender te strippen, dus compatibiliteit is geen issue (meer).
     
  19. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    @max z voor rolroeren hebben we als het al voorkomt in een model de Y kabel, moet wel een beetje vintage blijven als het zo uitkomt.
    Lukt het wel is dat meegenomen.
    Kan die Lemon of ander eigenlijk meerdere modellen aan of is het 1 en dan steeds voor ander model opnieuw binden?
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Als je plan, zoals Bruno zegt, inderdaad is om alle electronica te vervangen door moderne modules, krijg je een hele hoop opties er gratis bij (ten koste van extra schakelaars en drukknoppen). Daar moet je misschien een keuze in maken om het authentieke uiterlijk zoveel mogelijk te bewaren.
    De encoder die ik voorstel, het gedeelte waar de pulstrein wordt gegenereerd, en ook het RF-gedeelte, de Lemon module als je daarvoor gaat, hebben geen mogelijkheid tot opslag van meerdere modellen. Maar je kunt wel meerdere ontvangers aan die module binden, en dat hoeft dan maar 1x.

    De opties/extra's van de encoder:
    7 proportionele kanalen (inclusief 2x aileron) + 1 schakelkanaal, beperk naar behoefte.
    aileron differential (3 waardes), in te stellen met interne DIP-schakelaars.
    dual rates voor aileron en hoogteroer, of expo voor deze functies, 2x externe schakelaar.
    servo reverse
    elevon mixer 75% / 25% of 50% / 50%, in te stellen met interne DIP-schakelaars.
    gas blokkering bij inschakelen, externe schakelaar.
    instelbare timer met pieper, externe drukknop (ook nodig voor calibratie)
    waarschuwing voor zender inactiviteit (vergeten uit te zetten)
    stick-calibratie
    diverse mogelijkheden voor kanaalfunctie-volgorde, in te stellen met interne DIP-schakelaars.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2022

Deel Deze Pagina