(Ombouw) Volvo F12 Pocher 1/8

UPDATE 12

De afgelopen tijd weer wat kleine dingen gedaan aan het model. Zo heb ik onderandere de uitlaatdemper, accubak en de luchtketels aan het chassis bevestigt.


De uitlaatdemper, accubak en luchtketels bevestigt aan het chassis

In de uitlaatdemper heb ik de rijregelaar weggewerkt. Op deze plaats zit hij zo dicht mogelijk bij de aandrijfmotor en de voeding (12v) in de accubak.


De rijregelaar weggewerkt in de uitlaatdemper

Ook heb ik de radiateur in het chassis geplaatst. In de radiateur heb ik de speaker voor de geluidsmodule weggewerkt.


De radiateur met weggewerkte speaker geplaatst in het chassis



Vanaf alle kanten is het niet te zien dat er een speaker in zit

Om de speaker vast te klemmen in de radiateur heb ik een kunststof ring gedraait. Deze ring past strak in het huis van de radiateur, zo kan ik de speaker er ook nog altijd uithalen als deze bijvoorbeeld kapot is.


Het radiateurhuis, speaker en de kunststof (klem) ring

Ook de ontvanger, multiswith en de geluidsmodule hebben een plaatsje gekregen. Deze heb ik in de linkse bergkist weggewerkt. Om alles een beedje vast te zetten heb ik van polystyrol een huis gemaakt waar alle componenten precies in passen.


Zo is alles ook goed berijkbaar vanaf de buitenkant

En dan tot slot nog een paar foto's van het model tot nu toe


Links


Rechts

Tot de volgende update

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen
 
hoi niels

erg netjes verwerkt je electra daar zie je niks meer van:D ,waardoor de auto echt 1:1 gaat lijken. VAKWERK

mvg bertus
 
UPDATE 13

Dag modelbouwers

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de positieve reacties.

De laaste update is alweer een tijdje geleden. Helaas is er in deze update geen zichtwerk te zien. Dit is omdat ik de afgelopen tijd bezig ben geweest met het testen van de aandrijving. Tijdens het testen van de aandrijving kwam al snel naar voren dat de volvo erg schokkerig reed. Dit ben ik eerst gaan zoeken in het differentieel. Maar na inspectie kwam ik tot de conclusie dat het niet anders kon zijn dan de vertragingsmotor. Ook was ik niet tevreden met de snelheid hiervan, dus ben ik opzoek gegaan naar een ander exemplaar.

Dit exemplaar heb ik voor een mooie prijs op hobbieplaza.nl gevonden.
De vertragingsmotor is 24V en met vertraging loopt deze 200/400 tpm.
(de oude was 12V met 100 tpm).
Omdat de bevestigings gaten niet overeen kwamen heb ik een nieuwe kunststof bevestigings schijf gemaakt. Ook heb ik de as tussen de motor en de aandrijfas opnieuw moeten maken omdat de uitgaande as van de vertragingsmotor een milimeter dunner was als de oude.

Gisteren heb ik de aandrijving met de nieuwe vertragingsmotor opnieuw getest. Alvorens het testen heb ik eerst de rijregelaar opnieuw ingesteld. Maar al snel bleek dat hij harder achteruit als vooruit reed. Ook maakt de vertragingsmotor meer herrie dan als dat hij vooruit reed. Na het omdraaien van de kabels van de motor op de rijregelaar was dit net andersom. De richting van de stick is dan ook andersom, maar dit is weer op te lossen met de instelbare ontvanger van yeti. Ook de snelheid van het model viel me een beedje tegen maar daar doe ik het voor alsnog maar even mee. Ik heb namelijk niets waar ik het mee kan vergelijken dus weet ik niet goed of dit een probleem is of niet.

Ook ben ik ondertussen bezig geweest met het tekenen van het containersysteem. Dit vraagt veel tijd, meet en denk werk. Maar ik denk dat ik binnenkort toch ga beginnen met frezen van de hooft onderdelen. Ik denk namelijk dat het tekenen wat makkelijker gaat waneer ik de belangrijkste onderdelen klaar heb. Dan kan ik van daaruit weer verder meten en tekenen.

Tot zover deze tussentijdse update

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen
 
hoi

ziet er echt super uit allemaal alleen zag ik dat je modelcraft rc 2 servos hebt gebruikt.

ik kan je maar 1 tip geven haal die er uit en gooi ze zo snel mogenlijk weg. ik heb er ook twee in me model gehad en heb ze van de week er uit gehaald waren alle twee kapot binnen 3 maanden (ong. 4 uur gereden alles bij elkaar)

gr martijn
 
@ Martijn: Ik weet dat het niet de beste servo is maar voor zolang hij het doet laat ik hem zitten, vervangen kan altijd nog.

UPDATE 14

De eerste stappen van het haakarmsysteem zijn gezet!
Ik ben begonnen met de profielen voor de draagbalken. Deze profielen heb ik van aluminium laten zetten bij de plaatselijke metaalzetterij. Dit omdat ik het gewenste aluminium profiel niet aan kon komen, een bij komend voordeel: het profiel lijkt nu ook beter op het orgineel.
De maten van het profiel heb ik overgenomen in de 3d tekening zodat ik het systeem verder uit kon tekenen.
Nog voordat de tekening klaar was heb ik de draagbalken al opmaat afgezagen. Dit heb ik gedaan om het meten van het een en ander wat makkelijker te maken.


Het profiel voor de draagbalken

Voor het zagen van de profielen kwam het opspanbed op de bandzaagmachine goed van pas. Het profiel was namelijk nauwlijks in te spannen in de machineklem.


Het profiel opgespannen op het bed van de bandzaagmachine


De op maat gezaagde draagbalken op het Volvo chassis

De balken paste perfect dus kon ik verder met de tekening. Als eerste heb ik de achterbokken getekent en gemaakt. Dit omdat ik er achter kwam dat de rollen achterop, de hoogte bepaald van de rest van de arm .

De achterbokken heb ik gemaakt van twee plakken aluminium wat afval was van een CNC machine. Deze plakken heb ik eerst aan alle kanten vlak gefreest. Dit om het meten en opspannen makkelijker te maken.
Na het vlak frezen heb ik een stuk uit de plakken gezaagd zodat ik een L-vorm overhield. De L-vorm heb ik daarna op maat gefreest, ook heb ik de gaten er op de juiste plaats in geboord.


Een van de twee afval stukken van de CNC machine


Dit is het resultaat na een dag frezen (de bokken zijn nog niet helemaal af, dit i.v.m. de achterbumper. dat komt later pas)


De achterbokken nog los in de draagbalken

In de volgende update hoop ik verder te kunnen gaan met de arm van het containersysteem.

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen
 
Hallo Niels,


Waar heb jij dat mooie kleine bandzaagmachine gekocht ?, of is deze niet van jou zelf ?

Perfect mooi gebogen profielen voor het hulpchassis voor het afzetsysteem.
Wordt het afzetsysteem hydraulisch of met een schroefspindelsysteem ?

Succes met de verdere bouw !
 
dat ziet al zeer goed uit he Niels

seg maar nu heb je Piet toch een beetje ongelukkig gemaakt met dat logo achter je bandzaagmachine denk ik hoor :D :lol:
 
UPDATE 15

Hallo allemaal

Ik ben de afgelopen tijd weer lekker bezig geweest met de Volvo.
Nadat de achterbokken klaar waren ben ik verder gegaan met het boren van de gaten in de draagbalken voor de bevestigingsplaten. De maten van de gaten heb ik precies overgenomen van de 3D tekening. Om de gaten zo precies mogelijk te boren heb ik de draagbalken opgespannen op het bed van de freesmachine. Daarna heb ik met een malletje de gaten er door geboord.


De draagbalk opgespannen op het bed van de freesmachine.

Nadat de gaten op zijn plek zaten heb ik de draagbalken met de bevestigingsplaten vast gemaakt aan het chassis.


Links


Rechts


Boven

Alles paste perfect dus kon ik verder met de mast van het systeem.
Ik ben hierbij begonnen met het laatste deel van de mast. Dit heb ik gedaan omdat de andere delen hiervan afhankelijk zijn.
Van een metaalbewerkings bedrijf uit de buurt heb ik een mooie blok aluminium gekregen waar ik het mast-deel uit kon frezen. Als eerste heb ik de blok vierkant op maat gefreest. Daarna heb ik er de twee ''bomen'' uitgehaald. (Aan deze bomen komt later het middelste mast-deel aan vast te zitten.) Na het boren van de gaten heb ik het mast-deel in vorm gefreest.


De blok aluminium die ik kreeg van het metaalbewerkings bedrijf


De bovenzijde van het mast-deel


De onderzijde van het mast-deel


Het mast-deel tussen de draagbalken

Nu het achterste mast-deel zover klaar is kan ik verder met het meten, bedenken en tekenen van het middelste deel. Hiervan meer in de volgende update. Tot dan...

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen
 
Mooi werk..Knap gedaan.

Tevens een mooi interieur in je MAN :thumbsup:
 
UPDATE 16

Na lange tijd weer een update. Omdat bij het maken van het middelste mastdeel meer bij kwam kijken dan gedacht duurde het allemaal wat langer. Om het middelste mastdeel goed passend en werkend te krijgen moest ik onderandere eerst een draagbalk voor het achterste deel maken, ook moest ik de cilinders en bijbehorende dwarsbalk maken voor het bepalen van de gaten in het mastdeel. Kortom veel meet, denk, teken en freeswerk.


Het middelste giekdeel en cilinders.

Voor het maken van de haakarm maak ik gebruik van foto's en de techniek van een Marrel systeem. Dit systeem gebruikt haken om het middelste deel te vergrendelen met het achterste. De haken word bediend door veren en een hefboom (de hefboom is nog niet klaar). Als het eerste deel van de mast is ingeschoven word de haak ontgrendeld en kan de bak opgenomen worden.


De haken ontgrendeld voor het opnemen van de bak


De haken vergrendeld om het kiepen mogelijk te maken

Om het systeem werkend te krijgen ga ik gebruik maken van Lego Pneumatic. Omdat de cilinders vele malen groter zijn dan de Lego cilinders moet het ''omhoog schieten'' van de zuigerstang naar mijn mening wel meevallen.
Voor het opbouwen de van luchtdruk maak ik gebruik van een van Lego gemaakte compressor. Ook de ventielen van Lego gebruik ik, deze heb ik voorzien van servo's zodat ik deze met de zender kan bedienen.
De cilinders heb ik zelf gemaakt, deze zijn gemaakt van messing buis, kuststof zuigers en rvs zuigerstangen. Op de zuigerstang heb ik een kogelgewricht gezet, zo kan de mast enigzins wat werken.


De van Lego gemaakte compressor werkt als een ''fietspomp''


Het ventielenblok van Lego aangestuurd door servo's


De zelfgemaakte cilinders

Een paar foto's van het geheel





Tot zover deze update

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen
 
dat heb je weer zeer knap gedaan he Niels
maar gaat die lego dat wel houden?
gaan u draden niet van de ventielen ofzo schieten?
Ik weet als wij vroeger teveel druk pompte in ons vat dat de draden er altijd afsprongen en jij hebt toch wel wat druk nodig.
En als dat nouw niet gebeurt gaan de draden op zich het dan wel aankunnen en niet springen?
 
Hoeveel LEGO pompjes ga je gebruiken in je compressor? Volgens mij is de gele LEGO cylinder op je foto voor overdruk?
 
@ volvo_freak,
Zoals je kunt zien bij de ventielen heb ik van koperdraad een soort van slangklemmetjes gemaakt. Bij het testen hield dit goed dus ik ga er van uit dat de slang wel blijft zitten. Het kapotspringen van de slang ben ik niet zo bang voor ze kunnen behoorlijk wat druk hebben.

@ Legorigs
Voor alsnog probeer ik het met 1 pompje, de cilinder met microschakelaar is inderdaad een (overdrukventiel) automatische afslag. Deze zorgt ervoor dat als de ventielen dicht staan de pomp uitgaat.

Op intenet heb ik gelezen dat het pneumatic systeem van Lego ongeveer op 4-5 bar werkt. Gezien de kracht van de kleine Lego cilinders ga ik er van uit dat mijn grote cilinders meer kracht kunnen overbrengen.

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen
 
Back
Top