UPDATE 1
Beste mede Modelbouwers,
Ik ben Niels van den Elzen en sinds kort nieuw op dit forum.
Een aantal jaar geleden kreeg ik van een kennis dit model (zie foto hieronder). Het is een Volvo F12 van Pocher in de schaal 1:8.

Nog in mijn ''lowbuget'' tijd (wat ik gewend was van het bouwen van modellen van schaal 1:24) begonnen aan het model en vrijwel meteen de zaag in het chassis gezet, wand het zou een motorwagen moeten worden. Niet wetende dat dit model honderden euro's waard zou zijn. Ik was begonnen om het chassis te verlengen (zie foto) dit door middel van het orginele voorste stuk te verlengen met metalen gezette chassisbalken.


Nadat ik wat problemen had met de afstand tussen de assen heb ik besloten om helemaal opnieuw te beginnen, en ben dus begonnen om een tekening te maken van hoe het model er ongeveer uit zou moeten te komen zien. Het zou een motorwagen moeten worden met een configuratie van 6x2 met "bougielift'' waar later een containersysteem op zou moeten komen. (zie foto hieronder)

Nadat ik de ontwerp tekening klaar had, ben ik aan de slag gegaan met Autocad om een tekening te maken van het chassis, met daarop o.a. maten waar de gaten moesten komen zitten voor de dwarsbalken. Ook voor het zetten van de knik vooraan in het chassis had ik een tekening gemaakt om dit makkelijker over te nemen. Dit omdat ik het gehele chassis wilde maken van gezette metalen plaat (1.5mm).

Hier de verschillende hoogtes voor het maken van het chassis en dwarsbaken

Zie hier de zetting in het chassis
Nadat ik de chassisbalken met daarin de gaten voor de dwarsbalken klaar had, ben ik begonnen met het maken van de dwarsbalken zelf. Eerst heb ik alles op maat gezaagt met een ''handverstekzaag'' voor hout met daarin een metaalzaagblad. Toen ik alles gezaagt had, heb ik mijn buurman gevraag of hij in de balken sleufgaten wilde frezen. Hier moeten later de stroomdraden voor verlichting, bogieliftsysteem, ect. doorheen komen. Ook had ik gaten in de balken geboord om het geheel er een beedje orgineel uit te laten komen zien, zoals je kunt zien op de foto's hieronder.

Dit zijn de dwarsbalken die in het midden van het chassis liggen.

Dit is de dwarsbalk waar het bogieliftsysteem aan komt te hangen.

Dit is de dwarsbalk die op het einde van het chassis komt te zitten hier kan later nog een vangmuil opgemaakt worden.
De volgende keer laat ik de rest zien tot op heden.
Beste mede Modelbouwers,
Ik ben Niels van den Elzen en sinds kort nieuw op dit forum.
Een aantal jaar geleden kreeg ik van een kennis dit model (zie foto hieronder). Het is een Volvo F12 van Pocher in de schaal 1:8.

Nog in mijn ''lowbuget'' tijd (wat ik gewend was van het bouwen van modellen van schaal 1:24) begonnen aan het model en vrijwel meteen de zaag in het chassis gezet, wand het zou een motorwagen moeten worden. Niet wetende dat dit model honderden euro's waard zou zijn. Ik was begonnen om het chassis te verlengen (zie foto) dit door middel van het orginele voorste stuk te verlengen met metalen gezette chassisbalken.


Nadat ik wat problemen had met de afstand tussen de assen heb ik besloten om helemaal opnieuw te beginnen, en ben dus begonnen om een tekening te maken van hoe het model er ongeveer uit zou moeten te komen zien. Het zou een motorwagen moeten worden met een configuratie van 6x2 met "bougielift'' waar later een containersysteem op zou moeten komen. (zie foto hieronder)

Nadat ik de ontwerp tekening klaar had, ben ik aan de slag gegaan met Autocad om een tekening te maken van het chassis, met daarop o.a. maten waar de gaten moesten komen zitten voor de dwarsbalken. Ook voor het zetten van de knik vooraan in het chassis had ik een tekening gemaakt om dit makkelijker over te nemen. Dit omdat ik het gehele chassis wilde maken van gezette metalen plaat (1.5mm).

Hier de verschillende hoogtes voor het maken van het chassis en dwarsbaken

Zie hier de zetting in het chassis
Nadat ik de chassisbalken met daarin de gaten voor de dwarsbalken klaar had, ben ik begonnen met het maken van de dwarsbalken zelf. Eerst heb ik alles op maat gezaagt met een ''handverstekzaag'' voor hout met daarin een metaalzaagblad. Toen ik alles gezaagt had, heb ik mijn buurman gevraag of hij in de balken sleufgaten wilde frezen. Hier moeten later de stroomdraden voor verlichting, bogieliftsysteem, ect. doorheen komen. Ook had ik gaten in de balken geboord om het geheel er een beedje orgineel uit te laten komen zien, zoals je kunt zien op de foto's hieronder.

Dit zijn de dwarsbalken die in het midden van het chassis liggen.

Dit is de dwarsbalk waar het bogieliftsysteem aan komt te hangen.

Dit is de dwarsbalk die op het einde van het chassis komt te zitten hier kan later nog een vangmuil opgemaakt worden.
De volgende keer laat ik de rest zien tot op heden.
Laatst bewerkt: