(Ombouw) Volvo F12 Pocher 1/8

Ik denk zelf dat je meer dan één pompje nodig zult hebben. De LEGO pompjes zijn niet echt groot en genereren daardoor niet veel drukopbouw. Zelf gebruik ik een compressortje met twee pompjes en die moet aardig zijn best doen om twee grote LEGO cylinders in en uit te laten schuiven en die van jou zijn een flink stuk groter. Met een klein luchtvat kun je overigens wel wat druk "opslaan".

@ Legorigs
Oke, ik heb op moment nog maar een pompje dus is het even kijken wat het leiden kan. Als het goed is ga ik van het weekend de cilinders solderen dus is het nog even wachten tot ik kan gaan testen.

P.S. Zou jij me aan een pompje kunnen helpen in geval ik er te kort kom?

Met vriendelijke groet,

Niels

De cilinders zijn gesoldeerd en getest. Daarna heb ik deze gemonteerd in het systeem. Tijdens het testen van het systeem kwam ik er al snel achter dat het met pneumatic niet gaat werken. Ten eerste is het pompje veel te licht, en kan deze niet genoeg kracht overbrengen. Ook is de werking erg schokkerig waarvoor ze mij al gewaarschuwt hadden maar ik wilde het eerst zelf even testen.

Nu ik weet dat dit niet werkt ga ik me orienteren op hydroliek, als het goed is kan ik mijn cilinders hier ook voor gebruiken dus ga ik kijken wat er mogelijk is. Ook ben ik bezig met de achterbumper hierover meer in de volgende update.

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen

welkom wel maar om op de baan te rijden niet,
in duitsland is het veeel meer rijden van 1:8 trucks
zo ook in dortmund op intermodellbau messe,
enkel ze stonden allemaal stil,heb er geen 1 zien rijden jammer hoor,

Na nog wat proberen met de pneumatic en het oriënteren op hydroliek kom ik tot de conclusie dat dit het allebei niet gaat worden. Nu heb ik alleen nog de mogelijkheid het systeem werkend te krijgen met een spindel.
Dit kan door een spindel onder het systeem met armen die de mast bedienen (probleem hierbij is het ruimte gebrek onder en naast de mast).

Of door vertragingsmotoren in de cilinders te plaatsen met daaraan een spindel en zuigerstang wat hetzelfde werkt als pneumatic of hydroliek.

Voor de laatste optie ben ik dus opzoek naar 2 sterke 12v vertragingsmotors die een koppel hebben van min. 0,3 nm, een buitendiameter van max. 18mm, de uitgaande as op het middelpunt en als het kan voor een schappelijke prijs.

Als iemand tips of een adres heeft voor deze vertragings motor stuur me dan even een PB'tje

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen

UPDATE 17

Het is alweer een tijd geleden dat ik een nieuwe update heb geplaatst. Dit komt omdat omdat ik een goede en sterke constructie moest bedenken om het systeem werkend te krijgen.

Als eerste heb ik een constructie gemaakt met vertragingsmotors in de cilinders. Dit werkte zoals ik in de vorige post beschreef met een spindel en een ''moer'' aan de zuigerstang. Optische was dit een geweldig mooie constructie, maar technische was het niet sterk genoeg om het systeem met belasting in beweging te krijgen. Een ander groot probleem van deze constructie was dat de cilinders niet synchroom liepen, bij de uitgaande slag ging het nog wel, maar bij de ingaande slag trok het systeem scheef en liep het vast.

Hierbij een foto van de cilinder met vertragingsmotor in onderdelen.

Omdat de constructie met de vertragings motors niet werkte moest ik dus een nieuwe constructie bedenken. Dit was echter makkelijker gezegt dan gedaan, het probleem was nu dat het optische niet meer bij de werkelijkheid kwam. Ook moest ik een plaats zoeken voor een vele grotere vertragings motor voor de nieuwe constructie.

Door een tip van mijn buurman kreeg ik een nieuw idee over hoe ik de constructie zo kon maken dat het en sterk genoeg was, en dat het er ook nog eens goed uitzag. Dit heb ik voor elkaar gekregen door de zuigerstangen ''aan te drijven'' doormiddel van stangen. Deze stangen zitten vast aan een slede, de slede loopt weer over een spindel die onder de mast zit.
Omdat de plaats van de motor bepalend was heb ik de zuigerstangen verlengt met een draadeind en een nieuwe zuiger. Het voordeel wat ik hierbij kreeg was dat de zuigerstang later nog af te stellen was.

Ook de cilinders moesten aangepast worden. Omdat de stang met een boutje vast zit aan de zuiger moest ik een sleuf in de cilinder frezen.
Ik heb de sleuf niet langer gemaakt dan nodig was om de sterkte te behouden, ook wilde ik dat de sleuf zo min mogelijk zichtbaar was.

De aangepaste cilinder met verlengde zuigerstang.

Hier is te zien hoe de constructie in elkaar zit.

Ook moest ik een constructie bedenken voor het uitschuiven van het 1e giekdeel. Eerst heb ik met messing hoekprofieltjes de standaard aluminium koker pas gemaakt zodat deze zonder speling in de andere koker kon schuiven. Daarna heb ik de kokers haaks op elkaar gelijmt met loctite, in de haakse hoek heb een L- plaatje gelijmt om de hoek te verstevigen. Toen de kokers aan elkaar vast zaten heb de haak erop gemaakt. Nu reste nog de aandrijving, dit heb ik hetzelfde gemaakt als de constructie met de vertragings motor in de cilinder. Omdat hier niet zoveel kracht op komt kon ik hiervoor wel de kleine vertragings motor gebruiken.

De aandrijving van het 1e giekdeel in onderdelen

Tot slot nog enkele foto's van het systeem tot nu toe.

Tot de volgende update,

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen

Hallo Niels,

Nou, dat ziet er zeer stabiel uitzeg, echt mooi gemaakt hoor !

(Volvo)petje af voor jou bouwkunsten !

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, maar ook zeker benieuwd hoeveel Kg de haakarm kan optillen om de container te laden.

UPDATE 18

De constructie is getest en werkt naar behoren. Dus ben ik verder gegaan met het vergrendelsysteem voor het kiepen. Dit systeem werkt doormiddel van vergrendelhaken, een hefboom en een pen aan het in/uitschuif giekdeel. Als het giekdeel helemaal ingeschoven is bediend de pen de hefboom, die vervolgens de haak ontgrendeld. Als de haak ontgrendeld is kan de container op/en afgezet worden.

Het vergrendelsysteem werkte goed alleen kreeg ik nu een ander probleem. Bij het zakken van de mast kwamen de hefbomen tegen de armen voor de cilinders aan. Dus moest ik nieuwe armen maken. Bijkomend voordeel is nu dat de armen meer horizontaal liggen, dus minder zichtbaar zijn.

Ook de rollen op de achterkant van het systeem zijn klaar. Deze heb ik gelagerd doormiddel van een messing bus. De bus zit vast aan het chassis zodat deze niet met de rol meedraait.

Tot zover deze update

Met vriendelijke groet

Niels van den Elzen

Back