Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door N.P.S., 29 nov 2019.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Laat ik nu nog toevallig een mpx hfmx m-link module hebben rondslingeren. En nee, niet op stel en sprong. Heeft tijd. Moet eerst nog wat passende modellen (saper 13) afbouwen.
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    beemstra vindt dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vandaag weer succesvol met de Poly Prop zender gevlogen. Maar er zijn wat aanpassingen doorgevoerd.Phil Green heeft een verbeterde versie van zijn "nieuwe" software uitgebracht. Die staat nu met een paar aanpassingen op de Arduino in de zender.

    Ook de Robbe RASST 2.4 GHz module is vervangen door een Jeti 2.4 GHz module. Zo kan ik met toestellen vliegen zonder de ontvanger te wisselen. Maar wil deze toestellen ook kunnen vliegen met m'n Jeti DC-24. Daar liep k tegen een probleem aan. De Poly Prop zender genereert kortere servo-impulsen. De standaard servo-uitslag op de Jeti zender is dus groter dan op de Poly Prop zender. Gelukkig bleek dit in de software gemakkelijk aan te passen. Kan nu ook de Poly Prop zender gebruiken als leerlingzender en de DC-24 als leraarzender. Alle telemetrie blijft zo behouden en wordt geregistreerd in de DC-24.

    Ook gemerkt dat de oude potmeters niet zo lineair zijn.Dat leid tot een verschoven middenpositie van de servo's. De nieuwe software van Phil Green compenseert dit door de middenpositie in de calibratie mee te nemen.


    DSC_3426.JPG
     
  4. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Al weer ff geleden maar wel verder.
    De knuppels zijn nu gelijk, tijdens ombouw veel respect gekregen hoe mechanisch een enkele potmeter voor zowel trim als "knuppel" sturing spelings vrij werd uitgevoerd. De 2.4G fasst zend module is in het achterdeksel geplaatst, de antenne bovenop. Een 5 polig connector t.b.v. lipo laden. Nu druk met het derde kanaal, "gas" via achterzijde d.m.v. hevel ala trim hevel met grotere slag + "verdiepte" mechanische trim. Hiervoor een "oud" Walkera zendertje gesloopt. Alle onderdeeltjes zonder kruis tafeltje of draaibank "gefreubelt". Het abs (?) Polistyrene achtige materiaal laat zich uitstekend "lassen" m.b.v. "Zap a gap" seconde lijm, m'n favoriet. Het Walkera zendertje heeft ook een mooi verdeel bordje, misschien kunnen we dat ook nog gebruiken... 20200122_003627.jpeg IMG-20200201-WA0004.jpeg 20200131_183052.jpeg IMG-20200201-WA0001.jpeg IMG-20200201-WA0006.jpeg IMG-20200201-WA0008.jpeg IMG-20200201-WA0010.jpeg

    Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  5. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
  6. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
  7. Leontumm

    Leontumm

    Lid geworden:
    20 jul 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Landgraaf
    Programmeren van een arduino zonder usb kan ook met een tweede arduino met usb en een simpel kabeltje, hierover is voldoende info te vinden zoek op arduino as isp programmer
     
  8. Leontumm

    Leontumm

    Lid geworden:
    20 jul 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Landgraaf
    Via usb programmeren werkt met een bootloaderop de arduino, die bootloader moet eerst opstarten bij programmeren via isp heb jede bootloader niet nodig en start het programma meteen
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Klopt... Het uploaden naar de Arduino met een USBasp programmer gaat inmiddels probleemloos.
     
  10. Leontumm

    Leontumm

    Lid geworden:
    20 jul 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Landgraaf
    Kennen jullie dit project? Ik heb een aangepaste versie gemaakt voor de nieuwere arduino IDE om de compiler fouten eruit te halen, voor mijn 35 mhz mpx combi 90 de optie toegevoegd positieve/ negatieve puls, is een zeer flexibele versie, ik ken de software waar jullie mee werken nog niet. Heb de aangepaste versie ook aangeboden aan de auteur maar geen reactie
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bedoel je de software van Phil Green? Die heeft in december 2019 een nieuwe versie van zijn software uitgebracht, waarvan inmiddels al een verbeterde versie is verschenen. Deze versie is heel flexibel met opties voor b.v. positieve en negatieve impulsen en verschillende kanaalvolgordes. Deze versie heb ik in gebruik. Heb wel kleine aanpassingen voor persoonlijk gebruik doorgevoerd.
     
  12. Leontumm

    Leontumm

    Lid geworden:
    20 jul 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Landgraaf
    Sorry er was iets fout gegaan met de link toevoegen ik bedoelde http://www.reseau.org/arduinorc/ heeft ook modelgeheugens
     
    panos vindt dit leuk.
  13. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Ook ik werd aangestoken door dit draadje.
    Vroeger altijd al deze zender willen hebben maar toen ik het geld ervoor had was deze al weer verouderd.
    Met dank aan een aantal forumleden Frans, Nico, Corrien voor de technische ondersteuning en Bruno voor het aanpassen van het programma!


    De 3D print met de modules, in dit geval het board van Phil Green en een Jeti module.
    [​IMG]

    De buzzer en het 5e kanaal meteen geintergreerd.
    [​IMG]


    De zender klaar voor gebruik. Een serie dip switches voor wat instellingen (gebeurt nu ook door Phil) en een kleine potmeter voor de hoeveelheid combi switch..
    [​IMG]

    en daar blink ie dan…. voltmeter werkt ook naar behoren.
    [​IMG]

    en de 2 schakelaars voor ontkoppel haak en combi switch
    [​IMG]

    een de laadstekker voor de 2 li-ons (met balancer aansluiting)
    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek, Frans Bal en AHoogendijk vinden dit leuk.
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jeroen, waar zijn je plaatjes?:rolleyes:
     
  16. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Nico schreef : Zien we je nu in Zwolle? => dat is mijn eerste weekend thuis tussen een aantal wedstrijden.

    Bruno : de plaatjes? daar wordt aan gewerkt op dit moment
     
  17. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    De tekstplaatjes, speciaal voor Bruno ;-)

    [​IMG]

    De deksel met instellingen.
    [​IMG]
     
  18. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    En wat voor vintage zwever gaan we hiermee vliegen Jeroen?
     
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Freestyler 1 ;)
     
  20. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Na goed testen , een Minimoa 4.5 mtr spanwijdte.
    Tenminste als dat hier wordt goedgekeurd
     

Deel Deze Pagina