UPDATE 17
Het is alweer een tijd geleden dat ik een nieuwe update heb geplaatst. Dit komt omdat omdat ik een goede en sterke constructie moest bedenken om het systeem werkend te krijgen.
Als eerste heb ik een constructie gemaakt met vertragingsmotors in de cilinders. Dit werkte zoals ik in de vorige post beschreef met een spindel en een ''moer'' aan de zuigerstang. Optische was dit een geweldig mooie constructie, maar technische was het niet sterk genoeg om het systeem met belasting in beweging te krijgen. Een ander groot probleem van deze constructie was dat de cilinders niet synchroom liepen, bij de uitgaande slag ging het nog wel, maar bij de ingaande slag trok het systeem scheef en liep het vast.
Hierbij een foto van de cilinder met vertragingsmotor in onderdelen.
Omdat de constructie met de vertragings motors niet werkte moest ik dus een nieuwe constructie bedenken. Dit was echter makkelijker gezegt dan gedaan, het probleem was nu dat het optische niet meer bij de werkelijkheid kwam. Ook moest ik een plaats zoeken voor een vele grotere vertragings motor voor de nieuwe constructie.
Door een tip van mijn buurman kreeg ik een nieuw idee over hoe ik de constructie zo kon maken dat het en sterk genoeg was, en dat het er ook nog eens goed uitzag. Dit heb ik voor elkaar gekregen door de zuigerstangen ''aan te drijven'' doormiddel van stangen. Deze stangen zitten vast aan een slede, de slede loopt weer over een spindel die onder de mast zit.
Omdat de plaats van de motor bepalend was heb ik de zuigerstangen verlengt met een draadeind en een nieuwe zuiger. Het voordeel wat ik hierbij kreeg was dat de zuigerstang later nog af te stellen was.
Ook de cilinders moesten aangepast worden. Omdat de stang met een boutje vast zit aan de zuiger moest ik een sleuf in de cilinder frezen.
Ik heb de sleuf niet langer gemaakt dan nodig was om de sterkte te behouden, ook wilde ik dat de sleuf zo min mogelijk zichtbaar was.
De aangepaste cilinder met verlengde zuigerstang.
Hier is te zien hoe de constructie in elkaar zit.
Ook moest ik een constructie bedenken voor het uitschuiven van het 1e giekdeel. Eerst heb ik met messing hoekprofieltjes de standaard aluminium koker pas gemaakt zodat deze zonder speling in de andere koker kon schuiven. Daarna heb ik de kokers haaks op elkaar gelijmt met loctite, in de haakse hoek heb een L- plaatje gelijmt om de hoek te verstevigen. Toen de kokers aan elkaar vast zaten heb de haak erop gemaakt. Nu reste nog de aandrijving, dit heb ik hetzelfde gemaakt als de constructie met de vertragings motor in de cilinder. Omdat hier niet zoveel kracht op komt kon ik hiervoor wel de kleine vertragings motor gebruiken.
De aandrijving van het 1e giekdeel in onderdelen
Tot slot nog enkele foto's van het systeem tot nu toe.
Tot de volgende update,
Met vriendelijke groet,
Niels van den Elzen