(Ombouw) Volvo F12 Pocher 1/8

Natuurlijk heb ik hier aan gedacht. De motor en versnellingsbak zitten aan elkaar vast met twee boutjes (zie pagina 2) als ik deze losmaak kan ik ze van elkaar scheiden. Als ik dan de kunstof schijf waar de motor aanvast zit ook losmaak dan kan de motor eruit zonder dat ik iets stuk hoef te maken.

aha ok sorry had ik niet goed gekeken
bedankt voor he antwoord he ;)
als hij de motor zo wil detaileren als die V8 zou ik het niet helemaal hetzelfde doen,
er zit namelijk al wa roest op die zijn buizen :lol:
en voor zover ik kan zien is Niels zijn F12 altijd goed onderhouden geweest :D;):lol:

Het zou nog eens best kunnen dat ik de motor ook nog zover ga detailleren, maar dit gebeurd dan in een later stadium. Eerst maar eens zorgen dat ik het chassis helemaal klaar heb, het afwerken komt later wel. Maar toch bedankt voor je idee van hoe ik het bijvoorbeeld zou kunnen maken.

Met vriendelijke groet

Niels van den Elzen

Hallo Niels,

Nou, als je nog maar 1 jaar bezig bent, dan vind ik dat je toch al goed bezig bent hoor, ga zo door.

De ervaring krijg je door veel frees en draaiwek te maken !!

Het is heel precies echt een stuk vakwerk. @ Niels, ga zo door ik ben benieuwd naar de volgende update.

aha ok sorry had ik niet goed gekeken
bedankt voor he antwoord he ;)
als hij de motor zo wil detaileren als die V8 zou ik het niet helemaal hetzelfde doen,
er zit namelijk al wa roest op die zijn buizen :lol:
en voor zover ik kan zien is Niels zijn F12 altijd goed onderhouden geweest :D;):lol:

Hallo Volvo_Freak,

De roest zit op het uitlaatspruitstukken en op de uitlaatturbo, dit is normaal hoor !!
Allen de kleurstelling is niet helemaal goed en hij heeft de uitlaatspruitstukken en de uitlaatturbo wat te veel laten inroesten, dat is een beetje jammer, maar verder ziet de motor er top uit hoor, tenminste dat vind ik !!

Hallo Volvo_Freak,

De roest zit op het uitlaatspruitstukken en op de uitlaatturbo, dit is normaal hoor !!
Allen de kleurstelling is niet helemaal goed en hij heeft de uitlaatspruitstukken en de uitlaatturbo wat te veel laten inroesten, dat is een beetje jammer, maar verder ziet de motor er top uit hoor, tenminste dat vind ik !!

Hoi Piet,

da dacht ik al wel hoor, maar we mogen de scania mannen toch wat jennen he ;)
wat klopt er niet aan de kleurstelling dan volgens jou?
Misschien moet je maar via een pb'tje antwoorden anders gaan we Niels zijn topic vervuilen en das niet de bedoeling he.

Helemaal gelijk Volvo_freak, het is idd niet de bedoeling met dit soort menings verschillen mijn topic te vervuilen :oops: ;) (marre eigenlijk ben ik ook een van die ''Scania mannen'' dus pas op wat je zegt :p:p:D)

gegroet Niels

Hallo Niels,

Leuk dat we kennis hebben gemaakt bij Hobma in Elst, nu is er ook een gezicht bij de Volvo F12, dat is toch wel prettig, nu kan je wat makkelijker met elkaar communiceren, nu je weet wie je voor je hebt. :cool: ;)

Succes met de verdere afbouw van de Volvo F12

Het wordt echt een hele mooie trekker !!

Heey Piet

Idd leuk om kennis gemaakt te hebben, het is idd makkelijk om te weten wie je voor je hebt. Ik vond het een leuke interessante dag in Elst. Wellicht zien we elkaar nog eens op een ander evenement.

Met vriendelijke groet

Niels

UPDATE 9

Dag modelbouwers

De laatste tijd heb ik het nogal druk met werken en bedenken voor aanpassingen voor mijn machines, dus helaas weinig aan het model zelf gedaan.

Wel heb ik nog even tijd gehad voor het maken van een nieuwe spoor en stuurstang. Deze zijn gemaakt van messing buis Ø 4 mm waarin ik stabelisatorstangen met kogelkopgewrichten van een branstof auto (buggy) heb gesoldeerd. Dit paste wonderwel perfect ook heb ik nu links en rechtse draad wat het afstellen wat makkelijker maakt.

Hier is de stuur en spoorstang te zien deze worden door de servo aangestuurd

De stabelisatorstang van de brandstof auto

Tot de volgende keer

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen

UPDATE 10

Na een tijdje weer wat nieuws, ''de cabine ophanging''. Om een goed beeld te krijgen van hoe dit er in het echt uitziet ben ik is gaan kijken bij een handelaar in de buurt. Bij deze handelaar stond een Volvo F10 wat in feite het zelfde systeem heeft als een F12. Doordat ik de cabine mocht kantelen kon ik van alle kanten goede foto's maken.

Met de foto's van de F10 en het model ben ik met SketchUp gaan tekenen. Omdat ik niet alles natuurgetrouw na kan maken heb ik een tekening gemaakt wat redelijk op het orgineel lijkt (het systeem is het zelfde).

Na het tekenen ben ik aan het frezen gegaan. Ik ben begonnen met de bokken voor aan het chassis. Aan de bokken heb ik tevens bevestigings punten gemaakt voor de bumper en de frontpartij.

De bok aan het chassis (het gat is voor de stroomkabels van verlichting en stuurservo)

Het frezen van de voorste cabine ophanging is best een werk geweest, maar wel alles netjes volgens tekening. De ophangpunten heb ik net als in het echt verend gemaakt, alleen zijn de veren iets langer omdat dit niet anders uit kwam.
Doormiddel van een sparing en een prop voorkom ik dat de veer er tussenuit schiet als de cabine uit de veren komt.

Een ophangpunt in onderdelen hier is ook de prop goed te zien

Het ophangpunt in elkaar en gemonteerd aan de chassisbok

Omdat de orginele achterste ophangpunten van Pocher sterk overeenkomt met het orgineel heb ik deze behouden. Deze ophang punten zitten vast aan een beugel, deze beugel staat alleen niet echt stabiel. Om een beedje stabiliteit te krijgen heb ik aan de beugel extra steunen gemaakt.

De orginele Pocher beugel met extra steunen

En nog een plaatje van de gehele cabine ophanging

Tot de volgende update

Met vriendelijke groet

Niels van den Elzen

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Dat ziet er weer keurig uit zeg.
Dat is het voordeel van jou schaal 1:8, hierdoor kan je alles wat makkelijke detailleren en wat makkelijker namaken na het 1:1
Dit is wat lastiger in de schaal 1:14.8

UPDATE 11

Zoals je in update 9 al kon lezen was ik de afgelopen tijd druk geweest met het maken van aanpassingen voor mijn machines. Zo heb ik een opspanbed gemaakt voor mijn Optimum bandzaag machine,

machine-aanpassing-opspanbed-voor-optimum-s-130-gh-bandzaag-machine

En heb ik voor mijn Proxxon tafelzaag een formaatzaag geleiding gemaakt,

machine-aanpassing-proxxon-fks-e-tafelzaag-formaatzaag-geleiding

Ook ben ik nu nog bezig met het maken van een fluisterstille compressor doormiddel van 2 koelkast compressors. Deze moet het herrie ding vervangen die ik gebruik bij de draai- en freesbank.

Toch heb ik nog wel wat kleine dingen kunnen doen aan het model. Zo heb ik de spatborden opgehangen en heb ik een hydroliektank gemaakt.

Spatborden

Het ophangen van de spatborden vraagt veel meetwerk, allereerst heb ik het hart van de as afgetekent op het chassis. Daarna heb ik vanaf het hart van de as de plaats van de draagarm afgetekent. Na het boren heb ik de draagarmen aan het chassis vast geschroeft.

De draagarmen vast geschroeft aan het chassis

Voor het bestigen van de spatborden aan de draagarmen heb eerst een gaatje in het chassis geboord voor het bevestigen van een kabelklem. Deze klem is voor het bijeen houden van de stroomdraden voor o.a. verlichting en het motortje voor de liftas.

De kabelklem voor het bijeen houden van de stroomdraden

De spatborden bevestigt aan de draagarmen

Met de wielen eronder is het een mooi geheel

Hydroliektank

De hydroliektank heb ik op de zelfde wijze gemaakt als de bergkisten, zodat ik de buitenkant los kan halen van de binnenkant. Ook heb ik in de achterzijde van de tank heb ik een gat geboord voor de doorvoor van kabels.

De binnenkant van de hydroliektank

De tank hangt mooi aan het chassis

Tot zover deze update,

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Niels.

Je Volvo verbouwing ziet er erg goed uit.

Hier mijn omgebouwde pocher uit 1986,ik heb hem nog steeds maar alle electronica die er in zat heb ik voor andere modellen gebruikt.

Leuk je effe gesproken te hebben bij de minitruckers in Utrecht.

Laatst bewerkt:
@ Peter

Het was inderdaad een leuk en interessant gesprek wat we gehad hebben in utrecht. Van jou pocher model kan ik weer inspiratie mee op doen.

(zou je me een pb-je kunnen sturen met een linkje van de leverancier van je transmissiemotortjes waar je over vertelde?)

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen

dit zijn de gewone standaard pocher wielen onder dit model,
ik heb onder mijn modellen asbak banden gedaan toen,
reclamebanden van vredestein,

Back