Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door N.P.S., 29 nov 2019.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar als je even teruggaat naar mijn gemanipuleerde foto van Jan's scoop, dan zie dat die op 5 msec staat.
    Je zou dan op zijn minst een aantal pulstreintjes moeten zien....:rolleyes:
     
  2. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1608971294.809329.jpg
    Het heeft even geduurd maar met jullie geweldige hulp en kennis, heb ik een mooi signaal, zo kunnen we de volgende stap gaan nemen
     
    Bruno van Hoek en max z vinden dit leuk.
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Mooi! Ik ben toch wel héél benieuwd waar het aan lag.............
    Mag ik een gok doen? Ik zie een andere meetkabel aan je scoop zitten, zonder adapter....
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2020
  4. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Max ik kan het nog niet goed verklaren, wat betreft de probe, werken ze allebij de HP is een 10:1 ze werken beiden, ik heb wel gemerkt dat de verbinding goed moet zijn, het rijdje aansluit pennetjes op de arduino begint met 2 stuks massa dan de 5 v dan het PPM sign ik heb nu het massa krokodile bekje van de scoop op beiden aangesloten, en toen had ik een mooi signaal, terwijl de 2 pennetjes doorverbonden zijn.

    Ik gebruik de HP probe omdat daar een klemhakje aan zit, ik moet is goed zoeken ik heb ook voor de Hameg probe zoiets gehad, maar wie had gedacht dat ik nog een scoop in gebruik ging nemen, wel erg leuk om daar weer is wat mee te doen.

    Wordt vervolgd.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Wat ik wel zie is dat je tijdbasis nog steeds 5 ms per divisie is, wat zou betekenen dat de gemiddelde pulslengte ( de afstand tussen de opgaande flanken van de markeer-pulsen) iets van 7-8 ms is, en dat is veel meer dan de 1,5 ms die het zou moeten zijn. Een factor 5 om precies te zijn, dus een volgend probleem om op te lossen.......
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nu nog je tijdbasis naar 0,5 msec per vakje, dan zou je de hele pulstrein moeten kunnen zien (8 pulsjes, een wat langere pauze -is de reset- en dan weer 8 pulsjes).
    Na het eerste pulsje in de rij komt een pauze van 1 tot 2 msec, die je moet zien variëren als je de stick van het eerste kanaal beweegt.
    De tweede pauze komt overeen met je tweede kanaal, enz.

    Succes verder en als er iets is: vragen.... Wij zijn de back-up denktank.:D
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Nee hoor, dat moet zijn primaire denktank ;-)

    Dit is het plaatje wat je zou moeten zien, ppm op ingang B de blauwe lijn. Tooltje is de Pololu programmer met SLO scope functionaliteit. Als je goed kijkt zie je wat er mis is met mijn input.
    SinChan01ppm.png
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    [​IMG]
    @F2B Erik... Prachtig plaatje :thumbsup:
    Dit is trouwens een 6 kanaal ( 7 pulsjes, dan de reset pauze...)

    Ik denk dat Max Z en ik de eersten waren die ongeveer gelijktijdig hiermee aan het experimenteren zijn geslagen.
    Volgens mij is de oude Microprop van @stunthenk de eerste werkende conversie hier te lande met dit systeem.
    Volgens mij staat de calibratiepot van de tijdbasis niet op 0...
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2020
  9. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1609059548.943262.jpg

    Jongens, eindelijk de Kraft werkt, zo gaaf, nu alles netjes afwerken, wat leuk.
     
    max z, Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Wat was het probleem waardoor de ontvanger niet kon binden???
     
  11. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Het volgende project ligt al klaar de 1965 zender van mijn broer, Image1609066932.672468.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Ik zie nu een DHT module i.p.v. de XHT-LBT module die eerder op de foto stond........misschien toch de verkeerde (niet-LBT) firmware van de ontvanger?
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hè hè...:D
    Video, or it didn't happen.... ;)
    En een plaatje van de hele pulstrein (7x 1-2 msec plus een gat van > 4 msec)
    Ja, dat willen we nu allemaal wel eens weten, waarom deed het ding het nou niet? :confused: ;)
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wil je mijn sketch daarvoor hebben?
    Die schakelt L/R, kick up hoogteroer en 4 standen motorregeling (voorzien van LEDindicator), alles met één knoppie.
     
  15. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik vondt en vindt het erg lastig een goede combinatie HF module met ontvanger te bestellen, dus intussen div ontvangers en nog een oud DHT module op voorraad, ik ben gestart met het XHT module wat ik niet verbonden kreeg, toch nog maar eens de binding proceduren bestudeerd, daarin kwam ik er achter dat ik een jumpertje moest gebruiken.

    Dus nu kan ik gaan kijken dat ik het XHT module aan de praat kan krijgen in mijn Kraft Comannder single channel zender..

    Bruno, ik heb nu de sketch van af het zero mode forum ik denk ven Phil geladen en heb al een mooie signaaltje.
    Maar ik wil wel wat exprimiteren, ik ben ook met Ton v M bezig een orginelen OS Pixi om te bouwen, daar kan ik dan jouw sketch in laden en is wat te vergelijken.

    Erg blij dat het werkt veel van geleerd super bedankt allemaal voor de ondersteuning en hoop jullie snel weer ergens op een leuk veldje te ontmoeten.
     
  16. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1609177357.114669.jpg
    Heerlijk die zeventiger jaren, vandaag een rondje gevlogen met mijn oude/nieuwe Kraft zender en Stijlus zwever, dankzij De lift van Ton.
    Image1609177634.700662.jpg
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  17. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1609241887.680744.jpg Image1609241905.591226.jpg

    Ik krijg net van de buurman dit 2,4 module wat ik heb gevonden is dat het met Futaba praat, wat ik niet kan vinden is hoe de aansluiting er uit ziet, waar voeding en PPM signaal aan te sluiten.
    Als ik hem werkend kan kan krijgen, bouw ik hem in mijn Kraft Commander single Channel
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    https://mode-zero.uk/viewtopic.php?f=62&t=91
    Ik las ook ergens dat je misschien een schottky-diode in de ppm aansluiting er tussen moet zetten, kathode (markeringsring) aan de arduino-zijde.

    Edit: ik zie dat je ook al op Mode Zero aanwezig bent, en daar dezelfde link toegespeeld kreeg :)
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2020
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De print van deze module is dezelfde als die (in krimpkous) als HT module werd verkocht.
    Wat Max zegt, in de signaalleiding wel een Schottky diode (pijltje van de module af gericht), omdat anders de Arduino output de ingang boven de 3,3 V kan trekken en daar gaat de module van stuk....
     
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Volgorde pennetjes van de Frsky module. Antenne is alleen in gebruik voor een Futaba 40 mHz module, die kun je negeren omdat de module zelf een 2.4 GHz antenne heeft.

    upload_2020-12-29_16-17-34.png
     

Deel Deze Pagina