(Ombouw) Volvo F12 Pocher 1/8

Hallo Niels,

Nou, dat ziet er mooi uit zeg het omgebouwde differentieel, beter dan het op z'n kant gezette differentieel.

Succes met de verdere afbouw van de Volvo F12

hallo
op marktplaats staat er nu eentje te koop en zie zn advertenties hij heeft ook een bijna complete in onderdelen
dus als je nog parts zoekt
mvg markioo

Hallo Niels ziett er erg mooi uit je volvo heb je ook nog onderdelen over van je cabine die je niet meer nodig hebt want ik heb een niet compleet model gekocht dus als je nog wat hebt wat ik nodig heb dan zou ik dat graag willen overnemen van je bijv. grill, koplamringen dashbord deur schiltje enzo moet nog ff kijken wat ik precies nodig heb want ik heb het model nog niet in huis.

UPDATE 5

Intussen weer het een en ander gedaan aan het model.
Onder andere heb ik de trekas zo goed als klaar.
Ook heb ik de transmissiemotor (voor aandrijving van het model)
passend gemaakt in de orginele Pocher motor zo is de transmissiemotor
niet meer te zien zodat het allemaal echter wat echter lijkt.

De trekas is zo goed als klaar!

Ik heb een kunstof schijf gedraait voor het bevestigen van de transmissiemotor

Het opspannen voor de verlijming van de motor en het koppelingshuis

Tot zover deze update zo gouw ik weer nieuws heb laat ik het direct weer weten.

Laatst bewerkt:
Het wordt al weer een truck. Ik ben benieuwd naar de volgende update en blijf dit bouwverslag zeker volgen.

Hallo Niels,

Nou, dat is een mooie oplossing op de aandrijfmotor weg te werken, super hoor.

Succes met de verdere afbouw

UPDATE 6

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het veranderen van de vooras. Zo heb ik eerst met SketchUp de nieuwe ophangbokken uitgetekent, deze heb ik daarna uitgefreest uit aluminium.

Ook heb ik de as vastgemaakt met de veerstroppen van het donormodel, en heb ik de schokbrekers en de ophanging daarvan veranderd. Zo heb ik nieuwe beugels gefreest voor aan het chassis, en strakke veren in de schokbrekers gemaakt zodat het chassis niet te ver inveerd door het gewicht.

De vooras zoals hij was

De vooras zoals hij nu is

De nieuwe ophang bokken voor de bladveren

De nieuw schokbrekers en de ophanging daarvan

Tot ziens bij de volgende update

Gegroet Niels

Laatst bewerkt:
UPDATE 7

Ik ben intussen verder gegaan met de aandrijflijn. Ik heb de versnellingsbak passend gemaakt aan de motor. Ook heb ik een as gedraait die dwars door de versnellings bak loopt zodat de motor in verbinding staat met de aandrijfas.

Het gat waar de transmissiemotor in gaat

De kunstofschijf waar de transmissiemotor aanvast zit

De kunstofschijf met transmissiemotor passend in het koppelingshuis

Een taps lopende kunstofschijf om de versnellingsbak te centreren

De versnellingsbak met het gat voor de as

In het opmaat gedraaide bronse lager word de as gelagerd

De motor en versnellingsbak aan elkaar vast

Vanuit de motor door de versnellingsbak word de aandrijfas aangedreven

Nu dit klaar is kan ik verder met de ophanging van de motor en de versnellingsbak. Tot ziens bij de volgende update.

Laatst bewerkt:
toch wel makkelijk die grotere schaal :lol:

ziet er goed uit zo ;) en gelijk netjes weggewerkt.

hallo
dat heeft u netjes weg gewerkt,
maar maakt u wel kleine onzichtbare openingen om zn warmte kwijt te kunnen,
mvg markioo

Hallo Niels,

Tjonge, tjonge, dat ziet er heel mooi uit zeg, allse mooi weggewerkt in het motorhuis en versnellinsbak, Super hoor !!

UPDATE 8

Beste modelbouwers

Allereerst dank voor alle positieve reacties voor wat ik gemaakt heb, (en wat nog gemaakt moet worden). Ik heb de vrije uurtjes van de afgelopen tijd besteed aan het maken van de motor en versnellingsbak steunen. Eerst ben ik weer begonnen met het meten en tekenenen van de steunen, daarna heb ik ze uitgefreest uit aluminium.

Van polystyreen heb ik steuntjes aan de versnellingsbak gemaakt

Met de maten van de steunen kon ik beginnen met tekenen

De uit aluminium gefreesde motor- en versnellingsbaksteunen

De gemonteerde motorsteunen

De gemonteerde versnellingsbaksteunen

En zo hangt de motor mooi in het chassis

Tot ziens bij de volgende update.

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen

Laatst bewerkt:
zeer knappe Volvo al
volg het al een tijdje
een klein vraagje: als er iets scheelt aan je motor kan je hier dan nog aan zonder iets stuk te moeten breken van je kunsstof motorblok?

zeer knappe Volvo al
volg het al een tijdje
een klein vraagje: als er iets scheelt aan je motor kan je hier dan nog aan zonder iets stuk te moeten breken van je kunsstof motorblok?

Natuurlijk heb ik hier aan gedacht. De motor en versnellingsbak zitten aan elkaar vast met twee boutjes (zie pagina 2) als ik deze losmaak kan ik ze van elkaar scheiden. Als ik dan de kunstof schijf waar de motor aanvast zit ook losmaak dan kan de motor eruit zonder dat ik iets stuk hoef te maken.

Laatst bewerkt:
Dankje Piet, maar ik ben nog steeds aan het oefenen;) Ik draai en frees pas sinds een jaar en alleen in de vrijetijd dus ik moet nog veel leren:oops:

Hallo Niels,

Nou, als je nog maar 1 jaar bezig bent, dan vind ik dat je toch al goed bezig bent hoor, ga zo door.

De ervaring krijg je door veel frees en draaiwek te maken !!

Hallo Niels,

Ga jij de Volvo motor ook nog zover detailleren, zoals deze Scania V8 motor ??
De schaal van deze V8 is 1:12.8

557239.JPG

Back