(Ombouw) Volvo F12 Pocher 1/8

UPDATE 1

Beste mede Modelbouwers,

Ik ben Niels van den Elzen en sinds kort nieuw op dit forum.
Een aantal jaar geleden kreeg ik van een kennis dit model (zie foto hieronder). Het is een Volvo F12 van Pocher in de schaal 1:8.



Nog in mijn ''lowbuget'' tijd (wat ik gewend was van het bouwen van modellen van schaal 1:24) begonnen aan het model en vrijwel meteen de zaag in het chassis gezet, wand het zou een motorwagen moeten worden. Niet wetende dat dit model honderden euro's waard zou zijn. Ik was begonnen om het chassis te verlengen (zie foto) dit door middel van het orginele voorste stuk te verlengen met metalen gezette chassisbalken.





Nadat ik wat problemen had met de afstand tussen de assen heb ik besloten om helemaal opnieuw te beginnen, en ben dus begonnen om een tekening te maken van hoe het model er ongeveer uit zou moeten te komen zien. Het zou een motorwagen moeten worden met een configuratie van 6x2 met "bougielift'' waar later een containersysteem op zou moeten komen. (zie foto hieronder)




Nadat ik de ontwerp tekening klaar had, ben ik aan de slag gegaan met Autocad om een tekening te maken van het chassis, met daarop o.a. maten waar de gaten moesten komen zitten voor de dwarsbalken. Ook voor het zetten van de knik vooraan in het chassis had ik een tekening gemaakt om dit makkelijker over te nemen. Dit omdat ik het gehele chassis wilde maken van gezette metalen plaat (1.5mm).


Hier de verschillende hoogtes voor het maken van het chassis en dwarsbaken


Zie hier de zetting in het chassis

Nadat ik de chassisbalken met daarin de gaten voor de dwarsbalken klaar had, ben ik begonnen met het maken van de dwarsbalken zelf. Eerst heb ik alles op maat gezaagt met een ''handverstekzaag'' voor hout met daarin een metaalzaagblad. Toen ik alles gezaagt had, heb ik mijn buurman gevraag of hij in de balken sleufgaten wilde frezen. Hier moeten later de stroomdraden voor verlichting, bogieliftsysteem, ect. doorheen komen. Ook had ik gaten in de balken geboord om het geheel er een beedje orgineel uit te laten komen zien, zoals je kunt zien op de foto's hieronder.



Dit zijn de dwarsbalken die in het midden van het chassis liggen.


Dit is de dwarsbalk waar het bogieliftsysteem aan komt te hangen.


Dit is de dwarsbalk die op het einde van het chassis komt te zitten hier kan later nog een vangmuil opgemaakt worden.

De volgende keer laat ik de rest zien tot op heden.
 
Laatst bewerkt:
hallo niels
welkom hier op t forum
de pocher volvo iseen heel leuk model
ik heb er diverse van gehad,
wil je hem ook rijdend maken??!!
op het duitse modeltruckforum zijn er wel die rijden,
heb je dan wel al genoeg wielen??!!
op ebay stond laatst een hele rij met onderdelen van 1 verkoper die verkocht de modellen in onderdelen,was wel erg prijzig hoor,
prijs was dubbel zoveel als dat je een truck kit kocht,
ik ben voor banden naar rommelmarkten/verzamelbeurzen geweest en keek naar asbakbanden,maar daar heb je veel soorten in zeg,
de velgen kon je toen nog bij conrad nl kopen,misschien nu nog in duitsland,
maar je cabine moet je aan de binnenkant wel verstevigen ipv het enkel lijmen en die pietepeuter schroefjes helpen niet echt veel,
ik had er een polyester matje stroken in de hoeken gemaakt,
succes met de bouw,
mvg markioo
enkel deze op ebay gevonden,hij heeft nog oliefilters,vraag om meer,
http://cgi.ebay.nl/POCHER-1-8-K79-K...557?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33620e8bcd
 
Laatst bewerkt:
Hallo Niels

Als je voor je VOLVO velgen en banden nodig hebt, dan heb ik deze adressenvoor je, en er zijn er nog meer.
Ze hebben delen voor de 1:8 schaal.

www. schink.de
www. veroma.de
FECHTNER-Modellbau en kan je ook 1:8 trucks googlen.
Er zijn er wel wat.

m vr gr Jan
 
Hallo Niels,

Welkom op het MBF Modelbouwforum

Kijk, hier wordt ik blij van, endelijk weer eens een Volvo tussen al dat Scania en MAN geweld.


Succes met de verbouwing van trekker naar bakwagen, ik zie dat je goed bezig bent, je pakt het direct goed aan door een heel nieuw chassis te maken.

Ik zal jou topic blijven volgen !
 
UPDATE 2

Ik ga nu verder waar ik de vorige keer bij gebleven was.

Na het maken van het chassis was ik verder gegaan met het maken van de assen. Ik was begonnen met de trekas. Omdat hier geen haakse
overbrenging (differentieel) in zat, en ik een as van internet te duur vond moest ik hier zelf iets voor verzinnen. Dus had ik bij Conrad een tandwormwiel overbrenging besteld. Ik wilde een soort van differentieel maken zoals die ook bij ''skelters'' word toegepast. Dus een aandrijving van het wiel aan èèn zijde van de as.

Toen ik de tand-wormwiel overbrenging binnen had, heb ik aan mijn buurman gevraagd of hij hier een soort van blokje van wilde maken die later in de Pocher as paste. Omdat het blokje iets groter was geworden moest ik de Pocher as een beedje aanpassen. Dit had ik gedaan door de bollingen eraf te zagen en in de plaats daarvan doppen van spuitbussen te gebruiken. Zie hieronder het blokje wat mijn buurman gemaakt had en de aanpassing van de as.







Het ''differentieel'' werkte! Dus kon ik verder met de as. Ik vond de bladveren van het Pocher model wat slap en deze paste ook niet goed bij het bogie-lift systeem wat ik wilde maken, dus heb ik nieuwe gemaakt. Dit had ik gedaan met stripjes van een metalen plaat, die ik zelf in model zette dit volgens de chassis tekening die ik van Volvo had gekregen. Hieronder het resultaat van een middagje buigen met de metalen stripjes.



Na het maken van de bladveren heb ik deze samen met de remboosters passend gemaakt op de as.



Dit alles paste goed, en ik was verder gegaan met de ophanging van de trekas en het bogie-liftsysteem. Na een aantal slapeloze nachten van het denken en vele avonden teken op autocad kon ik mijn buurman weer aan het werk zetten. Ik had voor hem van elk onderdeel een werktekening van 1:1 gemaakt zodat hij goed kon zien hoe het precies moest worden. De volgende dag kwam hij terug met de eerste onderdelen en zie hier het resultaat van de ophanging voor de bladveren van de trekas.



Voordat mijn buurman verder kon met het maken van de onderdelen van het bogie-liftsysteem moest ik eerst een reductiemotortje hebben. Dit motortje was nodig voor de aandrijving van de spindel die doormiddel van een gaveltje de as omhoog duwde. Dus was ik gaan zoeken op de site van Conrad en had een exemplaar gevonden die voldoende kracht zou hebben voor het heffen van de as. Met de maten van het motortje kon ik weer een tekening maken van het blokje waar het motortje aan zou komen hangen. Deze tekening had ik weer aan mijn buurman gegeven zodat hij ook verder kon met frezen van de onderdelen.

Toen ik alle onderdelen bij elkaar had kon ik het systeem in elkaar gaan zetten. Het paste wonderwel allemaal perfect in elkaar en kon dus ook testen of het ook allemaal werkte zoals ik het bedacht en getekend had.
en......... Het werkte nog ook! Het motortje had genoeg kracht om de as te liften als er gewicht op het chassis zat dus dat was mooi. Zie hieronder het bogie-liftsysteem toen deze in elkaar zat.







Omdat het een 4x2 was miste ik dus ook de naven voor de laatste as, daar moest ik dus nieuwe voor maken. En omdat de echte naven van de trekas en de bogieliftas bijna gelijk zijn wilde ik ze van het model ook hetzelfde hebben. Ik wilde het ook zo origineel mogelijk laten lijken dus met een losse naaf en een losse remtrommel. (dit zit bij het Pocher model aan elkaar). De losse naven had ik laten draaien door mijn buurman, de remtrommels had ik wederom gemaakt van doppen van spuitbussen.



Toen de achterassen zover klaar waren kon ik verder gaan met de vooras. Omdat aan het Pocher model de vooras ontbrak, was ik dus genoodzaakt deze zelf te maken. Eerst heb ik op Autocad een tekening gemaakt, hierbij rekening gehouden met de stand van de wielen. Ik had de vooras zo getekend dat de wielen onder ''camber'' staan, wat er voor zorgt dat de wielen na het sturen weer makkelijk naar de rechtuitstand gaan. Deze tekening had ik weer aan mijn buurman gegeven zodat hij de as kon gaan frezen.

Ook moest ik nieuwe remboosters en remsleutels maken, dit ook weer omdat het een 4x2 was en deze dus miste. Dit had ik gedaan door een mal (zie afbeelding hieronder) te maken van polyesterplamuur met daarin de afdrukken van de originele onderdelen. ik heb deze mal daarna vol gespoten met een 2 componenten kit. Na wat nabewerken had ik mooie identieke remboosters en remsleutels.



Omdat ik de bladveren van de achteras niet gebruikt had, kon ik deze dus bij de vooras erbij zetten om ze een beetje steviger te maken. Ook had ik van aluminium buisjes schokbrekers gemaakt met daarin een strakke veer die ervoor moest zorgen dat het chassis niet te veel zou inveren bij belading.





Toen ik de vooras klaar had kon ik de ophangingen voor de bladveren
aan het chassis maken. Hier kon ik de maten van de oude plastic Pocher chassisbalken voor gebruiken. Ook had ik zoals je kunt zien op de foto's hieronder de beugels voor de schokbrekers en de stabilisatorstang passend gemaakt op het chassis.





Door privè omstandigheden had ik anderhalf jaar niet veel meer aan het model gedaan. Tot dat ik er afgelopen zomer er meer tijd en ruimte voor kreeg. Er kwam in huis een kamertje vrij waar ik mijn hobby verder kon uit oefenen. Ook had ik flink geinvesteerd in nieuw gereedschap (draaibank, freesbank, bandzaagmachine, gereedschapkar en ruime werk tafel/kast. Want een goed stuk gereedschap is tenslotte het halve werk.

Op de foto's hieronder kun je zien hoe ver ik was, toen ik er anderhalf jaar geleden er zo ongeveer mee gestopt was.







Zo, dan gaan we nu verder met het bouwverslag vanaf heden
 
Laatst bewerkt:
hallo
pocher cabine is van kunstof,
en dit chassis is wel heel knap aangepast,
ben benieuwd naar de hedendaagse bouwverslag ervan,
mvg markioo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Je bent best opgeschoten de bouw zie ik.

Maar even een vraagje :
Waar heb jij het cardan (differentieel) plat liggen i.p.v. rechtop staan zoals dat normaal hoort ??
 
Hoi Niels,

Dat ziet er al veel belovend uit!

Ik ben benieuwd naar de volgende bouwstappen en ga je verslag zeker volgen.

(PS je hebt een mailtje)
 
Hallo Niels,

Je bent best opgeschoten de bouw zie ik.

Maar even een vraagje :
Waar heb jij het cardan (differentieel) plat liggen i.p.v. rechtop staan zoals dat normaal hoort ??

Dit had ik gedaan omdat het blokje waar het tandwormwiel in zit er andersom niet in paste. En om nog een beedje het model van de as te behouden heb ik er voor gekozen de as om te draaien.

P.S. heeft iemand toevallig ideeen voor het maken van klepsloten (zie afbeelding) van een deense kist (polystyreenplaat).

 
UPDATE 3

Beste collega Modelbouwers

Omdat ik de ''oude'' houten kisten aan het chassis niet mooi en fuctioneel genoeg vond heb ik hiervoor nieuwe gemaakt. Dit heb ik gedaan met verschillende diktes polystyreenplaat.

Eerst heb ik de platen voor de buitenkant (3 mm dik) op maat gesneden. Ook heb ik de lijmkanten met een Festool kantenfrees onder 45 graden afgefreesd. Doormiddel van haakse MDF blokjes heb ik de platen mooi haaks aan elkaar gelijmt. Zoals je ziet hieronder op de foto kunt zien heb ik een hoek uit de ''bakken'' gefreesd, dit is voor de ophanging voor de trekas.



Toen dit zover klaar was heb ik de ''klep'' op maat gesneden. Dit plaatje komt in de ''bak'' te zitten en omdat hier net wat speling tussen zat heb ik zelf een wat dikkere lijm gemaakt om de naadjes op te vullen. Deze lijm heb ik gemaakt van aceton en freesafval van polystyreenplaat, dit heb ik twee dagen laten staan en daarna had ik de perfecte lijm voor dit soort werk. Om goed te kunnen lijmen zonder dat alles verschuift heb ik de ''bakken'' geklemt doormiddel van MDF latjes die ik met een naaldjestekker op de plaat heb geniet. (zie hieronder)



Om staks makkelijk bij de binnekant te kunnen (hier zitten straks de ontvanger en schakelmodules) heb ik sleuven onder in de onderkant gefreesd. Zo kan ik de kist tussen de draagarmen en de binnenkant van de kist heen schuiven (hieronder kun je zien hoe ik de kisten heb ingespannen op de freesbank)





Hieronder zijn de draagarmen met ''draadbusjes'' te zien. (hier zijn de sleuven in de kist voor) Ook zie je de onderkant van de binnenkant, deze heb ik opgedikt zodat de kist strak tussen de onderkant en de draagarm schuift.





De binnekant met daarin de gaten voor de stroomdraden (zie ook in chassis)



Toen dit allemaal mooi paste kon ik verder met de ''klep''........

Om de klep wat echter te laten lijken, lijm ik een plaatje van 1 mm op het andere dat 1.5 mm terug ligt. Deze lijm ik dan iets vrij van de kanten, zo ziet het er iets echter uit dan dat dit strak tegen elkaar aan zit. Hieronder kun je zien dat ik doormiddel van stripjes van 1 mm dik het plaatjes gecentreerd heb. Ook zie je hoe ik het plaatje tijdens het lijmen opgespannen heb.





Na het lijmen zagen de kisten er uiteindelijk zo uit. (zie hieronder) Hier moet ik nog ''klepsloten'' en scharnieren op maken, heb jij hier tips voor laat het me dan weten.



En zie hier het verschil tussen de ''oude'' houten kist, en de ''nieuwe'' van polystyreen.





Met vriendelijke groet

Niels van den Elzen
 
Laatst bewerkt:
Ik las in een van de bouwverslagen hier dat iemand (ik geloof Wil) van die goedkope leesbrilletjes kocht voor een bepaald type scharnier. Wellicht dat deze ook te gebruiken zijn voor je kist. Oowjaa... het ziet er al veelbelovend uit.
 
hallo
die kisten ziene r mooi uit zeg,
maar in de kit heeft enkel maar kunstof kist gezeten en geen hout hoor,
er zat een smalle rechtop staande kist met een vakverdeling in,
en scharniertjes kan je ook kijken bij de poppenhuiswinkels voor heeele kleine kastscharniertjes www.eurominis.nl 8x8 mm EM1122 of EM1130 EM1131 EM1156 EM1157 EM1085 EM1084 EM1082 EM1083 EM1898 EM1080 EM1081 of de kleinste van eurominis is 3,6 x 2,4 mm EM1104 4stuks 3,50 eurie of van een ander poppenhuismerk,er zijn zelfs nog kleinere,
sloten zoals u bedoelt heb ik nog niet gevonden,maar dat is wel al hier op t forum bij Wil/arm1984 besproken meen ik me te herrinneren,
mvg markioo
 
Deze kits gaan voor een boel centen op eBay. Zowat een collecters item. Ik wens je veel succes met de bouw van het model.
 
dag allen

Het is wel de bedoeling dit zelf te maken van bijv. polystyreen plaat, het gaat hier voornamelijk om de klep sloten. De scharnieren hoeven niet echt te werken omdat de klep vast aan de kist zit, dus dit ga ik oplossen met stukjes van de trays van mijn 1:24 modellen. Maar toch allen bedankt voor de tips deze kan ik meschien nog voor andere doeleinden gebruiken.

Met vriendelijke groet

Niels van den Elzen
 
UPDATE 4

Zo na een lange tijd plaats ik maar weer eens een update. Onlangs heb ik van een lid van het forum hier een zelfde Volvo F12 van Pocher aangeboden gekregen. Deze heb ik voor een mooie prijs van hem over kunnen nemen.

Doordat ik dat model als donor kon gebruiken had dus ook een orginele trekas, ook had ik van een collega een oude brandstofauto gekregen. Hier heb ik het differentieel uitgehaald zodat ik deze in de orginele Pocher as kan maken.

Na wat pas, meet en tekenwerk ben ik begonnen met het draaien van een aluminium schijf. Deze schijf heb ik daarna net iets uit de midden doorgezaagt en vlak afgefreest. zie foto hieronder



Na het vlakfrezen kon er precies 3 mm tussen de twee helften (moertje van m5) Dit maakte de schijf weer rond. Nu kon ik verder met het uitfrezen van de uitsparingen voor de boutjes en het kroonwiel van het differentieel. zie foto hieronder



Na het uitkotteren van de gaten voor de lagers, en het draaien van de steekassen kon het geheel in elkaar. Zo kon ik het geheel passen in de orginele Pocher as, doordat ik alles zorgvuldig had gemeten paste dit precies zoals je op de foto hieronder kunt zien.



Omdat dit allemaal goed paste kon ik verder met het pilonwiel van het differentieel. Eerst het ik het gat in de orginele Pocher as uit gekottert, waarna ik een as gedraait heb die er strak in paste. Exentrisch in de as heb ik de gaten voor de lagers uit gekottert. Ook heb ik een asje gedraait voor het pilonwiel. zie hieronder





Dit paste en werkt allemaal perfect, dus heb ik de tandwielen mooi in het vet gezet en de twee helften van de Pocher as op elkaar gelijmt.



Tot ziens bij de volgende Update
 
Laatst bewerkt:
Back
Top